Tips gezocht voor West / Zuidwest Frankrijk
Geplaatst door: Hennie
, Datum:
04.06.2024 12:06
Nu de vakantie weer in het zicht komt, zijn we aan het bedenken waar we dit jaar naar toe willen. Tot nu toe zijn we altijd naar Zuidoost-Frankrijk gegaan waarbij een aantal departementen onze voorkeur hebben; grote kans op goed weer, mooie natuur en de bergen.
Maar we overwegen voor de afwisseling nu eens een keer naar West / Zuidwest Frankrijk (m.u.v. Bretagne) te gaan om daar rond te trekken. Voor ons een onbekend gebied, dus ben ik op zoek naar tips. Wat zijn bijvoorbeeld mooie steden en dorpen om te bezoeken, waar zijn mooie natuurgebieden, wat moeten we beslist gaan zien, waar zijn de Pyreneeën het mooist (want we willen toch wel naar de bergen) etc. Zuidwest Frankrijk heeft onze voorkeur, maar bij het reizen daar naar toe zullen we één of meerdere stops op campings in West Frankrijk hebben en wie weet is daar zoveel moois te zien dat het leuk is daar ook een paar dagen te blijven.
Ook tips voor campings zijn meer dan welkom. We zoeken kleine rustige campings geschikt voor een caravan. Bijvoorbeeld een municipal of een 1* of 2* camping. Zonder animatie, een zwembad is niet nodig en dicht bij de kust ook niet want we zijn geen strandmensen.
Natuurlijk ga ik zelf ook op zoek, o.a. op deze website, maar als iemand tips heeft hoor ik het graag!
Geplaatst door: Jack
, Datum:
04.06.2024 12:42
Geplaatst door: Jack
, Datum:
04.06.2024 12:48
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
04.06.2024 14:26
Jack, komt omdat er punten achteraan staan de link staan
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
04.06.2024 18:20
Oradour sur Glane. En in de Pyreneeën het Parque Nacional de Ordesa en iets zuidelijker de Sierra de Guara
, Datum:
04.06.2024 19:37
Bedankt voor de tips!
@Jack: Bordeaux is op de lijst gezet, ik heb de links bekeken (zonder punt werken ze inderdaad wel) en het ziet er allemaal heel mooi uit. Ik ga op zoek naar een voor ons geschikte camping in de buurt.
@Petra: ik heb op Google Oradour dit Glane opgezocht, wat een heftig verhaal. Ik kan me voorstellen dat het indrukwekkend is dat met eigen ogen te zien. De tips voor de Pyreneeën heb ik ook opgezocht, prachtige foto’s, dat is echt wel waar wij van houden. Eens kijken of dat vanuit Frankrijk goed te bezoeken is, welke campings daar een beetje in de buurt zijn.
, Datum:
04.06.2024 20:00
Bedankt voor de tips!
@Jack: Bordeaux is op de lijst gezet, ik heb de links bekeken (zonder punt werken ze inderdaad wel) en het ziet er allemaal heel mooi uit. Ik ga op zoek naar een voor ons geschikte camping in de buurt.
@Petra: ik heb op Google Oradour dit Glane opgezocht, wat een heftig verhaal. Ik kan me voorstellen dat het indrukwekkend is dat met eigen ogen te zien. De tips voor de Pyreneeën heb ik ook opgezocht, prachtige foto’s, dat is echt wel waar wij van houden. Eens kijken of dat vanuit Frankrijk goed te bezoeken is, welke campings daar een beetje in de buurt zijn.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
04.06.2024 22:14
Wat sowieso een leuk stukje is: de Loirevallei tussen pakweg Blois en Saumur. Campings: Chinon (Municipal, je loopt zo naar het stadje) of Amboise (idem). Beide stadjes zijn mooi, maar in dit gebied heb je sowieso heel veel leuke stadjes. Qua steden in dit gebied is Orleans het mooist. Hier kun je eventueel van de zeer eenvoudige Municipalcamping in Beaugency heen gaan (ook hier: je loopt zo naar het stadje, leuk). Als je echt moet kiezen voor het stadje zijn Chinon en Amboise wel leuker. Ook leuk zijn 1 of meerdere beroemde kastelen hier, o.a. het schitterende Chambord of bijvoorbeeld Ussé.
Ander leuk deel is de Dordogne. Hier meer heuvels en rotsen, leuke rivieren en heel veel mooie dorpjes, kastelen en stadjes. Echt te veel om op te noemen.
Bordeaux is inderdaad een hele leuke stad. Daar kun je zeker enkele (bijv 2) dagen doorbrengen. Zeer de moeite waard.
Wat ook een leuk gebied is: Auvergne, omgeving (ten zuiden van) Clermont Ferrand met de beroemde vulkanen. Bijvoorbeeld vanuit Murol te bezoeken, hier ook veel wandelroutes.
Ook het zuidwesten heeft genoeg te bieden.
Mocht je toch naar de kust willen, kijk dan omgeving Royan/ Saint Palais sur Mer. Bij Saint Palais leuk wandelen, strandjes tussen de rotsen etc. En Royan is een hele sympathieke grotere badplaats met een fijne sfeer. In deze omgeving zou je dan wel het mooie en gezellige La Rochelle kunnen/ moeten meepakken! En, iets heel anders dan jullie gewend zijn: het fietseiland Ile de Ré bijvoorbeeld.
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
05.06.2024 06:54
Geplaatst door: Helmy
, Datum:
05.06.2024 12:58
Als je centraal in de Franse Pyreneeën gaat staan dan is het leuk én mooi om routes van de Tour de France te rijden. De beroemde cols dus !!!
, Datum:
05.06.2024 23:06
En nog meer tips, leuk hoor! Als ik het zo lees heeft het Zuidwesten inderdaad genoeg te bieden. Van het weekend heb ik wat meer tijd en ga ik alle tips opzoeken, eens kijken wat ons het meeste aanspreekt. Orleans klinkt in ieder geval ook goed. De kust gaat het waarschijnlijk niet worden, zoals gezegd zijn we geen strandmensen en ik denk dat het daar in het hoogseizoen ook erg druk zal zijn. Maar de rest ga ik zeker googlen. De grotwoningen zien er ook interessant uit. De beroemde cols van de Tour de France rijden lijkt me heel leuk, de bergen vinden we prachtig, maar ik weet niets van de Tour de France en heb geen idee waar de beroemde cols zijn. Ga ik ook opzoeken! Bedankt weer.
Geplaatst door: Helmy
, Datum:
06.06.2024 09:14
Geplaatst door: Liz
, Datum:
06.06.2024 15:47
Vorig jaar de stad Nantes bezocht. Erg leuke stad, zeer fietsbaar, oud centrum. We verbleven op de stadscamping Nantes. Van hieruit met bus of fiets naar centrum. Volgende week gaan we naar theaterpark Puy du Fou, ook in die regio gelegen. Wellicht je interesse.
Geplaatst door: Nico
, Datum:
06.06.2024 17:45
, Datum:
06.06.2024 22:34
Bedankt voor de link voor de beklimmingen in de Pyreneeën, op de fiets wordt het niets voor ons (wij zijn niet zo sportief), maar met de auto zijn het ook vast mooie ritten om te maken. Nantes gaat ook op het lijstje, leuk op de heen- of terugweg. De site van Frankrijk puur ken ik niet, maar zo te zien inderdaad een site met heel veel info, handig om te weten, daar ga ik zeker rond snuffelen.
Geplaatst door: Nico
, Datum:
07.06.2024 17:15
Geplaatst door: Kippie
, Datum:
07.06.2024 18:08
Nantes is absoluut een ontzettend leuke stad. Ga vooral ook naar Ill des Machines. Ook de binnenstad is erg de moeite waard. Verder is La Rochelle heel gezellig. Er is een beroemde ijssalon met heerlijk ijs. Wijnstadje Saint Emilion moet je ook zeker niet overslaan.
, Datum:
10.06.2024 19:38
Ik had me aangemeld voor de nieuwsbrief van Frankrijk puur en kreeg die vandaag binnen, met een item over bezienswaardigheden in de Franse Pyreneeën, dat komt wel heel mooi uit! Zin in Frankrijk is ook een erg leuke site, die kon ik ook niet. Nog meer te lezen :-)
Ik heb foto's gezien van Ill des Machines, heel bijzonder. Zeker iets om te gaan bekijken. Door dit forum al weer heel wat info opgedaan dus, maar meer tips zijn natuurlijk nog welkom.