Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
20.12.2006 02:04
, Datum:
20.12.2006 12:53
, Datum:
20.12.2006 14:12
Geplaatst door: Kirsten
, Datum:
20.12.2006 14:31
Geplaatst door: ® berny
, Datum:
20.12.2006 14:38
Nu zijn we in deze door emo geregeerde tijd gewend alles aan te grijpen om maar te kunnen vieren of te rouwen, en enkel omdat we toevallig gekozen hebben voor het tientalig stelsel vinden we getallen met een paar nullen erachter 'mooie ronde' getallen, bij het bereiken waarvan er kunstmatig vreugde of rouw wordt opgewoeld. Ook in het bereiken van het getal vijf ziet men al een reden tot vieren, herdenken of rouwen. Het is dat we tien vingers hebben - de reden van ons tientallig stelsel - maar als we er minder hadden, zoals Oom Donald en Kwik, Kwek en Kwak, hadden we een ander stelsel gehad en zouden de viering en de rouw op andere 'gedenkwaardige' momenten plaatsvinden. Dat de Fransen tegen negentig quatre-vingt-dix zeggen en niet, zoals de Belgen, nonante, verwijst naar weer een ander stelsel. Als je je tenen meetelt, kom je op twintig eenheden, en bestaat ook het twintigtallig stelsel, en ga zo maar door.
Er valt dus voor hen die verder kijken dan het tientallig stelsel heel wat te vieren of te rouwen.
Als bestrijder van alle opgewoelde emo heb ik dus een hekel aan al dat geherdenk, gevier en gerouw bij het bereiken van elk getal dat op een nul of een vijf eindigt, enkel omdat wij toevallig tien vingers hebben en ooit voor dat tientallig stelsel kozen.
Daarbij vind ik, als best vrolijk type, sowieso al een gewone dag een feest, feestelijker dan een zogenaamde feestdag of een dag waarop ritueel iets te vieren of te herdenken is, incl. jaardagen, die we vreemd genoeg 'ver'jaardagen noemen.
Ook bij het bereiken van de 5555e, de 6666e, de 5432e en de 5678e van wat dan ook kan men elkaar vierend, gedenkend of rouwend in de armen vallen.
Al zal ik ook daar niet gauw aan mee doen.
Geplaatst door: javi
, Datum:
20.12.2006 22:24
Jan afdalen van Alpe Huez is een zaligheid. Maar het passeren van een NL auto met van die zenuwachtige mensen achter het stuur is een cream. Dan weer links en dan weer recht en maar zoeken in de spiegel waar blijft die fietser.
Een goede raad aan de automobilist is blijf rijden waar je reed .
Zelf was ik 10 min eerder terug op Camping Belledonne dan de auto die gelijk met mij vertrok op Alpe Huez.
Groeten,
Javi
, Datum:
20.12.2006 22:46
Jeetjemina, het was weer tenhemelschreiend.
Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Gaan ze zelfs woorden gebruiken die ik niet ken!!!
Beatjuggelen??!!
Ik moest googelen om achter de betekenis te komen.
Er is volgens mij toch iets vreemds aan de hand met dat woord.
Spelling “beatjuggelen” komt 38 keer voor.
Maar spelling “beatjugglen” komt 380 keer voor.
Ik had gegokt op “ggl” zoals 90% van de schrijvers op het internet.
Wie heeft in dit geval bepaald wat de juiste spelling is?? Meneer van Dale??
Ik had zoals gewoonlijk weer problemen met de tussenstreepjes en het niet of welaanelkaarschrijven. D’r zal wel een logica inzitten maar helaas mij ontgaat-ie.
Geplaatst door: ® visje
, Datum:
20.12.2006 23:05
En Jan hoeveel fout had je?? Het viel me mee, maar 31 fouten. En idd allemaal fouten in de woorden met of zonder tussenstreepjes. Gelukkig had ik tenhemelschreiend goed. Volgend jaar maar eens voor de tijd het groene boekje inkijken. Zal een hoop schelen. En me misschien eens verdiepen in de drankjes :-)
Geplaatst door: ® karla
, Datum:
20.12.2006 23:07
Er waren meer woorden die ik nog nooit gehoord had. De meeste fouten waren voor mij ook de tussen-streepjes en hetaanelkaarschrijven. Hoe zit het trouwens met het werkwoord googlelen of zo als Jan schrijft googelen?
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
20.12.2006 23:17
Wat een geweldig mooie omgeving daar in de Pyreneeën.Dat is me nog eens een landschap om van te genieten (ja er zijn er nog veel meer, dat weet ik) maar deze is toch ook favoriet.
Vanwaar Berny ineens "de getallenmanie"? Overviel je dat? :-)
Jammer dat ik Het Dictee heb gemist,vanwege kerstmarkt op school,
ja je doet wat voor je dochter.....vorig jaar driftig meegeschreven.
, Datum:
20.12.2006 23:27
Volgende De Dikke is het “googelen”.
Moet je eens uitspreken op z’n Nederlands. Wat krijg je dan?
Goochelen!!
Mijn vrouw heeft zoals gewoonlijk alles weer opgeruimd dus ik weet niet meer exact wat mijn fouten waren. Ik had de hond en de cocktail in ieder geval goed!!
Fout ging het o.a. met miss twiggy en het harry potter.....en...en..even opzoeken.................
Één minuut later: dedaigneus
Oh ja, mijn aantal fouten! 27
Geplaatst door: tineke
, Datum:
20.12.2006 23:34
Geplaatst door: ® karla
, Datum:
20.12.2006 23:48
De woorden die ik niet ken: caipirinha, ad remme ripost, verstjeerde en uitfadede en dan fout het gevlij en zoals altijd nochtans dat gaat altijd fout. Totaal 19 fouten (maar ik heb niet alle tussenstreepjes geteld) gewoon gefoeteld met de uitslag !
, Datum:
20.12.2006 23:49
Goed idee, bedankt Tineke, zo gauw niet aan gedacht!
Geplaatst door: ® visje
, Datum:
21.12.2006 00:00
Ja Karla, als ik alle streepjes en niet streepjes niet mee tel kom ik daar ook wel op uit :-)
En dat soort woorden als gefadede moeten ze er maar uithalen! Altijd gedacht dat het reposteren was en dan heb ik nog geschermd ook. En ja die Jiddische woorden blijft ook een ramp, nochtans en althans weet ik nu onderhand wel. Volgend jaar beter zeg ik elk jaar weer.
Geplaatst door: frank
, Datum:
21.12.2006 23:06
Helaas door drukke werkzaamheden het dictee compleet gemist. Ook geen tijd om de site van Tineke te bekijken duurt te lang. Net wel even de tekst bekeken:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=923128&c=80&rss
Jullie hebben gelijk, zitten gewoon een paar woorden in die ik helemaal niet ken. Heb 2 keer gelezen dacht eerst dat het wel meeviel maar hij is gewoon heel erg lastig. Lijkt me dat ik heel blij had mogen zijn met minder als dertig fouten. Gefeliciteerd met jullie scores!
, Datum:
21.12.2006 23:41
Bedankt Frank voor de link.Ik had er ook geen tijd voor om het helemaal te bekijken. In ieder geval nu de tekst gelezen. Tsjonge
inderdaad komen er woorden in voor die nu niet direct in mijn vocabulaire voorkomen :-)
, Datum:
22.12.2006 00:09
Geplaatst door: Ankie
, Datum:
24.12.2006 00:41
Jan, je maakt één (1) domme fout.................
Er schuilt geen kind in elke volwassene maar in ELKE MAN!
Geintje! Was erg banaal maar ik kon mijn lachen niet houden.
Geplaatst door: frank
, Datum:
25.12.2006 23:36
Zo, nog een half uurtje dan begint ie weer de top 2000!!
Heerlijk met name nummer 250 t/m 2000 allemaal van dat spul wat je zelden of nooit meer hoort maar waar schitterende juweeltjes tussen zitten.
Zat net de lijst is door te kijken en schaam me diep kom er 4 tegen waar ik werkelijk nog nooit van gehoord heb: Rein de Vries, Peter Schaap, Matt Dusk en niet te vergeten NEET OET LOTTUM??? Lijkt wel achterhoeks of zo, misschien dat een paar vaste bezoekers hier wel bekend zijn met Neet??