harde wind in Cote d'Azur (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Yvonne2
, Datum:
09.08.2023 13:00
Mijn zoon en zijn vriendin hebben tot vorige week gekampeerd op een camping in Grimaud, camping ligt aan het strand. Ze zijn eerder weg gegaan omdat ze o.a. erg veel last hadden van de wind (ook vanwege de hitte). Het was net of ze gezandstraald werden (dit waren hun woorden). Nu is mijn vraag: waait het altijd zo hard in die regio of was dit een uitzondering? En hebben meer mensen last gehad van deze wind? Of was dit wellicht de Mistral? Ik denk er nl. aan om volgend jaar in die regio naar een camping te gaan die aan het strand ligt maar als het zo hard waait twijfel ik hierover.
Geplaatst door: Den
, Datum:
09.08.2023 14:32
het waait geregeld in Zuid-Frankrijk, dus ook aan de Cote d'azur. De sterkste winden komen uit het noordwesten en koelen behoorlijk. Heel kort door de bocht: er wordt lucht over Frankrijk van NW richting ZO geblazen (door Rhonedal geperst) omdat de Middellandse Zee (Golf van Genua) een laag druk gebied vormt. Windstoten tot boven kracht 10 (orkaankracht) zijn wel gemeten. Meestal windkracht 7/8 oid. (afhankelijk van luchtdrukverschil en locatie). Menig kampeerder is al verjaagd. Meestal duurt de Mistral enkele dagen tot wel meer dan een week!
, Datum:
09.08.2023 16:51
@Den, dat is de Mistral, daar heb ik al meer over gehoord. Wij zijn een hele tijd geleden in die regio geweest en ik kan me niet herinneren dat het toen zo hard waaide. Mijn zoon heeft er de hele vakantie (1,5 week) echt last van gehad. De ene dag wel meer dan de andere dag en ook geen koude wind, dus of het de Mistral was...? Als het altijd zo hard zou waaien gaat toch niemand op het strand kamperen? Ik meen te herinneren dat ik ergens heb gelezen dat er meer mensen zeiden dat het er een paar weken terug hard waaide, maar weet dit niet meer zeker. Ik kan het ook nergens terugvinden. Ook niet in de meningen van kampeerders. Misschien toch maar gewoon proberen...
Geplaatst door: Cato
, Datum:
09.08.2023 17:18
Sowieso waait t vaak eehard in deze regio's. Aan de kant van Montpellier heb je de Tramontana en die is ook heel erg. Wij zijn er een keer voor weggegaan! Onderweg waaide de caravan spiegel eraf! Was niet leuk meer! Daarna zijn we er nooit meer geweest......
Geplaatst door: Ilja
, Datum:
09.08.2023 20:55
Toevallig is een collega van mij net terug gekomen uit die regio en die benoemde het ook. Ik gaf aan aan de kust dat t altijd wel wat harder waaide, maar volgens hem zei de lokale bevolking ook dat het harder waaide dan ze gewend waren.
Geplaatst door: ® Janeway
, Datum:
09.08.2023 22:12
wij zaten niet aan de kust maar wat noorderlijker. In de buurt van Gap. Het heeft echt elke dag hard gewaaid daar. Zelfs stormachtig met als gevolg een tak op de vouwwagen. En een paar dagen later nog een die net mijn hoofd miste. Dit waren geen stokjes maar toch redelijk dikke takken. Maar goed elke dag dus koude wind. En aangezien we aan de kust wonen zijn we qua wind wel wat gewend maar ik vond dit ook erg opvallend. Ik vroeg me af of dat dus altijd zo was in die regio..
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
09.08.2023 22:37
We hebben jaren gekampeerd op camping Aloha in Sérignan-Plage. Ook vaak een rode vlag gehad aan het strand, dan voelde het idd net of werd je gezandstraald. Wij vonden het al zo apart dat die camping zo goed was voorzien van zwem- en glijbanen 😉 Nu alweer jaren kamperen aan een rivier en we willen niet meer anders.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
09.08.2023 23:11
Wij gaan vaak naar de cote d’Azur (o.a. Ook Grimaud) en daar nog nooit last gehad van harde wind dus ik denk toeval. Wij hebben daar ook al op campings direct aan zee gestaan.
Richting Spanje en Spanje zelf aan zee wel al een paar keer harde wind meegemaakt, maar dat is vaak maar enkele dagen dus voor ons niet storend. Liever een keer wat wind dan die enorme hagelstenen in Noord-Italië en Kroatië.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
09.08.2023 23:58
Hmm, officieel begint de Côte d'Azur volgens mij pas in het departement Var en waait de Mistral toch vooral door het Rhônedal. In Avignon heb je mensen die alleen al van het gefluit van de wind gek worden, en dan houdt ie meestal nog drie dagen lang aan ook, of twee keer drie dagen.
Maar afgezien daarvan zit je aan de Côte d'Azur natuurlijk op een grensgebied van bergen en zee, zeker in het oosten, en dat is een mooi recept voor onvoorspelbaar weer. Vaak heel mooi, maar je kunt pech hebben. Oppassen dus, zowel bij een bergwandeling als wanneer je de zee op gaat.
Geplaatst door: RamonAd
, Datum:
10.08.2023 16:15
Nu 1,5 week terug uit Cannes. Wind was best pittig het tweede gedeelte van onze trip. Harder dan vorig jaar. Maar alsnog goed te doen.
, Datum:
10.08.2023 19:25
Dankjewel iedereen voor jullie reacties! Ik denk dat ik het toch maar gewoon moet gaan proberen.
Geplaatst door: ® ignas
, Datum:
13.08.2023 10:50
Wat dit jaar anders maakte dan afgelopen jaren is dat in juli de straalstroom lange tijd vanuit westelijke richting over de Atlantische oceaan stroomde en pas boven de Britse eilanden naar het zuid-oosten draaide om vervolgens weer tamelijk strak naar het oosten te waaien. Dat zorgde voor wekenlang nat weer in het VK, N-FR/Benelux en ook over vrijwel het hele alpengebied. De in ZO richting waaiende straalstroom boven Frankrijk hield het hogedrukgebied boven de Middellandse Zee ferm op z'n plek, evenals de depressies die over de Atlantische Oceaan naar het midden en noorden van ons continent voerden. Daar waar depressies en hogedrukgebieden elkaar "raakten" (Corbieres, Provence/Riviera) waaide het eind juli/begin aug heel lang heel hard omdat de locaties van de depressie en het hogedrukgebied nauwelijks veranderden, mede vanwege de constante sterke straalstroom. Pas de afgelopen dagen veranderde de straalstroom boven W-EU van koers, verminderde de sterke wind in Z-Fr en vloeit nu ook warmere lucht vanuit Z-EU naar NL ( https://windverwachting.nl/straalstroom-jetstream-300hpa.php ).
, Datum:
14.08.2023 13:02
Duidelijk, Ignas! Dankjewel. Hopelijk waait het volgend jaar iets minder 😀