Hulp rondreis 2.5 week Frankrijk
Geplaatst door: Tim
, Datum:
20.07.2024 22:11
Hoi ik ben me aan het oriënteren voor een rondreis door Frankrijk in september samen met mijn partner. Ik heb eigenlijk 2 routes voor ogen en heb graag jullie deskundige nodig.
9-24 september
Route 1:
Nederland - Kasteel van Versailles - Bordeaux - Biarritz (1 week) - Dordogne - abdij van fontenay -Reims - Nederland
Route 2:
Nederland - Kasteel van versailles - Dijon - meer van Annecy - Gorges du verdon - Marseille (1 week) - abdij van fontenay - Reims - Nederland
Het lijkt me een beetje te vol programma of is het goed te doen? Vind auto rijden leuk +- 4 a 5 h op een dag is geen probleem.
Bij Biarritz heb je wat meer mogelijkheden voor uitstapjes, Pyreneeën, san Sebastian enz. maar is het weer wat grilliger.
Optie is ook om bij route 2 niet verder dan Annecy te rijden en daar tripjes naar de bergen en Genève te nemen...
Kunnen jullie adviseren? We houden wel van zonnig weer en gaan in september. Verblijven doen we het liefst op huisjes/mobile homes op campings.
Geplaatst door: Helmy
, Datum:
20.07.2024 22:30
Als je voor route via Bordeaux kiest zou ik voor Bordeaux meer tijd uittrekken dan voor Biarritz ( ook mooi hoor !) Maar Bordeaux is echt veel te zien. bv de prachtige lichtshows in de bunkers die werden gebouwd door de duitsers voor de onderzeeërs. https://www.france.fr/nl/artikel/duik-in-de-toekomst-de-nieuwe-bassins-de-lumieres-in-Bordeaux/
De boulevard is mooi en lang, prachtige bruggen en mooie binnenstad .
Parkeren via P&R.
Reims is óók heel mooi met zijn oude binnenstad en zoek de lachende engel op de kathedraal........
Succes met het kiezen....
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
21.07.2024 08:41
Ik vind het heel lastig om hier een goede reactie op te geven. Het gaat volgens mij niet om deskundigheid van anderen, maar om wat jullie zelf willen. Als de vraag is of de routes te doen zijn, dan is het antwoord ja. Zelfs als je je niet haast rijd je in twee dagen naar Biarritz en je hebt meer dan twee weken. Ik kan niet helemaal herleiden of jullie een (in goed Frans) roadtrip willen gaan maken of dat jullie een paar reisdoelen hebben. In het eerste geval is er overal heel veel te zien onderweg en zou je steeds één of twee nachten ergens kunnen blijven en niet een week.
Anders zou ik zeggen: bepaal een reisdoel, Biarritz bijvoorbeeld, kies eerst voor twee of drie overnachtingen bij Versailles en rijd dan door. Ga desnoods halverwege Bordeaux en Biarritz zitten, dan kun je beide kanten op. En pak op de terugweg de abdij mee, want die willen jullie graag zien (zit in beide routes).
Dit idee geldt ook voor de andere route (en einddoel). Succes met de afwegingen!
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
21.07.2024 09:30
Of jou plan te druk is hangt af van wat je wilt doen en wilt zien. De afstand is prima te rijden in twee weken, in stukjes van vijf uur. Maar als dat betekent dat je óf aan het rijden bent naar de volgende accomodatie óf op uitstap bent dan is het misschien wat veel.
Wij maken vaak een rondreis en houden daarbij aan dat we overal waar we iets willen bezoeken minimaal drie nachten blijven.
Dag van aankomst is vaak een dag waarop je niks anders doet dan inchecken, installeren en (uit)eten en slapen. Ons verblijf bestaat altijd uit een uitstapdag en een relaxdag. Afhankelijk van weer en de activiteit, plannen we de grote activiteit op de de ene of de andere dag. Op de relaxdag slapen we uit, doen we boodschappen of ander klein uitstapje naar een stadje in de buurt. Soms gaan we zwemmen, sporten of wandelen voor een uurtje of twee. Op dag vier trekken we weer verder.
Soms, als een afstand te groot is voor één dag, doen we een enkele overnachting. In de middag aankomen en volgende morgen weer verder. En in onze drie weken vakantie zit altijd een periode van zes/zeven nachten op één plek.
Vorige jaren hebben we alles van te voren geboekt maar soms gaan we ook op de bonnefooi. En passen we onderweg de plannen aan op het weer.
Dit jaar gaan we naar Denemarken en boeken de avond voor vertrek de volgende camping. (Eigen kampeermiddel, dat scheelt).
Als ik jou was zou ik de plannen even inplannen op een kalender of in een tabel. Even met kleurtjes reisdagen en verblijfdagen onderscheiden etc.
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
21.07.2024 14:45
Geplaatst door: Rob
, Datum:
22.07.2024 09:44
Misschien een beetje een flauwe opmerking, maar niet zo bedoeld: je zegt dat je je aan het voorbereiden bent voor een rondreis, maar je partner heeft toch ook wel een voorkeur ?
Daarnaast: waarom doe je de ene route niet nu, en de andere (maar dan met de doublures eruit) volgend jaar. Frankrijk is wat groot om in een enkele keer te ronden.
Na ruim 40 jaar kamperen hebben wij elk jaar nog steeds een "gat" gevonden op de kaart waar we nog niet geweest zijn. Op een kaart van Frankrijk staan nu ongeveer 320 pushpins, zodat wij het gat ieder jaar zo kunnen aanwijzen.
Ik bedoel eigenlijk: staar je niet blind op twee routes waartussen je MOET kiezen. En kies niet te veel, want alleen maar autorijden is ook niet alles. Ook wij hebben wel eens een tour-de-france gedaan van 4500 km en 12 campings, maar of dat je dan geniet en wat beter de omgeving bekijkt, of alleen aan het scoren bent ... Wij doen dat in ieder geval niet meer.
Ik wens je veel succes en sterkte met jullie keuze, maar vooral een leuke vakantie !
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
22.07.2024 10:49
In september kan het aan de Oostkant van Frankrijk, in de bergen, al behoorlijk slecht weer worden en veel campings sluiten al half september.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
22.07.2024 14:22
Twee weken is wat kort om zo veel te willen zien. Het kan natuurlijk wel, maar dan ben je als een gek aan het rondrijden. Als je dat leuk vindt, doen! Is niet mijn idee van vakantie en een land verkennen en leren kennen. Ik zou kiezen voor Versailles (als je het paleis wilt bezoeken, reserveren!). Het paleis en de tuinen zijn prachtig, ook Versailles zelf is een leuke plaats om eens rond te kijken en de overdekte markt te bezoeken. Dan Dijon (mooie stad) en Annecy. Wil je daar alles goed bekijken en misschien ook een ritje door de bergen maken, dan heb je wel een paar dagen nodig. Gorges du Verdon zijn schitterend, maar ook daar rij je niet eventjes doorheen. Vandaar zou ik richting Nederland gaan. Succes!
Geplaatst door: Nico
, Datum:
22.07.2024 18:06
Ik zou niets plannen maar het weer afwachten. Tipje, omgeving Marseille, is Cote Bleue en Cassis bij de Calanque. De kans op lekker weer is daar in september het grootst. Veel campings met MH of huisjes. La Coronne, neem de trein naar Marseille echt schitterend.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
22.07.2024 21:15
September,dauw in de ochtend,vallend blad, hoe hoger hoe kouder, kortere dagen. Ik zou kijken wat het weer doet,het kan al aardig spoken in Frankrijk in september,of je hebt prachtig weer. Dat Versailles is zo te zien belangrijk voor jullie. Plan dat als eerste stop. Kijk daar op een aantal weerapps en ga naar de beste regio. Wat mij betreft zijn meren of rivieren niet meer favoriet omdat er in zwemmen al koud wordt.
Zelf wel eens in september gekampeerd,heeft niet mijn voorkeur ivm het weer en de korte dagen. Dus mijn advies is wel een beetje gekleurd.
Geplaatst door: ® Tim
, Datum:
24.07.2024 13:00
Dank jullie wel voor de vele reacties!
We gaan naar Versailles en daarna kijken we welke kant we op gaan. Afhankelijk van het weer. De planning is wel om ergens 1 week sowieso te verblijven en vanuit daaruit dag tripjes te maken of we blijven gewoon lekker bij het huisje.
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
27.07.2024 17:18
Wij zijn een keer in 3 weken Frankrijk langs de grenzen rondgereden, met caravan, was prima te doen! Langs de westkust naar het zuiden, via de Pont Normandie, Mont St Michel, paar plaatsen aan de kust, oa La Rochelle, La Palmyre, naar de Pyreneeën. Daar ook weer langs wat plaatsen, oa Pau, Lourdes, Andorra, naar het oosten.
Daar weer naar het noorden. Paar dagen bij familie daar geweest, bij Narbonne in de buurt, langs Perpignan, door de Alpen, oa route Napoleon, weer naar het noorden.
Prachtige veelzijdige route!