Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® berny
, Datum:
27.09.2006 01:47
Ook waar wij vaak zijn, in een dorpje in de Languedoc waar vrijwel alles om de wijnproduktie draait, worden mensen uit Parijs bijna gezien als vreemdelingen, andere wezens uit een ver gebied, behept met een onverklaarbare haast ook op momenten dat men die niet zou hoeven te hebben, zoals tijdens de vakantie. Onze buurman, de postbode, is maar voor éen ding bang: dat hij overgeplaatst wordt naar in zijn ogen helse departementen als Nord of Lorraine.
Geplaatst door: ® visje
, Datum:
27.09.2006 13:54
Op een ander forum kwam ik een fenomeen tegen waar ik nog nooit van had gehoord, de mascaret, en die ik jullie niet wil onthouden: http://mascaretgironde.free.fr/
Als ik eens in de buurt ben wil ik het toch eens gaan zien!
Gr. Brenda
, Datum:
27.09.2006 14:03
Interessant verschijnsel, Brenda! Nog nooit van gehoord trouwens. Prachtig, die foto met die vreemde deining van het wateroppervlak.
, Datum:
27.09.2006 14:25
Trouwens Loes, ben jij dezelfde die dit geplaatst had op een ander forum?? Zie nu pas dat het door een Loes geplaatst was. Dit moois kun je ons hier toch niet onthouden? ;-)
gr. Brenda
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
27.09.2006 14:31
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
27.09.2006 14:36
Geplaatst door: Loes
, Datum:
27.09.2006 15:17
Sorry, Brenda, maar bij mijn weten heb ik die site hier een tijd geleden ook geplaatst. Ik weet alleen niet meer bij welke topic. Zal wel bij een vraag over surfen zijn geweest.
, Datum:
27.09.2006 15:23
Topic nummer 11290 dd 29 januari j.l.!
Geplaatst door: JudithD
, Datum:
27.09.2006 17:21
Vroeg er niet iemand om een campinghouder met zang/muziekkwaliteiten?
Ik stuitte op deze site http://www.camping-isabena.de/nl/einrichtungen.htm
Onderaan de pagina kun je een muziekje starten, volgens mij is het de campingbaas zelf. Hij zingt wel aardig, vind ik. Zeker als je op vakantie bent.
Geplaatst door: ® guusje
, Datum:
27.09.2006 19:27
Inderdaad een interessant verschijnsel, de mascaret. Hier even in het kort waar het om gaat:
De golven tot 2,5 m stromen opwaarts een rivier tot soms 200km land inwaarts. EN je kan er op surfen :-)
Ze worden veroorzaakt door springtij. Als bij nieuwe (en volle) maan deze op 1 lijn komt te liggen met de zon aan de ene kant, en de aarde er precies tussenin, dan trekken/vervormen deze beide aan elke kant de aarde in een elipsvorm. Zeeën worden uitgerokken en terug losgelaten en stuwt/rolt een watermassa over een rivier heen, met golven als resultaat. De langste afstand gesurfd 11,6 km.
Geplaatst door: bonasera
, Datum:
27.09.2006 19:42
Geplaatst door: vito
, Datum:
27.09.2006 20:01
, Datum:
27.09.2006 20:23
Dank, vito/bonasera (?), dat je die interessante site waarop Brenda ons 6 1/2 uur eerder wees nog eens onder de aandacht brengt. Heb je trouwens al besloten onder welke naam je hier wilt opereren?
Geplaatst door: vito
, Datum:
27.09.2006 20:27
Pfffffffffff
Van nu af aan op negeer mijnheer...sorry maar je bent nu toch te grof...kan veel verdragen maar kruip maar in je stationnetje.
Geplaatst door: frank
, Datum:
27.09.2006 20:46
leuk hoor, nog nooit van gehoord, er is zelfs een club die bijhoudt waar dit fenomeen zich allemaal voor doet:
http://www.tidalbore.info/plates.html
In frankrijk ook nog op de Seine blijkt en kennelijk loopt het van de Gironde ook door in de Dordogne en de Garonne.
op de site van jan over de severn bore geven ze zelfs getijdetafels op voor 2006 wanneer het fenomeen zich voor doet. Ik heb gezocht of ik ook zo iets kon vinden voor de Gironde maar kan tot op heden niks vinden. Mocht iemand wat tegen komen dan hou ik me van harte aanbevolen.
Geplaatst door: :Loes
, Datum:
27.09.2006 21:02
Heb je deze gevonden op de site van de mascaret
Geplaatst door: frank
, Datum:
27.09.2006 21:06
Sorry Loes, ik formuleer niet helemaal juist. Op de site van de Severn geven ze het ook in de toekomst op. Op die van de Gironde alleen in het verleden.
Ik zoek eigenlijk iets wat de toekomst aangeeft op de Gironde en mogelijk Dordogne en Garonne.
, Datum:
27.09.2006 21:10
Ik denk dat je de site van de marie in de gaten moet houden voor de volgende data. Zo'n tabel als jij bedoelt heb ik (nog) niet kunnen vinden.
Die op de Dordogne is volgens bij een voortzetting van die op de Gironde.
, Datum:
27.09.2006 21:36
@Loes: Die site had ik idd niet aangeklikt. Gironde is niet mijn favoriete streek, maar mochten we eens gaan trekken wil ik daar toch eens kijken.
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
28.09.2006 01:21