Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
04.10.2006 23:16
Mooi hè, Frank het blijft genieten
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
05.10.2006 23:11
http://www.hironatuurlijkwonen.nl/site/eetbare_kastanje.html
http://www.ecologiebibliotheek.nl/kastanjes.htm
Dit zijn twee recepten voor gepofte kastanjes.
M'n dochter kwam gisteren thuis uit Frankrijk met een zak vol kastanjes en walnoten. Wel, walnoten is simpel. Toch?
Maar die kastanjes?? Heeft iemand wel eens kastanjes gepoft? Ik niet!! De twee recepten lijken op elkaar maar zijn toch niet gelijk. Is er een ervaringsdeskundige in de buurt?
Mijn dochter is in Frankrijk ook op zoek gegaan naar paddestoelen. Kwam thuis op haar logeeradres met een aardige maaltijd voor vier personen. Maar, tot haar schrik werd er gezegd dat er één zeer giftige tussen zat. Schijn je te kunnen zien aan de onderkant: buisjes of plaatjes.
Geplaatst door: connie
, Datum:
05.10.2006 23:29
Leg de de kastanjes,nadat je ze ingekerft hebt aan de onderkant(een kruis)op de b.b.q of in kokend water.na 15 min.eraf of eruithalen.Pellen en door de spruitjes is het zalig.Op de b.b.q. wel in het alufoli doen, anders verbranden ze.Eet ze.
gr.connie.
Geplaatst door: ® berny
, Datum:
06.10.2006 00:14
Mijn zoon pofte wel kastanjes in de open haard in Frankrijk, gewoon op een rooster vlak boven het vuur; je hoorde dan vaak een harde knal - daar deed hij het voor! - en op een gegeven moment kon je het inwendige eten, nogal zwaar op de maag. Onze hond lustte het ook trouwens, heel vreemd.
, Datum:
07.10.2006 01:41
, Datum:
07.10.2006 02:08
Inderdaad extreem, Jan.
Een tijd terug, voor de burgeroorlog, stonden we enkele weken aan het Boracko Jezero, onder Konjic, in Bosnie. Schitterende omgeving, prachtig meer. Tot diep in de nacht werden sevdalinke, de Bosnische tegenhanger van de Fado, gezongen, naarmate het later werd met steeds minder duidelijke articulatie... We vonden het er heerlijk.
Er was daar een poephok met alleen een gat in de vloer en kluiten stront aan de muur. Er strooomde een klein stroompje over de camping, met zuiver bronwater; daar wasten we onze handen. Dat namen we op de koop toe - voor dat toilet kwamen we ook niet naar die mooie plek. We zijn er twee weken met veel plezier geweest - we gebruikten wel vaak het sanitair in een restaurant even verderop, waar we regelmatig iets gebruikten. Bosnie, heerlijk land, aardige mensen. We hebben er twee tenjes gekocht, direct aan de fabriek in Sarajevo, zo'n dertig meisjes zaten er in de zinderende hitte achter de naaimachines, van die ouderwetse huttentjes, als onze strandtenten. Geen kuipgrondzeil, wel goedkoop. We gebruiken de 'Bosnasport' nog steeds; hij is in 5 minuten opgezet.
Geplaatst door: ® visje
, Datum:
07.10.2006 22:43
Berny of Jan, hebben jullie het toevallig een keer over Orthez gehad?
Ik kan het niet terugvinden met "zoeken". Ik kwam toevallig een camping tegen daar die me wel leuk lijkt: De la Source. De naam kwam me bekend voor. Of is er iemand anders die er eens is geweest? Als ik zo'n soort camping tegenkom sla ik hem vast op voor "later".
Gr. Brenda
, Datum:
07.10.2006 22:58
Komt me niet bekend voor, Brenda, dat Orthez...
, Datum:
07.10.2006 23:02
Moet je er toch eens kijken Berny!
, Datum:
07.10.2006 23:11
Ik heb even gekeken, Brenda - ziet er inderdaad prima uit. Maar ik ben daar dus nog nooit geweest. (Ik snap even niet wat je bedoelt met 'ik kan hem met zoeken niet terugvinden' - je vindt hem toch als je campingnaam 'de la source' intikt, en dan de camping met de plaatsnaam 'orthez' erachter kiest(?))
, Datum:
07.10.2006 23:14
Ik weet zeker dat Orthez een keer heb aangedaan. De foto van de brug op de site van de camping komt me erg bekend voor. We hebben een keer een stuk zuidelijker op een camping gestaan in de Vallée de Soule.
Toen ik de naam las had ik 't idee dat ik 'm meer gezien had maar waar?? De site van de camping gaf het antwoord: Orthez is een halteplaats richting Santiago de Compostella. Ik heb ondertussen tientallen reisverslagen gelezen over die pelgrimstocht. Zodoende.
De camping ziet er voor mij aantrekkelijk uit: 10 minuten lopen naar het stadje.En de naam: de bron! Ben gek op bronnen.
, Datum:
07.10.2006 23:22
We zaten op deze camping:
http://www.camping-pontabense.com/
Kan me herinneren dat ik onder een paraplu tongetjes zat te bakken. Hoeveel mensen zouden op een camping voor hun tent tong hebben gebakken?
, Datum:
07.10.2006 23:27
, Datum:
07.10.2006 23:37
Hangt vooral van het weer af, Lilian - we beslissen wat dat betreft afhankelijk van de weersvoospellingen een of twee dagen tevoren of we weggaan of thuisblijven. We houden niet van lang door de regen rijden - en het wil nog wel eens langdurig plenzen in oktober.
Geplaatst door: Jan
, Datum:
07.10.2006 23:41
Nu we toch in de buurt van 't Baskenland zitten. Is iemand hier al geweest?
http://la.rhune.free.fr/
Kamperen in de herfstvakantie? Heb ik nog nooit gedaan. Wel een paar keer in de Paasvakatie?? Dat is ook af en toe afzien.
Ben je wel eens waker geworden met ijs op de tent en zelfs een laagje rijp op de slaapzakken?
, Datum:
07.10.2006 23:48
In die zuidwesthoek was ik nog niet. Ik ken wel enkele mensen die ervandaan komen (o.a. de kaasboer-met-blauwe-Baskische pet die op de markt in Olonzac staat).
, Datum:
07.10.2006 23:55
Die streek nog nooit bezocht. Ligt ook wel aardig op de route naar Santiago de Compostella.
Niet met rijp op de slaapzakken, wel met de slaapzak
"drijvende" in het urinewater wakker geworden, iemand had blijkbaar
de toiletemmer niet buiten de tent gezet en was omgevallen en ik maar denken dat het
condens was wat onder de slaapzak lag........................
, Datum:
07.10.2006 23:55
Berny, ik bedoelde met zoeken zoeken op dit forum. Of jullie het er eens over hadden gehad. Niet speciaal die hoek, maar als ik toevallig een leuke camping tegenkom wil ik er kijken.
, Datum:
07.10.2006 23:58
Aha, Brenda, ik begreep er al niets van. Nu wel dus.
, Datum:
08.10.2006 00:06
Lilian hou op, getver. Doet me denken aan een verhaal van mijn broer op Terschelling, maar dat had andere oorzaken. :-)