Hond mee naar Frankrijk - rabies verlopen
Geplaatst door: Esthervw
, Datum:
05.04.2024 12:48
Wij hebben in ons hoofd dat we komende meivakantie met het gezin naar Frankrijk willen. Nu sta ik op het punt van boeken en blijkt dat de Rabies inenting is verlopen. Hij is gecastreerd waardoor de jaarlijkse vaccinatie is komen te vervallen en ik stom genoeg ben vergeten om een nieuwe afspraak te maken. De afgelopen zomer kon hij verblijven bij mijn ouders tijdens de grote vakantie dus heb ik er ook niet op gelet. Echter deze vakantie kunnen mijn ouders zelf niet, dus nemen we hem mee. Nu kan ik hem aankomende week laten inenten op maandag of woensdag.. Maar dan mis ik een paar dagen geldigheid van die vacc. Iemand enig idee of en hoe vaak er wordt gecontroleerd en of dit een groot probleem gaat worden? We zijn eerder met hem in Frankrijk geweest toen is er nergens gevraagd om zijn papieren. Ik hoor graag jullie bevindingen. PS we gaan wel naar een grote camping met zwembaden en veel kinderen vermoed ik, dus dat maakt wellicht wel uit.
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
05.04.2024 13:08
Laat ik het zo zeggen, onze hond gaat al 11 jaar mee naar Frankrijk en er is ooit 1 x op een camping door campingeigenaren gevraagd of ie volledig gevaccineerd is. Ze vroegen het alleen maar meer niet.
Dus antwoord op je vraag. Nee, er wordt niet vaak gecontroleerd maar als het wel gecontroleerd wordt dan ben je, denk ik, de Sjaak.
Geplaatst door: Saskia4
, Datum:
05.04.2024 13:34
Ik zou de hond maandag laten vaccineren en de gok van de paar dagen nemen. Heb eerder wel op dit forum gelezen dat er controles zijn geweest. Nooit iets gelezen van boetes oid door paar dagen te laat vaccineren…(maar zou misschien wel kunnen natuurlijk)
, Datum:
05.04.2024 13:41
Ik heb intussen voor maandag een afspraak gemaakt... Heb ook nog gevraagd of het evt. vandaag kon maar helaas dat zat er niet in (ook niet bij andere dierenartsen in de buurt). We komen zondag op de camping aan en officieel gaat de vaccinatie in op maandag. Wat is de consequentie? Boete betalen voor 1 dag?
Het stelt me gerust dat er niet vaak wordt gecontroleerd. De vaccinatie staat dan natuurlijk wel gewoon vermeld in het boekje, ook wanneer hij is gezet.
Geplaatst door: Manus
, Datum:
05.04.2024 13:46
Over die ene dag zou ik mij niet druk maken. Ik denk dat ook bij een eventuele controlle er niemand over zal vallen.
, Datum:
05.04.2024 13:49
Je zou de dierenarts heel lief aan kunnen kijken en het uitleggen en vragen of hij de datum van vaccinatie op vandaag kan zetten.
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
05.04.2024 14:19
Wij reizen vaker met hond en nog nooit enige controle gehad. Niet in Duitsland en of Frankrijk.
, Datum:
05.04.2024 14:30
Inderdaad dat is wel een goed idee, ik ga het overleggen met de dierenarts. Geen idee of ze daaraan willen meewerken, maar vragen kan geen kwaad. Als ze de datum op zaterdag zetten is dat prima.
Laatste keer zijn we ook nergens gecontroleerd, ook niet op de corona papieren (was in 2021). Afgelopen jaren is de hond thuis gebleven bij mijn ouders. Ik zal wel een penning voor de hond kopen, ik lees dat dat ook verplicht is. Chip heeft hij uiteraard.
Geplaatst door: Helmy
, Datum:
05.04.2024 14:54
Ook wij al jaren én jaren met hond o.a naar Frankrijk, meestal laagseizoen , staan nooit op campings met toeters en bellen ( weet niet of dat scheelt) maar zijn nog nóóit gecontroleerd.... ook niet op inentingsbewijs.
Denk niet dat dierenarts er in meegaat om datum te veranderen.
Gewoon gaan , 1 dag zal echt niets uitmaken . fijne vakantie. Vooral in Frankrijk doen ze nooit moeilijk met honden !!!
, Datum:
05.04.2024 15:03
Ok dan gaan we gewoon lekker vakantie vieren. Leek me ook zo sneu om nu weer tegen de kinderen te zeggen, het feest gaat niet door want mama is vergeten de hond in te enten....
Ik ga het wel even vragen bij de dierenarts, misschien zegt hij/zij ach wat maakt het uit. We hebben gelukkig een hele gewone gezinshond (flatcoated retriever) met een vriendelijk uiterlijk. Dat scheelt denk ik juist weer positief. Ben wel blij dat ik er vandaag achter kom en niet pas over 2 weken.
Geplaatst door: Jan-willem
, Datum:
05.04.2024 15:12
Vraag aan de dierenarts of ze als enting datum een paar dagen eerder noteren. Verder ook nog nooit een vraag gehad over de vaccinatie van onze honden, maar, ik moet er niet aan denken wat ze kunnen doen als het wel wordt gevraagd en het klopt niet
Geplaatst door: Ien
, Datum:
05.04.2024 15:42
Ons is ook nog nooit om een paspoort gevraagd, maar zorg wel dat hij goed tegen teken beschermd is.
, Datum:
05.04.2024 15:48
Hij krijgt tussen half maart en november standaard pipetten tegen vlooien/teken (wij wonen bij bos en duinen). Ik heb ook iets gelezen over hartworm en zandvliegen, moet ik daar nog speciale maatregelen voor nemen of is zo'n pipet en standaard ontwormen dan afdoende?
, Datum:
05.04.2024 17:13
Milbemax tabletten werken ook tegen hartworm en Advantix pipetten werken ook tegen zandvliegen.
Deze merken gebruiken wij altijd. Niet alle merken werken tegen hartworm en zandvliegen dus goed opletten welke je gaat gebruiken.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
05.04.2024 20:32
Wij gaan al 25 jaar naar Frankrijk altijd met de honden
We zijn nog nooit gecontroleerd.
Dus geen zorgen
Wel milbemax tabletten tegen alle wormen
Vooral de hartvorm.
Geplaatst door: S@ndra
, Datum:
07.04.2024 09:37
Laat je je hond vaccineren om bij controle niet de Sjaak te zijn of omdat je graag voldoet aan de Franse eisen?
Ik denk dat je vooral de Sjaak bent als er wat gebeurt waar die vaccinatie verplicht voor is. Bij een bijtincident bijvoorbeeld zul je moeten kunnen aantonen dat je dier gevaccineerd is. Sjoemelen met de datum lijkt me echt geen best advies.
Niemand controleert ook of je auto verzekerd is, tot er schade is.
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
08.04.2024 21:38
In heel veel jaren kamperen is er tweemaal om ons boekje gevraagd. Beide keren in Selestat op cp les cigognes. Eenmaal meegemaakt dat de rabiësenting ook krap aan werd voor vertrek naar het buitenland. De DA kwam zelf met het voorstel om de datum twee dagen vroeger te noteren. Net zoals de enting niet exact stopt met werkzaam zijn na precies drie jaar, zal de werking ook wel iets eerder in gang gezet worden in de lopende 21 dagen. Pas dan zal de bescherming optimaal zijn. In combi met de verlopen versie wellicht een keurige overlap van bescherming.
, Datum:
12.04.2024 22:18
Hij is inmiddels gevaccineerd. Het scheelt 1 dag. Hij is maandag gevaccineerd en we komen zondag laat aan op de camping.
Ik verwacht dat de vaccinatie al voldoende zal werken voor een evt. bijtincident. Uiteraard wil ik hem gewoon beschermen, maar hij gaat niet naar een opvang en tijdens normale wandelingen thuis komt hij nauwelijks in contact met vreemde honden.
We hebben voor nu gekozen om voor die ene dag de gok te nemen.
Geplaatst door: J
, Datum:
13.04.2024 11:50
Lijkt me supergoed geregeld zo.
Fijne vakantie