Route, stops en overnachting richting Serignan
Geplaatst door: Marita1
, Datum:
10.06.2024 20:14
Hallo allemaal,
Wij als ‘Frankrijk-groentjes’ vertrekken half Augustus met onze 2 kleine kinderen (4 en 6) richting het Zuiden, om precies te zijn naar camping Serignan Plage.
Het wordt onze eerste lange autorit met de kinderen, dus we vinden het best even een dingetje, tips zijn dus van harte welkom.
- Welke route is het beste? (We dachten zelf via Luxemburg-Lyon-Montpellier).
- Wat zijn fijne stops onderweg? Met name met ruimte/speelgelegenheden voor de kinderen.
De heenweg willen we in 1x doen (‘s Nachts rond 02:00 gaan rijden, voor die tijd nog kunnen slapen), terug zullen we in 2en moeten rijden. Heeft er iemand een tip voor een fijne (wederom kindvriendelijke) overnachting op de terugweg? We denken/hopen zelf tot ongeveer Metz te kunnen rijden?
Alle andere tips mbt onze reis of onze bestemming (uitjes, do’s en dont’s) zijn ook welkom, merci!
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
10.06.2024 21:25
Van waar komen jullie? En, op welke dag willen jullie aankomen in Serignan? De route via Luxemburg is in veel gevallen een prima keuze overigens, omdat je Parijs vermijdt. Aan de andere kant is de weg ten zuiden van Parijs (zeker vanaf Orleans) een stuk rustiger dan de route Lyon-Montpellier.
En alvast een tip: neem zowel heen als terug een overnachting. Met kleine kinderen is dit wel heel erg lang rijden lijkt me.
En, overnachten in hotels of op een camping?
, Datum:
10.06.2024 21:39
Dankjewel voor je reactie.
We komen vanuit de randstad, aankomstdag is op een zondag dus als we in 2en rijden zitten we in de zaterdagdrukte (andere aankomstdag was helaas niet mogelijk en we wilden heel graag naar deze camping).
Het idee was rond 02:00 gaan rijden, dan een flinke ruk maken tot een uur of 8 (met waarschijnlijk iets te rooskleurig droomscenario van 2 slapendere kinderen achterin)en van daaruit verder rijden met genoeg stops. Maar hierin is zeker nog twijfel, dus we staan zeker open voor een overnachting. Ter hoogte waarvan is dan ongeveer handig? En vtv boeken is neem ik aan aan te raden of is op de bonnefooi een optie?
Geplaatst door: Marcel
, Datum:
10.06.2024 21:43
Hoe gaan jullie, caravan, vouwwagen iets gehuurd ???
, Datum:
10.06.2024 21:49
We gaan met de auto, geen caravan of vouwwagen erachter. We hebben een stacaravan gehuurd.
Camping of hotel als overnachting maakt ons niet heel veel uit. Iets van een zwembad of klein speeltuintje zou een pré zijn, maar tegelijkertijd is het ook maar voor 1 nachtje…
Geplaatst door: Rob
, Datum:
10.06.2024 22:19
Voor parkeerplaatsen langs de snelweg: https://www.opwegmetmama.nl/parkeerplaatsen-frankrijk-speeltuin/
Je kan ook eens zoeken op "aire de Jugy", volgens mij aan de A6, in de buurt van Lyon.
Wordt al ver van te voren aangekondigd. Ik weet alleen niet hoe druk het is rond de tijd dat jullie gaan, want je bent vast niet de enige die daar wilt gaan pauzeren.
Geplaatst door: ® Arthur-vL
, Datum:
10.06.2024 22:44
Hoe hard rijden jullie gemiddeld? Dat is handig om te weten. Wij houden 110 aan.
Wij rijden vanuit de randstad ook op zondag, maar met een kleine aanhangwagen. We reden in 2023 om 04:00 weg en waren 4 U en 42 min onder Luxemburg stad om de benen te strekken en te tanken (44 m). Daarna hebben we 3 U 32 min gereden om vervolgens onder Dijon te lunchen (27 m). Daarna hebben we nog anderhalf uur gereden om om 15:30 net boven Lyon te overnachten. Daarna is het volgens Google Maps nog 4 uur rijden. Mijn ervaring is dat na Lyon minder snel gaat, het wordt heuveliger en file gevoeliger.
Zoals je ziet hebben wij nog geen 5 kwartier gepauzeerd en net geen 9 uur gereden. Als je om 02:00 weggaat en helemaal doorrijdt; dat lijkt mij op zijn minst optimistisch. Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld om zaterdag om 10:00 of 11:00 weg te rijden en dan te stoppen in bijvoorbeeld Lyon? Dat scheelt echt, ook voor jezelf. Daarbij heb je op deze route genoeg mogelijkheden om te overnachten.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
10.06.2024 22:54
Vanuit de Randstad op zaterdag vertrekken om 09.00 uur en dan circa 700 tot 800 km rijden met een overnachting. Voor de kinderen bij voorkeur iets met een zwembadje (bijvoorbeeld Village Motel in Tournus, echt een aanrader). De volgende dag nog een halve dag rijden en dan komen jullie allemaal fris, ontspannen en veilig aan op de bestemming.
Tip voor die leeftijd voor onderweg: Maak zelf een (nep) route kaart in het favoriete thema/onderwerp van je kind (per kind) met de stops erin en momenten van het passeren van bijvoorbeeld de grenzen en vanzelfsprekend de plekken waar ze een klein cadeautje ontvangen. Die van ons vonden dat prachtig en hebben het daar nu nog over. Ze voelen zich dan echt betrokken bij de reis en zien die als een (leuke) gebeurtenis op zich.
Geplaatst door: Jan56
, Datum:
10.06.2024 23:12
We zijn vaker in Serignan geweest, weliswaar met caravan en meerdere campings onderweg bezocht. Maar om in 1x re rijden met kinderen ...... het is wel een heel eind hoor. Lyon is al een eind rijden maar dan ben je er nog lang niet.
En slapen voordat je vertrekt ? Denk dat je toch wel wat onrustig bent en van slapen weinig terecht komt.
Misschien toch handiger om een overnachting te overwegen
Terugreis. Op de camping in Porte de Vosges in Bulgneville kun je voor 1 nacht een accommodatie huren. Ziet er netjes uit . De volgende dag naar huis is goed te doen.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
11.06.2024 10:33
Goede keuze om via Luxemburg- Nancy- Dijon- Lyon- Orange te rijden. Fijne en rustige route. Het is opzich prima in 1 keer te doen, vooral op zondags. En eerder dan 16:00uur kun je toch niet in je accommodatie.
Zelf zouden wij wel de voorkeur hebben voor een overnachting om de reis wat meer ontspannen te maken. Je hoeft dan ook niet zo vroeg te vertrekken. Mocht je toch kiezen voor een overnachting dan vooral zaterdags niet te vroeg vertrekken (na 10:00uur). Op die manier heb je geen/minder last van de zaterdagdrukte(files staan meestal in midden- zuid-Frankrijk).
En mocht je in 1 keer rijden dan kun je uiteraard ook altijd nog overnachten mocht het toch teveel worden in 1 keer(genoeg overnachtingsmogelijkheden onderweg op de route via Lyon) en dan kom je ipv zondag eind van de middag maandag bijtijds aan.
Geplaatst door: Nieneke85
, Datum:
11.06.2024 21:08
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
11.06.2024 22:36
Ooit een keer stoer willen doen,we reden om 21:45 uit de achterhoek weg en zouden rond Lyon ergens overnachten. We hebben thionville gehaald en alles was dicht dus van ellende maar in de auto geslapen. S nachts rijden doen we nooit meer.
Zijn jullie gewend aan nachtdiensten? Dat scheelt misschien. Ik zou zelf zaterdag rond 10 uur vertrekken naar een hotel voor Lyon. Boek dat hotel anders zit mogelijk alles vol. Als je dat flexibel boekt kun je gewoon nog annuleren,vaak tot 19:00 uur dezelfde dag. F1 is vaak t goedkoopste maar die hebben maar enkele kamers met eigen sanitair. Normale kamer heeft alleen een wasbak, en ik vind het gemeenschappelijke sanitair niet fris. Ibis budget is al een stuk beter.ontbijt daar is redelijk. Verder zijn er nog wel een aantal ketens , de een luxer dan de ander. Veel hotels liggen in een centre commercial,erg saai wel vaak supermarkt.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
11.06.2024 23:23
Vlak voor Lyon vindt je in Dardilly de nodige hotels en restaurants.
Iets eerder, bij Dijon-zuid, in Marsannay ook.
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
12.06.2024 06:01
Als ik die bestemming intik bij Google Maps lees ik dat het ruim 10 tot 13 uur rijden is. Op die afstand moet je zeker vier keer stoppen, dat is 2 uur zeker. Reken dan nog 2 uur vertraging bij tolpoortjes, files etc. Dan heb je dus minimaal 14 tot 17 uur nodig om er te komen. Dat is toch gekkenwerk om dat in één dag te doen?
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
12.06.2024 16:57
Toen onze kinderen nog meegingen, deden we het met een overnachting. Overigens wel met een caravan er achter en vanuit Friesland. Eerste dag voorbij Lyon, zodat we die drukte voorbij waren. Dan was het de laatste dag niet zo ver meer. Meestal rond het middaguur dan op de camping in Sérignan Plage.
Geplaatst door: Angelique
, Datum:
12.06.2024 19:22
Dat ligt aan jullie zelf. Houden jullie van lang autorijden dan kan het, zonder filegedoe, best in 1 x. Anders zou ik ter hoogte van Macon een hotel zoeken. Een aantal B&b hotels hebben 4 persoonskamers. Leuk en gezellig. MacD oid in de buurt. Ontbijt erbij en weer fris op pad. Op de trrugweg zitten wij vaak bij het b&b hotel in Nancy frouard 1, volgens mij. Ook 4persoons. Onze stelregel is dat als we daar voor 18 uur langskomen we naar huis rijden.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
12.06.2024 20:26
Wij gaan elk jaar in september richting Beziers.
Ik zou het je afraden om in 1 keer te rijden
Het is een heel eind.
Wij komen uit Haarlem,en rijden dan tot Beaune,dat is ongeveer 800km
Dan hebben we het ook wel gehad
Lekker slapen en de volgende dag het laaste stuk van 450km
Je komt de man met de hamer gegarandeerd tegen zodra het licht en warm wordt
En dan moet je nog een heel eind
Ik zou het je afraden.
, Datum:
12.06.2024 21:21
Bedankt voor alle reacties, heel fijn om te lezen!
Naar aanleiding hiervan gaan we dus toch maar niet zo eigenwijs zijn en in 2en rijden. Dan zien we wel hoe dat bevalt en wat we volgend jaar doen, zo’n eerste keer is toch lastig inschatten, dan maar liever zo relaxed mogelijk.
Ik neem de tips wbt genoemde hotels zeker mee, bedankt!