Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
13.06.2024 08:09
Is onze 1e reisdag GEEN zwarte zaterdag!
Jaja, jullie lezen het goed 😉
Al 18 jaar is onze 1e reisdag op een zwarte zaterdag en rijden we richting het zuiden van Frankrijk met onze vouwwagen vanuit Twente.
Al 18 jaar hebben we nog noóóit in een file gestaan(écht waar!) en komen we meestal rond 18.00 bij ons hotel in Valance (ik weet het we rijden best pittig door met een vertrek om 04.30 vanuit Twente) Ook op de 2e reisdag rijden we eigenlijk altijd filevrij verder naar onze eindbestemming.
Effin, dit jaar komt het zo uit dat we op een vrijdag onze 1e reisdag gaan hebben en op zwarte zaterdag dus de 2e. Mijn hoofdregel en tip naar anderen is altijd geweest blijf weg "onder Lyon" op zwarte zaterdag tussen 10 en 16.00.
Maar goed nu zitten we er zelf dus eigenijk midden in🙈
Mijn eerste gedachte is na het ontbijt meteen om 08.00 vertrekken, hopelijk blijven we de monster files dan voor. Dan komen we wel veels te vroeg aan op de camping (Vias) maar dan moeten we ons maar vermaken of lunchen we onderweg wel ergens wat langer. Laatste stuk is ongeveer nog 2.5 uur rijden, dus dat word wel veel "tijd rekken" dan om wat anders te gaan doen.
Andere optie is juist later uit het hotel vertrekken pas rond 11 uur maar dan heb ik het idee dat ik zo achteraan schuif bij files.
Wat zouden jullie doen?
Of wellicht hebben jullie nog andere ideeën?
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
13.06.2024 12:21
Ja, ik heb wel een ander idee, maar of het aanspreekt? Ik denk in jouw verhaal te lezen dat de overnachting in Valence wel vaststaat (toch?). Ik zou dan zaterdag anders gaan rijden, dan zie je nog eens wat, kom je nog eens ergens en is het tijdrekken vanzelf opgelost. De oude N86 (nu D86) op de rechter Rhône oever ligt voor de hand, maar via Aubenas en Alès kan ook. Kan allemaal prima met vouwwagen en scheelt de filestress. En als gezegd zie je nog eens wat, je luncht ergens en je komt op een mooie tijd op je camping. Succes met de afwegingen!
Geplaatst door: Rob
, Datum:
13.06.2024 13:59
Het gaat al 18 jaar goed, dus ik snap eigenlijk niet goed waar je je zorgen om maakt.
Ik snap niet zo goed dat die zogeheten zwarte zaterdagen iedereen zo'n trauma oplevert. Of dat vreselijke Parijs met zijn rondweg. In al die jaren met schoolgaande kinderen, ongeveer 20 jaar, hebben we misschien een enkel keertje een uurtje in de file gestaan.
Die tip van wegblijven onder Lyon tussen 10 en 16 is ook maar van horen zeggen, want zelf heb je er geen ervaring mee, begrijp ik. De eerste reisdag heb je Lyon ruimschoots gehad. Tot een paar jaar terug was het kruispunt bij Orange soms een probleem, maar volgens mij is dat nu opgelost.
Laat het gewoon op je afkomen, en ga desnoods de snelweg af. Je hebt tijd zat.
Je rijdt met een vouwwagen, dus je gaat naar een camping. Je hebt zelfs wellicht al een plaatsnummer, dus laat arriveren is hoogstens even vervelend voor de buren.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
13.06.2024 15:03
Tjonge, wat een luxe probleem zeg. Kom je wat eerder op je eindbestemming aan, ga lekker uitgebreid ergens
dineren en maak je geen zorgen, je hebt vakantie!!! Geniet er van.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
13.06.2024 15:44
Vooral niet gek of anders doen dan normaal, wat vaak wel gedaan wordt op dit soort dagen.
Wij hebben een keer op zwarte zaterdag van de ene bestemming (noord- Ardèche, 09:30e vertrokken) naar de andere bestemming (cote d’Azur) gereden via de A7. Ja het was (erg) druk, maar we hebben niet stilgestaan en konden gewoon doorrijden met gematigde snelheid. Onderweg ook alles goed geregeld in Frankrijk; op parkeerplaatsen werden flesjes water, snoepgoed en activiteitenboekjes voor de kinderen uitgedeeld. Kortom; best prima te doen. Vooral niet kiezen voor allerlei alternatieven (zoals eerder vertrekken, binnendoor rijden of een gehele andere route rijden), want dat doet juist iedereen. Vrienden van ons hebben juist helemaal stilgestaan op de N- weg en konden geen kant meer op. Ze waren blij dat ze de snelweg weer op waren.
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
13.06.2024 16:20
72grande, thanks voor de tip! Niet aan gedacht ik ga me er eens in verdiepen!
En tja jullie hebben gelijk! We gaan het zien!
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
13.06.2024 20:44
's Ochtends even naar de camping bellen of je plekje al vrij is en net voor de middagrust arriveren.
En anders inderdaad een mooie dag ervan maken, zoals al werd aangegeven.
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
14.06.2024 11:06
Onze ervaring op ‘zwarte zaterdag’ is dat het met name tussen Lyon en Valence erg druk is. Als je Valence dan al achter je hebt gelaten, zal het mss meevallen. Alleen bij Orange nog druk wss.
Geplaatst door: Herman
, Datum:
14.06.2024 11:26
Mijn ervaring is anders. 1x op zwarte zaterdag gereden omdat het niet anders kon. De laatste nog geen 400km van Lyon naar Beziers 10 uur (!!!) over gedaan. 1 grote lange file. Voor mij nooit meer rijden op zwarte zaterdag.
Geplaatst door: ® heho
, Datum:
14.06.2024 14:40
Ik kan me ook nog een zwarte zaterdag herinneren waar we rond 9 uur vertrokken vanuit ons hotel bij Lyon, en s'avonds rond 19 uur arriveerden in Frejus. Het kan dus verkeren ....
Voor ons geen zwarte zaterdag ritjes meer in ieder geval !
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
15.06.2024 12:43
Onze ervaring op ‘zwarte zaterdag’ is dat het met name tussen Lyon en Valence erg druk is. Als je Valence dan al achter je hebt gelaten, zal het mss meevallen. Alleen bij Orange nog druk wss.