Geplaatst door: Marcel
, Datum:
17.07.2024 17:53
Hallo.
Jaren lang een navigatie systeem gehad.
Nu via google maps, (laaste jaren)
Echter heb ik uit ervaring dat google maps er wel eens langs zit.
-De A6/M6/M7/A7 richting het zuiden. Wil hij me met google maps door lyon laten gaan ipv onder lyon door.
-Naar de Camping in Macon wijst hij me de weg over het industrie terrein.
-Binnen door wegen, terwijl de bv N wegen korter zij.
Wie kent dit ook.
We rijden met caravan.
Geplaatst door: ® Jan56
, Datum:
17.07.2024 18:52
Google Maps heb ik ook soortgelijke problemen mee. Ik haal altijd de gratis routekaarten bij de ABWB en let ook goed op de borden boven de weg.
Navigatie is een hulpmiddel maar kaart is wel nodig vooral als je met caravan of camper rijdt
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
17.07.2024 19:35
Afhankelijk van de verkeerssituatie kiest Google altijd de snelste route.
Dus rekening houdend met file,ongelukken en Baustellen.
En, je kan een tussenstop ingeven.
Misschien een optie bij Lyon zodat je om de stad heen gaat via de A46.
En anders, probeer Waze eens👌
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
17.07.2024 20:34
Met de gewone Tomtom wordt je met de caravan soms over weggetjes gestuurd waar je met de caravan helemaal niet wilt komen, of door tunneltjes die te laag zijn.
Daarom gebruiken wij Tomtom voor camper en caravan.
Geplaatst door: Herman
, Datum:
17.07.2024 21:58
Ook hier een Tom Tom voor camper en caravan. Werkt perfect. Voordeel is ook dat je op laptop/computer/tablet een route zelf kan maken danwel aanpassen, zodat je bv aangeeft om
Lyon heen te gaan, dan wel tussenstops kan plannen. En bij bv een file/ plotselinge afsluiting o.i.d. herberekend het systeem de route rekening houdend met de caravan.
Geplaatst door: ® Jan K
, Datum:
17.07.2024 22:01
Ik rij met Android auto en doe dat met de Magic Earth app.
Deze is gratis.
Heeeeeel veel instellingen mogelijk.
In het Nederlands.
Met internet en ook zonder.
Ook alleen op de telefoon mogelijk.
Rit in demo alvast te bekijken.
Maar voor mij het belangrijkste met het rijden met caravan is het instellen: rijden met auto of vrachtwagen of fiets.
Dat kun je doen net voordat je de rit start.
Dus met caravan stel ik hem in voor vrachtwagen. Kun je ook de maten instellen. Ben ik ergens in Frankrijk op de camping dan stel ik de rit in op auto.
Zoveel beter dan Maps, Waze, Anwb.
Probeer eens zou ik zeggen.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
17.07.2024 22:14
Herkenbaar. Wij proberen de borden ook gewoon te volgen en niet enkel maps/ navigatie te volgen.
Zo komen wij niet op vreemde binnendoor wegen terecht en volg je eigenlijk altijd de goede doorgaande wegen.
, Datum:
17.07.2024 22:15
Kan mijn telefoon koppelen aan mijn auto.
dan kan ik bv google maps lezen van uit mijn scherm wat in is gebouwd in mijn auto.
Navigatie systemen moet ik kopen, telefoon heb ik toch al.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
18.07.2024 09:37
Google maps zit er niet naast :) alleen is de gekozen route niet altijd de meest gunstige route voor jou met de caravan. In het dagelijks gebruik thuis doet Google Maps het prima en is zelflerend.
Wij rijden nu een paar jaar met Google Maps via Apple Carplay, dus mooi groot in het navigatiescherm van de auto. Ik zit naast de bestuurder met een iPad op schoot en volg de route ook via GMaps en kijk wat verder vooruit hoe de route gaat en waar de knelpunten en de files zijn. Voorheen had ik een ANWB kaart op schoot maar dan heb je geen lifetime verkeersinfo. Uiteraard kijken we ook naar de wegwijzers/borden en vlak bij aankomst van een camping, naar het routeadvies van de camping zelf voor het laatste stukje. Wij hebben geen behoefte aan speciale caravannavigatie.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
18.07.2024 10:44
Ik loop bij die navigatiesystemen wel eens tegen het probleem aan dat de gps-coordinaten van een camping niet correct zijn gespecificeerd. Dan wordt de route bepaald naar dat foutieve punt, zoals in ons geval een keer, de achterzijde van de camping, waar dan geen ingang is. Of vroeger was wellicht.
Dit is overigens geen probleem van het navigatiesysteem, maar van de poi dus.
Ik zeg er wel bij dat dit probleem natuurlijk pas speelt in het laatste deel van een route, maar toch vervelend als de wegen dun gezaaid zijn.
Onze Garmin, die je op de ruit vastzet, heeft als nadeel dat zijn gps wat achterloopt, zodat je soms net die bocht mist. De aanwijzingen zijn wel goed en correct.
Bij Google Maps is het hinderlijk dat hij vaak de straatnamen noemt, in plaats van het wegnummer en de te nemen richting.
Onze auto heeft een android systeem, waar ik Sygic op heb gezet. Werkt goed, aanwijzingen ook, maar de wegnummers worden te klein weergegeven op dat scherm. En is niet gratis.
Ja, en ik mis ook wel de caravan/vrachtauto-modus.
Door Luik mag je bijvoorbeeld niet met caravan, maar is wel veel korter en sneller.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
18.07.2024 11:11
@Jan K,
Ik heb net Magic Earth app geïnstalleerd en de instellingen voor vrachtwagen aangepast.
Toen de route laten berekenen van Camping Le Caussanel in Canet-de-Salars naar Anduze laten berekenen. Eerst voor de auto, daarna voor de vrachtwagen. Ik ken de route goed en de route met de auto rij ook met de caravan (wel een lastig stuk bij Navacel met een flinke afdaling en klim), maar de route met de vrachtwagen is werkelijk bizar, over heel kleine weggetjes met veel bochten en flinke hellingen.
Dus veel vertrouwen heb ik niet in Magic Earth en ik geef de voorkeur aan Tomtom voor caravan en camper.
Ook de routeplanner van de ANWB (dat zou Tomtom moeten zijn) geeft een andere route dan Tomtom voor campers en caravans aan, namelijk de route van die gelijk is aan de route van Magic Earth. Alle routeplanners geven voor het laatste stukje van Anduze naar Camping de L'Arche een route die je echt niet wilt rijden met de caravan.
Echt comfortabel zijn al deze routes niet, dan kun je het beste via Montpellier en Nîmes rijden. Dat is een eindje om en duurt 30 minuten langer, maar is voor het overgrote deel autoroute.
Geplaatst door: Bert
, Datum:
18.07.2024 12:49
Ik gebruik al jaren Magic Earth en rijdt altijd binnendoor. Zelden rare wegen tegengekomen, dit tot tegenstelling van google earth (die lijkt je langs alle Lidls van Frankrijk te sturen). Je kan bij magic earth voor verschillende routes kiezen.
Magic Earth heeft een waarschuwingssignaal voor snelheidheidscamera's
De vrachtwagenmodus is voor vrachtwagens. Die kijkt of het toegestaan is om te rijden met een vrachtwagen, dus niet helemaal gericht op een caravan.
1 route inplannen en zeggen dat het niet deugt lijkt mij een beetje voorbarig.
Maar iedereen moet maar de navigatieplanner die hij of zij prettig vind.
Geplaatst door: Johann
, Datum:
18.07.2024 13:05
Of gewoon de route op papier zetten, met behulp van een goede kaart (Michelin)
Vind ik persoonlijk veel leuker.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
18.07.2024 13:08
@Bert: je weet dat je navigatiesysteem geen systeem actief mag hebben dat waarschuwt voor snelheidscamera's ? Daar staan in Frankrijk flinke boetes op indien deze instelling bij controle actief blijkt te zijn.
Wat de navigatie natuurlijk wel mag is waarschuwen voor plaatsen die verkeerstechnisch extra aandacht behoeven, zoals gevaarlijke punten. En een populaire zijn natuurlijk de snelheidsbeperkingen voor auto met caravan bij sterke dalingen in de snelweg. Daarnaast waarschuwen de Fransen vrij veel voor "video surveillance pour votre securite"; dan kan je de flitspaal bijna altijd verwachten binnen 2 kilometer.
Geplaatst door: Bert
, Datum:
18.07.2024 13:36
Ik heb net even naar de route van Johan gekeken. Bij magic Earth (is trouwens gratis en privacy vriendelijk) krijg ik drie verschillende routes te zien (vrachtwagen en gewone auto zijn volgens mij hetzelfde).
Je kan via het routeprofiel kijken welke route het makkelijks is (zie hoogteverschillen).
De route van Johan is een half uur langer (de kortste route is 2,5 uur). Er zullen weinig navigatiesystemen kiezen voor de tomtom route.
Als je helemaal voor veilig wilt kiezen, het niet erg vind een half uur langer te reizen (op 2,5 uur) en meer dan 300 euro wilt uitgeven dan kan je het beste voor de TomTom van Johan kiezen.
Wat trouwens leuk is aan die tomtom is dat je schilderchtige routes kan instellen.
, Datum:
18.07.2024 21:34
Over welke tomtom hebben we het dan, type met europa kaart en natuurlijk in schakelen van caravan.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
18.07.2024 22:07
Het gebruik van navigatie zien wij als 1 van de 3 informatiebronnen. De andere 2 zijn:
-de (gratis) ANWB kaart:
- het Michelin kaartenboek (verkrijgbaar in iedere grotere Franse supermarkt of boekhandel).
De vragen hier (of facebook) hebben vaak betrekking op de route. Ik kan maar 1 conclusie trekken: mensen vertrouwen te veel alleen op de navigatie. Pak ook de kaarten erbij (en leer deze lezen). Het helpt echt. Wij passen onze route in de navigatie in de auto vaak aan door eerst een plaats in te voeren via wij willen rijden, gebaseerd op onze vooraf-'studie' van o.a. de kaarten en internet.