Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
21.09.2007 23:28
Dat kan ik bevestigen, Ineke!
De kater van onze dochter is ook weken op stap geweest. Stond ineens weer luid mauwend en sterk vermagerd bij de achterdeur.
Gaat sinds die tijd even een paar dagen "op stap".
Wat moet je daaraan doen?? Binnenhouden?? Een buitenkat geboren op een boerderij?? Lukt niet.....
Maar poezen weten ook van wanten, hoor!!
Jaaaaaren geleden hadden we een prachtige poes (Blauwe Rus).
We woonden in een flat op de tweede verdieping dus je staat raar te kijken als je kat niet te vinden is.
De hele buurt afgezocht maar niets te vinden terwijl zo'n kat toch behoorlijk opvalt.
Affijn, maanden later: we komen thuis staat ze luid mauwend bij de wasmand. We kijken in de wasmand en warempel drie jonkies!!!!
Eentje was helaas dood......
http://www.dieren-rassen.nl/katten/kortharige-rassen/russisch-blauw/
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
22.09.2007 00:15
Theo het is inderdaad géén gezicht. Het is net of je in een andere straat bent beland.Die bomen hoorden daar gewoon.Tsja of het nu alleen is voor de riolering zoals gezegd wordt................
Bona wat ben ik blij dat jij hier wèl leven in de brouwerij brengt.
Hallo Frank,ik had je nog niet een "welkom terug" geheten.
Ben benieuwd naar je 2e vakantieverhaal.
Annechie hoo heit in de kôk'n? Hei't al weer terechte?
Geplaatst door: cimeroni
, Datum:
22.09.2007 07:51
Zondagavond op WDR om 20.15 uur een reportage over de Elzas. Schlemmerreise in de Elzas. Dus dat wordt smullen.
Geplaatst door: InekeH
, Datum:
22.09.2007 11:37
Tja, die Troelstrastraat, ik ben er nog niet geweest na de kaalslag, maar het is ontzettend zonde. En de manier waarop de gemeente het aangepakt heeft lijkt nergens op.
Gelukkig Jan, dat jij ook zo'n verdwenen katerverhaal hebt. Ik weet ook niet hoe het beest bij z'n vorige eigenaar was. Hij is nl via het asiel als afstandskat bij mijn dochter gekomen. Die ging, tijdelijk, veel kleiner wonen en vond dat zielig voor de katten. Vandaar dus, dat ze, het waren er twee, ook tijdelijk hier kwamen. Dochter blijkt inmiddels een allergie voor katten te hebben, of ze dus voorgoed hier mochten blijven. Dat was geen probleem, maar de eerste anderhalf jaar heb ik ze binnengehouden, omdat ze weer weg zouden gaan. Vanaf dit voorjaar mochten ze naar buiten, katten horen immers, als het even kan, naar buiten te kunnen. Wie weet is ie vroeger wel vaker op pad geweest, maar is het voor mij de eerste keer dat dit gebeurt. Maar hij is gechipt en heeft een penning aan z'n halsbandje met naam, adres en telefoonnummer, dus als ze hem vinden, in welke toestand dan ook, dan zullen we het wel horen. Tot dan hoop ik op zijn terugkomst.
@cimeroni: ik las vandaag in de krant ook een verhaal van een kat die een kogeltje in z'n lijfje had, wie doet nou zoiets.......
, Datum:
22.09.2007 11:37
WDR??? Hadden we dat maar op onze kabel!! Of NDR, BR, MDR......!!
Of de Franstalige Belgische zenders. Of gewoon wat Franse zenders.
Ik lever met alle plezier hiervoor al die RTL-rotzooi in.
Geplaatst door: cimeroni
, Datum:
22.09.2007 17:31
Jan van I, daarom hebben wij geen kabel maar n schotelantenne. Bevalt veel beter en was toendertijd goedkoper.
InekeH, dat verhaal in de krant bedoelde ik ook. Bah, zieke lui die zoiets doen.
Geplaatst door: ® visje
, Datum:
22.09.2007 20:46
Mocht je toevallig eens in de buurt van Zutendaal (België) komen is het volgende misschien wel aardig om eens te doen. Vandaag bij ons in de krant (en waarschijnlijk bij wel meer mensen) http://www.lieteberg.be/navigatieframeset.htm
Voor een beter kontakt met de aarde, maar het lijkt me vooral leuk na een flinke regenbui.
Gr. Brenda
Geplaatst door: frank
, Datum:
22.09.2007 20:51
Zo dan, deel twee: de Bourgogne (krijg wel een paar lamme vingers zo langzamerhand:-)):
Altijd hard voorbij gereden naar het zuiden of het noorden en nu voor de eerste keer toch maar eens gestopt in de buurt van Dijon. Behalve de wijnbouwgebieden die we veel te toeristisch vonden bijzonder goed bevallen. 10 a 20 kilometer naar het westen de binnenlanden in vanaf de autoroute du soleil en je komt in een prachtig stuk natuur met veel rust.
Had van vrienden gehoord dat het Canal du Centre en de naastgelegen d’Heune zo leuk is om te fietsen:
http://www.canal-du-centre.asso.fr/
Moet zeggen klopt helemaal, is een vrijwel vlak fietspad. Hebben er fietsen geregeld en een beetje van sluis naar sluis gepeddeld bij Ecuisses in de buurt en tussendoor nog leuke dorpjes aangedaan. Wilden bij Ecuisses nog met een boot mee om onder het genot van een hapje en een drankje door wat sluizen te varen, maar ook hier was het seizoen helaas ten einde.
Vooraf had mijn vrouw al aangegeven de jardins de Barbirey te willen bezoeken:
http://www.barbirey.com/
Dus op een goede dag door het dal van de Ouche hier naartoe. Prachtig dal waar ook deels het Canal de Bourgogne doorheen loopt en je ook weer prima kan fietsen volgens mij. Een schoonheid is het dorpje Lusigny sur Ouche. De tuinen ging helaas mis bleek al vanaf 1 september alleen nog in de weekenden open te zijn, tja dat hadden we dus even gemist. Niet getreurd, even op de kaart gekeken en uitgeweken naar het kort bijgelegen kasteel van Commarin:
http://www.commarin.com/
Alleraardigste redelijk goed te volgen franstalige rondleiding aldaar genoten, eigenlijk best heel leuk zo’n onverwacht ander uitje.
Niet te missen is uiteraard Beaune. Pffft dat werd dus een tegenvaller. Vreselijk toeristisch en achteraf nogal stom geweest door veel te veel te willen zien.Het begon er al mee dat er markt was en dan kan ik van alles willen maar mijn vrouw gaat gewoon die markt af dus volg ik maar. Onderweg komen we langs de Collegiale Notre Dame waar ik gelukkig even mag gaan kijken
http://www.inventaire.culture.gouv.fr/culture/inventai/presenta/visites/beaune-frame.htm
Dat even duurt wat langer omdat ze er een prachtig wandtapijt hebben waarbij een groep duitsers net uitleg krijgen in het Duits en ik maar eens even mee blijf luisteren. Hierna besluiten we toch maar naar het musee du vin te gaan in het palais des ducs.
http://www.musees-bourgogne.org/les_musees/musee_bourgogne_resultat.php?id=55&id_ville=18
Aardig museum maar niet meer dan dat. En hier gaat het mis, de toegang is namelijk gratis in verband met de “jour de la patrimoine”. Dat is boffen roep ik als rechtgeaarde Nederlander en meldt mijn vrouw meteen nou dan doen we het hospice en des beaux-arts ook nog maar even, helaas protesteert ze niet en gaan we na een drankje door naar het Hospice de Beaune:
http://www.hospices-de-beaune.com/fr/hospices/index.php
Hier had ik ons naderend onheil nog kunnen voorkomen, want men bleek daar helemaal niet mee te doen aan de jour de la patrimoine en we moesten dus gewoon betalen. Onder het mom we staan hier nou toch, toch maar naar binnen gegaan. Conclusie: aardig. Al aardig afgepeigerd maar eens een broodje gegeten bij een salon de The aan het Place Carnot, we zitten nog maar net of op het aanpalende plein begint een gratis openlucht jazz-concert, blijkt het jazz a Beaune weekend te zijn:
http://www.auxartsetcaetera.com/?p=167
Best leuk natuurlijk, behalve als je een tamelijk hardgrondige hekel aan jazz hebt zoals ik. In een hoog tempo af eten en hup naar het volgende museum en wel het musee des Beaux-Arts:
http://www.musees-bourgogne.org/les_musees/musee_bourgogne_resultat.php?id=45&theme=archeologie
Conclusie: mwah gaat wel. Zitten eigenlijk nogal sip terug in de auto en weten het zeker, Beaune is helemaal niks. Achteraf moet ik dat toch nuanceren, blijf er bij dat het over de top is qua toerisme (Valkenburg riep mijn vrouw) maar de Collegiale, het Hospice en het Beaux-Arts zijn wel degelijk de moeite waard en zeker het Hospice heeft achteraf toch indruk gemaakt wat altijd een goed teken is. Gewoon zelf een te overvol programma gemaakt. Goede les voor de toekomst.
Ook een dagje tussen de druiven vertoeft, zowel met de auto als wandelend wat dorpjes bekeken. Uiteraard ook een cave in gelopen maar snel weer weg. Wat men hier met de prijzen doet is bizar en staat volgens mij buiten de realiteit. Gelukkig zijn er met name voldoende Britten die hier heel anders over denken zodat de viticulteurs een beste boterham zullen verdienen. Trouwens men was met de pluk en het persen bezig, waardoor het in sommige dorpen zo naar wijn en alcohol stonk dat je eigenlijk geen drankje meer nodig had. Kwamen wel een heel fijn restaurant tegen in Meursault:
http://www.ot-meursault.fr/meursault/fr/restaurants.htm
Uitstekend gegeten en volgens een Frans echtpaar wat naast ons zat zouden ze zelfs genoemd worden in de michelin-gids.
Als laatste ook nog naar musee des Beaux-Arts in Dijon geweest:
http://dijoon.free.fr/mba/
Als je zo op de site kijkt lijkt het niet zo veel, maar is een mega-museum met een zeer uitgebreide, schitterende collectie, stonden pas na ruim 3 uur weer buiten. Dachten er met een uurtje of anderhalf wel doorheen te zijn en dan nog de stad wat te bekijken maar dat is niet echt gelukt. Wat we er van gezien hebben een hele leuke niet toeristische studentenstad, waar wij zeker nog een keer naar terug willen, ook al omdat er nog wel meer musea en bezienswaardigheden zijn. Let wel even op met de openingstijden van het museum. Men doet alsof ze van 09:30 – 17:00 uur open zijn, dat klopt weliswaar voor de begane grond maar de 3 verdiepingen zijn tussen de middag gewoon dicht van 12:30 - 13:45 uur. Van de nood een deugd gemaakt door een brasserietje op te zoeken maar betekende wel dat de dag zo’n beetje om was toen we er eindelijk uitkwamen.
Geplaatst door: frank
, Datum:
22.09.2007 20:56
En dan te bedenken dat het nog langer was, maar kennelijk heeft Johan, of Tineke de wijsheid gehad meer als 6000 karakters niet te accepteren. Groot gelijk! Pure zelfbescherming :-)
Geplaatst door: ® karla
, Datum:
23.09.2007 00:20
Leuk om het verslag te lezen Frank. Sinds de kinderen niet meer meegaan, blijven we ook vaak hangen in die plaatsen waar je vroeger doorheen reed. Zo hebben een tijd in Nancy gestaan, in Langres in Metz, maar toen we in Dijon kwamen zijn we niet meer verder gegaan. Voor ons is dit een stad waar je een maand kunt verblijven en iedere dag nieuwe dingen kunt ontdekken. Vanuit Dijon hebben we al die trips die jij beschreef gemaakt, en nog veel meer. Het is echt een heerlijk Bourgondisch gebied om te zijn.
Geplaatst door: claar
, Datum:
23.09.2007 11:57
@jan v.L. of andere ervaren frankrijkgangers, hoe is het ook alweer op 14 july? mag er dan wel of niet vrachtverkeer(ook geen buitenlands vrachtverkeer) rijden in frankrijk,en ja, een aloude vraag vandaar dat ik het maar op dit topic vraag. ik vraag het omdat 14 july 2008 op een maandag valt en dat zou bij ons vertrek op zondag 13 july een wel heel prettige bijkomstigheid zijn om op maandag het laatste en drukste stuk te rijden. (dit jaar op de maandagmorgen heel veel vrachtverkeer en zodoende min of meer met een slakkegang op de camping aangekomen)
Geplaatst door: bonasera
, Datum:
23.09.2007 14:22
Met aandacht je verslag gelezen over het algemeen kom je met goede argumenten voor de dag.
Met wat ik niet eens ben is jouw of jullie versie van Beaune en de kwaliteit van de wijn(prijzen).
Beaune was eens de hoofdstad van het Bourgondische rijk.!!Dit type van Franse sfeer tref ik toch nergens anders aan.!!Als wij op de terugweg of heenreis daar een Nachtje of 2 blijven plakken ,dan is de drang naar een goeie fles wijn uit de streek te groot om te weerstaan aan het genot van deze wijn.Een wandeling door het centrum van Beaune is mij 50X meer waard dan bv.de straatjes van Vallon pont d'arc doorkruisen waar je om de meter een klak ijs over je heenkrijgt..
misschien ben ik ook verkeerd daar niet van ,maar op bepaalde plaatsen in Frankrijk voel ik mij meer Fransman dan Belg en Beaune is daar ééntje van.Ik hoop je niet beledigd te hebben want dat is zeker de bedoeling niet.
, Datum:
23.09.2007 15:17
Frank,
ik kan me goed voorstellen hoe je je voelde in Beaune.
Vorig jaar zaten we op een campinkje in de buurt met de bedoeling van daaruit Beaune te bezoeken.
Op 'n doodgewone doordeweekse dag reden we vanuit het noorden Beaune binnen. Mensenkinderen, wat een ramp!!! Stapvoets kwamen we na veel vijven en zessen uit op de rondweg rond het centrum.
Een groot gedeelte was opgebroken zodat 't weer een heel gewurm was om vooruit te komen.
Een parkeerplaats? Eerste was "complet". De tweede ook.....
Zijn toen Beaune maar ontvlucht en hebben maar wat wijndorpen en een kasteel in de buurt bezocht.
Jammer, ik had me er echt op verheugd maar met zo'n drukte hoeft 't voor mij niet meer.
Een jaar of tien geleden zaten we in een hotelletje net buiten het centrum. Hebben toen twee dagen lang alles bezocht......
Het leukste vond ik om over de wallen (remparts) te lopen. Lekker rustig: GEEN toeristen alleen wat mensen die hun hond uitlieten.
En wat verliefde stelletjes.......
, Datum:
23.09.2007 17:21
, Datum:
23.09.2007 17:33
Bij sommige steden heb je dat echt "Franse" gevoel (wat is dat eigenlijk). Bij Beaune had ik het ook niet. Je liep tussen hordes toeristen met een gids erbij en inderdaad,moeilijk parkeren etc. te toeristisch en te druk. We liepen daarom maar een gewone woonwijk is. Waar we heel vriendelijk begroet werden door de plaatselijke bevolking, zij vonden het leuk dat we daar gingen kijken, wilden ons de weg wijzen. En wij vertellen dat we liever minder toeristen zagen en andere plekken wilden ontdekken. Het is toen toch heel interessant geworden.
, Datum:
23.09.2007 17:37
Tja begrijpen doen de Nederlanders altijd..........
Maar Frans gevoel dat kennen jullie niet.Uitgenomen diegene die de stap gezet hebben en er enkele jaren wonen.En al de rest is gewoon show..
, Datum:
23.09.2007 17:41
Kun je dit nader verklaren, want ik begrijp net wat je bedoelt Bonasera.
, Datum:
23.09.2007 18:52
Fransman zijn is bijna onmogelijk.Gevoel amai met een gids?Absoluut onmogelijk.
Ik heb nog gewerkt in Franse huizen,samen gewerkt op de firma met 2 Fransen jaar lang,ik ken ondertussen de Fransen,en apropos een rasechte Franse tante gehad etc.
1 Fransen zijn zeer net op hun huis(sanitair is comme il faut)Dus Franse slag is een slag in het water.
2 Fransen zijn vriend voor het leven of indien ze je niet zien zitten een zaak die ze gedogen ,maar hoe rapper weg hoe liever.
3 Frans gevoel is eigenlijk een verkeerd begtip.Een Fransman of vrouw aanvoelen en de levenswijze is iets wat je niet kunt leren !in boekjes.Wanneer mijn Franse vtienden hun familiale geheimen vertellen al wenend,ja een Fransman of vrouw is een emotioneel mens dan begrijp je pas wat Fransen zijn.En bovenal sorry voor dit,maar iemand die daar 3 a 4 weken verblijft is het verloren moeite het te ontdekken ,Het Franse gevoel dat heb je of niet .En zoals gezegd iemand die er 2 of 3 jaar verblijft weet waarover ik praat .
, Datum:
23.09.2007 19:01
Sorry voor de spelling was weer eens over mijn toeren en te veel in het Frans aan het denken.
Geplaatst door: claar
, Datum:
23.09.2007 19:09
@Karla, dank je wel voor de info en de toegevoegde link