Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: javi
, Datum:
19.07.2007 21:17
Lilian,
We (mijn zwager en ik) zijn vanmorgen naar Giethoorn en omgeving gefietst.(racefiets) We zijn dwars door het centrum van Giethoorn gefiets over al die kleine bruggetjes.Als je dus van een brug fobie afwilt komen is dit misschien wel een leuke oefening.We konden dit trouwens doen omdat er nog geen toeristen waren.Ik wil je trouwens wel uitleggen hoe de tour/wielrennen in elkaar steekt.
Maar ik pretendeer niet dat ik het weet.Dus er zitten wel enorme risico's in om dit uit te leggen zonder veel tegen commentaar krijgen.
Doen of niet Lilian?
Geplaatst door: Ineke
, Datum:
19.07.2007 21:37
Javi, ik zou het ook wel leuk vinden als jij het eens uitlegt. Ben al m'n hele leven (passief) wielerliefhebber en vooral TdFgek. Ik denk het dus wel te weten, maar wie weet steek ik er nog iets van op.
Vandaag gelukkig weer tijd gehad om te kijken, mooie beelden van Montpellier, was daar 2 jaar geleden nog.... Hierdoor toch een beetje (gemengd) vakantiegevoel.
Vanmorgen was het natuurlijk fantastisch weer om in Giethoorn te fietsen, maar hoezo waren er nog geen toeristen, of bedoel je dat die daar niet fietsen maar varen :-)
Geplaatst door: frank
, Datum:
19.07.2007 22:37
Geplaatst door: frank
, Datum:
19.07.2007 22:39
Geplaatst door: javi
, Datum:
19.07.2007 23:01
Ineke, ik ga het proberen uit te leggen.Even geduld.
In Giethoorn-c liepen zegge en schrijve 9 personen en een stuk of tien bootjes(punters)vaarden er.
Geplaatst door: Ineke
, Datum:
19.07.2007 23:12
Javi, dan was je er vast al heeeeeeeel vroeg.
Ik wacht geduldig af....., neem de tijd
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
19.07.2007 23:41
Ik ben gek op soort animatiefilmpjes, Frank. Geweldig!!
Geplaatst door: javi
, Datum:
19.07.2007 23:51
Ineke,het was +/- 10.30 uur
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
20.07.2007 00:00
Oh ja, Frank, bedoelde je de schildpad en de haas??
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
20.07.2007 01:22
Frank, geweldig filmpje!
Javi, de bruggetjes in Giethoorn vind ik niet eng.Tenminste als je die bedoelt. Die groten over een diep water of over een snelweg brr.
Maar je hebt wel gelijk, als je oefent dan kom je er overheen. Je moet jezelf met die dingen confronteren.
Jan ook als er een glaswand tussen zit,durf ik daar niet voor te gaan staan, laat staan dat ik ging eten in de Euromast. Ooit daar eens geweest vroeger met schoolreis en toen had ik het nog niet.Stond rustig boven daar om rond te kijken.
Ook een flat met een open galerij om bij de voordeuren te komen. brr
ik "kruip" met de rug langs de muur.
Rivi, ik hou me aanbevolen om uitleg over de tour te krijgen.
't was hier vandaag weer een droge dag met een mooie temperatuur evenals gisteren geen regen gehad.In Hellendoorn wel gisteren,dochter
is flink nat geworden in het pretpark.
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
20.07.2007 01:29
Lili@n,
ik weet wat je bedoelt met die gallerijflats.
M'n liefje woonde in zo'n flat op de vierde verdieping...
En net zoals jij "kroop" ik echt langs de muur naar de voordeur.
Wat was ik blij dat we konden trouwen.....;-)
Was ik tenminste daar vanaf!
Geplaatst door: javi
, Datum:
20.07.2007 01:37
Ineke en Lilian e.a
Een beetje theoretische wieler les gebaseerd op een meerdaagse wielerwedstrijd zoals de Tour de France.
Sprintersploegen.
De sprintersploeg maakt een treintje van +/- 5 renners die op +/- 5 km van de finisch op kop gaan rijden. Het tempo wordt nu zo hoog gehouden dat er niemand meer voorbij kan komen.Dan gaan ze één voor één van kop af om hun sprinter te lanceren, die wanneer de laatste van het treintje van kop af gaat het dan zelf moet afmaken.
Sommige sprinters hebben niet zo’n goede ploeg en gaan dan in het wiel zitten van sprinter van de andere ploeg.
Vaak laten de sprinters ploegen een groepje weg rijden die dan een voorsprong krijgen die weer ingehaald kan worden. Dit inhalen is ongeveer 1 minuut per 10 kilometer,zo zie je vaak dat een koploper(s) vlak voor de streep weer terug gepakt worden en dan kan het hele spel beginnen. Het spel op de wagen zetten.
Klassements ploegen bv Rabo(Mentchov/Rasmussen),Astana(Vinokourov/Klöden) en Caisse dËpargne(Valverde/Arroyo)
Zij laten meestal een groepje weg rijden met een ploegmaat er bij om te controleren. De klassementsrijders laten dan z.g een gaatje vallen zodat er een groep kan weg rijden.Zo hoeven de klassements rijders zelf weinig te doen om het peloton bij elkaar te houden en kunnen zij zich sparen voor de bergen en de tijdritten. De concurerende ploeg moet het gat dan maar weer dicht zien te rijden en dit kost dus weer kracht.
In de bergen.
Zo lang mogelijk blijven zitten in de groep met de klassementsrijders. Goed opletten hoe je concurrenten er uit zien.Dit is vaak aan het gezicht af te lezen en wat voor een verzet als ze rijden.Zo nu en dan een plaagstootje uit delen en zien wie er gelijk reargeerd en mee kan komen. Wanneer je ziet dat je concurrent het moeilijk heeft trek je flink door tot hij er af is.Daarna ga je op je eigen tempo door en laat je een betere klimmer gewoon door gaan voor de etappe zege. Niet kost wat het kost er bij blijven want dan blaas je je zelf op en dan gaat het kaarsje snel uit.
Tijdrijden .
Tijdens de tijdritten is een ander soort(model) fiets toegestaan,er zit dan een tijdritstuur op waar je met je ellebogen op kunt liggen.Meestal ook een andere linker versnellingshendel van het oude model want die zijn lichte en je gebruikt hem maar zelden tijdens de tijdrit.Vaak is er ook een dicht achterwiel gestoken. Ook draagt de rijder aangepastekledinen een ander model helm. Dit alles heeft te maken met de aerodynamica.
Waaier rijden.
Dit gebeurt als de wind schuin van voren komt. De renners gaan dan schuin achter elkaar rijden over de volle breedte van de weg.De laatste rennen komt dan op het kantje te rijden (bijna in de berm). Hier breekt dan vaak het peloton in stukken en kom je heel moeilijk weer terug bij de eerste groep.Dit komt vaak omdat een zwakkere renner dan vol in de wind komt te zitten en het tempo niet meer bij kan houden.Als klassementsrenner moet je ook altijd zorgen dat je in de voorste waaier zit.
Ik hoop dat ik hier mee een kleine bijdrage heb geleverd om jullie met nog meer plezier naar de tour kijken.
Geplaatst door: javi
, Datum:
20.07.2007 01:55
Als je kunt moet je eens naar de Belgische uitzendingen van de tour kijken.Het commentaar is hier meestal veel leuker met veel wieler jargon.
Vanavond was er een uitleg bij Mart Smeets over de prachtige beelden vanuit de Franse Tv helicopter.De camera's zijn gemonteerd door en ook bediend door een Belgische firma. Geweldig mooi en interessant.
www.m-gineering.nl/rse/woorden.htm
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
20.07.2007 02:06
Wel, wel, javi, dat was een doorwrochte uiteenzetting van het verschijnsel wielrennen.
Doorwrochte: wat een raar woord eigenlijk.
Bij de Tour de France heb je ook nog het vreemde veschijnsel van "overgangsetappes". Ritten tussen de Alpen de Pyreneeen.
Voor het klassement betekenen ze meestal niks maar ze zijn alleen van belang voor de individuele renner die op avontuur wil.
Lukte vandaag niet maar dat is volgens mij een uitzondering.
Maar morgen.....Een rit door de binnenlanden van Frankrijk. Ik kijk daar echt naar uit!!
Zulke ritten zijn volkomen onvoorspelbaar. Je weet nooit welke renners erin slagen om uit de greep van het peloton te komen.
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
20.07.2007 02:10
Geplaatst door: ® Jan van I
, Datum:
20.07.2007 02:16
Geplaatst door: javi
, Datum:
20.07.2007 02:32
Jan v I ea
Ga even googelen en je vindt het:tijdslimiet tour de france
Grootte van de tijdslimiet
De etappes zijn onderverdeeld in vijf categorieën. Dit zijn drie soorten gewone etappes (1=etappe zonder moeilijkheden, 2=etappe met gemiddelde moeilijkheid en 3=etappe met grote moeilijkheden), de individuele tijdritten en de ploegentijdrit. De tijdslimiet is afhankelijk van de categorie en van de gemiddelde snelheid van een etappe en bedraagt een percentage van de winnende tijd. Als deze door een of meer renners wordt overschreden, wordt/worden deze renner(s) gediskwalificeerd en mogen ze niet meer deelnemen aan de overige etappes. Welke snelheid (in kilometers per uur) bij welk percentage hoort bij welke categorie.
tijdslimiet c1 c2 c3 IT PT
4% ≤34 - - - -
5% >34-36 - ≤26 - -
6% >36-38 ≤31 >26-27 - -
7% >38-40 >31-32 >27-28 - -
8% >40-42 >32-33 >28-29 - -
9% >42-44 >33-34 >29-30 - -
10% >44-46 >34-35 >30-31 - -
11% >46-48 >35-36 >31-32 - -
12% >48 >36-37 >32-33 - -
13% - >37-38 >33-34 - -
14% - >38-39 >34-35 - -
15% - >39-40 >35-36 - -
16% - >40-41 >36-37 - -
17% - >41-42 >37-38 - -
18% - >42 >38 - -
25% - - - snelheidonafhankelijk
c = categorie, IT = Individuele tijdrit en PT = ploegentijdrit
Als het aantal uitvallers door de tijdslimiet meer dan 20 % van de deelnemers bedraagt, kan de jury besluiten tot het wijzigen van de tijdslimiet. Dit gebeurde in 2001 toen het peloton ruim buiten de tijdlimiet binnenkwam waarop de jury de tijdslimiet rekte waardoor alle renners de volgende etappe weer aan het vertrek mochten komen. In de editie van 2006 kwam in de 16e etappe naar La Toussuire 54% van de deelnemers buiten de tijdslimiet binnen, waarna de jury ook hier besloot de tijdslimiet te rekken
Geplaatst door: javi
, Datum:
20.07.2007 02:39
De rode lantaarn
Oorsprong van de naam
De “rode lantaarndrager” is de naam die wordt gegeven aan de laagst geklasseerde, nog in koers zijnde renner van het algemene klassement. Een twijfelachtige eer dus…
Vroeger waren de verschillen, met name in de bergetappes, erg groot. Op een gegeven moment merkte men dat het (Franse) wielerpubliek een zwak had voor de underdog en iedereen de nummer laatst wilde zien. Het peloton werd gezien als een soort trein, waarin de renners de wagonnetjes waren. Omdat de achterlampen van een trein rood waren noemde men het laatste wagonnetje van de trein (de laatste renner, red.) de “rode lantaarndrager”. Op het moment dat via de koersradio omgeroepen werd dat de “rode lantaarndrager” voorbij was, wisten de mensen dat alle renners gepasseerd waren en dat men huiswaarts kon keren.
Criteriums
Sommige coureurs vonden het in het verleden belangrijk om als laatste te eindigen. Omdat kranten vaak de top van het klassement en de nummer laatst publiceerden, leverde het dragen van de “rode lantaarn” extra publiciteit op. Daardoor werden zij gewilder bij de organisatoren van de criteriums en kregen zij meer startgeld.
Geplaatst door: Ineke
, Datum:
20.07.2007 11:08
Nou Javi, gezien het tijdstip waarop jij vannacht nog op dit forum zat, reed je vanochtend om half elf vast niet door Giethoorn :-)
Maar zeer bedankt voor je uitleg. Het is een kort en krachtig verhaal. En inderdaad op de Belgische tv wordt veel wielertechnische uitleg gegeven, maar ik moet zeggen dat de Nl-tv er ook wel op vooruit is gegaan sinds er een "specialist" bij zit. Dat wil overigens niet zeggen dat ik soms niet stapelgek wordt van het gebabbeldebabbel van de beide heren. Maar je krijgt wel meer achtergrondinfo.
Wat ik trouwens wel typisch vind is dat tijdrijden toch wel een bijzonder specialisme is. Je ziet in de etappes mannen km's aan kop sleuren en je zou denken dat die in de tijdrit het tempo ook wel hoog kunnen houden, maar die kom je meestal toch niet bij de eersten in de uitslag van een tijdrit tegen. Of zou het behalve fysiek en materiaal ook tussen de oren zitten: als je denkt dat je het niet kunt dan lukt het ook niet...
Ik moet nu weer terugdenken aan de tijdrit van 2 jaar geleden op de eennalaatste dag van de Tour, ergens bij St Etienne, toen Rasmussen tot 3x toe onderuit ging, dat was toch ook heel apart. Ben benieuwd hoe hij het morgen gaat doen.
Geplaatst door: bonasera
, Datum:
20.07.2007 14:00