Nooit meer Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Prollie
, Datum:
23.08.2023 00:41
Ik zal wel de wind van voren krijgen hier, maar voor ons was dit de laatste keer Frankrijk.
Na een paar jaar Italië maar weer eens een poging gewaagd in Frankrijk. Het ‘feest’ begint al bij het eerste tankstation. Na 5 uur rijden zin in een broodje, in het Engels uitgelegd wat je wil hebben (sandwich with ham and cheese, hoe moeilijk kan het zijn) en ze staan je aan te gapen alsof je uit Swahili komt. Zwaaiend met de armen, alsof ze niet begrijpen wat je nu wil bestellen.
Ook op de camping, in de stad, hetzelfde verhaal. Animatie alleen in het Frans, terwijl 75% uit het buitenland komt. Restaurant bezoek, ze gaven ons het gevoel ons liever kwijt dan rijk te zijn. 0,0 gastvrijheid. Over het 5G netwerk hoeven we het al helemaal niet te hebben, 1,5 week geen bereik gehad. Alsof we in de jaren ‘80 leven. Badmeesters die je op een toon aanspreken, daar lusten de honden geen brood van. En natuurlijk alleen in het Frans.
Avondprogramma’s, een coverband of een quiz, alles in het Frans. Staat er een stof andere malloot 2 uur lang een quiz te houden in het Frans, geen kip die er wat van snapt en dus ook niet meedoet, maar gewoon stug doorgaan en de volgende dag weer. Om te gieren!
Het is ons inmiddels wel duidelijk geworden. Fransen zijn er vooral voor de Fransen zelf, stug en onbeschoft volk. Wij toeristen mogen alleen geld in het laatje brengen, maar ze zijn ons verder liever kwijt dan rijk. Gastvrijheid komt niet in het woordenboek voor van de Fransen.
Wat dat betreft kunnen ze nog ontzettend veel leren van de Italianen. Die maken van je vakantie een feestje en geven je het gevoel dat ze het ontzettend fijn vinden dat je hun land bezoekt voor een vakantie!
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
23.08.2023 08:00
Even samenvatten:
ppunt 1u spreekt geen woord Frans en kunt daardoor niet goed met de Fransen communiceren.
Punt 2 In het zwembad heeft uu iiets gedaan dat niet mag, verder zie punt 1
Punt 3 iin een restaurant was er iets aan de hand dat u niet nader benoemt
Punt 4 die mobile telefoon had geen bereik
Punt 5 Fransen zijn stug volgens u
Punt 6 ze spreken nog steeds frans
Geplaatst door: Saskia4
, Datum:
23.08.2023 08:39
@Prollie
Ik wens u heel veel vakantieplezier in Italië. Geniet ervan, daar is vakantie voor bedoeld immers. Ieder zijn ding, meningen verschillen. Wij vinden Frankrijk wel een heerlijk vakantieland. Dat mag toch???
Geplaatst door: Jack
, Datum:
23.08.2023 08:49
En gaat het tóch nog een keer Frankrijk worden......er zijn veel campings met Nederlandse eigenaar !
Maar gelukkig kan iedereen gaan , staan en leven waar hij of zij wil dus ....geniet en ga dáár naar toe waar je je prettig voelt.
Geplaatst door: Philip
, Datum:
23.08.2023 09:11
Gelukkig, weer een plekje meer vrij voor mij.
Het is trouwens ook heel leuk om het stukje nog eens opnieuw te lezen, en dan Frankrijk te veranderen in Friesland of Limburg of zo.
Geplaatst door: Liz
, Datum:
23.08.2023 09:16
Wel knap van je dat je meerdere avonden twee uur lang naar een quiz gaat zitten luisteren waar je niets van begrijpt! Maar als je je niet thuis voelt in Frankrijk, is het zeker beter om er niet meer te komen. Wellicht dat ze in Italie Nederlandse animatie hebben. Vaak is het een kwestie van: zoals jij doet, zo wordt je gedoet.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
23.08.2023 10:16
Geen wind van voren maar wat tips
Je telefoon staat normaal gesproken altijd op automatisch netwerk selecteren. Daardoor had ik eerst ook nauwelijks bereik. Heb handmatig andere provider gekozen, hele vakantie prima bereik. (Wel even om denken om weer op automatisch te zetten voor vertrek anders heb je na een grens ineens toch weer geen bereik. En Frankrijk is nu eenmaal een stuk minder dicht bevolkt dus is het netwerk ook minder.)
Stel je vriendelijk op. Dat werkt in Frankrijk, maar ook in andere landen zoals Nederland. Op "onze" camping zijn sinds twee jaar weer badmeesters, en van de strenge soort. Iedere keer bonjour en au revoir levert op dat ze op ons niet meer letten.
Regelmatig meegemaakt in winkels e.d. dat we in het Engels aangesproken worden. Dan probeer ik in het Frans terug te praten. Hoewel ik alleen in de zomervakantie Frans tegenkom/kan oefenen wordt het elk jaar beter.
Alles in het Frans? Perfect om je eigen Frans wat te verbeteren!
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
23.08.2023 10:32
Ik ging als echte Friezin dit jaar op vakantie naar Limburg.
Ik wilde op de camping een pizza Margaritha bestellen in mijn beste Nederlands maar de man snapte mij niet. Hij sprak alleen Engels.
Dan wilde mijn dochter telefonisch een afspraak maken om te paardrijden maar kon de man aan de telefoon niet goed verstaan.
De douche was koud, de flessenautomaat in de plaatselijke supermarkt was stuk, het regende en de Limburgse vlaai is lang niet zo lekker als oranjekoek
Dus nu ga ik nooit meer naar Limburg.
Ps de pizza was lekker en de paardrijtocht fantastisch.
Geplaatst door: Lisette K.
, Datum:
23.08.2023 11:03
Niet meer doen dan, naar Frankrijk gaan als je het echt zo erg vindt.
Als ik naar een ander land ga wil ik ondergedompeld worden in de cultuur en gewoontes van dat land, dan wil ik zo min mogelijk vasthouden aan de Nederlandse avg'tjes en Nederlandse bemoeials probeer ik ook te ontlopen. Net als Nederlandse animatie en gezellig met de tijdelijke buren barbecuen.
Ik begin in mijn 2 mavo-Frans dat ik 44 jaar geleden leerde, een paar standaardzinnen en als het dan niet lukt probeer ik over te schakelen op Engels en dat werkt meestal wel, ik heb mijn goede kant laten zien.
Geen bereik op de mobiel? Helemaal geweldig! Echt los van huis en werk en af en toe als we wel even bereik hadden de broodnodige berichtjes met de ouders op leeftijd uitgewisseld.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
23.08.2023 11:09
Als ik dit verhaal lees ben je er al met een vooroordeel heen gegaan en daar gaat het al fout, want alles wat dan tegenzit ligt dan aan Fransen die niet vriendelijk zijn. Jammer dat je het zo ervaren hebt, ik kan alleen maar zeggen dat wij juist positief verrast zijn door de vriendelijkheid van de Fransen. Ik ben er ook achtergekomen dat de taal (hoe mooi die ook is) soms hard overkomt terwijl de boodschap heel vriendelijk is.
In Italië vaak genoeg meegemaakt dat ze geen woord Engels spreken, maar dan vind je het waarschijnlijk niet erg….want dat heeft het z’n charme.
En om een land links te laten liggen, omdat je toevallig bij het halen van een broodje niet in het Engels wordt geholpen zegt mij alles hoe jullie richting Frankrijk zijn gegaan (lach er juist om ipv dat je irriteert). Typisch Nederlands dat het allemaal op onze manier moet, pas je zelf ook eens aan (en dat hoeft niet eens met een woordje Frans, want ik kan geen woord Frans en ook nog nooit nodig gehad).
Duitsers gesproken die dus juist Fransen veel vriendelijker vonden dan de Nederlanders. Bij Duitsers staan de Nederlanders bekend als afstandelijk en dat wij alleen maar met ons eigen volk contact willen en stiekem klopt dat ook wel.
Geplaatst door: S@ndra
, Datum:
23.08.2023 11:09
Tja, geen idee wat jullie de Fransen hebben aangedaan dat ze zo reageren op jullie verzoeken/vragen.
Onze ervaringen zijn heel anders. Met gebrekkig Frans, wat Engels en Google-translate komen wij altijd heel ver. Maak een opname van de menukaart en je kunt hem op je telefoon in het Nederlands lezen.
Verder hadden wij deze vakantie en paar probleempjes waarvan één vrij ernstig op een achteraf gelegen weggetje en zijn door passanten zo enorm fijn gelopen. Dat kostte die mensen en half uur van hun tijd en na ons uitvoerig bedanken was het antwoord: 'de rien'.
(Voor hen die geen Frans spreken, het betekent zoiets als: het was niets, geen enkele moeite.)
Maar ga jij fijn maar Italy, zulke gasten kan Frankrijk prima missen. En laat dit forum ook maar voor wat het is.
Geplaatst door: Domaine
, Datum:
23.08.2023 11:49
Hier juist andersom, voor het eerst Italië aangedaan dit jaar .
Dit land heeft voor mij niet wat ik Frankrijk vind .
Zeer beperkt supermarkt keuze ( ben verwend mbt de grote carrefours. )
Heb het heerlijk gehad hoor maar ik trek juist naar Frankrijk.
Ieder zijn ding .
Geplaatst door: Bert
, Datum:
23.08.2023 12:56
Mensen, trap er niet in. Dit is een trol om reacties uit te lokken. Hij zit lachend achter zijn computer.
, Datum:
23.08.2023 13:15
Als ik op vakantie ben, dan wil ik het gevoel hebben dat ze het fijn vinden dat ik hun land, hun camping, hun stad aandoe.
Waarom zou ik de Franse taal moeten beheersen? Wij verwachten toch ook niet van een Fransman dat hij de Nederlandse taal beheerst als hij ons land bezoekt?
Op een camping, waar 75% niet Fransen verblijven, geen woord Engels kunnen spreken vind ik niet bepaald klantvriendelijk? Jullie wel? Dat zou toch minimaal een vereiste moeten zijn?
Het is gewoon een stoïcijns volk, heeft niets te maken met cultuur.
En ja, dat irriteert mij, omdat ik elk jaar een godsvermogen uitgeef aan vakantie en ik daarvoor enige klantvriendelijkheid mag terug verwachten. Of is dat teveel gevraagd?
, Datum:
23.08.2023 13:19
Is dat zo Bert? En waarom zou ik een trol zijn?
Ik ben anders al aardig lang actief op dit forum, maar blijkbaar heb ik je tegen je zere been geschopt en ben ik nu ineens een trol.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
23.08.2023 13:44
Ik snap goed dat het vervelend is en vooral jammer dat het niet aan jullie verwachting heeft voldaan. Hopelijk volgend jaar in Italië beter!
Betekent alleen absoluut niet dat de gehele Franse bevolking onvriendelijk is. Hier in het zuiden van Frankrijk spreken de Fransen over het algemeen goed Engels. In sommige supermarkten spreken sommige werknemers nauwelijks Engels, maar dat betekent niet dat ze onvriendelijk zijn en dat is in Italië, Spanje, etc. net zo goed. Erg? Nee absoluut niet, je red je altijd wel.
Geplaatst door: Diana
, Datum:
23.08.2023 15:40
Wij zijn pas in Oostenrijk en Duitsland geweest... Ipv Frankrijk..
Nou, dat is ook wat hoor... Allemaal caravans precies op een rij, veel regels en op de camping in Duitsland mochten we zelf de stekker niet in het elektriciteitskastje doen. Daar moest iemand met een sleutel voor komen.
Ook weinig sfeer vonden wij.
Vrijdag vertrekken we weer, heerlijk op de bonnefooi naar Frankrijk.. Hoe mooi het overal ook is, wij kamperen het liefst in Frankrijk
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
23.08.2023 16:17
Heerlijk om te lezen dit, dat je zo je vakantie laat verpesten. Volgens mij kun je bij een tankstation zo een belegd stokbroodje aanwijzen, daar hoef je geen Engels voor te spreken. En ja, als je de Fransen vriendelijk benadert en beleefd reageert met "bonjour madame/monsieur" dan heb je al een wereld gewonnen. Maar wil je gewoon koppig in je eigen gelijk blijven volharden, dan zit er maar één ding op en dat is naar Italië. Voor ons is Frankrijk gewoon het ultieme vakantieland. En ja, ook al eens twee weken zonder WIFI doorgebracht. Je krijgt er niets van en het leven gaat gewoon door. Ciao!
Geplaatst door: S@ndra
, Datum:
23.08.2023 16:53
Je bent te gast bij de Fransen en als je daar te gast wil zijn respecteer je de Fransen zoals zij zijn. Dus probeer je Frans te spreken, want dan zijn de Fransen meteen veel aardiger gestemd.
Kun je dus een 'sandwich au jambon' bestellen in het Frans. Kun je groeten in het Frans, kun je in het Frans vragen of er iemand Engels spreekt.
Kun je met google-vertalen overweg etc.
En last but not least: Bedenk hoe blij wij hier met al die toeristen zijn. Bijvoorbeeld de Bollenstreek ontvangt meer dan 1.000.000 bezoekers in een tijdsbestek van acht weken. Zij willen Keukenhof zien. En dan zijn er ook nog toeristen die Keukenhof maar overslaan vanwege de drukte dus in werkelijkheid zijn het er nog veel meer.
In sommige Fransen stadjes is het nog erger dan dit. Massatoerisme is soms echt vreselijk voor de eigenlijke bewoners. Dus kijk beter waar je gaat en ontmoet de aardige Fransen.
Geplaatst door: Ilja
, Datum:
23.08.2023 17:13
Hahah die Ivo toch!
Nooit problemen met “het volk” , proberen correct Frans te spreken, ik stel mij er op in dat de animatie in het Frans is en nooit gedoe in zwembaden want ik gedraag mij en weet dat ze streng zijn.
Dit jaar voor het eerst in de Jura geweest, het viel mij op dat de Fransen hier nog wat gemoedelijker waren, zelfs tegen sluitingstijd namen ze alle tijd voor je. Hoe dan ook, in Nederland kun je horken treffen en dat is in het buitenland niet anders.
Geen wind hier hoor, die heb je zelf denk ik voldoende! Het is vaak de toon die de muziek maakt, en misschien valt jouw toon beter in Italie!