Vraag actieradius na tanken auto met jerrycan
Geplaatst door: ® Marcel84
, Datum:
02.08.2024 20:06
Ik heb een Ioniq hybride uit 2019. Vandaag heb ik langs de Franse autoroute 5 liter benzine uit een jerrycan in mijn Ioniq gegoten. Je zou verwachten dat de actieradius met zo’n 125 km zou toenemen, maar dat gebeurde niet. De actieradius bleef hetzelfde als vóór het tanken met die jerrycan. Na het tanken hebben we precies 100 km gereden naar onze overnachtingslocatke waarbij de actieradius slechts met 5 km is afgenomen. Is er een verklaring voor het gegeven dat de actieradius niet stijgt wanneer je met een jerrycan benzine toevoegt aan de reeds aanwezige benzine in de auto? Alvast bedankt voor de reacties!
Geplaatst door: Nico
, Datum:
03.08.2024 12:09
De actie radius wordt bepaald door wat het voertuig de voorafgaande tijd heeft afgelegd en gebruikt. Ga je nu extra brandstof toevoegen moet de computer dit dus opnieuw gaan berekenen omdat er een nieuwe begin data is namelijk meer brandstof. De actie radius is weer te bepalen na een bepaalde periode. Dat is het enige wat ik mij kan bedenken.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
03.08.2024 15:53
Als ik bij een tank met 25 liter nog een bereik heb van 250 km, en ik gooi er 25 liter bij, gaat mijn bereik direkt naar 500 km. Dus al direkt bij het wegrijden van het tankstation.
Ik heb wel twee waarden voor het verbruik: een actueel verbruik, en een trendgetal over de afgelopen 10 minuten. Kan het zijn dat jouw auto twee waarden kent ook voor het bereik ? Of - heel suf - dat je andere getallen ziet dan je denkt of verwacht ?
Persoonlijk let ik meer op de tankindicatie en de dagkilometerteller.
Geplaatst door: ® vb
, Datum:
04.08.2024 09:23
Volgens mij heeft het te maken met contact aan of uit bij het bijvullen v d tank
staat het contact aan bij het bijvullen gaat hij het niet verrekenen als het contact uit stond en na bijvullen weer aan dan verrekend hij het wel
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
04.08.2024 22:48
Bij mijn Volvo V60 ook tweemaal meegemaakt: lampje op rood ivm laatste kilometers brandstof. 5 liter getankt: waarde blijft geheel gelijk. Ik vroeg me af of de vlotter de oorzaak was en een minimum peil moet hebben. De motor stond geheel uit tijdens het tanken.
Je weet dat je minstens 50 km extra bereik hebt (zeer voorzichtig gerekend) maar het voelt heel ongemakkelijk om dat niet op je dashboard terug te zien.