Geplaatst door: ® roelm
, Datum:
13.04.2024 21:29
We hebben een vouwwagen gekocht en gaan daar eerste keer mee op vakantie.
Er zit een keukenblok bij met 3 gaspitjes maar we moeten wel nog een gasfles kopen (50 euro?)
Nu dachten we om misschien een inductie kookplaat te kopen. Zijn 2 pits van 1500 en 2000 watt, de camping waar we naar toe gaan biedt 12 ampere aan.
Klinkt het logisch dat we kunnen koken op
75% vermogen. Dus niet vol open draaien ?
Mijn vrouw wil liever geen gas gaan koken als het niet moet
Of hebben jullie andere tips ?
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
13.04.2024 21:45
Wij kamperen ook met onze vouwwagen van 2 jaar oud (Combi-Camp Country Xclusive) en dit met vaste keuken is gaspitjes
Daarvoor een Cabanon gehad om met keuken, dus ook met gas.
Misschien snap ik je vraag niet helemaal, maar ik zou gewoon op gas koken 😀
Geplaatst door: Herman
, Datum:
13.04.2024 21:50
Niet doen. Dat je nu 12 ampère hebt is uitzonderlijk. Volgend jaar moet je het misschien met 6 ampère doen.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
13.04.2024 22:26
Ik zou gewoon op gas blijven koken.
Het is weliswaar wat duurder, maar wel effectiever.
Wij maken bijvoorbeeld het water voor de rijst elektrisch warm in een campingwaterkoker, dat we dan bewaren in een thermoskan en met gas naverwarmen indien nodig. Zo ook koffie- en thee-water. Zoveel koken we eigenlijk niet op gas.
En zoals iemand hiervoor al zei: straks tref je een camping waar je niet zoveel stroom kan trekken. En met gas kan je onderweg ook nog wat warm maken.
Geplaatst door: Helmy
, Datum:
13.04.2024 22:47
Neem 1 ( één ) zo.n inductieplaat mee om , als het kan, bv een roerbakschotel te maken Maar hou absoluut het gas want 12 ampère is erg hoog, dat vind je niet snel en dan ben je blij met je gas !!!
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
14.04.2024 07:05
Geplaatst door: ® roelm
, Datum:
14.04.2024 08:32
Ze heeft het gevoel dat het niet veilig is. Dat er met gas dingen kunnen gebeuren.
En ze heeft toen ze klein kind was een nare ervaring gehad, maar waarschijnlijk had toen iemand een oude slang of zo gebruikt.
We zoeken gewoon naar alternatieven en ik krijg hier ook nuttige antwoorden. Dus dat is mooi om een goede afweging te kunnen maken
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
14.04.2024 08:44
Oké, niet veilig. Is een belangrijk issue. Wij laten de vouwwagen elke twee jaar door de dealer nakijken. Banden, remmen, verlichting. etc maar ook de gasinstallatie wordt dan nagekeken. Nieuwe slang, nieuwe drukregelaar, thermokoppels.
Tijdens het rijden blijft de gasfles middels de drukregelaar wel aangekoppeld aan het fornuis maar we draaien de drukregelaar wel helemaal dicht. Pas als we staan en gaan koken gaat die open. Je kunt ook kiezen om altijd voor de nacht het gas af te sluiten. Verder tijdens het koken goed ventileren, ook vooral om de vochtige lucht af te voeren.
Wij zetten meestal de voortent niet op, dan heb je ventilatie genoeg.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
14.04.2024 12:33
Inderdaad is het wel belangrijk - zolang je nog gas hebt - om te weten hoe je dat goed kan afsluiten. Onderweg als je vouwwagen in een garage bij het hotel staat, of als je met de boot of de shuttle naar Engeland gaat.
Trouwens, de meeste huurders van een caravan hebben ook geen keus. Die nemen dan bijvoorbeeld zo'n skottelbraai o.i.d. mee. Kook je wel op gas, maar kan je dat wel veilig buiten doen.
Bij onze vouwwagen (combi camp country) wordt het gas indien nodig ook gebruikt voor de koelkast. Nog nooit nodig gehad, want onze koelkast loopt ook op 220 en 12 volt.
Wij doen ruim 5 weken met een campinggaz fles 907, die je eenmalig gevuld koopt en waarna je via een statiegeldsysteem alleen voor de vulling (30 euro bij franse supermarkten) betaalt. Vergeet niet dat een hoempa-camping in het zuiden van Frankrijk ook 80 euro per nacht is, dus deze hoge prijs is maar relatief.
Ik weet niet of je de vouwwagen nieuw hebt gekocht, want dan moet je ook even letten op de garantie bepalingen als je zelf gaat klussen.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
14.04.2024 14:31
allemaal leuk, aardig en goed bedoeld, maar als een trauma/angst is nu eenmaal niet op te vangen met het opsommen van allerlei voorzorgsmaatregelen. Zelfs dan kan het nog altijd goed misgaan. Elektriciteit is nu eenmaal beter beveiligd en laten we niet vergeten dat kampeermiddelen (inclusief slangen, flessen en regulators) continu aan- en afgekoppeld worden, waarmee het risico op missers en defecten aanzienlijk toeneemt.
Als de vraagsteller op elektrisch/inductie wil koken, dan is het meest logische advies let dus op de beschikbare ampères. Daar zit de kneep en vraag om mogelijkheden bij een camping. Buiten het seizoen is het wellicht mogelijk om een dubbele aansluiting aan te vragen? Steeds meer campings worden groener en voorzien zelf ook in elektrische verhuurapparaten.
Mogelijk is er een geschikte Watt-controller te verkrijgen? Die zorgt dat er geen overbelasting kan plaatsvinden.
Het bakprobleem kennen wij overigens ook en wij gebruiken hiervoor een elektrische plancha / grillplaat (als bbq aan tafel). Daarnaast hebben we een los Cadac gasstel met 2 pitten op een campingaz 901 (+ 1 in reserve), een enkele inductiepit en een waterkoker. Afhankelijk van wat we nodig hebben en mogelijk is, kunnen we pakken wat we willen, buiten, in de voortent of in de caravan waar uiteraard ook een gasstel aanwezig is.
Geduld en stapsgewijs koken is de sleutel, een gerecht in stappen klaarmaken/koken en dan aan het einde in één pan verwarmen werkt altijd. Het is tenslotte vakantie...
Geplaatst door: Marcel
, Datum:
14.04.2024 18:58
Wij gebruiken gas tijdens het koken.
Echter kan ik de schrik, en de belevenis bij jullie niet weg nemen.
Wij hebben in het verleden een probleem gehad met stroom.
De camping eigenaar had zijn stroom op de camping niet in orden.
Hier door hebben we kortsluiting gehad met ons kampeer middel.
Hier bij hadden we dan wel geluk dat het niet uit de hand is gelopen.
Tussen de stroom van de camping en mijn kampeer middel heb ik nu een extra zekering ingebouwd.
Mijn gas heb ik wel in de hand.
-Gasfles dicht draaien als je het niet meer gebruikt.
-Slang vervangen zoals voor is geschreven.
-Gas fles worden na tien jaar niet meer gevuld. dit is een wettige voorschrift.
Is het duur op gas, nee vind ik niet.
Gas fles met vulling kast hier €35 incl 5 liter vulling.
Wij betalen €4.50 per kg vulling.
Wij gebruiken 1 kg gas per week. dit is nog geen €1.00 per week zonder fles.
Geplaatst door: Nanka
, Datum:
15.04.2024 17:41
Wij stonden 2 jaar geleden op een camping en een nieuwe Franse buurman en zijn vrouw installeerden hun caravan naast zich. Toen zij uiteindelijk aan het koken wilden beginnen, sloeg steeds de hoofdschakelaar van zijn nummer bij de elektrapaal uit.
Hij ging bij de paal het steeds weer aanzetten.
Na een 3e keer uitspringen van de elektra op zijn plek, liep hij weer naar de paal en zag ik hem een andere stekker eruit trekken en zijn stekker erin steken. En floep, daar ging onze stroom uit.
Ik liep naar hem toe en gauw deed hij onze stekker er weer in.
Hij zei mij dat hij niet begreep hoe dat toch kon.
Ik vroeg hem even het apparaat te laten zien wat waarschijnlijk de veroorzaker was en hij kwam met een inductieplaatje aanlopen.
Op het metalen plaatje stond 2000 watt en de camping had 6 ampere.
Ja, dat gaat dan niet, dus heb ik hem even het berekeningsommetje van ampere en volt uitgelegd op een papiertje, hij trok het papiertje uit mijn handen en liep ermee zijn caravan in zonder verder iets te zeggen.
Hoe ze verder de maaltijd verzorgd hebben, weet ik niet.
Geplaatst door: angelique
, Datum:
18.04.2024 11:35
als je geen gas wilt, is een electrische hapjespan misschien een optie? zo'n soort pan waar je bij kippie bijvoorbeeld hapjes in kan krijgen...
onze overburen vorig jaar hadden eentje en kookten daar gewoon alles in. een beetje grote, dan kan je je aardappeltjes aan de kant schuiven en je worstjes bakken, of omstebeurt en het eerste gerechtje even in aluminiumfolie bewaren. verwacht op de camping geen grote ingewikkelde maaltijden met 4 pannen, vooral lekker makkelijk! genoeg recepten ook voor 1-pans gerechten.
eventueel voor pasta of rijst te koken kan je een gaspitje toch meenemen, met zo'n flesje erin, niet echt een gasfles met slangen etc eraan dus.. is dat nog een idee?
of een inductie-plaatje met 1 pitje naast die hapjespan, die hoeven ook niet zoveel stroom?
Geplaatst door: Johann
, Datum:
18.04.2024 15:44
Geplaatst door: ® Doortje
, Datum:
28.04.2024 17:09
Wij (2 personen) gebruiken meestal een elektrische vierkante hapjespan met hoge rand (+ deksel)
Voor 1-pansgerechten, maar ook om te bakken/grillen, roerbakken
Weinig afwas, veilig en compact.
1300Watt, dus ook met 6 ampere stroom kun je er wel mee uit de voeten. Nog geen problemen
gehad met 6amp/1300watt