Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
11.10.2006 23:30
Wat zijn Jan en Berny vanavond nadrukkelijk afwezig.Feestje misschien?
, Datum:
11.10.2006 23:46
Geplaatst door: ® berny
, Datum:
12.10.2006 00:02
Lili@n, ik moest de laatste dagen even wat ongerechtigheden corrigeren, op een andere site geventileerd door een uit de bocht geschoten gelovige.
Maar tussendoor kon ik wel tijd vinden twee campinkjes te tippen ten behoeve van degene die in de Dordogne iets rustigs zoekt - jij hebt hem trouwens ook van advies gediend, zag ik.
Geplaatst door: Jan
, Datum:
12.10.2006 01:34
Hoi Lili@n,
ik had andere bezigheden:
- denken over het rookprobleem;
- één website uitpluizen met tientallen campings
Onderwerp 1: roken verbieden?? Als een product uit de zestiger jaren haat ik 't woord verbieden. Wat dat betreft word ik nooit volwassen. Ik heb een absolute fobie voor geboden en verboden. Behalve als zo'n ge-/verbod rationeel uit te leggen is. Jeetje, wat zeg ik nu????? Roken is slecht voor je gezondheid dus dat moet verboden worden. Ik begrijp mezelf af en toe niet...
Onderwerp 2: er stonden tientallen campings op die site. Welke? Vertel ik niet. Er bleven 16 campings over.
Geplaatst door: ® Annechie
, Datum:
12.10.2006 08:17
Mogge allemaal..
Ik liep een beetje achter en heb net pas de 'sprookjes' van Jan en Wietje gelezen... Wat een beetje gefreubel met woorden toch al niet teweeg kan brengen...Jullie hebben mijn dag wel vrolijkl laten beginnen hoor!
Lilian... ik bin d'r nog steeds heur, maakt oe neet naar! Hè'j 'n hof al op'eruumd trouwens, ie kriegt straks grote controle heur..
Geplaatst door: JudithD
, Datum:
12.10.2006 09:42
Ik wil nog even terugkomen op het stoppen met roken. Het is voor mij soms nog steeds moeilijk. Bij heftige kwesties, meestal. Ik ken beide kanten, wel roken en niet-roken. Ik rookte zo'n pakje shag per dag (+/- 38 stuks). Al zo'n 14 jaar toen ik in 2001 het gewoon niet meer kon betalen, en ook veel gezondheidsklachten kreeg. Ik heb toen gezocht naar een manier om te stoppen zonder dat ik helemaal gek werd. Ik had het al eens eerder met zelfdiscipline geprobeerd en na twee uur was ik al hoteldebotel. Dat werkte dus niet. Via internet kwam ik er achter dat je ook met pillen kon stoppen (waarvan ik de naam niet zal noemen). Uitgezocht hoe dat werkt en besloten dat te wagen. Het lukte! Het principe is als volgt, voor zover ik het begrijp. Het is een beetje een technisch verhaal. Je bent verslaafd aan roken omdat er nicotine inzit. Nicotine is een neurotransmitter, dat wil zeggen: nicotine 'transporteert' allerlei signalen tussen zenuwcellen. Die signalen zijn nodig om te kunnen leven. Doordat je rookt heeft nicotine die transportfunctie 'gekaapt'van je eigen lichaam. Vóordat je rookte deed je lichaam dat namelijk zelf. Nu je rookt, stopt je lichaam met het aanmaken van het stofje dat normaal dat transport verzorgde. Dat reservoir is dus nu leeg, vandaar dat je telkens een sigaretje aansteekt omdat je een tekort hebt aan transportmiddel. Nu is het dus zaak om je lichaam dus weer het originele stofje aan te laten maken, zodat zodra je stopt met roken, en nicotine niet meer je lijf binnenkomt, het originele stofje die taak weer overneemt. Want dan heb je namelijk geen behoefte meer aan nicotine, omdat het lichaam het weer zelf kan. De verslaving is dan voorbij. Je kunt dan veel makkelijker stoppen. Bij de tablettenmethode die ik gevolgd heb, MOET je namelijk de eerste veertien dagen nog roken, terwijl je al de tabletten inneemt. Je moet namelijk eerst het reservoir weer vullen met het door het lichaam zelf weer aangemaakte stofje. Die tabletten verzorgen namelijk de aanmaak van de originele, lichaamseigen neurotransmitter. Als je dan na veertien dagen écht stopt met roken, is de behoefte aan nicotine niet meer persé aanwezig omdat dan het lichaam eerst gaat kijken of die eerder genoemde lichaamseigen neurotransmitter aanwezig is. En hoera, omdat je die tabletten hebt geslikt, is er weer een voorraadje. En kan je dus zonder nicotine.
Dat wil niet zeggen dat je dan van het roken af bent, want roken is een levensstijl. Je moet streng voor jezelf zijn, en je gewoontes aanpassen. 's Morgens niet na het plassen direct een sigaret pakken( bij wijze van spreken)maar eerst gaan douchen. Niet op dezelfde stoel gaan zitten als normaal. Verplaats de computer en /of de tv. Na het warm eten direct opstaan en vast de vaat gaan afspoelen. De behoefte aan de nicotine van een sigaret danwel die neurotransmitter duurt namelijk nooit langer dan twee minuten. Als je die twee minuten kunt overbruggen door iets anders te doen dan aan een sigaret te denken, ben je niet meer verslaafd. Daarna kan je eventueel wel weer gaan zitten. En veel, heel veel water drinken om de laatste restjes nicotine uit je lijf te spoelen, het gaat namelijk in alle weefsel zitten. En veel bewegen.
Ik heb in 2005 op mijn werk een sigaret aangeboden gekregen die ik aangepakt hebt nadat ik al eens weer een trekje genomen had. Gevolg: drie maand weer gerookt, met mijn stomme kop. Maar ook binnen een dag weer gestopt, en na een weekje met wat hoofdpijn had ik geen behoefte meer. Deze keer zonder pillen, als je het verhaal snapt kun je ook veel makkelijker weer stoppen. Ik ben nu vandaag weer precies een jaar van het roken af, na eerder al 4 jaar eraf te zijn geweest. En deze keer blijf ik er af!!!
Gooi trouwens eens als ex-roker 4 weken het 'rook'geld in een potje, daar kun je wat leuke dingen mee doen, pffff.
NB. de tabletten zijn niet voor iedereen geschikt (o.a niet voor geesteszieken en hartpatienten) en er zullen ongetwijfeld ook vele andere succesvolle methodes zijn. Maar mij is het goed bevallen.
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
12.10.2006 11:42
Weet je wat het probleem bij mij is, Judith?
Ik mankeer niks. De laatste keer dat ik ziek op bed heb gelegen wegens een griepje was op 30 december 1999. Weet ik nog precies omdat mijn dochter op 31 december trouwde.
Twee jaar geleden heb ik mezelf helemaal laten doorlichten. Bloeddruk, cholestorol, longen, hart, enz. Alles was prima in orde.
Binnenkort moet ik onder het mes wegens staar aan mijn linkeroog. Bij het in-takegesprek twee weken geleden werd even mijn bloeddruk gecontroleerd. Was perfect.
Tijdens vakanties loop ik de hele dag te rennen van hot naar her. Kan eigenlijk geen minuut stilzitten.
Eigenlijk kan voor alleen de financiële prikkel mij een zetje in de rug geven.
Eh.......wat mij betreft mag je best de naam zeggen van die tabletten.
Mijn vrouw heeft een paar jaar geleden aan acupunctuurbehandeling gehad. Hielp 't?? Nee!!!
Binnenkort wil ze een laserbehandeling uitproberen. Ben benieuwd.
, Datum:
12.10.2006 11:56
Ik begin me ook af te vragen waar Rivi en Javi uithangen.
Een paar weken geleden weet ik zeker dat ik de vlag van Zwolle zag tijdens de wereldkampioenschappen wielrennen in Oostenrijk.
Is natuurlijk mogelijk dat 't Javi NIET was maar iemsnd anders uit Zwolle.
, Datum:
12.10.2006 13:07
Van de nood een deugd maken!! Doen we in Rotterdam.
Verkiezing van de beste (mooiste??) bouwput van Rotterdam.
Twee van de huidige bouwputten liggen in mijn zeer nabije omgeving t.w. Wijnhaveneiland.
http://www.bouwputtenfestival.nl/?id=32
Geplaatst door: frank
, Datum:
12.10.2006 22:18
waarom zo'n verwarring over dat roken Jan?
Toen ik begon en jij waarschijnlijk ook, was er niemand die vertelde dat het slecht voor je gezondheid was. Sterker nog zelfs in de jaren 70 toen ik begon werd er nog wel eens geroepen "wie niet rookt is geen vent" van mijn vader heb ik wel eens begrepen dat dit in de jaren 50 een soort wetmatige slogan was.
Als in de loop der tijd dan vast komt te staan dat een en ander gewoon slecht voor de mens is, wat ik ook zonder meer geloof, wil dat voor mij nog niet zeggen dat het maar meteen verboden moet worden. In dit land tolereren we soft-drugs die op dezelfde wijze wordt geinhaleerd als met gewoon roken, maar we verbieden het roken an sich??? Dat begrijp ik nou niet.
In de loop der jaren is het wel duidelijk geworden dat drank nou ook niet de meest gezonde vloeistof is die er is. Onze eetgewoonten beginnen dramatisch slecht te worden, tenminste van de jonge generatie. Ik zag van de week op het journaal een item over jonge kinderen die ouderdomsuiker hebben door de huidige eetgewoonten, ik schrik daar van.
Verbieden we drank in openbare gelegenheden? Vertellen we mijnheer McDonalds dat hij niet meer welkom is? Nee natuurlijk niet en terecht. De regelzucht in dit land is toch al van een omvang die ik niet begrijp. Laat in godsnaam ieder individu ook nog een stukje vrije keuze. Ik vind dat dit ook voor de rokers moet gelden. Dat ze dit misschien niet op elke plaats moeten mogen, om overlast voor anderen te voorkomen, kan ik mee leven. Maar in een reataurant of kroeg? Onzin, de niet-roker wordt namelijk niet gedwongen om deze gelegendheden te bezoeken. Als de eigenaar anders beslist prima, maar als de overheid dit beslist word ik hier net zo alergisch van als jij.
, Datum:
12.10.2006 23:00
Tja, frank, maar een niet-roker heeft toch hetzelfde recht op restaurantbezoek als een roker? Voor zakenmensen zijn restaurants noodzakelijke, niet te vermijden oorden, zeker ook in Frankrijk. Daarbij is eten gewoon noodzakelijk voor het menselijk lichaam, het heeft alles met gezondheid te maken, en eten in andermans rook is nu eenmaal ongezond. Je kan toch niet zeggen: kom als niet-roker dan maar niet in een restaurant! En de vergelijking met drank gaat volgens mij niet op: een niet-drinker wordt niet gedwongen te drinken, terwijl een niet-roker zich dus niet kan onttrekken aan meeroken als de roker besluit zijn rook in de eetzaal van een restaurant rond te blazen.
Een café is nog iets anders - dat heeft weinig met gezondheid te maken.
, Datum:
12.10.2006 23:13
Waarom ben ik gaan roken?
Het is 28 april 1958 en ik ben op die dag 13 jaar geworden.
Krijg van mijn vader een half pakje shag.......want ik was oud genoeg om te gaan roken!! Zo was dat toen.
Een jaar later op 8 mei gebeurde hetzelfde met mijn broer. Maar gelukkig voor hem vond hij het smerig dus na 2 sjekkies is hij gestopt.
Nu, na bijna 50 jaar benijd ik mijn broer op dat punt.
Op andere punten weer niet want hij is veel te dik ;-)
Geplaatst door: Jan
, Datum:
12.10.2006 23:25
Berny,
je had 't op een andere topic over de Lot. Ben je wel eens in les Arques geweest? De beeldhouwer Ossip Zadkine heeft daar een tijdje gewoond.
www.visitorama.com/46/les-arques.html
Over dat dorp is ook een heel leuk boek verschenen. Als je interesse hebt voor het reilen en zeilen van het Franse platteland is het echt een "must".
Aan het eind van het boek heb je het idee dat je elke inwoner zo zou herkennen als je door dat dorp zou lopen.
http://mom.biblion.nl/olifant/olifant.dll?DocType=AI_TEXT&ppn=&isbn=9058470385&lid=&aut=&ti=
, Datum:
13.10.2006 00:09
@Jan, de Lot vind ik dus ook schitterend. Leuke boekentip trouwens! Ik hou erg van documentair werk, dat ingaat op een leefgemeenschap in een dorp, streek of andere geografische eenheid. Van de overleden historicus Baudet (die toen ik 11 jaar was eens bij ons thuis even op mijn cello kwam spelen) kocht ik later op een markt het werkje Mijn dorp in Frankrijk over een dorp in de Dordogne.Maar top-of-the-bill vind ik de werken van Claudio Magris, de Italiaanse germanist, met zijn inspirerende werken Donau en Microcosmi, over mensen in verschillende culturen, elk met zijn eigen geschiedenis. Heerlijk ontspannende reislectuur - als ik dat lees ben ik eigenlijk al op reis.
, Datum:
13.10.2006 01:23
, Datum:
13.10.2006 01:44
Foto's..............!!!!!!! Van de Lot!!
Ik heb ze nog niet allemaal bekeken maar de serie "le Petit Patrimoine" is alleraardigst. Huisjes, schuren, bruggen, putten, duiventillen, wasplaatsen....
Ik zag ook iets staan over "Chemin de Fer". Ssssssst!! ;-)
, Datum:
13.10.2006 01:45
, Datum:
13.10.2006 10:09
Mohgge Jan. Even voor de goede orde: zoals ik al eerder zei toen je het in verband met mij over die treintjeshad: zo diep zit dat nou ook weer niet hoor, dat daar telkens weer over begonnen moet worden... ik voel me aangetrokken tot allerlei oud spul, oude gebouwen, oude bomen zoals onze oude vijgenboom, onze oude tent... Dus ook 'liefde' voor oude stationnetjes (in mindere mate treintjes) maar geen speciale voorliefde ervoor. Ik realiseer me nu ineens dat ook oude dieren me nog meer doen dan jonge. Zo, nou even een bak koffie doen.
, Datum:
14.10.2006 00:10
Geplaatst door: ® Annechie
, Datum:
14.10.2006 01:36
Lilian.. 't is maar good dat ie d'r nog bint... Ik zal oe helpen um de barricade nog 'n betje groter te maak'n....