Welke kachel in vouwwagen
Geplaatst door: ® Elise 
, Datum:
14.03.2025 16:55
Hier een kachel vraag.. Tot nog toe gekampeerd zonder kachel, maar aankomende zomer hopen we weer op een hooggelegen camping te staan. Eerder wel koude nachten gehad, dus toch hier mijn licht eens opsteken omdat ik echt geen idee heb hoe en wat..
Welke kachel vinden jullie fijn en waarom? En heb je die snachts ook aan of verwarm je het slaapgedeelte voor en zet je hem uit als je gaat slapen? Of heeft dat weinig zin dan? Ik voel me echt een oen met deze vraag haha, maar het lijkt me dat de warmte snel de tent uitgaat als je hem uitzet..
Bedankt alvast voor jullie reacties!
Geplaatst door: Hannah 
, Datum:
14.03.2025 18:24
Als je een warm bed wilt: elektrische onderdeken! Die kun je ‘s nachts prima aan laten en gebruikt veel minder stroom dan een kachel.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
14.03.2025 21:26
Wellicht handig om te noemen hoe hoog. Overigens zou ik 's nachts nooit een kachel aanlaten. Dat zou ik veel te gevaarlijk vinden. Dan liever een extra deken of in een slaapzak een extra fleece slaapzak.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
14.03.2025 21:32
Voor de nacht kun je ook een of twee frisdrank flessen vullen met warm water . Maar persoonlijk had ik er, ondanks dat ik een koukleum ben ,nooit last van in de slaapzak te kruipen zonder dat deze verwarmd was. Voor verwarmen van de tent gebruikten we een elektrisch kacheltje. Niet te zwaar ,800-1000 w. Kruip vooral warm je bed in, evt van tevoren nog een kwartier wandelen ofzo.
Tegenwoordig hebben we een buscamper waarvan ik niet eens weet hoe de diesel kachel werkt. Electrisch kacheltje zit achterin,nog nooit in de camper gebruikt.
, Datum:
14.03.2025 23:22
MAB: 1300 meter hoogte...
Het gaat vooral om de nachten, ik ben zelf een enorme koukleum, maar ik neig ook eerder naar extra fleece meenemen bijv.
Een elektrische onderdeken vind ik ook wel een goed idee!
Ik lees alleen wel eens over een kacheltje mee, dus ik vroeg me af of dat ook snachts gebruikt werd.
We hebben in de bergen actieve vakanties, veel wandelen, dus over het algemeen vroeg in bed en op tijd eruit.
Maar steeds wakker worden van de kou vind ik echt niet fijn...
Geplaatst door: ® Annetteuij 
, Datum:
15.03.2025 08:02
wij kamperen ook 's winters met de caravan en hebben dan een los convectorkacheltje mee. Maakt geen geluid en werkt op stroom (800 watt), ideaal. Ook heb ik nog een elektrische deken liggen, heel fijn.
Geplaatst door: ® S@ndra 
, Datum:
15.03.2025 09:12
https://www.obelink.nl/eurom-comfort-camp-1500-keramische-kachel.html
Wij hebben ongeveer deze, hebben we al jaren. Onze is minder geavanceerd. Kan aan en uit. Voor ons was vooral het formaat belangrijk.
Omvalbeveiliging vinden wij heel belangrijk, dan gaat het ding uit in plaats van iets te verbranden als hij onverhoopt valt.
Gebruiken dit vooral in de koude avonden/ochtenden. Voor het slapen zeer warm dekbed mee (meerdere laagjes) en zorgen dat je bed niet klam kan worden aan de binnenkant. Bij het opstaan goed laten drogen, eventueel met de kachel dus. Dan dichtklappen en eventueel afdekken met een wollen of fleece deken.
Geplaatst door: ® S@ndra 
, Datum:
15.03.2025 09:19
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
15.03.2025 09:42
Geplaatst door: Theo van der Putten 
, Datum:
15.03.2025 15:57
Geplaatst door: Fam bomei 
, Datum:
15.03.2025 16:00
Wij hebben ook een vouwwagen en gebruiken een zelfde soort kacheltje als Sandra. Die van ons is keramisch met omvalbeveiliging.
Voordeel van keramisch blaast warme lucht maar het kacheltje zelf wordt niet warm.
Wij zetten het aan van tevoren voor het omkleden zodat je warm in bed stapt en bij het opstaan.
Het krijgt het echt goed warm.
Zou geen gaskachel of iets dergelijks gebruiken, krijg je echt heel veel condens van binnen.
Gebruiken dit al vele jaren met volle tevredenheid in het voorjaar en najaar of zoals op hoogte met koude nachten kamperen.
Geplaatst door: ® Janeway 
, Datum:
15.03.2025 16:01
Hier een oud ventilator kacheltje. Kan koel blazen (wat we nooit gebruiken) en dus warm. Er zit ook een thermische beveiliging op en schakelt dan uit. Je kan die beveiliging hoger of lager zetten. Zo laten we hem 's nachts ook wel eens aan als het ook vochtig is. Zodat niet alles zo klam is.
Geplaatst door: Toon 
, Datum:
16.03.2025 23:18
Let wel de meeste elektrische kachels maken lawaai vanwege de ventilator.
Geplaatst door: ® Annetteuij 
, Datum:
17.03.2025 08:25
, Datum:
21.03.2025 10:07
Dankjewel voor alle reacties, ik ga eens uitzoeken wat bij ons past!