Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Annechie
, Datum:
07.12.2004 11:40
Zo, efkes uutbloaz'n.... Joa Anno, völle waar'n 't d'r hè, die riempkes... mooie romantische, blieje gedicht'n, maar ok héele droevig'n soms. Zo zee'j maar weer en's hoevölle geveuln's of d'r nog rondgoat onder de mèens'n!
En Anno, da'j altied neet könt riem'n en dicht'n... da's toch heel gewoon, ik kan 't soms wèek'n of moand'n niet, en dan zo ineens begint 't te borrelen vanbinn'n! Maar dat hooft toch ok neet, 'n gewoon krummelpreutje is toch ok gezellig? Gelukkig hooft wie ons brood niet te verdéen'n met de riemseltjes......
En ja,'t kind is op de stee... ze hef 't reuze noar heur zin en moo is -hoe kan't ok anders- zo trots a's een aap op 't blaag, ze hef 't toch maar mooi veur mekare..... :-) ...
Hè'j de'n boom noe al in'n pot... en de slingers en de lèempkes d'r ok al in....?
Töt later, goodgoan allemoal....
Geplaatst door: Henny
, Datum:
07.12.2004 13:01
Beste Anno en Annechie,
Hebben jullie wel eens van een telefoon gehoord?
Daar kun je mee BELLEN en net zo slap ouwehoeren als dat jullie hier typen.
Als jullie toch zo graag in je eigen dialect willen praten richt dan een eigen site op.
Het zal voor jullie wel belangrijk zijn dat je vasthoud aan wat je geleerd is dat snap ik zelfs nog wel, maar het zou veel leuker zijn als iedereen met jullie kon meepraten zonder te vragen wat al die woorden betekenen.
Nu denk je misschien zal mij een worst zijn of er iemand met ons meepraat of niet.
Als een ouwe zeur wil ik ook niet overkomen maar het lijkt me gewoon leuk om met een ieder in normaal Nederlands te kunnen praten.
Geplaatst door: froukje
, Datum:
07.12.2004 13:08
hallo Henny
ik ben niet opgevoed met een dialect en heb nooit in twente of de achterhoek gewoond dus bekend is dit niet voor me, maar als je een beetje je best doet zijn deze "gesprekken"best te volgen en al doende leert men.
Annechie,Onno,Gerrit en alle anderen ik geniet van jullie gejeuzel.
Geplaatst door: ® Annechien
, Datum:
07.12.2004 13:56
Froukje,
Dankjewel! Wij 'jeuzelen' dan ook prettig voort!
En Henny, moet je daar nu ineens, na meer dan 560 reacties over gaan vallen... Het is maar één topic waarin we dit doen, we hebben zelfs in de naam en aan het begin van de topic aangegeven dat het om geneuzel gaat, er is al in het engels, frans en zelfs in iets -voor ons- totaal onleesbaars gereageerd..... krijg je er dan nu ineens moeite mee dat het niet in keurig ABN geschreven staat......? Vreemd, maar goed, iedereen zijn/ haar eigen mening! Overigens kun je gewoon in het door jou gesproken ABN met ons mee keuvelen hoor mocht je dat toch nog gezellig vinden.....van harte welkom!
Geplaatst door: Piet
, Datum:
07.12.2004 14:16
Henny
Nog maar een keer:
Op deze topic mag iedereen iets zetten, wat hem/haar bezighoudt, zolang het maar niet over Frankrijk gaat.
M.a.w. ook in een dialect.
Ik spreek geen Twents, Gronings, Drents, Limburgs of wat dan ook, maar ik vind het heel leuk om het te lezen. Iedere keer is het weer een uitdaging om het toch te begrijpen (soms moet ik het wel 4x lezen, maar goed....)
Mijn advies aan jou:
Bedenk een nieuwe topic en zet er dan bij dat er NIET in wat voor dialect gereageerd mag worden. Dan weten Gerrit, Anno en Annechie waar ze aan toe zijn en jij springt deze topic, die NIET over Frankrijk gaat, over. Is iedereen tevreden.
Anno, Annechie en Gerrit ga maar lekker door.
Gr. Piet, uit Den Helder.
Geplaatst door: kaat
, Datum:
07.12.2004 15:01
ik ben een echte brabantse en praat ook altijd heerlijk"plat",om het zo maar te zeggen.
jammer dat ik het helaas niet kan schrijven anders zou ik vrolijk meedoen met de rest.
groetjes en houdoe!
Geplaatst door: Raymon
, Datum:
07.12.2004 16:13
Als je ooit iemand nodig hebt
die naar je zal luisteren
als je ooit een schouder nodig hebt
om op uit te huilen
als je ooit een probleem hebt
en je iemand zoekt om te helpen.
Weet dan dat ik er zal zijn
om naar je te luisteren of te toosten
om je uit de problemen te halen
ik zal er zijn.
Geplaatst door: Haagse Harry
, Datum:
07.12.2004 16:22
Wat un gezèk allemaal zeg oveâh dialectuh, duh topic zegt ut toch al? deze topic gaat niet oveâh kampeâhren in Frankrèk?, we kunnuh allemaal lezen of we nâh van Turkse of Marokaanse afkomst zèn, Surinameâh of Antilliaan
, Datum:
07.12.2004 16:26
En Raymon, ik zou als ik jou was snel opbezoek gaan bè Linda, die heift geloâf ik wel un schoudeâh nodig, en dan kan je gelèk tegen hâh zeggen dat je smoâhveâhrliefd op hâh bent, tenminstuh dat maak ik op uìt jou gedichties, veil succes uìt duh Haag
, Datum:
07.12.2004 17:34
Geplaatst door: kaat
, Datum:
07.12.2004 17:35
nogmaals......HOERA!! whahaha
Geplaatst door: pierre
, Datum:
07.12.2004 18:15
HET KERSTVERHAAL VOLGENS DE WESTFRIEZE.
Dut verhaal beurde in de toid dat de jaartelling gniese begonne was.
,t Was in ut jaar nul, maar dat wiste de mense op dat moment ok niet.
D,r werd ,n volkstelling in Pallestina houwe. In ,t plaasie Bethlehem was een timmerman wanhopig op zoek nei een plekkie om de nacht deur te brenge.
Z,n vrouw liep op alle dage,dat ,t kind kon elk moment gebore worre.
,,Da,s ok wat,"mompelde de man, die Jozef hiette, Alle hotels benne styampend vol.Ze hewwe gniese ruimte voor Maria met heur dikke buk Zelfs de zolderkamertjes benne bezet. No den moete we maar wat aars verzinne.
Kenne we de lovesuite niet voor ,n keer pakke?, vroeg Maria.Maar Jozef antwoordde poestig: Be,je gek, deer hewwe wai gien geld voor. Dat kost me ,n
rib uit me loif en die toid hewwe had!,, En hai sjokte vedder met z,n ezeltje, weer Maria op zat. Net toen ie docht dat ,t niks meer worre zou,
kwamme ze op slot bai ,n soortement van stal terecht.Ze liepe deur ,n donker achterof streitje, maar bai die plaas was ,t wel licht. D,r sting zommaar ,n hele grote ster te skoine.,tIs nou al zo laat, we moste hierzo maar nei binne gaan, vrouw" Maria was d,r eerst niet zo over te spreke,maar ze was harstikke louf,dat ze wou wel. t Stinkt,r wel pittig,maar voorrut,,t is warm hier,zee ze. Koik nou ,rs, wat staat deer voor,n groot beist? ,n Buffel of zo? Nei, dat is ,n os,zee Jozef,die van diere bedat net zoveul verstand had as van timmere. As die ezel nou ,n stukkie opskuift,den ken jij hier mooi legge,Maria."En hai maakte ,n mooi bedje van ,t stro dat ,r lag.
Maria vond ,t eerst nag ,n beetje eng omdat ze,n paar dikke spinne loupe zag,
maar op slot ging ze toch maar legge. D,r buk deed ok zo zeer.
Ik weet ,t niet, maar ik denk dat je maar ,s ,n dokter hale moet, Jozef.
Volges moin gaat,t feist beginne. Maar toen Jozef goed en wel op de ezel spronge was,zee ze at ie toch maar bloive most. Ze had gien zin om alliendig bai ,n os te bevalle. Jozef bleef en timmerde nag gauw effies van ,n zootje losse planke,n krippie in mekaar. ,n Beste toid later was ,t kind gebore.
Ze hadde ,m in doeke wikkeld en in de kirb loid. Hai heb wel van je zus, Jozef,"zee Maria,leite we ,m Jezus noeme. Heur man had eerst Judas in z,n kop,of Pilatus, maar docht, nei dat is ok niks, en stemde d,r mee in.
Van zukke name komt alliendig maar rottigheid,"vermoedde hai. ,n Deel ure later kwamme d,r ,n zoot hedders op kraamvisite. We benne op ,t licht ofkommen zoide ze. Ze hadde hullie skeipies mee en ,t was ,n geblaat van heb ik jou deer. Maar zo hoort,t ok bai ,n geboorte,dat is vezelf groot feist.
,n Paar dage d,rnei kwamme d,r ok nag drie konings ,n koppie hale. Die keke eerst wel vreemd op, dat iemand in zukke arremoedige toestande gebore most worre, maar op slot ,vonde ze ,t kind toch wel ,n pittigie, fielseteerde ze de jonge ouwers en gavve mooie geskenke. Jozef en Maria hewwe later nag welderes trugdocht an die kraamtoid in de stal, maar och, hullie joon was toch groot worren en had ,t ver skopt. Hiermee oindigt dut verhaalover de aldereerste gebeurtenis in oze jaartelling. Tot op de dag van vedaag wordt,t voorlezen, verteld en vierd. In de iene streek wordt,t effies aars zoid as in de are,maar de strekking bloift altoid geloik. ,t Loikt of de Westfrieze
d,r ,n wat mederne draai an geven hewwe, maar dat is skoin. Ze houwe de goeie tradisies in ere, maar ,t bloift ok ,n volk dat ,t stout zegge ken.
heb
of
, Datum:
07.12.2004 18:36
Hei Kaat ik mag jou wel, en Annechie lekkeâh blèven in je èguhn dialect, schèt aan duh bueâhrn, want we hebbuh toch allemaal 1 ding gemein, we houden van Frankrèk, allein in deze topic pratuh we eâh niet oveâh en dat mot zo blèven, applaus voâh je zelf, groetuh Harry
Geplaatst door: pierre
, Datum:
07.12.2004 18:59
Onbedoelde humor
Een brandweerman heeft ook recht op een rookvrije werkplek
Een leeg restaurant gastvrij noemen.
In een tuincentrum iemand een beuk verkopen.
Een brandweerman met een nieuwe vlam.
Een scherpschutter, die tegen z,n vrouw zegt "Ik heb je gemist!
Een ballonvaarder die door de mand valt.
Uit een opstel. Ik ging met m,n tante naar de dierentuin.Daar zitten veel apen. Mijn oom wasr ook bij.
Uit een opstel. Mijn familie bestaat uit mijn vader, mijn moeder en ik.
Ik ben de jongste.
, Datum:
07.12.2004 20:03
Pierre en Haagse Harry, jullie bint aanwinst'n woar wie zuunig op mut wèez'n..... Ik wod d'r weer helemoal bliej van! Zelden heb ik trouwens mooier kerstverhaal 'eheurd Pierre, wie hoald uh d'r in....!
Geplaatst door: gerrit
, Datum:
07.12.2004 20:14
Ach Henny ie mut moar zo denk'n, ieder mens hef zien gebrek.
Wej proat in't dialect en ie vindt 't gek.
As oens uutkomt dan kun wej ok wel aanders proat'n.
Ie hoeft 't niet te lees'n, ie mag 't wel loat'n.
Moar een mens blef nejsgierig en wil groag alles weet'n.
En wil zien eig'n denksels ok met aandern meet'n.
Vandoar disse topic op camping-frankriek.nl.
Moar blief het lees'n en trek zo nou en dan ok an de bel.
, Datum:
07.12.2004 20:22
Geâhrrit je hebt helemaal gelèk, iedeâhre gek, zn gebrek, en Linda, kop op, andeâhrs komt Haagse Harry je un bezoekje brengen, dan etuh we samen un broâdje tartâh met ui en è, veil liefs Haagse Harry
Geplaatst door: ® kaat
, Datum:
07.12.2004 21:46
ik mag dat accentje van jou wel haagse harry.;-)
, Datum:
07.12.2004 22:58
Hei Henny , dit is nôhmaal Nedeâhrlands, ut klinkt allein andeâhrs mâh is toch Nedeâhrlands, zal aan me Turkse buurman vragen of hè hieâh oâk wat wilt schrèven, en aan me oveâhrbuurwèf die uìt Afrika komt oâk, zo dan zèn we toch inteâhrnationaal mâh ik weit niet of ze ut in hun èguhn taal doen, want ze wonen hieâh al 10 tallen jaren, dus miscchien wôhd ut toch Haags
Geplaatst door: ® linda
, Datum:
07.12.2004 23:07
Heeft nou NIEMAND gerrit gefeliciteerd met zn 2 maanden oude /jonge topic? foei lieve forumgangers van deze oh zo leuke topic!!!!
Nou gerrit dan doe ik het maar: VAN HARTE GEFELICITEERD!! grz Linda