welke tent voor 4-6 personen?
Geplaatst door: jeroen
, Datum:
17.07.2024 20:26
Wij gaan zoals elke jaar weer enkele weken op vakantie, en net zoals elk jaar is dat bij ons een puzzeltocht van hoe we net willen gaan. We hebben de voorbije jaren al zowat alles gedaan (hotels, huisje huren, stacaravan huren, rent-a-tent, jaartje een vouwwagen gekocht en verkocht en vorig jaar hetzelfde met een kleine caravan). Komend jaar (en normaal ook de volgende jaren willen we er met de tent op uit.
We zijn al tenten gaan spotten bij de Wit en Bax recreatie en ook online, maar kom toch niet op de voor ons ideale tent. Misschien weet iemand hier op het forum wel raad?
Wat info over hoe we reizen:
We houden van de zon en gaan dus meestal naar het zuiden. Tijdens de 3 weken vakantie doen we meestal 2 of 3 campings. Snel opzetten is leuk maar ook geen probleem als het wat langer duurt. We vinden niet erg om gewekt te worden door de warmte dus een katoenen tent hoeft niet voor ons. We willen wel een tent die enkele jaren mee kan + die redelijk snel droog is. Daarom liefst ten cate all season residential doek (+ bisonyl grondzeil).
Wij reizen met 2+4 kinderen. De kinderen (5-11-13-15) kunnen maar moeten niet in een apart tentje. Ze slapen graag nog bij ons (lees: ze zijn te lui om zelf een 2-secondentent op te gooien ;-) ). Wat binnenruimte waar je in rechts kan staan is leuk, maar liefst geen balzaal van een tent. 8 x 4.5m vind ik eigenlijk te groot, want dan ben je beperkt qua keuze als het gaat over campings of staanplaatsen (we beslissen altijd pas de laatste dagen naar waar we gaan). 6.5 m x 4m lijkt me ideaal. Aangezien ik verwacht dat de oudste 2 volgende zomer toch apart zullen willen slapen of zelfs niet meer mee willen gaan, lijkt een 6 persoons-tent me te groot. Ideaal zou een 4/5 persoonstent zijn met voldoende grote slaapcabines, dan leggen we de 4 kinderen samen in een cabine van 2.2 x 2.2 (ruim genoeg, hebben we vorig jaar in de caravan ook gedaan en dat vonden ze perfect)
Aangezien we meestal in warmere landen zitten brengen we de grootste tijd dan ook buiten door. Een goede luifel is dus een must. We zitten er graag allemaal onder dus 2m diepte is wel aangewezen. Om flexibel te zijn in hoe we de tent opzetten is het een pluspunt als de luifel zijkanten heeft die oprolbaar zijn. En nog een pluspunt voor een luifel die voorzien kan worden van een muggengaas.
we reizen met een groot busje (VW multivan + dakkoffer). Alles past er in, maar het hoeft allemaal niet te groot te worden. Opblaastenten vallen daardoor eigenlijk wat af want die hebben meestal een stuk ruimere pakmaat (en zijn minder ideaal qua luchtdrukschommelingen in de hitte)
Een budget is er niet echt. Leuk als we een recente tent op marktplaats vinden voor 500-800 €, maar een nieuwe tent van om en bij de 2000 € kan even goed.
Dus in het kort:
- 4/5 persoons tunneltent van ± 6.5 x 4.2 m met voldoende grote slaapcabine (1.8 x 2 en 2.2 x 2)
- Binnenruimte waar je recht kan staan.
- Voldoende grote luifel ± 2m diep. Liefst waar je aan de ‘zijkanten’ ook naar buiten kan
- Afsluitbare luifel met muggennet is een pluspunt
- Graag ten cate all season residential tentdoek
Een hele waslijst dus van wensen (geen eisen, maar ik heb toch graag alles wat ik wil in de tent 😊).
Zelf kwam ik bij volgende tenten:
- Falco havik 4000 https://www.falcotenten.nl/producten/falco-tent-havik-4000/ -> ideaal behalve dat die 8m is en door de vaste zijwanden van de luifel
- Cabanon biscaya 370 https://www.dewitschijndel.nl/cabanon-biscaya-370-all-season-tunneltent -> perfect buiten dat we die eigenlijk echt wel lelijk vinden. En misschien ook wat duur. Deze versie (de 2.0) is ook nog niet te vinden op marktplaats.
- Obelink familia 5 https://www.obelink.be/obelink-familia-5-tunneltent.html - misschien nog net te groot, maar benadert de goede afmetingen. geen ten cate en ik heb zelf wat twijfels bij de kwaliteit van obelinktenten (puur vooroordeel want ik heb er nog geen gehad, maar bv de obelink-stoelen die ik heb vind ik niet goed)
Wat denken jullie? Een van deze tenten? Of zijn er alternatieven die ik niet ben tegengekomen?
Geplaatst door: Jiska
, Datum:
17.07.2024 20:36
Hoi!
Wij hebben een tent vergelijkbaar met die laatste van Obelink.
Genoeg ruimte en wij hebben er een losse luifel bijgekocht bij Obelink voor extra ruimte en schaduw.
Mijn man en ik zetten hem in een half uurtje op na enige oefening gehad te hebben 😂
Als een kind in een alpart tentje wil kan dat en dan zelf graag opzetten.
Groet, Jiska
Geplaatst door: Inge
, Datum:
17.07.2024 23:22
Tip: Falco Steenarend (5000 of de grotere maat). Minder massaal dan Falco Havik, wel dezelfde topkwaliteit. Je kunt met z’n allen in de tent slapen (en kiezen of je de cabines wel of niet ophangt) en er is ruimte genoeg onder de luifel. Je kunt ook kiezen voor de extra dakluifel (voor meer schaduw) of alleen deze dakluifel gebruiken. Wij kamperen met onze kinderen al met veel plezier 10 jaar met deze tent. De tent kan goed tegen storm/regen, maar het werkt ook heel goed met warm weer en is bijna helemaal door 1 persoon op te zetten. Wij gaan ook altijd naar min. 2 campings in de zomer.
Geplaatst door: ® @ndrea
, Datum:
18.07.2024 23:22
Wij zijn na jaren kamperen met polykatoenen tenten uitgekomen bij de Fresh and Black 5.2 van Decathlon, ik heb spijt dat we dat niet eerder hebben gedaan, echt een superfijne tent. Snel opzetbaar, donker,e slaapcabines, echt koel en niet te gek groot. Ook de prijs is leuk! Onze twee dochters sliepen in opgooitentjes maar konden met slecht weer bij ons in de cabine. Er is ook een slag groter, een 6-persoons variant (in de praktijk denk ik 5) of zelfs een 8-persoons vis-a-vis uitvoering.