Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® annechie
, Datum:
05.11.2007 23:01
Hoezo sorry Gerrit? Volgens mij is een bedankje in deze beter op zijn plaats.. '-)) ..
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
06.11.2007 00:59
Leuk is dat om met gelijkgezinde mensen iets te doen........
Appeltaarten bakken of wat dan ook. Een smoes om gezellig weer eens lekker te kletsen over van alles en nog wat.
Ik ben blij dat wij zoiets dergelijks ook hebben. Een keer per jaar naar het huis van vrienden dat aan het lieflijke riviertje de Rotte staat. Is maar enkele kms buiten Rotterdam maar je waant je in een compleet andere wereld.
Iedereen sleept wat mee: hapjes, drankjes.......
Kinderen, kleinkinderen (en soms de oudjes) springen in het groezelige water van de Rotte. Honden erachter aan!
Springen op een grote trampoline. Mens, ik ben bekaf als we weer thuis zijn.
NB
Ik hoop niet dat iemand de indruk krijgt dat ik de hele dag achter m'n PC zit om plaatjes te raden. Is echt niet zo....
Vandaag post gesorteerd en slaapkamer gepoetst.
Morgen post bezorgen maar tussendoor een blik werpen op 't scherm.
Woensdag poetsdag huiskamer en sanitair.
Donderdag sorteren + plus wat losse endjes.
Vrijdag post bezorgen.
Maar de meeste oplossingen heb ik gevonden door me te concentreren op een foto. Ik ben enorm visueel ingesteld en de oplossing biedt zich automatisch aan. Dikwijls niet exact maar toch aardig in de buurt.
Frank, liet een foto van een riviertje. Oh, dacht ik, da's de Jura. Waarom? Geen idee.......
Daarna een kerk. Mmmmmm, lijkt op kerken in de Bretagne. Effe vragen. Klopte maar dan wel in de buurt van de Bretagne. Een hint: Marais de Poitevin. Toen viel bij mij het kwartje.
Iemand anders een foto van een kerk. Mmmmmm, Auvergne?? Zou heel goed kunnen. Bleek ook zo....
Jolanda, toonde een foto van een brug. Ik bekijk de foto: aardig riviertje. Ardeche misschien. Daar en daar kan niet i.v.m. landschap.
Daar en daar kan ook niet omdat ik de bruggen ken. Daar misschien? En bingo, meteen raak.
Ik ben nu bijna 40 jaar getrouwd en mijn vrouw begrijpt er nog steeds niks van. Ik kan het haar ook niet uitleggen........
Geplaatst door: Jolanda
, Datum:
06.11.2007 14:00
Jan, maar het helpt wel dat je zoveel ervaring hebt in Frankrijk. Zelf kom ik pas sinds 1997 in Frankrijk en ga ook paar keer terug naar dezelfde regio, dus het aantal regio's die ik bezocht heb zijn nog gering. Foto's zoeken moet ik dus puur doen door het uitproberen van zoekwoorden, en ik moet zeggen, dat lukt soms vrij aardig.
Jolanda
Geplaatst door: cimeroni
, Datum:
06.11.2007 14:52
Jolanda, ik ben ook blij met mensen zoals Jan van I. Ook ik kom nog maar sinds 1997 in Frankrijk. Ik ben 1x in het zuiden geweest en willen daar volgend jaar weer heen. Dus ik ben heel blij met alle tips en foto's op t net.Er is nog zoveel te ontdekken in Frankrijk dat ik wel 110 jaar mag worden :).
, Datum:
06.11.2007 15:10
Ja, ik kom inderdaad al langer in Frankrijk. Vanaf 1971 om precies te zijn. In de stromende regen door de Auvergne en de Jura.......
Ik was meteen verliefd op Frankrijk.
Door het vele trekken door Frankrijk leer je de landschappen kennen en herkennen. Ben tamelijk dol op kerkjes en stadjes.
Ieder streek heeft zij eigen bouwstijlen en wat ook belangrijk is bouwmaterialen.
Toulouse en wijde omtrek veel bakstenen kerken.
Dordogne mooi geel kalksteen.
Bretagne graniet.
De kerken in de Jura hebben een soort ui op de toren.
Provence heeft tamelijk veel barok kerken.
Klein dorpskerkjes in het zuiden hebben dikwijls geen toren maar een soort frontje waar de klokken in hangen.
Uitzonderingen daargelaten staan alle gotische kathedralen in het noorden van Frankrijk.
En ik ontdek elk jaar nog steeds nieuwe dingen.......
Geplaatst door: ® Theo
, Datum:
06.11.2007 15:20
Ik kijk ook regelmatig naar het fotospelletje omdat ik het heel leuk vind maar kom ook helemaal niet mee.
Kom ook sinds 1985 in Frankrijk en er zijn nog veel gebieden waar ik tot op heden nog niet geweest ben en sommige trekken mij ook niet aan of anders geschreven ben ik al bevoordeeld over een aantal streken waar ik graag kom(Moet wij schrijven van mijn vrouw)maar mischien ook door het spelletje kom ik op andere gedachten
En Jan die sinds 1971 reeds in Frankrijk komt gaat duidelijk bewuster naar iets kijken als dat wij doen
Geplaatst door: ® karla
, Datum:
06.11.2007 15:24
Ik kom sinds 1977 in Frankrijk. Bijna altijd andere gebieden. Ik kijk en sla het in het geheugen op. Komt er een foto waar ik ooit geweest ben, dan herken ik die meestal wel. In de Vogezen maar eenmaal geweest, en heel veel regen gehad. We gaan toch liever naar de warmere streken.
, Datum:
06.11.2007 16:49
Hallo, ik kreeg net n mail van maison de la France. Er stond o.a. n quiz in.Over hoe Frans men is.Heb ik aan meegedaan.Ik ben 70% Frans en 30% Nederlands. En dat vind ik toch knap van mezelf. Had ik niet verwacht. Want ik ben toch n autenthieke Nederlandse (Twentse).
Geplaatst door: ® karla
, Datum:
06.11.2007 17:24
En kun je je hier in Nederland dan wel aanpassen ?
Die "Hollandse mentaliteit" !!!!!!!
Geplaatst door: JudithD
, Datum:
06.11.2007 18:05
Vraagje voor Bona: is het gelukt om te stoppen met roken? Je zou toch op 1 november stoppen?
Geplaatst door: Rivi
, Datum:
06.11.2007 19:50
Ik zag vandaag de regenboog
In vol ornaat, hij stond heel hoog
Ik werd verrast
Door die mooi-gekleurde gast
Zo maar aan de hemel
Terwijl het herfstblad om ons heen wemelt
Een geschenk van moeder natuur
Op een onwaarschijnlijk uur
Waarvan ik, en wie niet
Op zo'n moment intens geniet !
, Datum:
06.11.2007 20:29
Rivi, wat mooi, Annechie maakt ook al zulke mooie gedichten. Heerlijk om te lezen. Bedankt.
Geplaatst door: Rivi
, Datum:
06.11.2007 22:10
Geplaatst door: javi
, Datum:
06.11.2007 22:44
Peter Vogelzang presenteert maandag 12 november in Utrecht zijn rapport over de gebeurtenissen rond wielrenner Michael Rasmussen in de Ronde van Frankrijk.
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
07.11.2007 01:45
Als het toch over Frankrijk gaat in de voorafgaande topics, vanaf
hetzelfde mailtje gehaald als Cimeroni: Kerstmarkten in Frankrijk.
Een aantal kerstmarkten die het ontdekken waard zijn:
Parijs
De hoofdstad van Frankrijk is tijdens de feestdagen natuurlijk op en top versierd.
L’Arche de Noel - 28 november t/m 29 december 2007
Uitgebreide kerstmarkt op het Parvis de la Défense.
Disney Village, Disneyland Resort Paris - 21 december 2007 t/m 6 januari 2008
Wandel langs de gezellige marktkraampjes van deze traditionele kerstmarkt en proef de culinaire specialiteiten en de altijd populaire bisschopwijn!
Kerstmarkt: Het dorp van de Kerstman, Boulevard Saint-German-de-Pres - 5 december t/m 31 december 2007
Waan je in het dorp van de Kerstman. Deze markt staat bekend om haar gezelligheid.
Kerstmarkt: Het dorp van de Kerstman, Place Saint-Sulpice - 6 t/m 24 december 2007
Zoals elke Kerstmarkt in Parijs staat ook deze barstensvol, wat de sfeer alleen maar ten goede komt.
Elzas
Vanaf 25 november tot 6 januari is de regio de Elzas in kerstsferen.
De huizen en straten zijn prachtig versierd en meer dan 35 kerstmarkten verdeeld over 7 kerstdorpen kunt u bewonderen.
Kijk niet raar op als u Chriskindell, Hans Trapp of Sinterklaas tegenkomt in deze periode, dit zijn legendarische figuren voor de kerst in de Elzas.
De oudste kerstmarkt van Frankrijk vindt u in Straatsburg, met haar 437ste editie bestaat daar geen twijfel over!
Kom in de periode van 24 november tot 31 december naar deze sfeervolle stad en proef de echte kerstsfeer. Vooral aan het eind van de middag is het prachtig, alles is dan mooi verlicht en u zult uw ogen niet geloven als u de fantastische decoraties op de gevels ziet. De geuren van specerijen en kaneel komen u tegemoet en overal hoort u prachtige kerstliederen uit de kerken komen.
De marktkraampjes vindt u op verschillende pleinen en straten in het centrum van de stad, maar in het bijzonder Place Broglie en Place de la Cathedrale.
Meer informatie over kerstmarkten in de Elzas via http://.noel.tourisme-alsace.com
Montélimar
Flaneer langs de verschillende chalets van de kerstmarkt in Montelimar die u vindt in de Provençaalse straten van deze stad.
Ook kunt u genieten van de vele animaties die hieromheen plaatsvinden en vergeet vooral niet om op
17 december ’s avonds naar de kerstmarkt te komen! Deze zal dan geopend zijn tot 22.00 uur.
Lyon
Een kijkje bij de kerstmarkt in Lyon is zeer zeker de moeite waard. Van 1 tot 24 december wordt deze stad omgetoverd tot een ware magische kerststad.
Zoals elk jaar vindt u de markt op “Place Carnot”, ook al heeft deze plek niet de charme van een oude wijk met verschillende steegjes en verborgen binnenplaatsen, daartegenover staan wel de exposanten met hun fantastische marktkramen die vanuit heel Frankrijk aanwezig zijn. Elke dag worden er tal van activiteiten georganiseerd en de avondopening van deze kerstmarkt is op 8 december tot 22.00 uur.
Nancy
Een maand lang, van 24 november tot 24 december, waant u zich in Nancy in een droomwereld.
Op deze kerstmarkten vindt u werkelijk van alles, van een sprookjesachtig decor tot gastronomie en van cultuur tot kunst.
Metz
Ook in deze stad is er in de maand december veel te beleven! Wandel langs de 100 mooie chalets die u hier kunt vinden en geniet van de vele activiteiten die op straat georganiseerd worden.
U vindt dit alles op Place Saint Louis, Place Saint Jacques, Place du Général de Graulle en het Esplanade.
Een speciaal kinderdorp bevindt zich op het Place Forum.
Ik ging als tiener al met mijn ouders naar Frankrijk.De eerste vakantie daar was in de Auvergne. Om precies te zijn in La Tour d'Auvergne, in mijn herinnering een dorp met niks en een municipal
camping.Het is nog niet groot, maar er zijn nu 2 campings.
http://www3.ac-clermont.fr/etabliss/la-tour-dauvergne/village.htm
Volgens mij was dit de camping, nu natuurlijk moderner.
http://comint.fr/revea_full/campings/fiche.php?id=chauderie63
Er waren toen praktisch geen snelwegen die kant op, dus de hele weg binnendoor ik heb heel wat gezien, net als mijn ouders, was ik meteen verliefd op dit mooie land en dat is ook nooit over gegaan.
Kan me nog herinneren dat we in Sedan op een camping stonden als overnachtingsplek,de camping op zich viel wel mee, maar het sanitair
en vooral de wc's waren niet om aan te zien.Werkelijk je kon beter
buiten gaan zitten.Echt vies,maar dat was dan ook zo veel jaren geleden.
Ook nog eens met mijn ouders op camping "Le lac du baron" gestaan
ook jaaaaaren geleden.Alhoewel mijn vader destijds maar een paar
woordjes frans kon spreken,had hij daar snel contact met de fransen.
Vis die gevangen was daar,voor ze schoonmaken en gezellig later met hen samen opeten.
Daar zat ik dan als tiener bij en durfde geen woord te zeggen,
ondanks dat ik een beetje frans had geleerd.
Gelukkig kon en kan mijn moeder goed frans.Zij was de redder in nood :)
, Datum:
07.11.2007 11:56
Even lachen!
LONDEN - Het is personen bij wet verboden te overlijden in de Britse parlementsgebouwen. Dat weinig bekende justitiële gebod heeft de twijfelachtige eer uitverkoren te worden als de belachelijkste wet van het land.
Dat meldde de Britse zender BBC dinsdag. Bijna 4000 mensen werd gevraagd om de belachelijkste wetten te selecteren uit een door de omroep opgestelde shortlist. ‘Het is een daad van verraad om een postzegel met daarop de beeltenis van de Britse koning of koningin ondersteboven te plakken’, kwam op de tweede plaats.
Een eervolle derde stek was weggelegd voor de bepaling dat het vrouwen in Liverpool niet toegestaan is topless in het openbaar te verschijnen behalve als ze werken als bediende in een winkel voor tropische vissen.
In de internationale categorie won een verbod op het dronken voeren van vissen. Deze wet geldt in de Amerikaanse staat Ohio.
De top tien:
1. Het is illegaal te overlijden in de Houses of Parliament.
2. Het is een daad van verraad een postzegel met daarop de beeltenis van de Britse koning of koningin ondersteboven te plakken.
3. Het is in Liverpool een vrouw niet toegestaan topless in het openbaar te zijn behalve als ze werkt als bediende in een winkel voor tropische vissen.
4. Het eten van mince pies (pasteitjes) op eerste kerstdag is verboden.
5. Als iemand op uw deur in Schotland klopt en uw toilet wil gebruiken, bent u verplicht deze persoon binnen te laten.
6. In het Verenigd Koninkrijk mag een zwangere vrouw overal waar ze maar wil haar behoefte doen, ook in de helm van een politieman.
7. Het hoofd van elke dode walvis die wordt gevonden op de Britse kust wordt automatisch eigendom van de koning, de staart gaat naar de koningin.
8. Het is illegaal de belastinginspecteur hetgeen je niet wilt dat hij weet, niet te vertellen. Maar het is legaal hem informatie niet te vertellen waarvan je het niet erg vindt dat hij het weet.
9. Het is niet toegestaan de Houses of Parliament te betreden in harnas.
10. Het is legaal een Schot binnen de oude muren van de stad York te vermoorden, maar alleen als hij pijl en boog bij zich draagt.
, Datum:
07.11.2007 12:02
Helaas in het Engels. Maar te mooi/onzinnig om niet te vermelden. Ik kreeg hem een tijdje terug in de mail.
It's time again for the annual "Stella Awards"! For those unfamiliar with these awards, they are named after 81-year-old Stella Liebeck who spilled hot coffee on herself and successfully sued the McDonald's in New Mexico where she purchased the coffee. You remember, she took the lid off the coffee and put it between her knees while she was driving. Who would ever think one could get burned doing that, right?
That's right; these are awards for the most outlandish lawsuits and verdicts in the US You know, the kinds of cases that make you scratch your head. So keep your head scratcher handy.
Here are the Stella's for the past year:
7TH PLACE:
Kathleen Robertson of Austin, Texas was awarded $80,000 by a jury of her peers after breaking her ankle tripping over a toddler who was running inside a furniture store. The store owners were understandably surprised by the verdict, considering the running toddler was her own son.
6TH PLACE:
Carl Truman, 19, of Los Angeles, California won $74,000 plus medical expenses when his neighbor ran over his hand with a Honda Accord. Truman apparently didn't notice there was someone at the wheel of the car when he was trying to steal his neighbor's hubcaps.
5TH PLACE:
Terrence Dickson, of Bristol, Pennsylvania, who was leaving a house he had just burglarized by way of the garage. Unfortunately for Dickson, the automatic garage door opener malfunctioned and he could not get the garage door to open. Worse, he couldn't re-enter the house because the door connecting the garage to the house locked when Dickson pulled it shut. Forced to sit for eight, count 'em, EIGHT, days on a case of Pepsi and a large bag of dry dog food, he sued the homeowner's insurance company claiming undue mental Anguish.
Amazingly, the jury said the insurance company must pay Dickson $500,000 for his anguish. We should all have this kind of anguish.
4TH PLACE:
Jerry Williams, of Little Rock , Arkansas , garnered 4th Place in the Stella's when he was awarded $14,500 plus medical expenses after being bitten on the butt by his next door neighbor's beagle - even though the beagle was on a chain in its owner's fenced yard. Williams did not get as much as he asked for because the jury believed the beagle might have been provoked at the time of the butt bite because Williams had climbed over the fence into the yard and repeatedly shot the dog with a pellet gun.
3RD PLACE:
Amber Carson of Lancaster, Pennsylvania because a jury ordered a Philadelphia restaurant to pay her $113,500 after she slipped on a spilled soft drink and broke her tailbone. The reason the soft drink was on the floor: Ms. Carson had thrown it at her boyfriend 30 seconds earlier during an argument. What ever happened to people being responsible for their own actions?
2ND PLACE:
Kara Walton, of Claymont, Delaware sued the owner of a night club in a nearby city because she fell from the bathroom window to the floor, knocking out her two front teeth. Even though Ms. Walton was trying to sneak through the ladies room window to avoid paying the $3.50 cover charge, the jury said the night club had to pay her $12,000....oh, yeah, plus dental expenses. Go figure.
1ST PLACE: (May I have a fanfare played on 50 kazoos please)
This year's runaway First Place Stella Award winner was Mrs. Merv Grazinski, of Oklahoma City, Oklahoma, who purchased a new 32-foot Winnebago motor home. On her first trip home, from an OU football game, having driven on to the freeway, she set the cruise control at 70 mph and calmly left the driver's seat to go to the back of the Winnebago to make herself a sandwich.
Not surprisingly, the motor home left the freeway, crashed and overturned. Also not surprisingly, Mrs. Grazinski sued Winnebago for not putting in the owner's manual that she couldn't actually leave the driver's seat while the cruise control was set.
The Oklahoma jury awarded her, are you sitting down, $1,750,000 PLUS a new motor home. Winnebago actually changed their manuals as a result of this suit, just in case Mrs. Grazinski has any relatives who might also buy a motor home.
, Datum:
07.11.2007 16:45
Ik heb even de bovenstaande tekst zeer vrij vertaald. Hier volgt dus de NL-se versie ( en nee, u kunt me niet aanklagen voor vertaalfouten ;-))
Het is opnieuw tijd voor de uitreiking van de jaarlijkse ‘Stella Awards’! Voor degene die onbekend is met dit fenomeen, het gaat hier om prijzen die genoemd zijn naar de 81 jarige Stella Liebeck die hete koffie over zichzelf knoeide en met succes de McDonald’s in New Mexico waar ze de koffie kocht, aanklaagde. U weet het vast nog wel, ze haalde het dekseltje van de hete beker koffie and plaatste de beker tussen haar knieën terwijl ze autoreed. Wie had ooit gedacht dat iemand zich op zo’n manier zou kunnen branden?
Juist, hier zijn de prijzen voor de meest bizarre aanklachten en vonnissen van de Verenigde Staten, het soort zaken waarbij je je even achter je oor krabt. Dus zorg dat je je oorkrabber bij de hand hebt.
Hier zijn de prijzen zoals ze vorig jaar uitgedeeld zijn:
.
7 de Plaats:
Kathleen Robertson uit Austin, Texas kreeg $ 80.000,- toebedeeld door een jury nadat zij haar enkel had gebroken toen ze viel over een kleuter die in een meubelzaak door de winkel rende. De meubelzaakeigenaren waren uiteraard verbaasd, temeer omdat de kleuter waarover ze was gevallen niemand anders dan haar eigen zoon was.
6 de Plaats:
De 19jarige Carl Truman uit Los Angeles California kreeg $ 74.000,- plus medische kosten vergoed toen een buurtgenoot over zijn hand reed met een Honda Accord. Klaarblijkelijk had Truman niet gezien dat er iemand achter het stuur zat toen hij probeerde de velgen van de buurtgenoot te stelen.
5 de plaats:
Is voor Terrence Dickson uit Bristol Pennsylvania, die probeerde via de garage een huis te verlaten waarin hij zojuist had ingebroken. De automatische deuropener van de garage deed het echter niet meer en hij kreeg de garage niet meer open. Het werd nog vervelender toen Dickson ook niet terug het huis in kon, hij had de tussendeur tussen de garage en het huis in het slot getrokken toen hij de garage inging. Omdat hij gedwongen was acht, jawel acht dagen te verblijven in de garage met slechts een krat met Pepsi en een grote zak hondenbrokken, klaagde hij de verzekeraar van de huiseigenaar aan wegens groot psychisch leed.
Verbazingwekkend : de jury bepaalde dat de verzekeraar Dickson $ 500.000,- moest betalen voor dit leed. Zouden wij niet allen dit leed willen ondergaan?
4 de plaats:
Jerry Williams uit Little Rock Arkansas won de vierde plaats van de Stella’s toen hij een toewijzing van $ 14.500,- plus medische kosten kreeg nadat hij in zijn billen was gebeten door de beagle van de buren - terwijl de beagle aan een ketting in de omheinde tuin van de buren lag. Williams kreeg niet zoveel als waar hij om gevraagd had, omdat de jury geloofde dat de beagle misschien uitgedaagd was toen hij de beet in de billen uitdeelde geizen Williams over de omheining in de tuin was gekomen en herhaaldelijk de hond met een hagelgeweer beschoot.
3 de plaats:
Deze prijs gaat naar Amber Carson uit Lancaster Pennsylvania omdat een jury besliste dat een restaurant haar $113.500,- moest betalen nadat zij uit was gegleden over geknoeide limonade en daarbij haar staartbotje had gebroken. De reden waarom er limonade op de vloer lag: mevr. Carson had 30 seconden daarvoor het bewuste drankje naar haar vriend gegooid tijdens een heftige woordenwisseling Hoe zit het eigenlijk met zelf verantwoordelijk zijn voor je daden?
2 de plaats:
Een nachtclubeigenaar uit een naburige stad werd door Kara Walton uit Claymont Delaware aangeklaagd toen ze vanuit het raam in een toiletruimte op de vloer viel en haar twee voorste tanden eruit braken. Ondanks dat mevr. Walton geprobeerd had door het raam van de damestoiletten naar binnen te glippen om $3,50 aan entreegeld te besparen , werd de nachtclubeigenaar gedwongen haar een vergoeding van $12.000,- te betalen, en o jah, ook nog de medische kosten. Zo zie je maar weer.
De 1 ste plaats! ( mag ik een fanfare gespeeld door 50 kazoo’s aub)
Met grote afstand is dit jaar de eerste prijs van de Stella Awards toegekend aan Mevr. Merv Grazinski uit Oklahoma City, Oklahoma die een splinternieuwe bijna tien meter lange Winnebago MotorHome had gekocht. Op haar eerste tochtje naar huis na een OU Football wedstrijd, rijd mevrouw op de snelweg en zet ze de cruisecontrol op ongeveer 100 km per uur, verlaat de chaufeursstoel en staat vervolgens rustig op om achterin de Winnebago een boterhammetje te gaan smeren.
Het is uiteraard niet verwonderlijk dat de camper van de weg rijd, verongelukt en over de kop slaat. Ook niet verwonderlijk is dat mevr. Grazinski Winnebago aanklaagd omdat deze niet in haar gebruiksaanwijzing van de camper had vermeld dat men niet de chauffeursstoel mag verlaten wanneer de cruisecontrol in werking is.
De Oklahoma jury kende haar, (zit u?) een bedrag van $ 1.750.000,- PLUS een nieuwe Winnebago camper toe. Winnebago heeft naar aanleiding van dit vonnis haar gebruiksaanwijzing voor de campers aangepast voor het geval mevr. Grazinski familieleden heeft die ook een camper willen kopen.
Geplaatst door: Loes O
, Datum:
07.11.2007 18:13
Amerika is een prachtig land, wat jammer dat er .......... .....!
, Datum:
07.11.2007 21:25
I want to be in America. Nee laat me toch maar in Twente blijven.