Geplaatst door: On tour
, Datum:
31.07.2024 12:48
Echt niet meer van deze tijd. Bij veel Franse campings is de receptie gesloten tussen 12.00 uur en 14.00 uur. Onbegrijpelijk tijdens het hoogseizoen ! Of sla ik hier geheel de plank mis ?
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
31.07.2024 13:01
Wat is het probleem? Ik vind het juist mooi dat ook op de campings het echte mediterraans leven wordt doorgevoerd inclusief de middagrust. We zijn zo gewend dat alles maar 24 uur per dag beschikbaar is.
Vakantie is ook even uit de ratrace van het leven komen. Je zet je auto, caravan of camper op een parkeerplaats en je gaat even naar het terras of je verkent de camping vast. In Duitsland, Oostenrijk en Italië zijn we het gewend dat bij aankomsten tussen 13-15u de receptie niet open is. Als er geen terras is, dan halen we de stoelen uit de caravan of we zoeken een bankje onder een boom, nemen wat te drinken en de ereaders mee en wachten het rustig af.
Geplaatst door: Martijn
, Datum:
31.07.2024 14:45
Ja ik denk dat je de plank misslaat. Ze werken in het hoofdseizoen doorgaans minimaal van 7:00 tot 23:00 dus 2 uurtjes siësta kan ik me best voorstellen.
Ik hou er qua reistijden altijd rekening mee.
Geplaatst door: Helmy
, Datum:
31.07.2024 15:42
Als we naar FR gaan ( niét elk jaar, er zijn méér mooie landen) dan houden wij er óók rekening mee. Komen we toch rond dié tijd aan.....dan wachten en gewoon op je gemak lunchen.....
Soms doen we dat ook onderweg als er een hele mooie én rustige P is en rijden dan rond 14 u soms kan het pas rond 15 u...naar de camping.
Het is wel zo dat wij nooit in het hoogseizoen gaan dus op een P is het dan dikwijls rustig.
Geplaatst door: ® Elfie
, Datum:
31.07.2024 15:57
Die mensen gaan even lekker warm eten tussen de middag. Dat vinden ze belangrijk in Frankrijk.
Geplaatst door: Lenn
, Datum:
31.07.2024 16:59
Ik vind het ook vervelend,maar houden er ook rekening mee.
Geplaatst door: marian
, Datum:
31.07.2024 17:54
Onbegrijpelijk tijdens het hoogseizoen ! Of sla ik hier geheel de plank mis ? Ik dacht werkelijk dit is geen echte vraag, maar om reactie uit te lokken. Ik herzie dat inmiddels, maar vind het onbegrijpelijk dat iemand er zo over denkt. Prima gewoonte van de Fransen, je kan er rekening mee houden. En heb vaak meegemaakt, ook dit jaar als we iets vroeger kwamen en ze zagen ons op de parkeerplaats, dat we eerder mochten.
Maar vond het ook prima om te wachten. Je gaat ook niet om 6.00 voor de supermarkt zitten als je weet dat die 8.00 open gaat.
Hier vaker gelezen dat mensen zwaar beledigd waren als ze 12.10 aan kwamen en ze tot 14.00 moesten wachten. Het is vakantie, ga ook lekker lunchen of boodschappen doen , of geniet van de rust.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
31.07.2024 18:01
Op heel veel eenvoudige campings kun je tussen 12 en 14 (of zelfs 15 uur) dan zelf een plek zoeken. Geldt niet overal uiteraard. Toen wij met de camper rondreizden 2 jaar geleden hielden we er altijd rekening mee door bijv juist in de ochtend de oversteek te maken van de ene naar de andere camping (was bij ons soms maar 50 km verder). Ik heb er geen enkele moeite mee.
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
31.07.2024 18:11
Tja, Frankrijk bevalt je maar jammer dat er Fransen wonen? Met Franse gebruiken en Franse normen en waarden?
Is het zoiets? Als het je niet bevalt dan ga je toch niet!
Ik pas me aan aan de gebruiken. Soms is er wel eens een bel voor mensen die arriveren, komen ze van tafel om jouw even te ontvangen. Ik voel me dan soms bezwaard om daadwerkelijk op die bel te drukken.
Geplaatst door: Marcel
, Datum:
31.07.2024 18:58
Helemaal met vele eens.
Dit jaar mee gemaakt.
Morgens vroeg staat de baas van de camping op.
Vervolgens zet hij de oven aan en gaat broodjes bakken enz voor de camping gasten.
Als hij klaar is gaat hij de camping onderhouden tot 12:00uur.
Dan geeft hij zich zelf rust met zijn gezin en kinderen tot 14:00uu.
Hierna gaat hij naar de bar om ijs en drinken te verkopen aan de camping gasten.
Om 18:00uur ging het restaurant open waar hij ook de bedieningen deed enz.
Als het rustig was met eten, en na het eten ging hij verder in de bar.
om 23:00 was sluitings tijd, echter bleven veel mensen zitten om dat ze nog geen zin hadden om te gaan.
Hier maakte hij geen probleem van, na 00:00uur was het dan gesloten.
De volgende dag was hij weer bij het brood. (echter waren ze ook met meerdere medewerkers om het ons naar onze zin te maken)
Hij deed dit graag voor de gasten.
Echter erg de hij zich wel aan de jeugd die de ouders niet onder controle hielden.
Er werd veel vernield door de jeugd, en de jeugd aanspreken is ook al niet meer van deze tijd.
Hij werd uit geblaft waar een hond geen brood van lusten.
ps En dan gaan we ons druk maken omdat we twee uurtjes moeten wachten, omdat de camping twee uurtjes rust wil.
En dit is niet alleen de camping, maar dit is Frankrijk.
Ik hoop niet dat je achter mij staat, of voor op de Franse autosnelweg in de file met twee uurtjes vertraging op het eind punt.
volgens mij word je dan rood gloeiend, en knapt de bom.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
31.07.2024 20:25
Dit zal alleen op kleinschalige campings zo zijn en dan vind ik dit volkomen logisch. De eigenaren zijn dan vaak ook één van de weinige medewerkers op de camping en die zullen toch een keer moeten eten/ pauzeren.
Waar ik mij aan erger is zijn de veeleisende Nederlanders die zo nodig in de nacht willen rijden en dan te vroeg aankomen en niet willen accepteren dat de accommodatie pas 16:00uur klaar is…..dat weet je van te voren en je weet van te voren ook dat je na een hele nacht rijden chagrijnig aankomt (niet de camping de schuld geven dat je nog niet terecht kunt op de camping). Misschien de volgende keer wat later vertrekken of rijden met een overnachting…Er staat bijna altijd inchecken vanaf 16:00uur en dan zal je moeten accepteren dat je niet eerder terecht kunt.
Geplaatst door: Dave
, Datum:
31.07.2024 21:07
Ja vreselijk erg dit he, 2 uurtjes middagpauze nemen. Ik zou echt niet meer naar Frakrijk gaan als ik jou was.
Want er zijn meerdere campings, ook grotere en ook aan het strand, die 2 uurtjes dicht gaan tussen de middag en stel je voor dat je dan daar ook voor een dichte poort staat. En het zijn niet alleen maar Franse eigenaars die sluiten maar ook Nederlandse eigenaars die even rustig willen lunchen o.d.
Maar ook in andere landen zijn campings die een paar uur dicht gaan tussen de middag.
Wij hebben dat ook meegemaakt in Oostenrijk, Duisland, Italie en zelfs in Nederland.
Gelijk hebben ze!
Geplaatst door: ® Jan56
, Datum:
01.08.2024 07:59
Jammer dat sommige reacties op dit forum dezelfde kant op gaan als de reacties op social media.
Schijnt toch moeilijk te zijn om elkaar te respecteren en een normaal antwoord te geven in plaats van iemand af te branden.
Geplaatst door: Herman
, Datum:
01.08.2024 09:49
@Jan56,
Ik ben het niet met je eens. Een domme opmerking lokt altijd dit soort reacties op. Als topicstarter zich een beetje had verdiept in de cultuur en gewoontes van het land waar hij op bezoek gaat, had hij deze opmerking niet gemaakt.
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
01.08.2024 12:16
c'est le ton qui fait la musique
En dan begon al met de openingspost natuurlijk
Geplaatst door: J
, Datum:
01.08.2024 15:04
Beste ontour,
Het is een normaal Frans gebruik dat de middagpauze van 12 tot 14.00 uur is.
Zeker de kleinere campings hebben slecht een eigenaar, evt met partner. Zij mogen toch ook even hun warme maaltijd nuttigen?
Juist in het hoogseizoen als het erg druk is kunnen ze even uitrusten.
De werkdagen beginnen vroeg en eindigen laat, dus echt wel verdiend.
Vakantie is genieten, een uurtje meer of minder wachten maakt niets uit.
Geplaatst door: ® LisetteK.
, Datum:
01.08.2024 15:05
Met velen eens hier. De campingeigenaren van vooral kleine campings moeten hun jaarinkomen verdienen in die paar maanden dat ze open zijn. Hoe minder personeel hoe meer er over blijft.
Vroeg beginnen en laat klaar alles in de gaten houden en soms ook nog komen sussen als de tijdelijke buren het niet met elkaar kunnen vinden en met elkaar gaan (bek)vechten.
Echt heb een beetje begrip voor een gesloten receptie of een gierende grasmaaier!
Die mensen runnen een bedrijf en proberen geld te verdienen en zoveel mogelijk klanten tevreden te houden. En een bedrijf runnen en vakantie vieren kan conflicterende belangen hebben.
Soms is de receptie even dicht en als sanitairblok 1 wordt schoongemaakt moet je even naar blok 2, het zij zo.
Nog een tip voor mensen die meerdere weken op 1 camping blijven:
Voor verhuur is vaak een vaste wisseldag. Ene gast eruit voor 11.00 andere gast erin na 16 00. Ga op die dag een lange dag iets leuks doen buiten de camping. Dan hoef je je niet te ergeren aan stofzuigers, grasmaaiers en gesloten sanitairblokken of net aangekomen vermoeide reizigers met jengelende kinderen.
Geplaatst door: ® RonnyS
, Datum:
01.08.2024 20:10
De OP heeft wat mij betreft gelijk.
In het hoogseizoen schakel je wat extra personeel in als je in deze branche zit.
Doen ze in andere sectoren ook!
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
01.08.2024 21:04
@Ronny, dat kan niet overal. Ken genoeg kleine campings waar maar 1 persoon bijna alles regelt. Receptie en schoonmaak. En die persoon wil ook graag eten (iets wat in Frankrijk echt heel belangrijk is, de tijd nemen voor je lunchpauze. Op zo'n kleine camping is zo'n persoon vaak ook nog tot 21 uur bezig met ontvangen van gasten etc.
Dus als daar even een bordje hangt dat ze bij het sanitairgebouw is voor schoonmaak of dat ze aan het lunchen is, dan heb ik daar begrip voor. Zeker als je eenmaal weet dat het zo werkt.
Geldt ook met aankomsttijden bij gehuurde accommodaties. Vaak hanteert men 16 uur. Afgelopen weken waren wij in Frankrijk en hadden totaal 5 accommodaties (2 x een nacht in een chambre d'hote, 1 x drie nachten in een appartement in de stad en 2 verschillende huizen voor een week) gehuurd. In 2 gevallen was de rij-afstand naar de volgende plek maar 2,5 uur. Dan overleggen wij gewoon even (vooraf) met de accomodaties. Want we hebben ook geen zin om verplicht halverwege een kasteel in te moeten bijvoorbeeld. Op onze eerste locatie mochten wij de auto tot 14 uur laten staan (met alle spullen erin, kamer hadden we 09.30 uur leeg opgeleverd) op hun afgesloten terrein, terwijl officieel 11 uur de vertrektijd was. Zo konden wij nog na het ontbijt de stad verkennen met alle winkels open en lunchen. En op de volgende locatie vriendelijke gevraagd of we iets langer dan 10 uur mochten blijven, ja hoor geen enkel probleem, tot 13 uur want schoonmaakster komt toch pas 13.30. Maar we gaan er nooit zo maar vanuit, we overleggen altijd om onaangename verrassingen te voorkomen want die mensen moeten hun schema ook rond zien te krijgen.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
01.08.2024 22:33
De ts is het volgens mij inderdaad alleen om de reuring in dit topic te doen.