Extra uitgave aan alle bestuurders door milieuzones inclusief snelweg
Geplaatst door: Milburn
, Datum:
15.01.2025 11:34
Onderstaande artikel staat net in de krant
Fransen hebben het uitpersen van buitenlandse automobilisten tet kunst verheven. Na de peperdure Peage stellen steeds meer steden milieuvignetten in. Ook op snelwegen die langs die steden gaan moet worden afgetikt.
© ANP/HH, Franse overheid
Zo’n achttien Franse steden voeren dit jaar een nieuwe milieuzone in en daarvoor moet je een sticker op je voorruit plakken. Hoe kom je nu aan zo’n vignet en wat zijn de spelregels? En is het ook nodig als je op doorreis bent?
Het milieuvignet bestaat al negen jaar in Frankrijk . Parijs was de eerste stad die het invoerde. De afgelopen jaren is de regelgeving rond milieuzones strenger geworden. Sinds 1 januari 2025 zijn er ongeveer 18 Franse steden of agglomeraties bijgekomen die extra regels opleggen rond vervuilende wagens of trucks. Enkele van die steden zijn nog bezig met de uitrol en zullen het vignet pas in de lente of tegen de zomer verplichten.
Net over de grens is de situatie in Lille (Rijsel) bijvoorbeeld wel al veranderd. In de stad werd soms een smogalarm afgekondigd en dan mochten de meest vervuilende auto’s er niet meer rijden. Maar sinds 1 januari is het vignet er op élk moment verplicht, én is de zone waarin dat gebod geldt ook flink uitgebreid. Je moet nu ook een vignet hebben als je zoals zoveel Nederlanders net over de grens gaat shoppen bij Auchan, zo schrijft Het Nieuwsblad.
Voor welke steden heb je zo’n Crit’Air-vignet nodig? Tot vorig jaar kon je nog relatief zorgeloos met de auto naar het zuiden van Frankrijk rijden zonder een vignet op je voorruit te hebben.Wie op doorreis is, hoeft in de meeste gevallen geen sticker te plakken omdat de autosnelweg meestal geen deel uitmaakt van de milieuzone. Maar in 2025 verandert dat: zo valt de A1 bij Lille, de verbinding tussen Noord-Frankrijk en Parijs, wél binnen die zone. Ook Parijs en Lyon hebben snelwegen die binnen de zone vallen. En wie bijvoorbeeld elektrisch rijdt en naast de snelweg op zoek moet naar een laadpaal, zal in al die regio’s ook een sticker nodig hebben.
Bekijk ook:
Steden willen zero-emissiezones óók voor personenauto’s laten gelden, staatssecretaris niet blij
Bovendien komen er dit jaar maar liefst 30 zones bij. Elke agglomeratie met meer dan 150.000 inwoners moet volgens de nationale regels het vignet invoeren. Dat zorgt ervoor dat je zowel onderweg als op je bestemming mogelijk op een plek aankomt waar zo’n vignet verplicht is. De steden Duinkerke, Amiens, Béthune, Douai-Lens, Valenciennes, Toulon, Saint-Nazaire, Perpignan, Orléans, Limoges, Le Mans en Dijon hadden er al één moeten hebben, maar voerden de zone nog niet in, vaak vanwege lokale politieke ruzies.
Zowel de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB, als de Nederlandse vereniging ANWB raden aan om op voorhand een vignet aan te schaffen als je naar Frankrijk reist. „De boete weegt niet op tegen de kostprijs”, zegt Mich Vergauwen, woordvoerder van VAB tegen Het Nieuwsblad.
Wat voor vignetten zijn er?
Er zijn zes categorieën, elk met een eigen kleur. De categorieën gaan van minst – elektrisch en zonder uitstoot – naar meest vervuilend. Sommige regio’s – zoals Parijs – verstrengen de regels voor een aantal categorieën. Zo mogen auto’s vanaf categorie 3 tot en met 5 niet eens meer de hoofdstad in.
Moet iedereen zo’n vignet hebben?
Ja, ook van buitenlanders wordt verwacht dat zij een milieusticker hebben op plaatsen waar het verplicht is. „Huur je een auto in Frankrijk, dan mag je ervan uitgaan dat hij het juiste vignet heeft”, zegt onze ANWB. „Maar vertrek je met een huurwagen of -camper vanuit Nederland, dan moet je ’m zelf aanschaffen.” Vraag het vignet dan meteen aan na het afhalen van de huurwagen: op dat moment weet je pas met welk voertuig - en welke nummerplaat - je zult rijden. Die gegevens heb je nodig om zo’n vignet aan te vragen. Na 24 uur krijg je een rekening mét afbeelding van het vignet. Dat kan je gebruiken mocht je gecontroleerd worden. Ook niet-Franse oldtimers – ouder dan 30 jaar – moeten een vignet hebben. En ook de bestuurders van motorfietsen ontsnappen er niet aan.
Waar kan je zo’n vignet vinden en wat kost het?
Een Crit’Air-vignet moét je aanvragen via de website van de Franse overheid. Je vindt de vignetten bijvoorbeeld niet in tankstations of andere garages, zoals dat in Duitsland of andere landen soms wel het geval is. Op die website moet je het inschrijvingsbewijs van de wagen bij de hand hebben. Je zal merk, model, nummerplaat, serienummer of aanmeldcode en andere gegevens van je auto moeten invullen. Het vignet kost 4,91 euro en wordt meteen opgestuurd.
Een doolhof aan vignetten en gekke boetes: zo kom je veilig en goedkoop aan op jouw vakantieadres
Reken op een leveringstijd van minstens 14 dagen. Al zal het in januari, nu er zoveel nieuwe zones zijn, mogelijk nog langer duren. De vraag naar nieuwe vignetten is erg hoog, zo meldt de bevoegde dienst.
Het vignet blijft geldig, zolang je met dezelfde wagen blijft rijden én zolang je niet van nummerplaat verandert. Neem je een ander kenteken, dan zul je ook een nieuwe sticker moeten aanvragen.
Welke straffen riskeer je?
Word je betrapt, dan riskeer je een boete van 68 euro tot 135 euro. Naar verluidt worden ook steeds meer automatische camera’s opgesteld om bestuurders zonder vignet te betrappen. Wie niet tijdig betaalt, kan de boete zien oplopen tot wel 180 euro.
Geplaatst door: ® Jane
, Datum:
15.01.2025 11:42
Oud nieuws dat milieuvignet. En voor die nog geen 5 euro. Ook de Fransen moeten het vignet hebben niet alleen de toeristen hoor.
En die peage ook die betalen de Fransen zelf ook of je rijdt de route national. En je hoeft niet naar Frankrijk op vakantie toch.. In Duitsland, Oostenrijk enz heb je ook allemaal vignetten nodig.
Wat een stemming makerij dat artikel
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
15.01.2025 13:53
Wat een drukte om een sticker van nog geen 5 euro.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
15.01.2025 14:34
Ligt er maar aan hoe je het leest
Het maakt ook duidelijk dat je er rekening mee moet houden
Zeker naar gelang je route en bestemming.Dat er zone,s uitgebreid zijn
Er zijn er nog steeds veel die dit niet weten
Of net een andere auto gekocht hebben of nog voor de vakantie willen kopen
Ook deze mensen moeten op tijd hun nieuwe gouden melkkoe van de sticker voor zien
Dus beslist geen drukte , maar goede voorlichting voor hen die er niet bij stilstaan
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
15.01.2025 14:53
Dat is oud nieuws. Is al heel lang zo in Frankrijk.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
15.01.2025 15:09
Lees het stuk eens goed
En let dan mn op de datums
Het gaat over een uitbreiding
Geplaatst door: Herman
, Datum:
15.01.2025 15:43
De stickers zijn er al jaren. De uitbreiding gaat alleen over steeds meer wegen/steden waar de sticker aanwezig moet zijn. Niets bijzonders dus. Ook in Nederland treffen steeds meer steden maatregelen om oude vervuilende auto' s te weren. En ook in andere landen zie je deze maatregelen. Het lijkt mij alleen hoognodig tijd om dit Europees te gaan regelen, 1 sticker, 1 tolkastje, enz.
3n kijk eens naar Spanje, wat je allemaal moet doen en hebben om daar heen te gaan.
Geplaatst door: Pim
, Datum:
16.01.2025 20:46
Voor velen inderdaad bekende materie. Echter, voor nieuwe lezers op dit forum een uitgebreid artikel waar rekening mee moet worden gehouden wil je naar Frankrijk met vakantie. M.i. niets mis met dit topic.
Geplaatst door: ® Janeway
, Datum:
16.01.2025 22:28
@Labrador, de sticker wordt niet duurder. Ooit toen wij hem voor het eerst kochten was ie net zo duur als nu. Dat er meer zones bijkomen is logisch. In Nl is dat ook zo. Voor die nog geen 5 euro kan je de evt boete niet voor lief nemen toch. Je weet nooit waar je terecht komt als je op vakantie gaat er zijn er soms zeer onverwachte dingen die kunnen gebeuren.
Geplaatst door: Peter V
, Datum:
17.01.2025 09:31
Wat een gedoe om een sticker die al veel langer gevraagd wordt in Frankrijk.
Lijkt me ook veel eenvoudiger dan de regeling in bvb Antwerpen. Daar worden bepaalde categorien wagens geweerd op basis van nummerplaat-erkenning. Uiteraard zitten niet alle buitenlandse nummerplaten in die database. Dus een buitenlandse nummerplaat van een electrische wagen resulteert in een boete van 350 (?) euro. Of u registreert uw nummerplaat vooraf. En zo hebben verschillende Belgische steden hun eigen regels.
Dan lijkt me een sticker een makkie. Idealiter mag dit een Europese sticker worden.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
17.01.2025 10:08
@janeaway
Waar schrijf ik dan dat de sticker duurder word ?
Van mij mag ook iedereen zonder die sticker gaan rijden
Bij mijn auto zit hij er jaren lang op
Geplaatst door: MAB
, Datum:
17.01.2025 11:11
En ik heb al vaak gelezen: "Die sticker heb ik niet nodig want ik kom niet bij die milieuzones".
Of:"Ach, heel veel Fransen hebben hem ook niet".
Maar inde openingspost wordt duidelijk dat er steeds meer milieuzones komen dus de kans dat je er in de buurt komt wordt steeds groter. Ook voor de Fransen zelf dus die zullen hem ook steeds vaker kopen.