Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: frank
, Datum:
03.10.2006 20:55
@Lillian,
Zou dat ding niet wegwaaien? Lijkt me, wat Jan ook al aangeeft, een nogal claustrofobisch apparaat, mij niet gezien.
Tja, computers, werk nou zo'n 15 jaar met die dingen en heb ze altijd beschouwd als veredelde typemachines. Pas sinds een paar maanden prive zo'n ding en wordt door schade en schande wel wijzer. Echt leuk vind ik het nog steeds niet, bahalve internet. Zo'n achtergrondje vervangen heeft nogal wat voeten in de aarde gehad en krachttermen gekost, maar kijk nu vol trots naar een prachtige (al zeg ik het zelf) eigenhandig gemaakte foto van de Jardin de Valloires.
Die digitale fotografie da's ook weer zo iets. Tijdenlang tegen de vrouw gezegd, joh dat is toch veel te moeilijk laten we daar maar niet aan beginnen, ik werd helemaal gek van al die pixelverhalen van de zogenaamde kenners. Sinds een jaar toch maar zo'n ding aangeschaft en wat blijkt? Een kind kan de was doen, prachtige foto's en je schiet maar raak! Vroeger altijd wikken en wegen om te voorkomen dat het rolletje te snel vol raakte. En op de lap-top en pc is het gewoon schitterend om ze te bekijken, geweldige vooruitgang kom je dan weer veel te laat achter.
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
03.10.2006 22:38
Geplaatst door: ® berny
, Datum:
03.10.2006 22:51
Tja, men ruimt daar tijd in voor het aan tafel gaan en het nuttigen van volwaardig voedsel. De schooltijden duren wel wat langer - en de meeste Franse ouders vinden het prima, die internaat-achtige benadering.
Wat scholieren hier naar binnen werken inde veel te korte middagpauze, valt vaak onder de noemer junkfood. En even rustig gaan zitten eten is er ook niet bij - ik zie waar ik woon ook hele horden kantoormensen voorbijkomen, die terwijl ze in de te korte pauze gelucht worden al lopend even gauw een klef broodje of nog iets ergers naar binnen schuiven - ik vind dat toch iets armetierigs hebben, dat lopend weghappen van zo'n tussendoortje' dat eigenlijk een volwaardige maaltijd zou moeten zijn.
, Datum:
03.10.2006 22:53
Hmm,
Heb de laatste tijd een beetje gevolgd hoe die bekende engelse kok in engeland probeert om daar een gezond menu op de borden te krijgen voor de kinders, in plaats van de vette hap, wat hem ook lukt geloof ik. Is in frankrijk duidelijk niet nodig!
Ik moet toch ook nog eens voorzichting met mijn vrouw gaan praten geloof ik :-)
Geplaatst door: ® visje
, Datum:
03.10.2006 23:38
Nou Jan, dan eten die kindertjes lekkerder dan ik door de week!
Geplaatst door: Loes
, Datum:
03.10.2006 23:49
Maar zouden die kindertjes ook allemaal hun bordjes leegeten?
Als grotemensenvoedsel lijkt het me uitstekend, maar of kinderen er ook zo over denken?
, Datum:
04.10.2006 00:08
Ongeveer dertig jaar geleden hadden we een vakantie geboekt op Corsica. Volpension!! Dus 's middag en 's avonds aanschuiven voor de warme hap.
We werden door een gérant naar een tafel gebracht. Waren tafels voor 6 personen dus er kwam altijd wel een ander stel bijzitten.
Een paar keer hadden we het genoegen om met een ouder Frans echtpaar aan tafel te zitten. Heb in die paar dagen heel wat opgestoken van de Franse taal.
Het leukste was dat we complimenten kregen omdat onze dochter zo keurig aan tafel bleef zitten tijdens het eten. En, en dat ze ALLES at. Zelfs artisjokken!!! En het meest opmerkelijke volgens die Franse mensen: blauwe kaas!!
M'n dochter is altijd hetzelfde gebleven. Zit nu voor een paar dagen in Poitiers en zat zich echt te verheugen op de Franse keuken.
Het absolute hoogtepunt op Corsica was dit:
http://chefsimon.com/norveg.htm
Daar heeft ze het nog steeds over......!
, Datum:
04.10.2006 00:11
De Franse kindertjes zijn, net als hun ouders, gewoon gewend aan normaal, volwaardig eten - wat wij hier stelselmatig 'warm' eten blijven noemen. Fransen in Nederland kijken echt vreemd op als hun tussen de middag een met vet besmeerde boterham wordt geserveerd - dat wordt daar niet als volwaardig voedsel gezien rond het middaguur.
, Datum:
04.10.2006 00:21
En wat me ook opgevallen is, is dat ouders de kinderen van jongsaf laten kennismaken met de diverse gerechten, en hun 'leert' ze lekker te vinden; volwaardig eten wordt daar, ook als men niet 'bij moeder thuis' is, als iets gezien waar men naar toe leeft, niet als een noodzakelijke hindernis.
, Datum:
04.10.2006 00:31
Ja, zo is het, Berny.
Probleem is dat de "moderne" ouder ook al bijna niks lust.
Vis!! Jakkes, ik lust geen vis!! Dat kan me echt over opwinden.
ELKE vis heeft een andere smaak. Hoe kan je in vredesnaam zeggen dat je geen vis lust? Ze proberen het niet eens!
Onze kleindochters zijn verslingerd aan vis. Je begint eenvoudig met een gebakken visje van de markt en nu zitten ze een forel te ontleden. Ze zijn allebei gek op wijting. WIJTING!!! Dat gaven ze toch vroeger aan de kat! Persoonlijk vind ik wijting qua smaak een van de lekkerste vissen.
Oh ja....het probleem bij volwassen is de graat. Zeggen ze. Zijn als kind bijna gestikt in een graatje dus......ze lusten geen vis meer. Heb ik meerdere malen gehoord.
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
04.10.2006 01:20
Het schijnt zo te zijn dat als je als kind een nare ervaring hebt opgedaan met eten qua geur en smaak dat je dat je verdere leven blijft achtervolgen. Tenzij je er natuurlijk bewust wat aan wilt doen.
Wij zijn hier thuis ook gek op vis. Vooral spekbokking en makreel en natuurlijk zoute haring heeft onze voorkeur.
Een lekker stukje gebakken zalm is ook niet te versmaden.
Geplaatst door: jenita
, Datum:
04.10.2006 06:14
Als alle kinderen zo waren als de dochter van Jan!Zo,dan waren de problemen de wereld uit!Poehpoeh,wat een wonderkind zeg!!Dan heb ik heel wat meer trammelant aan tafel.Ligt dus aan de ouders....
Soms wil ik wel gillend wegrennen!Sta ik 2 uur te koken,zitten we aan tafel,grijpen ze naar de keel:Lust ik niet!Hapje proberen,achter de deur,direct naar het eten naar bed,geen vlees,net zo lang blijven zitten tot het op is.Noem maar op,trouwens,net zo lang blijven zitten gaat niet op,ze eten gewoon niet!!!Ik heb er één bij ,zo mager als brandhout.Gelukkig moet ik deze week naar het consultatiebureau,eens kijken wat men daar zegt.Maar ik ben het niet met jullie eens dat het aan de ouders ligt als kinderen niets lusten.Sommige kinderen zijn zulke slechte eters,dat je er als ouders zijnde zelf last van hebt!!!Maar dat heeft Jan nooit gehad en gekend.Anders zou je er iets minder makkelijk over schrijven!
Geplaatst door: ® Annechie
, Datum:
04.10.2006 08:37
Jenita.. ik ben het helemaal met je eens! De mijne waren van hetzelfde soort als die van jou! Het had er niet mee te maken dat ze niet fatsoenlijk waren of dat ze niets kenden, dat viel wel mee, maar ze aten gewoon met vreselijke lange tanden. Vooral de jongste(meteen de meest magere ook..)heeft me vaak tot wanhoop gedreven!
Een schrale troost.. ze is niet verhongerd en naarmate ik me er minder van aan ging trekken omdat ze groter werd, werd het beter.. voor ons allemaal, want ook ik vond het een ramp!
, Datum:
04.10.2006 11:05
Een wonderkind?? Wel, volgens dat Franse echtpaar wel.
Ik heb het er niet expliciet bijgezet maar ik wilde eigenlijk zeggen dat er ook Franse kinderen zijn die iets niet lusten. Volgens dat Franse echtpaar dus.
Ik had er nooit bij stilgestaan dat er probleemkinderen waren wat eten betreft. Totdat mijn zus een paar zoontje had van 3 à 4 jaar. De oudste ging nog maar de jongste lustte bijna niks. Ja, kip met appelmoes.
Laten we het maar op geluk houden of pech als het andersom is.
Geplaatst door: Loes
, Datum:
04.10.2006 11:09
Volgens mij geeft Annechie de oplossing al aan: "naarmate ik mij er minder van aan ging trekken ging het beter".
Ik weet dat het niet gemakkelijk is, ik had er vroeger ook zoeen, maar hoe krampachtiger we doen, hoe meer een kind zich gaat verzetten.
Hoe moeilijk ook, gewoon negeren. Niet eten? Ook goed, dan niet. Maar geen straffen en dreigementen, dat haalt echt niets uit.
Mijn kleinzoon, nu bijna 2, is ook zo: hij maakt zelf uit wat hij wel of niet eet en hoeveel. Daar wordt verder niet moeilijk over gedaan. Een andere keer eet hij weer wat extra. Het is een tenger, beweeglijk ventje maar de dokter vindt het prima zo.
, Datum:
04.10.2006 20:00
Toen ik 24 jaar geleden mijn vrouw leerde kennen bleek uit eten gaan niet zo leuk. Altijd entrecote of biefstuk nooit eens iets "spannends". Toen we samen gingen wonen bleek het nog veel erger te zijn want de meeste groenten moest ze ook niet. Omdat we beiden werkten kookte degeen die het eerste thuis was. Ik trok me nooit zoveel aan van wat ze niet luste en leukte de boel een beetje op (gebakken uitje door de boontjes, ham door de tuinboontjes, peultjes in boter klaarmaken ipv water, dat soort kleine dingetjes) en op de een of andere manier begon ze het toch te eten. Vis? Ze gruwelde er van, toen ik ooit eens vroeg wanneer heb je voor het laatst vis gegeten? Kreeg ik als antwoord: nooit???? Uiteraard was de discussie toen snel over. Paar keer naar een restaurant waar ze goede vis op het menu zetten en ze was verkocht.
Tegenwoordig eet ze vrijwel alles en is zeer avontuurlijk bij het bestellen. Vorig jaar naar de Dordogne had ze op voorhand gezegd geen ganzelever te willen eten want hoe die beesten werden gevoerd vond ze te zielig. 1e keer uit eten besteld ze een salade waarbij foie gras wordt geserveerd, ik vraag nog weet je het zeker, ja dus. Ze eet een en ander met smaak op en zegt het ook lekker te vinden. Later op de avond voor de caravan met een drankje komt het eten nog ter sprake en plaag ik haar een beetje dat ze in consequent is, ze begreep niet waarom dus ik zeg ik dacht dat je geen ganzelever zou eten. Ze verslikt zich hevig en uiteindelijk blijkt dat ze dacht dat magret de canard ganzelever betekende en fois gras gewoon onschuldige pate voor op brood. Tja als je het frans slecht beheerst kan het wel eens fout gaan met eten, is mij wel eens met "pied de porc" overkomen, kon me niet voorstellen dat ik de letterlijke vertaling op mijn bord zou krijgen met bijvoorbeeld blinde vink in mijn achterhoofd. Helaas mis gegokt, is een van de weinige keren dat ik iets heb laten staan.
, Datum:
04.10.2006 20:52
, Datum:
04.10.2006 20:55
, Datum:
04.10.2006 21:10
Tja, dit ziet er niet echt slecht uit.
De mijne was extreem vet en had duidelijk in een marinade gelegen die de mijne niet was. Is inmiddels weer zo'n 12 jaar geleden dus weet de details niet meer precies. Zal volgend jaar nog eens bij een slager kijken.
, Datum:
04.10.2006 22:49