Ervaringen juni/september voor eerste keer kamperen zonder kinderen?? bezetting / leeftijd campings
Geplaatst door: Ikke76
, Datum:
16.01.2024 15:44
Even gewoon eens een vraagje.. dit jaar gaan we nog in hoogseizoen op vakantie, maar we verwachten dat het vanaf volgend jaar toch echt zonder kids zal zijn.
(nu vliegen ze waarschijnlijk weekje in)
We willen het liefste wel blijven kamperen, maar hoogseizoen lijkt ons niet meer nodig (en dan bedoel ik echt de zomervakantie). Wellicht dat we dan gaan kiezen voor bijv. 2 weken in juni en 2 weken in september bijv.
Echter, voor mijn gevoel zit je dan meer in de "of hele jonge kinderen" of "iets grijzere golf" die dan kampeert of valt dat heel erg mee??? Wat zijn jullie ervaringen???
Ik ben geen jonge blom meer :-) maar met 48/49 bijv. tussen allemaal ouderen van 60+ enzo te zitten - weet niet of ik dat al zie zitten (mijn schoonouders gaan/gingen bijv. altijd de maand juni maar ja - die zijn 77 en 80 :-) ontzettend lief, maar..... ...... (dynamiek op camping is dan natuurlijk heeeeel anders)
En misschien valt het heel erg mee en moeten we dat eens gaan avonturen, maar ik dacht - eens vragen of hier ervaringen van zijn kan nooit geen kwaad toch?
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
16.01.2024 15:54
Ha @ikke76 wat een leuke vraag. Wij zijn 64+ en we gaan de laatste jaaaaren al vanaf half augustus op "grote" vakantie. Bij aankomst is er zeker nog wat te beleven, dynamiek nog. Zeker als 15 augustus ( maria hemelvaart) in die periode valt. Meestal gaan wij 3 weken en dan wordt het wel steeds rustiger. Afhankelijk van de omgeving waarin je verblijft. Wij hebben in 2023 een paar dagen gekampeerd in Chapelle en Vercors ( bergen) maar daar was op de camping niets meer te doen. Voor ons geen probleem want we wandelen graag en vermaken ons prima. Daarna kwamen we in Villey-le-sec (terugreis) waar het vol geboekt was. Veel dynamiek nog met een heel gemeleerd gezelschap.
Wanneer je in september richting cote d'azur of provence zal er ongetwijfeld meer te beleven zijn.
Maar, eigenlijk is het ook maar wat je er zelf van maakt.
Je hebt nog een jaar om te denken en vooral te genieten dat je kinderen nog komen. Fijne vakantie
Geplaatst door: Ivop
, Datum:
16.01.2024 16:43
Wij zijn zowel in juni als begin september geweest.onze ervaring in juni (en mei) is een stukje beter dan september.in september lopen de campings leeg,in juni worden ze steeds voller. We troffen er ook die complet waren. Het nadeel van voor en naseizoen vind ik de temperatuur van rivierwater,ik zwem daar graag in en die is lager. De bevolking van campings in het voorseizoen is gevarieerd genoeg, gezinnen met jonge kinderen,ouderen,stellen die niet aan het hoogseizoen gebonden zijn en mensen zoals wij , afgekeurd om te werken. Best leuke mix.en ga je naar een acsi card camping dan is het sowieso drukker. Reken wel op veel camperaars
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
16.01.2024 17:03
Zeker de eerste jaren dat we weer met zn 2en gingen, gingen we net voor of na het hoogseizoen, dus tot eerste week juli, en vanaf half augustus.
Belgse en Franse scholen beginnen pas 1 september, dus is er ook nog wat jeugd in de schoolleeftijd. Maar je betaald meestal niet meer de hoogseizoenprijs.
Voordeel van augustus. Rivier en zeewater is nog warm, prima weer, nog gezellig druk, maar nog niet allemaal grijze golf.
Nadeel. Aan het eind van het seizoen, zijn de campingmedewerkers het zat, en soms minder vriendelijk. De zon gaat al een stuk eerder onder.
Voordeel juni. De langste avonden, Campingpersoneel heeft er zin in, heel veel kan. De natuur is prachtig, nog niet uitgedroogd.
Nadeel. Rivier en zeewater nog fris, soms nog niet alles open, maar hoe verder naar juli, hoe meer open.
Inmiddels horen we zelf bij de grijze golf, maar vaak nog in juni tot eerste week juli op vakantie, en in september weer......
Juli en augustus hopen we thuis veel naar het strand te kunnen!
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
16.01.2024 17:11
Wij vinden juni de fijnste periode, vooral in Zuidfrankrijk. De temperatuur is dan al prima, de dagen zijn lang en op veel campings is dan al een gezellige drukte. Op vrijwel alle campings kun je terecht zonder te reserveren, tenzij er feestdagen in juni vallen. De grijze-golf valt best wel mee, er zijn echter wel een aantal campings waar het gehalte aan pensionado's hoog is. Er zijn in juni best wel wat kampeerders met kinderen die nog niet naar school gaan en ook heeft Zuid-Duitsland schoolvakantie. Er zijn ook veel campings die vrijwel leeg staan, dus kun je beter een beetje richting de populaire bestemmingen gaan. Met de ACSI Campigcard run je vaak leuke kortingen krijgen. Pas na 10 juli begint het echt druk te worden op campings. In juni zijn er al diverse meren waar de temperatuur van het water prima is om te zwemmen. Het Lac de Sainte Croix is in die tijd favoriet bij ons.
Geplaatst door: conny
, Datum:
16.01.2024 19:47
Mei-juni vinden wij heerlijk; natuur, temperatuur en goedkoper. Bovendien is het rustiger als je ergens naar toe gaat, en kun je je auto makkelijker kwijt.
De doelgroep is idd anders, jonge gezinnen (benutten nog even de lagere prijzen), en stellen zonder kinderen (al of niet grijs).
In de weekenden komen er ook vaak wel (franse) gezinnen/families met oudere jeugd.
Als je niets bespreekt, is vrijheid (kamperen) blijheid.
Let wel goed op of de voorzieningen open zijn (zwembad, bar/terras, broodservice),
Geplaatst door: Marike
, Datum:
16.01.2024 20:28
Mijn ouders en schoonouders hadden hetzelfde. De ervaring van hen is dat het in mei nog wel erg rustig is en zij kiezen er daarom voor om eind juni/ begin juli te gaan en/of vanaf midden/ eind aug. Ook kiezen ze er steeds vaker voor om nog midden in het hoogseizoen te gaan, omdat er dan gewoonweg wat meer te beleven is (meer sfeer in dorpen, avondmarkten, toeristische attracties die open zijn, etc.). Wanneer zij in het hoogseizoen gaan kiezen ze wel vaak voor net wat andere campings (wat rustigere campings, vaak zonder of met klein zwembad) dan in het voor- en naseizoen (dan vaak luxere campings), zodat ze niet tussen alleenmaar gezinnen zitten. Voordeel is dat je nu alles kunt uittesten.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
16.01.2024 21:22
Oh, wat heerlijk. Ik zou willen dat we weer in juni konden. Want dat vind ik de fijnste maand. De mensen hebben er zin in (restaurants, campings etc) en je kunt ook naar gebieden waar je in juli - aug misschien wat minder snel heen zou gaan, zoals de Cote d'Azur. Mijn partner moest zo nodig omscholen naar het onderwijs ....(nee blij mee). Heerlijk dat je op de bonnefooi overal heen kunt en niet overal overvol. Gewoon doen!
Geplaatst door: Manus
, Datum:
17.01.2024 12:37
Wij gaan inmiddels al jaren intussen i en september met de caravan naar Frankrijk. Onze ervaring: campings niet over vol, maar wel redelijk bezet. Meest wel oudere mensen, of mensen met jonge ( niet schoolplichtige ) kinderen. Bevalt ons prima.
Geplaatst door: Fam bomei
, Datum:
17.01.2024 16:47
Voor ons was het afgelopen jaar dat we voor het eerst weer met zijn beide kampeerden in het voorseizoen eind mei begin juni.
Eerlijk wij moesten wel wennen, de sfeer is anders wij waren vaak de jongste op de campings. (55).
Kwamen er ook achter dat je asci kaart handig is, nadeel die campings staan echt vaak vol.
Zijn later nog vanaf 1 juli naar Frankrijk gegaan en dat beviel ons goed. Voor de grote drukte maar wel al gezellig en je hoeft niet te reserveren. Nu staan wij altijd wel op kleine simpele campings.
Dit jaar gaan we dus weer vanaf 1 juli.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
18.01.2024 08:37
Wij, vijftigers, gaan sinds een jaar of 8 in juni en september op vakantie. Wij kijken niet zozeer naar de leeftijden op de camping maar zoeken vooral naar een beetje reuring. Wij vinden het fijn dat er soms wat live muziek is, een bar/eetcafé zodat we niet elke avond vertier buiten de camping hoeven te zoeken. Deze hebben we vooral aan de Zuid Franse kust bij de grotere campings gevonden. In september vinden we het niet zo fijn in Zuid Frankrijk. Men is toeristen moe, zwembaden die al gesloten zijn en er groen bij liggen, gesloten restaurants en zo. Dan vinden we het net over de grens in Spanje weer fijner want daar gaat het seizoen nog lekker door tot ver in oktober. In juni zijn er ook veel gezinnen met tieners of jong volwassenen. De NL jeugd heeft bijvoorbeeld net examen gehad en vroeg vakantie maar ook uit buitenland die bijvoorbeeld Pinkstervakantie 2 weken na Pinksteren hebben. Dat valt dan ook in juni. Wij proberen daarom altijd 2 weken na Pinksteren te vertrekken om overvolle campings te vermijden. Vorig jaar gingen we 10 juni, dit jaar vertrekken we al 2 juni.
De laatste jaren hebben we het erg leuk in Italië. In Juni en september nog steeds volle campings en ja de campinggasten zijn vooral grijs en de gemiddelde leeftijd wordt door de jonge gezinnen omlaag getrokken, maar voor ons maakt dat niets uit. We hebben allemaal hetzelfde doel namelijk een fijne vakantie hebben. Bedenk dat de meeste 60 plussers die nog naar het zuiden rijden, daarheen gaan met hetzelfde idee als jullie, lekker vakantie vieren en genieten en niet om saai voor de caravan of camper te zitten en zuur voor zich uit te kijken. Het heeft ons geen enkele moeite gekost om te wennen om niet meer in het hoogseizoen op vakantie te gaan en heb de tieners op de camping geen minuut gemist.
Moet er nog wel bij vermelden dat we in juni altijd 4 weken rondtrekken en nooit langer dan 3 dagen op een camping staan. In september gaan we 2 weken en dan blijven we ongeveer 8/9 dagen op 1 camping, de rest van de dagen is reistijd die voor ons ook als vakantie voelen.
Geplaatst door: Lenn
, Datum:
18.01.2024 11:12
@Ikke 76,je kunt ook gewoon in hoogseizoen blijven kamperen natuurlijk. Wij vonden het een verademing toen we buiten hoogseizoen konden.
Geen files,geen reserveringen etc. Wij gaan nu in juni en september en inderdaad,zoals vele al schreven,ook wij vinden juni een fijnere maand,zeker wat betreft de lange avonden. Zoek wat grotere campings bv. Le Brasilia,die heeft heel het seizoen iets tedoen,ook de avonden.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
18.01.2024 13:47
Wij vinden juni een heerlijke maand om op vakantie te gaan. Wel valt op dat de laatste jaren de campings in juni steeds drukker worden en vaak complet zijn en je toch op bepaalde campings moet reserveren. Van oude mensen en grijze haren hebben wij geen last, ook onder ouderen zijn heel sportieve en vrolijke mensen, beetje vervelend om zo over onze beroepsgroep te praten. September/oktober heb je vaak het effect dat de laatste het licht uitdoet (dus alle voorzieningen niet meer fulle-time aanwezig).
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
19.01.2024 19:10
Wij gingen, voordat er kinderen waren die naar school gingen, altijd in juni op vakantie en dat beviel goed, is wel ruim twintig jaar geleden.
We vonden het weer vaak prima, en de campings leuk bezet. Dat er veel ouderen waren of ouders met zeer jonge kinderen heeft ons nooit heel erg gestoord. Het is dan vaak prima mogelijk om niet naast mensen met een baby te gaan staan want plek genoeg.
Nu zijn de kinderen groot en heb ik een baan in het onderwijs dus gaan we nog steeds in het hoogseizoen. Kijk erg uit naar de tijd dat ik weer u in juni kan gaan. Dan hoor ik zelf bij die grijze mensen maar vind dat prima.
In september vond ik het vooral vroeg donker, vallende blaadjes maakten het al beetje herfstig. Verder was bij menig campingbeheerder de fut er wel uit. Er heerste soms een beetje einde-seizoen-mentaliteit. We voelde ons dan niet erg welkom.
Geplaatst door: ® Janeway
, Datum:
20.01.2024 20:18
Wat leuk.. Wij gaan dit jaar voor het eerst zonder de kinderen. We gaan in juni. Dat deden we ook voordat de kinderen leerplichtig waren en vonden we best een fijne periode. Hoe het is met het grijsgehalte en hele jonge gezinnen weet ik niet.
Geplaatst door: marian
, Datum:
21.01.2024 14:31
Ben 58, maar zie werkelijk het verschil niet tussen bv 49 en 62. Wat een aanname die grijze golf. Gelukkig verf ik mijn haar, dus val ik niet op hahaha. Wij gaan altijd net voor de schoolvakanties. Vorig jaar was het in de loire stil op de camping. Mij maakt de bezetting niet uit. De juni kampeerders vertrokken en de hoogseizoen kampeerders waren er nog niet. In populaire gebieden en op populaire campings kan het wel al heel vol zijn, steeds meer de laatste jaren.
Geplaatst door: ® 8109monique
, Datum:
21.01.2024 19:10
Ook wij gaan inmiddels al een aantal jaar in juni en september. Hou er i.i.g. rekening mee dat sommige campings gewoon vol zijn in zowel juni als september. Grijze golf klinkt wel een beetje onaardig. Leeftijd is vooral 50+ en wat mensen met jonge kinderen. Voordeel,is dat het sanitair een stuk schoner is. Weinig gemerkt van personeel dat aan het eind van het seizoen geen zin meer heeft in gasten. Geen luidruchtige pubers is ook wel lekker (ervaar je pas als je weer zonder kinderen op vakantie bent). Dit jaar gaan we al in mei (hondenpension zat al vol in juni 😩). Ben benieuwd hoe het dan is. En dan nog in september. Heerlijk!
Geplaatst door: Marcel
, Datum:
22.01.2024 19:04
Wij gaan ook in Juni.
Wil ook wel graag iets om me heen hebben aan gezelligheid.
Op vakantie voel ik me soms wel weer eens 30 ipv 56 jaar.
Ik mis wel mijn kinderen die nu niet meer mee gaan sinds 4 jaar. (Hoog seizoen)
Ook hebben We wel eens in een laantje gestaan met mede kampeerders.
waarbij we de laatste dagen hebben moeten pakken om bij te komen.
waar de vakantie eigenlijk voor bedoeld is, in media Juni.
Het avond amusement mis ik wel vaak, echter maken we het er het beste van.
Ook al zijn we grijs, maar niet oud.
Geplaatst door: ® Renee
, Datum:
30.01.2024 12:45
Wij zijn vanwege werk nog enigszins aan het hoogseizoen gebonden, maar begin juli, net voor de eerste regio's vakantie krijgen gaat net. Het is dan de 1e 2 weken nog niet zo druk maar alle voorzieningen draaien wel en je hebt eigenlijk alle leeftijdscategorieën wel aanwezig.
Overigens de eerste 3 jaar (van de inmiddels 5) dat we "zonder kinderen" op pad gingen, gingen ze last minute of toch mee of kwamen invliegen/treinen :)
Gratis plekje bij je ouders scheelt toch een stuk in het budget ............. (en stiekem toch wel gezellig)
Geplaatst door: Katja
, Datum:
30.01.2024 12:59
Wij gaan sinds een aantal jaren zonder kinderen.
Begin juli 3 weken rondtrekken in een warm land met de opblaastent steeds 3 nachten op een plaats.bv sardinie of kroatie.Zonder caravan wat gemakkelijker ver rijden en op uitzichtcampings staan. We reserveren niet.
In mei en sept met de caravan tot 700km en dan wat langer op 1 plek.
Het grappige in de zomer horen we bij de ouderen en in sept tot de jongeren!