Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
14.02.2007 23:24
Stamppot.
Voor Connie de bietenstamppot.
Om te beginnen bieten heten bij ons krooowten (of zoiets).
Mijn vrouw kreeg vroeger iets dergelijks te eten. Heeft er nog nachtmerries van :-)
Volgens haar werden bij haar thuis aardappelen gekookt. Die werden gestampt: er gingen dus stukkken bietjes (of krootjes) in en het geheel werd gemengd met de ouderwetse slasaus.
Werd dan een "slaatje" genoemd.
Hoe krijg ik ruzie met mijn vrouw? Door de receptuur te volgen van bovengenoemd gerecht.
Voor Annechie.
Gewone snijbonen of snijbonen uit het zout?
Mijn moeder zwoor bij snijbonen uit het zout (ouderwets) maar mijn vrouw vond 't maar niks. Dus.........
Geplaatst door: ® berny
, Datum:
14.02.2007 23:33
zweren, zwoer, gezworen = onder ede beloven; zweren, zwoor of zweerde, heeft gezworen = tot een zweer worden, ontsteken.
Geplaatst door: Javi
, Datum:
14.02.2007 23:35
Geplaatst door: connie
, Datum:
14.02.2007 23:42
Jan,
Wij/ik hebben jarenlang een stamppotlijn gerunt.Wat een topper was.Ik stond de hele dag te koken en sávonds werd het bezorgd op bestelling.Wij maakten het zo:,,Verse gekookte bieten door de aardappels stampen en dan praat ik over 20 kilo.En dan lekker met een gebakken speklapje erbij en jus natuurlijk.En dan nog de 6 andere stamppotten en hache met rode kool en zelfgemaakte appelmoes of stoofpeertjes.En toch vind ik het nog steeds lekker:-)
vr.gr.connie.
Geplaatst door: Rivi
, Datum:
14.02.2007 23:45
Of hete bliksem, mmmmmmm !
Zoete- en zure appels, gemixt met rul-gebakken gehakt en aardappelen.
, Datum:
14.02.2007 23:49
Berny,
klopt!!! Ik zat even in mijn Rotterdamse dialect!
Zweren, zwoor, gezworen.....
Gek is dat. Je denkt dat je ABN spreekt en schrijft maar af en toe komt gaar het toch fout!!
, Datum:
14.02.2007 23:51
En trouwens er stond tuinbon............
Daar kan je iets kopen mee kopen bij een tuincentrum.
connie.
Geplaatst door: ® berny
, Datum:
14.02.2007 23:53
Heerlijk, Javi! Maar er staat me iets bij van een Franse ambassadeur die bij zijn vertrek afgaf op de Hollandse hutspot. Kan ik inkomen - een zelfgemaakte cassoulet vind ik lekkerder.
Geplaatst door: javi
, Datum:
14.02.2007 23:54
, Datum:
14.02.2007 23:55
TUINBON!!!!
Ja, nu snap ik 't!!! Hoewel, er stond letterlijk:
Een tuinbon, haha toch leuk!
Eigenlijk snap ik 't nog steeds miet.
, Datum:
15.02.2007 00:08
Jan,
Er zijn c-d bonnen,boekenbonnen en tuinbonnen.Die kan je dus verzilveren in de desbetreffende winkels.Dus lilian kreeg een valentijnskaart met een .........tuinbon.
snappie?
connie.
, Datum:
15.02.2007 00:15
ZOEK HET VERSCHIL:
CD-bon = voor muziek = om naar te luisteren !
Boekenbon = voor een boek = om te lezen !
Tuinbon = voor bloemen of planten in tuin = om te werken !
Van die laatste kun je dus pas later écht genieten, nou ja . . .
Ik heb niks gekregen en zo te horen jullie ook niet, maar Lili@n wèl !
, Datum:
15.02.2007 00:39
Rivi,
Het lijkt bijna op jachtschotel.ff de gehakt vervangen door rundvlees,(van de vorige dag)
connie.
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
15.02.2007 00:57
Heren, wel goed kijken wat er staat geschreven.....:-)
Er staat TUINBON , Rivi heeft het juist verwoord, jullie zijn in de bonen geraakt door mijn Tuinbon.
Rivi, gefeliciteerd met jullie patiobungalow! Ie hebt toch nig tevölle tuin d'r bie hè? Of goa all'ns weer glad asfalteer'n? :-)
Noe hei mooi minder wèèrk en kö'j mooi met de kleinkinder op stap en op vakaansie. Ieleu hebt 't mooi bekèk'n!
Verhuuz'n, ik mut d'r nig an denk'n wat 'n pröttel d'r dan loskump.
Wie hoalt teeg'n dee tied wa nun openbare verkoop, haha, kom ie d'r
misschien nog of.
Mooi Annechie da'j good tepasse bint en da'j dat laptopje af en toe
bie de kladd'n griept.
, Datum:
15.02.2007 01:14
Tentoonstelling ‘Je t’aime’
[ Exposities, Friesland ]
// 29-01-2007 13:05
29 januari t/m 9 maart
Galerie de Vis koos voor de wintermaanden een hartverwarmend onderwerp: de liefde. Het werk van vier kunstenaars is samengebracht en u ziet kunst in glas, brons, grafiek, hout, ijzer en olieverf. Veel verschillende kunstwerken laten u zien dat het leven draait om de liefde, van paarden, hazen en koeien die elkaar liefdevol omarmen tot het zwanengezin voor eeuwige trouw.
Open donderdag en vrijdag 12.30-17.00 uur, zaterdag 11.00-17.00 uur en op afspraak.
Adres Galerie de Vis, Noorderhaven 40, 8861 AN Harlingen, tel. 0517 – 41 71 16.
www.galeriedevis.nl
Dit adres kwam ik tegen op de website Landleven die Javi noemde.
Kan nog net op de valreep van Valentijnsdag
Geplaatst door: frank
, Datum:
15.02.2007 21:36
Hoe schrijf je tuinboon dan op zijn twents?
Vinden jullie het gek dat ik in de bonen raak? inconsequent schrijfgedrag, dan weer twents, dan weer zwols, dan weer rotterdams, dan weer abn. Hellup:-)
, Datum:
15.02.2007 22:07
Frank, rare sniebone, lus ie wè tuunboon'n of hèj leever boeskool met 'n metwos of 'n groff'n rookwos ? (-)
Weet je, we probéren in streektaal te schrijven, maar ik denk dat niemand van ons een "uitgesproken" dialect vertegenwoordigd. Er is al een groot verschil tussen twents en sallands en dan wordt het twentse sallands soms nog eens ontzettend verzwolst. Maar 't "klinkt" ons toch als muziek in de oren, zo gezellig, zo eigen, onze moedertaal.
Zee sprekt van vaderlaand en moodertaal, umdat va's toch niks te zeng hebt !
Als hef 'n êane, mear n'n wos hef d'r twee !
Snap ie't nog ?
, Datum:
15.02.2007 22:23
Geplaatst door: javi
, Datum:
15.02.2007 22:37
Frank, grapje
Bij het topic over TomTom schrijf je "overnieuw".
Wat is dat?
Overnieuw is niet algemeen gangbaar en niet voor iedereen aanvaardbaar. Sommigen veroordelen het zelfs als 'minder beschaafd'. Daarom raden wij aan dit woord te vermijden en in plaats daarvan het gewone opnieuw te gebruiken.
Javi
Geplaatst door: frank
, Datum:
15.02.2007 22:40
Ik mag een biet wezen als ik het nog snap Rivi.
Maar een rare snijboon, ja dat klopt wel volgens sommige mensen.
Weet je wat het probleem is, als kind praatte ik ongelooflijk plat Utrechts, zelf heb je dat niet zo erg in de gaten maar mijn moeder vond het vreselijk. Die heeft er dan ook werkelijk alles aan gedaan om me dat af te leren wat aardig gelukt is.
Heb zelf dan ook helemaal niks meer met een gezellige tweede taal en plat Utrechts klinkt me inmiddels bepaald niet meer als muziek in de oren.
Al dat Sallands of Twents zie ik wel eens op de stadsomroep in die soap van Finkers. Dat klinkt allemaal veel vriendelijker en gezelliger als Utrechts, maar de helft is voor mij abacadabra maar gelukkig is het ondertiteld.