Campings hoogseizoen zonder reserveren
Geplaatst door: Rene 
, Datum:
22.02.2025 11:26
Hallo,
Sinds onze kinderen niet meer mee gaan, ervaren wij de vrijheid van reizen zonder bespreken.
De consequentie is wel dat een plek vinden niet altijd mee valt in het hoogseizoen (vanwege werk half juli tot eerste week augustus)
Van sommige campings weet je dat er echt geen plek is tijdens deze weken.
Maar ik weet ook dat er genoeg mensen zijn die wel op deze manier reizen.
Zijn er mensen die willen delen op welke camping zij in de afgelopen jaren in het hoogseizoen plek hebben gevonden zonder ver vooraf te reserveren?
Wij denken aan de regio Franse Alpen, Drome, Ardèche, Gard, maar staan zeker ook open voor plekjes daarbuiten.
Wij zoeken een wat rustiger camping (animatie, campingwinkel oid is niet nodig), maar wel graag enigszins schoon sanitair en zwemgelegenheid (meer, rivier, zwembad).
Alvast onze hartelijke dank!
(Het is niet mijn bedoeling om een discussie uitte lokken over wel/niet reserveren. Reserveren hebben wij ook jarenlang gedaan met onze kinderen erbij, niets mis mee maar nu kiezen wij iets anders.)
Vriendelijke groeten,
René
Geplaatst door: Diny 
, Datum:
22.02.2025 11:53
Hallo Rene,
op "gewone" campings is meestal nog wel plek hoor. En dan bedoel ik campings zonder allerlei toeters en bellen. Je weet zelf natuurlijk ook wel dat je niet pas om 17.00 uur aan moet komen om nog de mooiste plaats te krijgen. Als er een camping was waar we graag wat langer wilden verblijven dan belden we 1 of 2 dagen van te voren even op om te vragen of er nog plaats was. Soms heb je geluk, soms pech. Eigenlijk is dit de charme en de vrijheid van kamperen. Succes.
Mijn tip: Camping Paquier Fane in Chagny (Bourgogne) Plaats genoeg als je tussen 12 en 14 uur arriveert. Op loopafstand van het dorpje, Veel te fietsen in de omgeving.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
22.02.2025 13:03
Vraag je om ervaring om zonder reservering een camping te zoeken/vinden, of wil je een lijstje met campings waar je hoogstwaarschijnlijk terecht kunt zonder reservering ?
Uit je verhaal lijk ik het laatste te lezen, maar ik ben niet helemaal zeker.
Afgezien van de 500 hoempa-campings en de 1000 simpele vis-campings zijn er nog ruim 5000 die allemaal kunnen voldoen.
Je wilt vast geen hapklare lijst, toch ?
Geplaatst door: Rene 
, Datum:
22.02.2025 13:23
Hallo,
Het gaat ons om namen van campings waarvan de ervaring is dat je er zonder reserveren in het hoogseizoen terecht kunt.
Is natuurlijk geen garantie, dat snappen we.
Om ideeën op te doen en om wat ‘achter de hand te hebben’.
Ik hoop dat ik zo duidelijk ben!
Nogmaals bedankt!
Rene
Geplaatst door: Angelique 
, Datum:
22.02.2025 13:33
Geplaatst door: ® Ineke 
, Datum:
22.02.2025 13:53
Geplaatst door: Jelijn 
, Datum:
22.02.2025 16:47
Inderdaad bovenstaande campings.
Ook bonnefooi in hoogseizoen ervaringen op:
Domaine Chasteuil de Verdon
Val de l'Arre Gard
Le Fief Anduze Gard
Geplaatst door: Mamamia 
, Datum:
23.02.2025 02:59
, Datum:
23.02.2025 03:06
, Datum:
23.02.2025 03:14
Geplaatst door: ® Esther18 
, Datum:
25.02.2025 23:12
Tip is Clos du lac in Saint Apollinaire. Hoog op een berg met geweldig uitzicht op lac de serre poncon. Ligt naast een super mooi meertje, met ook weer dat mooie uitzicht.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
26.02.2025 07:48
Mocht je iets aan zee zoeken, camping Camp du Domaine in Bormes Les Mimosas heeft altijd plek. Als je reserveert heb je vaak wel mooiere en wat centralere plekken, maar ook zonder reserveren altijd wel een goed plekje en misschien voor jullie wel fijn om net wat meer naar achteren te zitten waar het rustig is. Ondanks dat de camping groot is vinden wij het een geweldige camping!
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
26.02.2025 10:13
Geplaatst door: PetraHM 
, Datum:
27.02.2025 11:25
L’Allochon in Montmorillon in de Vienne
Val de Saures in Entraygues sur Truyère (camping ligt overigens aan de oever van de Lot)
Geplaatst door: ® Rene
, Datum:
09.03.2025 10:09
Bedankt allemaal voor de tips! We hebben ze genoteerd.
Mochten er nog meer tips zijn, dan houden we ons aanbevolen!
Geplaatst door: ® S@ndra 
, Datum:
10.03.2025 07:31
Wij merken dat het helaas steeds lastiger wordt. Met onze kinderen gingen wij ooit ook altijd op goed geluk op pad. Laatste paar jaar dus regelmatig ook gehad dat campings die eerder altijd wel plaats hadden dat toen precies niet hadden. Eind juli en begin augustus zijn ook weer de drukste weken van het hoogseizoen.
Veel campings kun je tegenwoordig eenvoudig online boeken en dat doen wij nu dus vaak een dag van te voren voor in ieder geval één nacht zodat we niet voor niks rijden. Of op de ochtend van vertrek voor diezelfde avond.
Pas op met bellen voor informatie of er nog plek is. Men zegt op dat moment dat er plek is, maar de plekken worden verdeeld onder wie er al voor de poort verschijnt, dus kun je alsnog voor niks rijden. Degene die boekt, en dus betaalt heeft echt gereserveerd en treft nog wel plek.
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
10.03.2025 09:56
S@ndra,
Bij de meeste campings betekend online reserveren dat je een reserveringsaanvraag doet. De betaling is slechts een betalingsreservering. Vaak duurt het even, soms tot 3 dagen, voordat je een bevestiging krijgt. Als je reservering wordt afgewezen, dan wordt de betaling teruggedraaid. Dus online reserveren de avond ervoor is zeker geen garantie dat je een plaats krijgt, de kans is wel veel groter.
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
10.03.2025 12:36
Onze ervaring is dat zelfs campings die vol zijn altijd wel een plekje hebben als je flexibel bent in het aantal dagen of bereid bent om te verhuizen van plek. Vooraf bellen doen we niet meer. Wij kregen vaak VOL te horen, toen we echt zo klaar waren met de reis, zijn we toch naar een volle camping gereden en er bleek nog wel plek te zijn. Achteraf was dat omdat ze gewoon geen zin hadden om gegevens te noteren van bellers met het risico dat ze niet komen terwijl er mensen aan de balie staan die wel meteen een lege plek kunnen opvullen voor een bepaalde periode.
Geplaatst door: ® S@ndra 
, Datum:
10.03.2025 12:55
@Johan
Bedankt voor je aanvulling. Wij hebben dat echter nog niet meegemaakt als we inderdaad meteen moesten betalen was het altijd akkoord met bevestiging binnen een paar minuten tot een uur.
Ik heb voor komende zomer nu ook twee reserveringsformulieren ingevuld waarbij ik niet hoefde betalen en daar staat inderdaad bij dat het ingevulde formulier nog niet de
bevestiging is dat er daadwerkelijk plek is.