Parijs ontwijken, wie kijkt even mee?
Geplaatst door: Els
, Datum:
18.02.2024 15:11
Hoi!
We hebben onze campings geboekt, deze zomer vertrekken we eind jullie naar camping Le Paradis Dordogne 5 étoiles en later nog een week een andere camping.
Ik zag via de routeplanner dat de rit erheen door Parijs gaat. Zelf vind ik dat (misschien ten onrechte?) niet een fijn plan. Twee kleine kids mee, kans op file (?), drukte, etc. We gaan voor één overnachting en komen vanuit Friesland, dus ergens net voor Parijs zou met deze route een overnachting zijn.
Wie heeft een idee wat een betere of goede alternatieve route kan zijn? Hoor het erg graag!
Geplaatst door: adriaan
, Datum:
18.02.2024 16:03
Hoi Els,
Ik zou vlak voor Parijs de A104 pakken. Is vaak ook druk, maar als er echt groot op onthoudt is dan zijn er nog alternatieve te pakken. Op de ring van Parijs eigenlijk niet, want je komt dan gelijk echt in de stad zelf met bijhorende drukte. Een vriend van me rijd ieder jaar gewoon over de ring en heeft nooit echt heel lang oponthoud gehad (ik heb helaas een andere ervaring ;-) ). Succes
Geplaatst door: Helmy
, Datum:
18.02.2024 16:18
Let op de druktes van Olympische spelen....weet niét wanneer je gaat....
Eventueel via Laon. Reims , Dijon en dan afbuigen naar het westen ? Of via Maastricht, Luxemburg en zo afzakken..... en afbuigen naar het westen. Kijk eens op de routekaart ( gratis bij ANWB als je lid bent) om een overzicht te krijgen. Ga niet altijd op je navigatie af....
, Datum:
18.02.2024 16:39
Oeh, das een goeie!! We moeten zondag 28 juli aankomen op de camping, dus vertrekken we de zaterdags. En ik zag nu net op internet dat inderdaad de Olympische spelen die vrijdag de 26e begint! Dat is dus een ruk timing, whaha!
We kijken nu of we in 3 dagen heenrijden met het idee dat we dan korte ritjes hebben en ´s middags nog iets leuks kunnen ondernemen. Hebben we eerder eens, toen de kids er nog niet waren, richting Aups ook gedaan, max 5 uurtjes rijden en dan nog een stad oid bezocht en lekker bij een meer gelegen. Wellicht dat we nu helemaal Parijs proberen te vermijden. Bedankt voor het meedenken Helmy!
, Datum:
18.02.2024 17:00
Pff... iedere andere optie die ik bekijk is minstens 2 uur langer rijden... of tig kilometers meer... Ben vast aan het miepen, maar lastig dit. Twijfel twijfel twijfelllll....
Geplaatst door: Elfriede
, Datum:
18.02.2024 19:01
Neem de Francillienne, de N 104: is bij de eerste reactie genoemd. Je rijdt met een boog om Parijs heen
Google even, voor beschrijving van de route.
Geplaatst door: conny
, Datum:
18.02.2024 19:10
Brussel-Reims-Orleans ?
Op de routeplanner kun je de route verschuiven.
Fijne vakantie (en laat je niet gek maken....).
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
18.02.2024 19:50
Tja, dit is weer zo’n lastige. Parijs en het ontwijken daarvan komt hier ieder jaar terug, maar wie de wijsheid heeft? Nu komen jullie uit Friesland, maar ik woon in de Randstad. Als ik van Rotterdam naar Amsterdam moet, heb ik gegarandeerd ergens file, maar daarom ga ik nog niet via Arnhem en Apeldoorn omrijden. Als je op een doordeweekse dag naar het zuiden gaat ontkom je bij Antwerpen ook niet aan file, maar we moeten het er tegenwoordig mee doen. Niet in de stad, maar in de regio Parijs wonen 10 miljoen mensen, dus het is daar wel eens druk. Maar er zijn ook heel veel wegen. Juist omdat er in die regio zo veel mensen wonen en werken kies ik meestal niet voor de regio, maar voor de Boulevard Périphérique, soms via de A3 en oostelijk, maar soms westelijk. Westelijk kan prima als je zoals jullie naar de A10 moet, dan kun je ook nog kiezen voor de A13, A12 en N10 of de N118. Als je geen caravan bij je hebt kun je ook nog eens de westelijke A86 kiezen (met hoogtebeperking!) en dan A13, A12 en N10.
Ik weet helemaal niets van de Olympische spelen, maar of dat nu op de doorgaande wegen zoveel invloed zal hebben betwijfel ik een beetje. Maar weten doe ik dat niet!
Terug naar omrijden, wat win je ermee? Zoals mijn vader vroeger al zei: een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest. Van al die mensen die in de regio Parijs onderweg zijn raakt er nooit iemand reddeloos verloren en niemand overnacht in zijn auto omdat hij of zij niet aankomt. Dus, inderdaad, laat je niet gek maken. Wil je per sé omrijden, dan zou ik bij Senlis de A1 verlaten en via Ermenonville, Meaux en Melun rijden. Na Pithiviers neem je de A19 om op de A10 te komen. Maar dan heb je dik meer dan een uur verloren. In Melun zou je wel IBIS of IBIS Styles kunnen nemen om te overnachten.
Succes met de afwegingen!
, Datum:
18.02.2024 20:35
Bedankt allen! Ik snap je reactie hoor, daar gaat de twijfel ook voornamelijk om: hoe erg is het! Waren we met z'n tweeen geweest dan had ik gezegd 'hoppa we doen het gewoon', maar met een peuter en een kleuter achterin vind ik het iets twijfelachtiger. Stilstaan met twee kleintjes achterin lijkt me geen pretje. Maar goed.....
Zal die andere opties eens even goed bestuderen!
Opening van de Olympische spelen lijkt me een druk bezocht evenement, en dan met name de volgende dag wanneer iedereen zijn hotelletje weer verlaat. Maar goed.... dat is invullen van iets wat ik niet zeker weet uiteraard...
Geplaatst door: Marike
, Datum:
18.02.2024 21:12
Wij vertrekken altijd zondags en als we via Parijs moeten, gaan wij altijd gewoon via Parijs (nemen dan de A86, oostkant). Ja het is drukker rond Parijs, maar wel te doen, vooral zondags. Wij komen er ook weleens langs als tour de France aankomt in Parijs, maar daar merk je niets van. Wij rijden vaak rond 08:00/08:30 uur weg vanuit Nederland en zijn dan rond 14:00/15:00uur bij Parijs en dan prima te doen! Ik zou niet vrijdags al vertrekken, vrijdags is richting zuiden altijd al erg druk op de weg. Daarnaast zou ik zaterdags ook niet te vroeg vertrekken ivm de drukte richting het zuiden. Eigenlijk is ideale vertrekdag vanuit Nederland zondags is onze ervaring.
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
18.02.2024 22:15
Wij hebben vanuit twente ook wel eens via Troyes gereden en daar overnacht.
Zo rijd je om alle drukte heen en zoveel om oud het niet eens (ik dacht zo'n 110 klm)
Misschien de moeite waard om te onderzoeken?
Geplaatst door: MAB
, Datum:
19.02.2024 07:21
Ik verbaas me altijd een beetje als er evenementen en drukte worden genoemd. Gewoon de getallen erbij halen. Stel dat er 100.000 mensen bij de opening zijn. Een deel daarvan blijft ongetwijfeld langer. En niet iedereen gaat dezelfde tijd weg en met de auto. En dan in een regio met 10.000.000 mensen!
Ok, je moet waarschijnlijk niet in de buurt van het stadion komen, maar verder zal het hoogstens iets drukker zijn dan anders. Maar nog altijd niet zo druk als in de spits.
Geplaatst door: ® Els
, Datum:
19.02.2024 08:30
Ik denk ook dat veel campings volledig volgeboekt zijn om Parijs heen. Tenminste, wat ik gisteravond aan campings vond zat vol. (Onze eerste stop qua km ligt net voor Parijs, vandaar) Zal vandaag de rest aan opties bekijken!
Geplaatst door: Ina2
, Datum:
19.02.2024 09:20
En.........vanuit de Randstad.....neem de Westerscheldetunnel. Alle ellende in- en rond Antwerpen kun je zo vermijden. Je komt net voor Gent weer op de gewone route.
, Datum:
19.02.2024 09:59
......vragenstelster komt vanuit Friesland.......Dus een hele andere aanrijroute dan iemand die uit de Randstad komt....
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
19.02.2024 10:00
Als je iets voor een overnachting zoekt net boven Parijs dan zou je eens kunnen kijken bij Saint Witz. Daar hebben wij vorig jaar op de terugweg overnacht omdat het toen zo'n slecht weer was en we geen zin hadden om de vouwwagen op te zetten. Net langs de snelweg is een groot terrein met heel veel simpele hotels en eetgelegenheden.
, Datum:
19.02.2024 10:01
.....maar inderdaad....vanuit Randstad / west Brabant.... is de Westerscheldetunnel ideaal !!!
Geplaatst door: Jan52
, Datum:
19.02.2024 10:27
Francilienne is ook de beste optie in mijn ogen. Houd er rekening mee dat er in Parijs veel wegen worden afgesloten ivm de Olympische Spelen die daar gehouden worden deze zomer.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
19.02.2024 11:39
Gewoon Parijs mijden zomer 2024
Als je je tijdens de Olympische Spelen van Parijs 2024 niet moeizaam wilt kunnen verplaatsen, raden we je aan om de hoofdstad tijdens het evenement te verlaten. Volgens France 3 zal 185 kilometer aan wegen in de regio Île-de-France, waaronder driekwart van de ringweg, worden afgesloten van 1 juli 2024 tot 15 september 2024. Deze wegen zullen van 6 uur 's ochtends tot middernacht exclusief gereserveerd zijn voor personen die geaccrediteerd zijn door het Internationaal Olympisch Comité, dat wil zeggen atleten, taxi's, voertuigen van het openbaar vervoer, reddingswerkers en journalisten
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
19.02.2024 11:56
Edit
Ik rijd zelf al jaren via Reims ,daar kan je komen via Antwerpen Brussel of via Luik Carleroi, Phillipville
Naar Charlevile Meziers en dan Reims
Door naar Chalons Champagne Troyes en dan Auxerre richting Vierzon en dan de A20 op naar Limoges
Of van Troyes richting Sens en dan Orleans
Je kan dus grote delen peage nemen , of gewoon zeer goed door rijdende RN