Kamperen met grote tent, haalbaar of niet?
Geplaatst door: Kampert
, Datum:
09.12.2024 15:41
Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste post op dit forum. Volgend jaar willen wij voor het eerst gaan kamperen met onze twee kinderen van 3 en 5 jaar. Hoewel we erg enthousiast zijn, zie ik ook wat uitdagingen waar ik graag jullie hulp en advies bij zou willen.
We hebben onze ogen laten vallen op de Miami 6 (67 kg) als tent. Onze auto is een SEAT Arona uit 2022, en we hebben al een dakkoffer van ongeveer 400 liter. Daarnaast overweeg ik om een trekhaakkoffer van 300 liter aan te schaffen. Een andere optie is een bagagewagentje, maar dat brengt weer een ander probleem met zich mee: we hebben thuis geen ruimte om zo’n wagentje te stallen. Elders opslaan lijkt me een uitdaging én een extra kostenpost.
Mijn grootste twijfels liggen bij de vraag of we alles wel mee kunnen nemen en of een trekhaakkoffer een verstandige keuze is. Ik wil voorkomen dat we te zwaar beladen of uit balans zijn. Volgens mijn zoektocht heeft onze auto een maximaal laadvermogen van 607 kg, terwijl de dakkoffer tot 75 kg aankan en de trekhaakkoffer 50 kg. Als ik het goed uitreken, blijft er - na het gewicht van de passagiers - nog wat ruimte over voor bagage. Maar is dat praktisch en veilig in gebruik? Ik hoor graag jullie ervaringen.
Daarnaast zit ik met de zorg over het inpakken van een katoenen tent. Ik lees dat je zo’n tent niet nat mag opbergen, of hooguit 24 uur, waarna hij weer goed moet drogen. Maar stel dat we hem nat moeten inpakken, hoe lossen we dat dan op? Onze tuin is niet groot genoeg om de tent op te zetten, en binnen laten drogen lijkt me door de grootte ook een hele uitdaging. Hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan?
Ik ben van nature nogal een overdenker, dus ik hoop dat jullie mijn zorgen een beetje kunnen wegnemen. Het zou zonde zijn om zo’n grote investering te doen (tent, accessoires, etc.) en er dan achter te komen dat het niet haalbaar is.
Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!
Geplaatst door: ® Elfie
, Datum:
09.12.2024 15:59
Ervaring met zo'n zware tent heb ik niet. Wel kan ik je vertellen dat wij in de jaren negentig met twee kleine kinderen, een middelgrote hond en een Esvo Mohawk als tent in een Citroën AX (kleiner heb je bijna niet toch?) naar de Pyreneeëen reden of de Drome en zelfs een keer naar Spanje. Het paste er allemaal in. En vraag je nu aan m'n kinderen, inmiddels allebei in de dertig: Wat zijn je leukste herinneringen uit je kindertijd? Dan krijg je steevast als antwoord: de kampeervakanties.
Hoe minder je met je meesleept, hoe minder je hoeft op te ruimen en te verplaatsen. Juist heerlijk om eventjes minder spullen te hebben.
Geplaatst door: ® Jane
, Datum:
09.12.2024 16:05
Wij zaten ooit zelf met het zelfde dilemma en kochten een vouwwagen.Je zit dan wel met de stalling. Je moet niet vergeten dat je kinderen groter worden en dus meer ruimte nodig hebben. En ook hun spullen groter worden (kleding vooral) Hoe vol kan jij je auto laden. Met een vouwwagen heb je al je tentspullen in je kar en je kan er vaak ook nog wel extra dingen in meenemen. Bv parasol of tarp ed.
Je moet nu ook bedenken dat je met je tent alleen er niet bent. Hoe ga je koken.Koelbox/kast Borden bestek ed moet ook allemaal. Hoe basic wil je gaan. Of hoeveel luxe wil je meenemen?
Wij moesten toendertijd een aanhanger mee en daarom gekozen voor een vw. Als er toch iets achter moet hangen..
Evt voor het drogen van je tent kan je kijken of je onder een viaduct ergens kan gaan staan. Of bv een dagcamping.. moet het wel weer mooi weer zijn. Wat wij ook doen met de vw is de laatste dag alles afbreken en alleen het slaapdeel laten staan zodat je de volgende dag niet zoveel meer hoeft te doen. En dan het grootste deel dus droog meeneemt. Of evt in jullie geval van die opgooi tentjes (vaak nylon) en daar een nachtje in slapen. Heb je je zware tent ook droog mee. Dat is als je dus verder weg op vakantie gaat
Geplaatst door: Pim
, Datum:
09.12.2024 16:08
Het is al weer een hele poos geleden dat we met een tent zijn wezen kamperen. Gezin met 2 kinderen. In de dakkoffer gingen de lichte stoeltjes en nog wat ruimte opslokkende spullen (allemaal zo licht mogelijk). Wij huurden een aanhanger om daar de tent in te doen o.a.
Je kan googelen of er iets betaalbaars in je buurt zit.
Voor een natte tent, konden destijds gebruik maken van een loods. Gewoon gevraagd aan de eigenaar of onze tent in het weekend daar mocht drogen.
Geplaatst door: Pim
, Datum:
09.12.2024 16:18
Het is al weer een hele poos geleden dat we met een tent zijn wezen kamperen. Gezin met 2 kinderen. In de dakkoffer gingen de lichte stoeltjes en nog wat ruimte opslokkende spullen (allemaal zo licht mogelijk). Wij huurden een aanhanger om daar de tent in te doen o.a.
Je kan googelen of er iets betaalbaars in je buurt zit.
Voor een natte tent, konden destijds gebruik maken van een loods. Gewoon gevraagd aan de eigenaar of onze tent in het weekend daar mocht drogen.
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
09.12.2024 16:44
Ik richt me even op jouw vraag over de auto: wat jij overweegt zou ik echt niet doen. Met alle respect, een SEAT Arona is in de basis een hoger gezette Volkswagen Polo (SEAT Ibiza zo je wilt) en hoewel dat een prima auto is, zijn er grenzen aan de dynamische capaciteiten. Jij overweegt namelijk kilo’s toe te voegen aan de buitenranden van de met zo’n op vakantie gaand gezin toch al zwaar belaste relatief kleine auto, vooral die trekhaakkoffer met zijn pendule-effect, en dan wordt het niet meer fijn om ermee te rijden. Sterker nog, een plotselinge uitwijkmanoeuvre en je staat achterstevoren of erger.
De trekhaak heb je al, denk ik, dus een aanhanger is een veiligere optie. Rijdt veel prettiger en in Frankrijk is er ook geen zorg voor de snelheid. Het werd al gezegd, huur er eentje, die kosten zijn wel te overzien. Of koop er één en kijk wat stallen zou kosten, zal best meevallen omdat zo’n aanhanger niet zo lang is.
En dan: ik moet me daar niet mee bemoeien, maar is zo’n enorme tent nodig? Kamperen is terug naar de basis … Kijk eens bij Decathlon, daar heb je ook grote tenten voor een kwart van de prijs van die Miami en dan is ook het drogen niet zo spannend meer. Als het voorkomt, thuis in de tuin niet opzetten maar in delen drogen over een paar tuinstoelen, denk ik. Succes met de afwegingen!
Geplaatst door: Herman
, Datum:
09.12.2024 17:10
Wij stonden ooit voor hetzelfde dilemma. Rondgekeken naar mogelijkheden, en uiteindelijk gekozen voor een vouwwagen.het eerste jaar er een gehuurd om te proberen. Zo goed bevallen dat wij het jaar daarna een nieuwe wagen hebben gekocht, en bijna 30 jaar met vouwwagens op vakantie zijn geweest. Eerst wat grotere (bouw) wagen, later zonder kinderen een kleinere snelle klapper. Voordelen zoals al genoemd. Veel spullen kant en klaar in de wagen, in de auto ruimte om goed te kunnen zitten, de dag voor de thuisreis al een gedeelte droog inpakken, en bij een toch natte wagen deze onder een viaduct o.i.d laten drogen.
Geplaatst door: Johan91
, Datum:
09.12.2024 17:24
Tof dat jullie met een tent gaan kamperen! Alleen gaat het met jullie auto wel heel erg krap worden. De trekhaakkoffer en de dakkoffer gaan je auto qua wegligging en veiligheid behoorlijk op de proef stellen.
Die tent die jullie willen kopen zal de hele kofferbak van de auto innnemen. Gezien de leeftijd van je kids denk ik ook een buggy en speelgoed zoals loopfietsje of step etc. Dan vraag ik mij af waar je dan je kookspullen laat zoals bijv een scottel, pannen kookgerei, koelkastje/box vergeet ook niet wat een stroomhaspel, tenttapijt, luchtbedden, eettafel, stoelen en slaapzakken aan ruimte en gewicht innemen.
Het nadeel van een tent is dat je natuurlijk alles nog los mee moet nemen in bijv opbergboxen anders is je tent een grote bende. Zoals hierboven al aangegeven zou ik echt voor een bagagewagentje gaan of evt een grotere auto kopen/lenen
Succes!
Geplaatst door: Liz
, Datum:
09.12.2024 17:28
Wij gingen destijds ook met twee kinderen kamperen. Met een de Waard Albatros. Om te zeggen; ook een grote tent. En het blijft niet alleen bij die tent maar ook voor 4 personen slaapgerei, stoelen e.d. Dus wij huurden altijd een aanhanger. Dit was top. Geen opslag. Soms moest ie klammig de zak in maar thuis hadden we gelukkig plek om m nogmaals op te zetten. Misschien op een speelveldje in de buurt waar je m op kunt zetten om even te drogen en te poetsen. Kamperen met een tent, het is echt een aanrader! Nu zijn we inmiddels 60-ers maar gaan nog heerlijk met onze kleinere de Waard op pad.
Geplaatst door: marian
, Datum:
09.12.2024 19:11
Wij kamperen altijd met een de waard tent. Nu samen , maar eerder ook met de kinderen. In een kangoo destijds, maar geen koffer. Was prima te doen. Opvouwbare stoelen, en kinderen hadden ruimte bij de voeten voor spullen. Wij hadden een koelbox leeg mee en gooiden die ook vol. Maar een koelkast huren is ook een optie. Kids mochten 1 rugzakje vullen met speelgoed en hadden eigenlijk amper iets nodig. Genoeg vermaak op de camping. Wij wasten wel altijd een keer op de camping, en hadden mooi weer campings. Even hand sopje en droog en maar 1 dikke trui mee. Koken op kleine branders. De tent drogen is soms een ding, maar we legden die op zolder of op de slaapkamer. Af en toe anders leggen en lukte altijd wel die te drogen. Toen we dat vervelend vonden pakten we dag voor vertrek in. Huurden dan voor 1 nacht iets op de camping zelf ( even informeren of dat kan) en konden dan ook vroeg vertrekken dag erop. Zijn ook wel eens dag eerder vertrokken. Droge tent mee is wel fijn.
Geplaatst door: Angelique
, Datum:
09.12.2024 20:18
Wij hebben jaren met een grote Baco350 gekampeerd. Fantastische tent. In de auto mee ging echt niet, we hadden een aanhanger( ook te huur!). Na 5 fantastische tentjaren toch overgestapt maar een vouwwagen. Van de grond slapen en snel uitgeklapt(Jametic). Nu zijn we toe aan een nieuwe vouwwagen. We denken aan een.combicamp.
Terug naar je vraag, ik zou een aanhanger regelen of een lichtere tent( Decathlon bijv)
Geplaatst door: scg
, Datum:
09.12.2024 20:31
Huur een bagagewagen voor die paar weken. Kost je een paar honderd, maar zo veel fijner.
Geplaatst door: S@ndra
, Datum:
10.12.2024 06:55
Mijn motto:
Alles wat je thuis kunt laten is mooi meegenomen!
Ga niet op zoek naar hoe je slim nog meer mee kunt nemen maar ga schrappen in de dingen die niet hoogst noodzakelijk zijn.
Wij zijn zelf geen minimale kampeerders, maar er gaat ook niks mee waar je wel even een paar weken zonder kunt. (Airfryer)
Waarom zou je zo'n grote en zware tent mee slepen? Om vervolgens vooral voor drie tent te zitten en niet er in! Alles wat mee is nmoet je opzoeken, inpakken, uitpakken, terug inpakken, uitpakken, schoonmaken en opruimen. Bezint eer ge begint.
Wij hadden voor gezin van vier altijd een vier-persoons tent, en later een vouwwagen voor vier. Met pubers later een puptent erbij, maar indien nodig sliepen we allemaal in de grote tent of vouwwagen.
Geplaatst door: ® Mirjam4
, Datum:
10.12.2024 16:52
Wij hadden een falco tent, die zijn lichter in gewicht. 65 kilo is wel heel veel. Wij sliepen de laatste nacht in kleine tentjes, pop-up van de decathlon, zo konden we altijd droog inpakken. Deze tentjes gebruikten we ook voor onderweg. Bedenk wel of je zo’n grote tent nodig hebt, wij gingen richting zuiden, en alleen bij regen kan je niet buiten zitten. Dan doet een tarp ook wonderen, wij zaten bijna nooit in de tent en sliepen er alleen in. Wij hadden wel een bagage kar en dakkoffer, om alles mee te nemen. Daxara bagage kar, deze kon omdat je dissel kan verwijderen op zijn kant in onze schuur staan.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
11.12.2024 19:08
Je gaat voor het eerst kamperen ?
Huur eerst een keer een mobilhome, om het verblijf op een camping te ervaren.
Als je het campinggevoel al kent, en bevalt, zou je ook kunnen denken aan een huurtent.
Dan ervaar je hoe het is in een "echte" tent.
En als je toch persé een tent wil kopen, koop dan zo'n lichtgewicht tunneltent. Goede tenten koop je bij een De Vrijbuiter. Tenten van Declathon zijn duidelijk van mindere kwaliteit.
Vergeet niet dat je zo'n zware tent niet makkelijk in- en uitpakt. En hoe zwaar is ie als je hem nat moet inpakken ? Over in de dakkoffer hijsen zwijg ik maar.
Met kinderen van die leeftijd heb je alle ruimte nodig: wandelwagen, paraplu-bedden, voedsel, luiers erc.
Geplaatst door: Jan56
, Datum:
11.12.2024 23:03
Kijk eens op de website van van Welpen aanhangers in Westerhaat, gemeente Twenterand. Heeft best mooie aanhangers voor schappelijke prijzen compleet met reservewiel.
Aksvj3een nieuwe aanhanger koopt rond de 400 euro zet je hem na vakantie weer op Marktplaats
Geplaatst door: ® Renee
, Datum:
12.12.2024 12:58
V.w.b. het drogen, dat zou je met een vouwwagen ook hebben. Maar als je een dagkampeerterrein, een grotere parkeerplaats (wat je bv wel eens bij recreatieplassen o.i.d. ziet) met groenstrook of een park in de buurt hebt, kun je je tent thuis nog even uitzetten en drogen.
Wij hadden destijds de mazzel dat we bij een boer in de buurt m even op mochten zetten in de schuur, maar ik zie veel mensen het bovenstaande doen!
Geplaatst door: Katja
, Datum:
12.12.2024 17:09
Ik zou zeggen koop een opblaastent bij decatlon.
Super makkelijk opzetten,niet duur en stuk lichter
Geplaatst door: Jan v z
, Datum:
16.12.2024 11:07
Zo zijn wij ook begonnen en met de kennis van nu is het heel simpel.
Investeer in een goede ruime bagagewagen of huur er 1 want dit wordt ieder jaar een uitdaging en ergernis.
En koop dan gelijk 2 pop up tentjes voor de laatste nacht.
Je hebt je tent droog en warm in de zak en met die tentjes kun je de volgende ochtend snel weg.
En een bijkomend voordeel is dat je met deze tentjes ook onderweg rustig kunt overnachten op een camping.