Geplaatst door: Marieke
, Datum:
21.01.2024 20:02
Onze dochter heeft coeliakie en mag dus geen gluten (tarwe, gerst, rogge) Zijn er mensen die (recente) ervaring hebben met een glutenallergie in Frankrijk (ardeche)? Is er in de winkels voldoende te koop of is het verstandig om voldoende mee te nemen?
Is uiteten echt heel lastig? Ook bij de Mac Donalds?
Iemand misschien nog tips voor een overnachting in de buurt van Maçon, waar er ook glutenvrij ontbeten kan worden?
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
21.01.2024 22:48
Onze dochter moet ook glutenvrij eten. Onze ervaring is dat er in Frankrijk, en ook in België en Luxemburg een veel ruimer assortiment voorhanden is dan in NL en ook goedkoper. Voorbeeld: de pasta van Barilla kost in NL volgens mij 3,79; in Luxemburg betaal je 2’69
Geplaatst door: Irene1
, Datum:
01.02.2024 23:13
Geen recente ervaring maar juist een oude. Vanaf 1997 gingen we jaren op een rij naar Frankrijk. Onze jongste heeft coeliakie. Ook toen gingen we regelmatig uit eten en dat lukte juist in Frankrijk er goed. We zochten juist een rustiger restaurant en namen de vertaalpas van de ncv mee. Omdat er vooral vers wordt gekookt ipv uit pakjes en zakjes, kwam het altijd wel goed.
De tijd heeft niet stil gestaan, dus het is er alleen maar beter op geworden. Het assortiment in de supermarkten kun je minstens vergelijken met hier.
Op facebook zijn ook allerlei GV groepen. Informeer daar eens naar tips, mijn dochter haalt er nog steeds veel info vandaan en is zelfs met een aantal meiden naar Londen gegaan, allen GV. Italie vindt zij overigens een walhalla met coeliakie, maar dat was jouw vraag niet.
Voor het ontbijt zou ik op safe spelen en lekker je eigen spullen meenemen. Dat geeft zoveel rust onderweg en alles wat dan wel meezit is een positieve meevaller.
Geplaatst door: Ilja
, Datum:
03.02.2024 09:28
Hi. Hier een dochter van 16 met coeliakie. Als je kijkt bij supermarkten bij grotere steden is het assortiment prima en heb je een ruime keuze. Uit eten gaan is ons nog niet gelukt, wij koken altijd zelf op de camping.
Ken je de app Find me glutenfree? Daar kun je op regio of plaats zoeken welke restaurants glutenvrij aanbieden.
Twee jaar geleden zijn we naar Spanje geweest, ik moet eerlijk bekennen dat ik dat als veel coeliakie vriendelijker heb ervaren. Dochter is niet echt van de salades dus had in de restaurants veel meer keuze. Zelfs eten op de camping ging daar goed en de supermarkten hebben een mega aanbod.
Ik neem vanuit Nederland altijd een basis voorraadje mee. Wat brood, crackers, pannenkoekmix en de rest kopen we gewoon daar.
Geplaatst door: Marieke
, Datum:
05.02.2024 21:44
Dankjulliewel voor de reacties. Heel fijn om te lezen.