Nooit meer Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
23.08.2023 18:14
Hahaha Prollie, zo herkenbaar... Het misgenoegen dat ontstaat na de behandeling door een Fransman of -vrouw als reactie op de vaak lompe, onbeschofte, onbeleefde en/of arrogante houding van de (Nederlandse) toerist. Ga maar na, hebben jullie / heb je bij binnenkomst even netjes begroet, de eigenaar / werknemer van het etablissement of de winkel benaderd vanuit het perspectief dat jij gast bent? Je best gedaan om in de taal van het land je kenbaar te maken en daarbij geduldig wacht op de uitnodiging van de ander om over te gaan op een andere taal zoals bijvoorbeeld Engels? Ik verwacht eigenlijk van niet...
Het is echt niet de wind van voren krijgen, het is gewoon een kwestie van respect en fatsoen. Iets wat we in Nederland klaarblijkelijk (ik hoop slechts) grotendeels zijn kwijtgeraakt in onze omgangsnormen en -waarden. Gastvrijheid staat in het Franse woordenboek net onder respect en fatsoen, en net boven dankbaarheid.
Ga inderdaad lekker op vakantie naar een ander land waar jullie je wel prettig voelen. En met betrekking tot trollen heeft Bert zeker gelijk. Deze post op deze wijze op dit forum plaatsen is weldegelijk uitlokking (= trollen) op een (negatieve) reactie. Of je dat nu anoniem of geregistreerd doet, doet daar niets aan af.
Geplaatst door: Bert
, Datum:
23.08.2023 18:15
@Prollie Als je geen trol bent zou ik als jou was een consult boeken bij de psycholoog en als je wel een trol bent zou je hetzelfde moeten doen.
Ga hulp zoeken, zeker na al die trauma's die je in Frankrijk hebt opgelopen.
Geplaatst door: Nieneke85
, Datum:
23.08.2023 18:16
Op de camping waar wij dit jaar stonden was de animatie ook veelal in het Frans en amper engels en al helemaal geen Nederlands, terwijl driekwart van de camping gevuld was met nederlanders. Dat vond ik ook irritant maar de kinderen hebben er geen last van gehad. Die gaan toch wel naar de disco avond, de goochelshow, etc. Non verbale communicatie werkt dan soms ook afdoende. Verder hebben wij veel Fransen ontmoet die prima Engels konden. Soms wat halfbakken maar ze probeerde het wel. Ik probeer altijd eerst wat Frans te praten. Gevoel geven dat je beetje moeite doet als ik dan vraag of het in het Engels kan doen ze eigenlijk nooit moeilijk.
Geplaatst door: scg
, Datum:
23.08.2023 18:34
Goh, ga je naar Frankrijk en blijken ze allemaal Frans te spreken. Wie had dat verwacht.
Geplaatst door: Diny
, Datum:
23.08.2023 19:11
Beste Prollie, het is echt beter om nooit meer naar Frankrijk te gaan. Italië is veel beter. Plaatsen op de camping supergroot (????!!) , geen onverwachte kosten op de rekening als je op een terrasje zit. Fijne andere weggebruikers op de Autostrada.
Ik snap wel dat Italië veel beter is.....
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
23.08.2023 21:48
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
23.08.2023 22:58
Je kunt van Prollie veel zeggen, maar als je even zoekt zie je dat hij geen trol is. Sterker nog, hij is vaker in Frankrijk geweest...
Doet me denken aan die Nederlander op een camping aan de Tarn, die een uur klang tegen me stond te klagen over dat kl*ten-Frankrijk, met die horken van mensen, hun levensgevaarlijke rijgedrag, hun pratende geratel en natuurlijk bovenal die vermaledijde hurktoiletten.
Toen ik er eindelijk iets op kon zeggen, vroeg ik hem of hij voor het eerst in Frankrijk kwam. Nou nee, hij kwam er al tien jaar, op dezelfde camping met die vervloekte toiletten. want ja, het was toch wel een heel mooi land...
Goed Prollie, ofwel je hebt dit jaar domme pech gehad (maar dan zou ik daar niet gelijk het hele land op afrekenen), ofwel je wist wat je kon verwachten en dan heb je het aan jezelf te danken. Maar dat je dat dan hier ook nog komt vertellen in de wetenschap dat je afgebrand zal worden, dat gaat bijna op masochisme lijken:-)
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
24.08.2023 08:06
Onze ervaring is na 25 jaar kamperen Frankrijk anders.
Tuurlijk zit er wel eens een stugge Fransman tussen maar de volgende keer sta ik weer gewoon bij dezelfde fransoos in gebrekkig Frans wat te bestellen en bij de 2e keer kunnen we er samen om lachen als ik niet goed uit mijn woorden kom. De meesten waarderen enorm dat je je best doet!
Ik ben overigens wel benieuwd naar welke camping je bent geweest? Ik lees me van te voren erg goed in en wist dan ook dat de camping waar we nu staat, geen woord Engels/Nederlands word gesproken op de camping laat staan de animatie....
Geplaatst door: Lenn
, Datum:
24.08.2023 12:24
Wij waren in mei op de Dominicaanse Republiek,zo gek,ze spraken alleen maar spaans :-)
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
24.08.2023 13:24
Geplaatst door: Neel14
, Datum:
24.08.2023 13:39
Tja, als je graag Engels wil spreken in je vakantie, is het misschien handig dat je op vakantie gaat naar een land waar Engels de voertaal is. En als je op zoek bent naar een camping waar de animatie in het Nederlands is, zou een camping in Nederland een goed idee kunnen zijn.
Ook een optie kan zijn dat je even op google translate opzoekt wat brood, kaas en ham is in het Frans. Met een paar steekwoorden kom je er meestal prima uit.
Het is toch niet zo gek dat mensen je aanspreken in hun eigen taal, de taal van het land waar je op vakantie bent?
En ja, er zijn gebieden in Frankrijk waar je minder bereik hebt, soms zelfs helemaal geen bereik. Maar hoe erg is dat?
Als je alles wil hebben zoals het in Nederland is, dan moet je in Nederland op vakantie gaan. Ga je naar een ander land op vakantie, dan moet je je soms een beetje aanpassen.
Wij gaan al jarenlang op vakantie naar Frankrijk, dat Fransen stug zijn en een onbeschoft volk herken ik helemaal niet. Met mijn op school opgedane - toch wel wat beperkte - kennis van de Franse taal kom ik een heel eind, omdat over het algemeen iedereen bereid is om je te helpen. Een beetje combineren met wat handen- en voetenwerk, wat aanwijzen of gebaren, en soms wat Engels (ja, er zijn ook Fransen die wel kennis van de Engels taal hebben) komen we er altijd wel uit. Wij hebben al zoveel leuke en aardige Franse mensen ontmoet. Het is denk ik ook hoe je zelf mensen benadert. Als je zelf vriendelijk bent, krijg je meestal ook vriendelijkheid terug.
Maar als je het fijner vindt om op vakantie te gaan naar Italië, en daar wel vindt wat je zoekt, dan is dat toch helemaal prima? Lekker ieder jaar daar naar toe gaan zou ik zeggen, dan blijven de Frankrijk fans lekker naar Frankrijk gaan. Ieder z'n ding!
Geplaatst door: Lisette K.
, Datum:
24.08.2023 13:42
""Als ik op vakantie ben, dan wil ik het gevoel hebben dat ze het fijn vinden dat ik hun land, hun camping, hun stad aandoe.""
Even een zin gekopieerd van je waar ik op wil reageren
Die mensen in Frankrijk vinden het fijn dat je hun land/camping/stad aandoet, echt waar.
Ze zitten alleen een beetje "dubbel" in de wedstrijd. Behalve dat de campinghouder jou een fijne vakantie gunt is hij ook eigenaar van het bedrijf waar hij het alle gasten naar de zin wil maken en niet alleen Prollie en zijn gezin. Hij moet zijn boterham verdienen aan jouw vakantie!
Gasten willen schoon sanitair dus dat moet regelmatig schoongemaakt worden en soms wat vaker, omdat gasten denken; Ik ben de gast! Een ander vist mijn haren maar uit het doucheputje! Dan gebeurt het dus dat je even niet kunt douchen op een moment dat jij dat wilt, omdat die schoonmaakploeg bezig is.
Nederlanders klagen graag dus als de zoveelste persoon komt klagen dat dit niet goed, dat niet schoon, de frites niet te eten en de ijsjes te warm zijn snap ik dat de campingeigenaar niet geheel vriendelijk meer is. Temeer omdat een groot deel van de klachten niet ligt aan zijn manier van werken maar aan de te hoge verwachtingen van de gasten. Als het "restaurant" bij binnenkomst erg doet denken aan de gele M dan heb ik niet de illusie dat ik een maaltijd kan verwachten die een Michelinster waard is.
Geplaatst door: ® Ineke
, Datum:
24.08.2023 16:37
Inderdaad! Zo jammer😒 sinds mijn man 6 jaar geleden is overleden kom ik er helaas nooit meer…zulke fijne herinneringen aan meer dan 30 jaar Frankrijk
Geplaatst door: ® Lavendel
, Datum:
24.08.2023 17:01
Wij vieren al jaren met veel plezier vakantie in Frankrijk. Dit jaar een keer naar Italië. We spreken maar een paar woorden Frans. Genoeg om ons te redden met de dingen die we doen in onze vakantie. We spreken geen Italiaans. Op de terugreis zeiden we tegen elkaar dat wij de Italianen net iets behulpzamer vinden dan de Fransen. Nu komen wij niet op mega grote campings met animatie.
En in september gaan we gewoon weer naar Frankrijk :)
Geplaatst door: Ina2
, Datum:
24.08.2023 17:38
Hebben ook regelmatig vakantie in Italie gevierd. Heeft ook zijn charme....eten, koffie....schoon sanitair......maar de kampeerplekken.......postzegels over het algemeen.
En inderdaad zijn makkelijker benaderbaar........Toch wanneer we de Frejustunnel uitkwamen....zeiden we in koor "we zijn weer thuis". Wij spreken genoeg Frans om uit te leggen wat we bedoelen/nodig hebben..... meer ook niet....En vinden Italianen erg rumoerig.....maar alles heeft zijn charme.
Geplaatst door: Cor1956
, Datum:
24.08.2023 18:20
Er zijn mensen die zeggen dat Frankrijk een fantastisch land is, maar daaraan toevoegen dat het jammer is dat er zo veel Fransen wonen.
Er zijn mensen die zeggen dat het schijnt dat je in Frankrijk erg lekker kunt eten, maar dat ze alles wat er wordt geserveerd niet lekker vinden.
Die mensen bestellen in een restaurant een steack hache en zijn dan boos dat ze geen biefstuk, maar wel een hamburger krijgen.
Wanneer je je echter een klein beetje verdiept in de Fransen , hun taal en hun cultuur dan wordt het een heel ander verhaal.
Dan zeg je 's morgens bij de bakker netjes Goedemorgen (in het Frans is dat Bonjour) en wacht je bij een restaurant netjes tot je een tafeltje aangewezen krijgt en ga je niet plompverloren ergens zitten
Dan zul je zien dat de Fransen het erg waarderen dat je van hun gastvrijheid geniet en ontstaat er een fijn contact.
Het gevolg is dat je dan een wereldvakantie kunt hebben.
Als je dat allemaal niet wil, dan ben je wellicht geen trol, maar moet je wel je heil ergens anders zoeken.
Geplaatst door: ® Es
, Datum:
24.08.2023 21:59
Ik zeg altijd, je trekt mensen en situaties aan die overeenstemmen met jouw eigen 'frequentie'/vibe/golflengte dus wat jij in een ander ziet/beleeeft zegt veel over jezelf en de stemming/humeur/ frequentie waar jii in zit. Nu ben ik een positivist en voorál op vakantie dus ik kom bijna alleen maar mooie mensen plekken en situaties tegen, ongeacht de taal die er gesproken wordt. Moet zeggen dat het vooral heel relaxt is om te weten dat er in de meeste situaties iets posituuefs te zien is . En dit forum vind ik top want er zijn veel mensen die op dezelfde golflengte zitten waardoor ik al veel mooie campingtips heb gehad, superfijn!!
Van mij geen wind van voren Prollie, maar ik gun je een positieve ervaring want die is er zeker te halen in Frankrijk.
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
24.08.2023 22:04
Vorig jaar en dit jaar bezochten we een land waar we de taal niet spraken.(Tsjechië) Vermoeiend, want we misten daarmee de aanplakbiljetten voor vlooienmarkten, muziekavonden etc. Toch twee formidabele vakanties gehad. Je lacht om je "blunders"(geld proberen te pinnen uit een pakjesautomaat), behelpt je met google translate en beeld gewoon uit dat je met twee personen komt slapen voor 2 nachten.
Onze grootste verademing? Amper Nederlanders op de campings. Niemand die zomaar aan een terras tafeltje schuift, drie volle weken schone toiletten, overal!
Onze grootste ergernis? Om 13.00 uur einde middagpauze en vijf caravans die in wilden schrijven. Nummer 5 was een mevrouw uit Holland, ik wil haar niet eens Nederlander noemen. Met veel gekwek en gekwaak wilde ze voordringen. In een supermarkt idem: gegil. Van wie? Landgenoten uit ons kleine kikkerlandje.
Ik mis Frankrijk, wat genoot ik ervan. Maar al die Nederlanders die er ook hun vakantie willen vieren? Blij dat er soms liever naar een ander land gaan.
In de herfstvakantie gaan we nog even naar Frankrijk, lekker tussen de Fransen.
Tot slot nog een tip. Ipv de tolweg RN rijden, stoppen bij een supermarkt en daar je lunch zelf bijeen sprokkelen. Heerlijk vers, geen gedoe met de taal en nog voordeliger ook.
Over de Italianen ben ik het met je eens. Na een verblijf op hun camping ben je al haast familie.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
24.08.2023 23:59
@Irene: als je op 1 of 2 sterrencampings, of liever nog campings bij de boer komt, tref je amper Nederlanders (tenzij er NL eigenaren zijn, maar dat kun je hier op de site checken.
Overigens, sinds ik een paar jaar geleden in een Frans ziekenhuis gelegen heb, heb ik me voorgenomen nooit meer naare een land te gaan naar een land waar ik me niet verstaanbaar kan maken. Mag Scandinavië of Griekenland zijn, want daar spreekt men doorgaans redelijk Engels. Wat was ik blij dat ik behoorlijk Frans spreek, anders had ik me daar echt geen raad geweten.
Geplaatst door: Marijke
, Datum:
25.08.2023 10:04
Prollie, al die ergernis had je kunnen voorkomen door eerst te zeken op Nederlandse campings met Nederlands vertier. Er zijn heel veel mensen die het juist leuk vinden om naar een Franse camping te gaan. Wij vonden het juist altijd een uitdaging op vakantie en toch proberen zoveel mogelijk te bereiken met een paar woorden. Wij wonen nu 16 jaar in Frankrijk en kan mij niet vinden in jouw bericht.