Nooit meer Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
29.08.2023 10:38
In het Fries wordt ‘je’ veel minder gebruikt 🤗
Geplaatst door: Nanka
, Datum:
31.08.2023 12:47
Geplaatst door: ® Prollie
, Datum:
01.09.2023 13:40
Wow, wat een reacties.
Had eigenlijk ook wel verwacht dat een enkeling zich aangevallen zou voelen. Want wij komen al jaren in Frankrijk, hoe durf jij dan zo over Fransen te praten! Foei! Om vervolgens ons/mij gemakshalve ook maar af te schilderen als asociale Nederlander(s), trol, etc. Hoe triest is dat?
Als voorbeeld de reacties van Fhilip, Bert en Alex.
Vooropgesteld, wij zijn juist absoluut niet veeleisend op vakantie. Vakantie is voor ons zwembad, zon, ‘s avonds vertier en af en toe een leuk uitje. Heel eenvoudig dus.
Wij zoeken dan ook altijd middelgrote tot grote campings uit, omdat wij (gezin met kinderen) van vertier en drukte houden. Misschien ook iets wat het overgrote deel op dit forum juist niet zoekt.
Na jarenlang vakantie ervaringen in o.a. Frankrijk, Italië en Spanje kan ik niet anders dan concluderen dat het verschil tussen die landen groot is. En Frankrijk springt er voor ons echt negatief uit. Het zal de cultuur zijn, de manier van benadering, hoe wij Nederlanders in het leven staan, maar ik blijf me verbazen.
Geen woord Engels kunnen of willen spreken (en dan ook nog op een grote camping), die vaak stoïcijnse houding, alsof ze je liever kwijt dan rijk zijn.
Ik/wij kunnen er maar niet aan wennen, dus voor ons vanaf nu au revoir France en volgend jaar weer ciao bella Italia!
Tenslotte wens ik iedereen hier veel plezier in Frankrijk volgend en wellicht nog dit jaar.
Het ga jullie goed!
Geplaatst door: Mascha
, Datum:
03.09.2023 22:43
Ik herken Frankrijk en de Fransen helemaal niet zoals TS omschrijft. Integendeel ik vind de meeste Fransen juist heel hulpvaardig. Ook al spreken ze niet allemaal Engels met gebaren komen we er altijd wel uit. Wij kamperen meestal op echt Franse campings en ook daar lijkt communicatie geen probleem. Soms gebruik ik deepl.com als ik er niet uitkom. Mijn ervaring is dat als je laat zien dat je de cultuur en de taal respecteert je er ook veel respect voor terugkrijgt.
Geplaatst door: Neel14
, Datum:
04.09.2023 13:48
@Mascha: ik ben het helemaal met je eens, wij ervaren het net zo.
Ik denk dat Prollie in zijn tekst het stukje 'hoe wij Nederlanders in het leven staan', moet vervangen door hoe hij (en zijn gezin) in het leven staan. Het heeft heel veel te maken met je eigen instelling en houding. Ik heb altijd geleerd: dat wat je geeft, krijg je ook terug. En meestal werkt het ook zo. En je zal best eens een Fransman tegen komen die eens wat minder aardig is, die met z'n verkeerde been uit bed is gestapt, maar dat kan je overal gebeuren. Ook in Italië! En dat veel Fransen geen Engels spreken, tja, je bent nu eenmaal in Frankrijk en niet in Engeland.
Maar ik wens Prollie ook alle goeds toe, en heel veel vakantieplezier in Italië. Hopelijk vind je daar alles wat je zoekt .
Geplaatst door: Koen
, Datum:
05.09.2023 13:13
ik doe toch ook hard mijn best om me in Frankrijk in het Frans uit te drukken, maar ik moet toch ook constateren dat de Italianen en Spanjaarden over het algemeen vriendelijker zijn dan de Fransen. Wij zijn als Nederlanders gewend om ons altijd maar aan te passen. Maar eigenlijk is het natuurlijk ridicuul. Toerisme is een enorme bron van inkomen voor Frankrijk, waarom kunnen ze niet iets dienstverlenender zijn? Wij spreken onze buitenlandse gasten toch ook niet in het Nederlands aan. Maar goed, die Fransen mogen een beetje arrongant zijn. Ze wonen simpelweg in het allermooiste land, we blijven toch wel komen. En als iets heel mooi is dan hoef je het niet te verkopen, dan verkoopt het zichzelf. Slimme of talentvolle mensen zijn ook altijd wat luier, het komt hun immers aangewaaid. Dit jaar zowel met heel veel plezier in Frankrijk en Italie verbleven. Op een Italiaans terras amuseerde een Italiaanse serveerster zich kostelijk omdat de kinderen een toetje als hoofdgerecht bestelden. Bij de toetjes kwam natuurlijk onherroepelijk de vraag of we nog een voorgerecht wilden bestellen. Een week later in Frankrijk, ze laten je een kwartier bij de entree van een terras staan, ze lopen 5 keer langs, en bij de 6de keer melden ze dat de keuken dicht is. Vervolgens ga je naar een andere gelegenheid, waar gemeld wordt dat er alleen nog friet te bestellen is, maar een Fransman 5 minuten later wel vrolijk een salade bestelt. Kennelijk was dat te veel gedoe om dat voor 8 personen te bereiden. Maar goed, ook wij blijven naar Frankrijk gaan, want het is er zo verschrikkelijk mooi. En gelukkig ook genoeg aardige Fransen.
Geplaatst door: ® Veneicera
, Datum:
06.09.2023 22:14
De Fransen zijn de ergste mensen, het spijt me dat ik het moet zeggen!
Ze zijn minachtend, hebben geen empathie en om je de waarheid te zeggen zijn er niet veel die hen mogen.
En toch hebben ze een prachtig land, en dat is jammer :)
Geplaatst door: Marik
, Datum:
06.09.2023 23:21
Tip: bezoek eens van die gezellige (kleinschalige) Franse dorpjes. Daar kom je de echte Fransen tegen die super vriendelijk zijn!! Ik weet zeker dat iedereen dat vindt. Ga je naar drukke toeristen plaatsen (en dan is Gardameer, ja! In Italië nog het ergste) daar kom je vaak wel wat onvriendelijkere mensen tegen die snel geld willen verdienen. Zeker niet altijd en als het wel zo is dan laat ik mij daar niet mijn vakantie door verpesten, maar lachen wij erom.
De reden dat wij overigens Italië en Spanje de laatste jaren meer links laten liggen is vanwege de vele aso Nederlanders (en ook Duitsers) die deze landen trekken en dat stoort mij juist enorm! Ik kom liever een keer een chagrijnig (en die kom ik nauwelijks/ niet tegen in Frankrijk) iemand tegen dan dat ik tussen alleenmaar tokkie mensen sta. Dat geeft ons een zeer onprettig gevoel en dat doet echt iets met de sfeer op een camping. Betekent niet dat op elke camping in Italië of Spanje veel tokkie mensen staan….
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
06.09.2023 23:51
Bottom line: in elk land heb je horken en lieverds, en door andere gewoonten wordt je soms verrast door reacties.
- In Frankrijk ooit een norse takelwagenchauffeur gehad, die als sneeuw voor de zon smolt toen hij merkte dat hij in het Frans een gewoon gesprek met me kon voeren
- Veel Nederlanders schrikken terug voor de Périphérique in Parijs. Niet nodig, als je weet dat dat geen voorrangsweg (laat staan een snelweg) is. Dus komt invoegend verkeer van rechts en heeft dat voorrang. Dat is voor elke Parijzenaar een no-brainer, maar veel Nederlanders denken dat iets dat er als snelweg uitziet ook wel een snelweg zal zijn. Niet dus. Oplossing: blijf standaard minimaal in de tweede rijstrook rijden, dan heb je nergens last van. Ga pas naar rechts als de borden duidelijk maken dat je binnenkort uit moet voegen.
- In Spanje verbaas ik me altijd dat ik voor tien uur 's avonds geen diner kan bestellen. Maar als ik hetzelfde zelf samenstel uit de lijst van het tapas (ook warme) kan het ook om vijf uur 's middags al.
- In Italië kunnen de automobilisten in de stad behoorlijk agressief zijn. Blijven toeteren als je per ongeluk klem gereden hebt, terwijl even ietsje achteruit rijden een veel snellere oplossing zou zijn. Florence was een drama, heb daar vijf rondjes om het centrum gedraaid voordat ik vanaf de linker baan een parkeerplaats op kon draaien. Maar in hartje Rome daarentegen reed ik probleemloos rond.