Goedemiddag hier ben ik weer!
Na al twee keer eerder op roadtrip te zijn geweest ga ik naar alle waarschijnlijkheid in 2024 voor de derde keer op roadtrip.
2017; Vierville-sur-Mer (Omaha Beach), Saint-Junien, Mimizan, Argeles sur Mer en Nebouzat.
2022; Mers-les-Bains, Vierville-sur-Mer, Saint-Junien, Saint-Jean de Luz (San Sebastian bezocht), Port Grimaud, Millau en Nebouzat.
Nu wil ik eigenlijk weer roadtrippen, maar misschien wat meer landen aandoen.
Bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië etc.
Alleen is 2024 voor mij een duur jaar, dus twijfel enorm of ik het dit jaar wel moet doen. Misschien stel ik het uit naar 2025.
Hebben jullie tips en tricks?
Welke plekken moet ik nog zien? Ik hou van historische bezienswaardigheden waar een verhaal aan zit. Daarnaast ook van prachtige uitzichten.
Let me know?
Ook over Spanje, Portugal en Italië :). Geen ervaring met die landen en kamperen.
Ik reis overigens met een kleine Quecha tent (opgooi tent).
Chat-GPT geeft dit als sugestie:
Dat klinkt als een geweldige roadtrip! Hier zijn enkele suggesties voor historische bezienswaardigheden en prachtige uitzichten in de landen die je gaat bezoeken:
### Frankrijk:
1. **Mont Saint-Michel:** Een historisch kloostereiland in Normandië, omgeven door een spectaculaire getijdenvlakte.
2. **Versailles:** Bezoek het Paleis van Versailles met zijn prachtige tuinen, een van de bekendste symbolen van absolute monarchie.
3. **Carcassonne:** Een middeleeuwse vestingstad in het zuiden van Frankrijk met indrukwekkende stadsmuren en torens.
### Spanje:
1. **Alhambra:** Een Moors paleis en fort in Granada met prachtige tuinen en een indrukwekkende architectuur.
2. **Toledo:** Een historische stad die bekend staat om zijn middeleeuwse architectuur en als een voormalige hoofdstad van het Spaanse rijk.
3. **Segovia:** Bezoek het oude Romeinse aquaduct en het Alcázar, een middeleeuws kasteel dat lijkt op het Disney-logo.
### Portugal:
1. **Lissabon:** Verken de wijk Belém met de Toren van Belém en het Jerónimos-klooster, beide op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
2. **Sintra:** Bezoek het Pena-paleis, een kleurrijk kasteel dat boven op een heuvel ligt en uitkijkt over de omliggende bossen.
3. **Évora:** Een stad met een rijke geschiedenis, met onder andere de Romeinse tempel van Évora en het klooster van Sint-Franciscus.
### Italië:
1. **Rome:** Ontdek het Colosseum, het Forum Romanum en het Pantheon, allemaal doordrenkt van oude geschiedenis.
2. **Florence:** Bezoek de Duomo, de Ponte Vecchio en de Uffizi-galerij voor een schat aan kunst en geschiedenis.
3. **Pompeii:** Een oude Romeinse stad die bewaard is gebleven onder as na de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Christus.
### Algemene tips:
- **Amalfikust, Italië:** Rijd langs de prachtige kustlijn en geniet van de schilderachtige dorpjes zoals Positano.
- **Provence, Frankrijk:** Verken de lavendelvelden, middeleeuwse dorpjes en de indrukwekkende Gorges du Verdon.
De beste tijd voor een roadtrip door Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië kan variëren afhankelijk van je specifieke interesses en voorkeuren. Hier zijn enkele algemene overwegingen voor elk land:
### Frankrijk:
- **Lente (april - juni):** Aangenaam weer, bloemen in bloei, en minder drukte bij populaire toeristische attracties.
- **Herfst (september - oktober):** Milde temperaturen, minder toeristen, en de herfstkleuren kunnen de regio's schilderachtig maken.
### Spanje:
- **Lente (maart - juni):** Aangename temperaturen, vooral in het binnenland en het noorden.
- **Herfst (september - november):** Nog steeds warm, maar minder druk dan in de zomer.
### Portugal:
- **Lente (april - juni):** Milde temperaturen en bloeiende landschappen.
- **Herfst (september - oktober):** Aangename temperaturen en minder drukte.
### Italië:
- **Lente (april - juni):** Aangenaam weer, bloeiende landschappen en minder drukte dan in de zomer.
- **Herfst (september - oktober):** Milde temperaturen, oogsttijd in de wijnstreken, en minder toeristen.
Over het algemeen vermijd je misschien de piek van de zomer (juli - augustus), vooral in populaire toeristische gebieden, omdat het dan erg druk kan zijn en de temperaturen hoog kunnen oplopen. Echter, als je van warm weer houdt en het niet erg vindt om de drukte te trotseren, kan de zomer ook een goede tijd zijn.
Houd ook rekening met lokale evenementen en festivals die je reiservaring kunnen verrijken. Controleer het weerbericht en specifieke evenementen in de regio's die je bezoekt om de beste tijd voor jouw roadtrip te bepalen.
Zorg ervoor dat je ook tijd neemt om van de lokale keuken te genieten en te genieten van de sfeer van de verschillende regio's. Veel plezier met je roadtrip!
Wat moet je nog moet zien? Niets moet, maar ik zie de Alpen niet in je vorige trips. Als je jezelf wilt trakteren op een echt mooie rit, overweeg dan de Route des Grandes Alpes. Van historie tot fantastische uitzichten en autorijden zoals je niet snel ergens anders kunt doen. In kilometers lijkt het nog wel mee te vallen, maar ik zou er drie dagen voor uittrekken. En eenmaal in Menton is Italië om de hoek, dan doe je daar een rondje meren. Mogelijkheden genoeg, je kunt ook via de Route Napoléon terug bijvoorbeeld. Succes met de afwegingen!