Vanaf wanneer Zuid-Frankrijk met Baby? Tips? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Madammeke
, Datum:
05.08.2023 12:33
Goedemiddag allemaal!
Wij zijn in het verleden al vaak met de auto naar het zuiden getrokken, voornamelijk Hérault regio vinden we helemaal geweldig.
Intussen is ons eerste kleintje opkomst, en zijn wij uiteraard ook al wel aan het nadenken over de eerste vakantie als gezinnetje. =)
Het duurt nog eventjes, maar normaliter zijn we in maart met z'n drietjes. Doordat ik in de zorgsector met kleine kinderen werken, geniet ik van langere moederschapsrust (Belgische regelgeving), en laat ik hierdoor tot begin juli lekker thuis zijn.
Ideaal leek het ons dus om dan einde juni als ons kleintje rond de 3 maanden is, nog een weekje of 10 dagen richting het zuiden eruit te knijpen voor het hoogseizoen volledig op gang komt.
Het zou voor ons de eerste keer zijn dat we met zo'n kleintje de weg op moeten, en ik ben een beetje op zoek naar ervaringen/tips hierin. Is het goed te doen met de wagen met zo'n kleintje om zover te rijden? We rijden er van bij ons uit inclusief uitgebreide stops zo'n 12u op, dus hadden gedacht om rustig 's ochtends te vertrekken zodat we tegen de avond aan kunnen aankomen. Vroeger reden we 's nachts maar dat zie ik niet zo zitten met een klein hummeltje erbij. Andere optie is een overnachting bijboeken halverwege.
We zouden verblijven in een huuraccomodatie/stacaravan, wat we voorheen ook altijd gedaan hebben. Zijn er mensen met ervaringen met zo'n kleintjes op de camping? Fijne vakantie gehad, leuk om te doen of hadden jullie zoiets van we hadden beter gewacht tot ze wat ouder waren?
We zijn niet van plan om er een heel actieve doe vakantie van te maken. Rustig wat terrassen, een hapje gaan eten, marktje meepikken, wat langs het zwembad of aan het strand liggen (lekker in de schaduw en geen uren aan een stuk uiteraard), wat wandelen en winkeltjes snuisteren, ...
Zou dit doenbaar zijn? Of wachten we beter tot september wanneer ons kleintje +/- 6 maanden zal zijn? Ik vind het wat moeilijk inschatten welke leeftijd het beste is.
Alvast hartelijk dank voor jullie tips/ervaringen!
Geplaatst door: Wilma82
, Datum:
05.08.2023 12:53
Hoi. Allereerst gefeliciteerd met de zwangerschap.
Het is heel afhankelijk van hoe je jezelf voelt, na de bevalling. En hoe is je kindje.
In een huuraccomodatie lijkt het mij prima kunnen.
Wij gingen kamperen toen onze middelste 6 maand was. Was warm maar te doen.... Nu staan we in Zuid Frankrijk en is de jongste 15 maand .. dat is lastiger met slaapjes overdag ...we lopen wat af om hem in slaap te krijgen....
Een goede draagzak is ideaal op marktjes, lekker veilig bij een vd ouders en schermt meteen wat prikkels af... .
Ik denk dus dat het prima kan, maar zou niet al te vroeg boeken , eerst ff de bevalling enz afwachten...of je moet makkelijk kunnen annuleren.....
Groetjes wilma, mama van 3 kids
Geplaatst door: Marike
, Datum:
05.08.2023 18:28
Inderdaad wat Wilma zegt; het is afhankelijk van hoe jullie je voelen na de bevalling. Ik weet dat wij prima op vakantie konden na 2-3 maanden.
Je moet alleen rekening houden dat je met een baby een heel andere vakantie krijgt dan normaal. Als je denkt dat je baby rustig is en je een marktje wil bezoeken, kan dat 5 min anders zijn en zit het marktje bezoeken er niet in. Anderzijds met een baby kun je misschien nog wel meer je eigen gang gaan dan wanneer de kinderen wat ouder zijn.
Juist met baby vonden wij mooi weer en de plek waar je staat op de camping belangrijk, omdat je veel bij je caravan zit en verder niet heel veel doet….en om met slecht weer bij je caravan de hele dag te zitten lijkt mij niets. Voor een dag of 2 dagen prima, maar als het langer is dan is het niet ideaal.
Ik zou de rit rustig aan doen en met overnachting, dat heeft ons heel veel rust gegeven met een baby. En verstandige keuze om overdag te rijden.
Geplaatst door: Nico
, Datum:
05.08.2023 18:51
Ik wilde eigenlijk niet reageren maar doe het toch even !
Hallo, wakker worden.
Jullie baby heeft geen vakantie nodig maar de drie R-en.
Waarschijnlijk zijn jullie nog redelijk jong en dus 50 jaar vakantie aan kunnen.
Mocht je 2 keer per jaar met vakantie gaan betekend dat dus 100 vakanties.
Wacht nog een jaartje dan weet je hoe jullie kindje reageert op veranderingen enzovoort.
Geplaatst door: Johan91
, Datum:
05.08.2023 19:56
Wij gingen naar Zuid Frankrijk toen onze baby 8 weken oud was. Ging prima, gewoon gaan. Een baby heeft niet veel nodig. Zolang het kan slapen, eten krijgt en zo nu en dan een schonen luier maakt het voor die baby niet uit waar het is.
Als je in juni gaat zou ik nu niks boeken maar de zwangerschap even afwachten. In juni is er altijd plek. Ik zou in iedergeval kijken naar een camping met een binnenzwembad.
@Nico, had maar niet gereageerd want aan zulke onzin heeft TS niets..
Geplaatst door: An
, Datum:
05.08.2023 20:53
Onze eerste ging mee kamperen toen ze 12 weken oud was. Het ging heel goed. Ik gaf borstvoeding en dat was ook makkelijk. Stoppen als ze wakker zijn. Even plat op een kleed dan. Verder heeft zo'n kleintje weinig nodig. Slapen kan ook heel goed in de wandelwagen.
Geplaatst door: Ilja
, Datum:
05.08.2023 21:14
Hi! Spannende tijden. Wij hebben altijd gekampeerd van baby af aan met onze kinderen. Bij de oudste (nu18) was het even wennen want a de eerste en b een huil baby. Toen we de eerste langere reis met hem maakten heb ik een baby reiswieg gehuurd, daar kon hij lekker plat in liggen. Omdat wij tent kampeerders zijn en het erg heet in de tent kon worden met slaapjes reden we smiddags als kinderen sliepen een tijdje rond met de auto, zij slapen in de airco en wij genieten van de mooie omgeving.
Ik snap de drie R-en die Nico benoemt maar je kinderen worden zo relaxed als dat je ze opvoedt, dat hoeft allemaal niet zo spastisch.
Wij gaan volgende week nog een weekje weg. Alleen de twee jongsten van 14 en 15 gaan mee. Ze vroegen hoe lang het rijden was, wij vertelden ze een uur of tien ongeveer. Oh dat vonden ze erg mee vallen, zijn wel wat gewend.
Ik wens je nog een fijne verdere zwangerschap toe!
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
05.08.2023 22:25
Ja hoor, kan prima, zolang je je er zelf goed bij voelt. Wij gingen 28 jaar geleden met ons eerste kind in een paar etappes naar Midden Frankrijk. Hij was toen 8 weken. We sleepten nog een babybad mee… De grootste beperking was ikzelf, omdat ik dacht (na een keizersnee) nog gewoon de wandelingen te maken die ik daarvoor gewend was.
Twee jaar later, met een tweede kind erbij namen we al heel wat minder spullen mee. Dochter was toen 3 maanden en kon prima in een emmer gewassen worden. Ze kunnen ook prima onder de douche met een ouder, terwijl de ander klaarstaat om af te drogen.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
06.08.2023 04:42
Het jongste was bij ons 7 mnd, is net hoe het uitkomt natuurlijk. 's nachts doorslapen zou ik wel een vereiste vinden.
En een tip, omdat ze op die leeftijd achterstevoren in de auto zitten/liggen... Verwijder de hoofdsteun van de passagiersstoel (wél meenemen!!!) En ga zelf daarachter zitten. Dan kun je toch goed naar voren kijken maar ook je kind goed in de gaten houden, evt fles geven enz. Onze ervaring is ook dat ze tot een jaar of twee grootste deel van de reis slapen dus je kunt juist lekker doorrijden.
Geplaatst door: Madelon
, Datum:
06.08.2023 08:38
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Wij zijn met beide kinderen toen ze een maand of 4/5 waren naar Zuid Frankrijk geweest in een stacaravan. Het reizen ging prima, want ze sliepen lekker veel. Wel wat vaker stoppen onderweg. Een overnachting kan ik dan ook zeker aanraden bij zo'n stuk!
Bij beide kinderen ging het in de stacaravan hartstikke goed. Zolang je je instelt op dat je vakantie er heel anders uitziet, je niet teveel wilt en genoeg rustmomenten inpland en je zoveel mogelijk hetzelfde ritme aanhoudt als thuis dan is de kans groot dat het een fijne vakantie kan worden.
Omdat je veel meer tijd in en rondom je caravan bent, zou ik goed kijken naar wat je gaat huren. Een mooie plek met bijv een loungebank op een veranda of fijne ligbedjes is ideaal voor als je baby slaapt en je wat tijd hebt om zelf te ontspannen. Er zijn zelfs caravans met een eigen jacuzzi op de staanplaats als je het helemaal relax wilt maken.
Ook goed opletten dat je caravan airco heeft.
En goed opletten dat er een babybedje in een slaapkamer past! Dit is niet altijd zo, wij hebben daardoor bij 1 van de kinderen gehad dat het babybedje in de "huiskamer" van de caravan moest. Niet ideaal tijdens de slaapjes en in de avonden.
Geplaatst door: Toon
, Datum:
06.08.2023 11:59
De 3 maal r is vervangen voor de 3 maal o.
Onrust, onreinheid, onregelmaat.
Ga je op vakantie met een baby dan zit je ergens anders voor het kind te zorgen.
En let wel, een baby heeft heel veel aandacht nodig.
Vraag aan de baby wat hij wil, zegt hij niets, blijf dan thuis en probeer de 3 maal r na te leven.
Geplaatst door: Ina2
, Datum:
06.08.2023 12:06
Wanneer ik terug denk aan die tijd.......we noemen dat onze Center Parcs Periode........ Denk ik aan gebroken nachten....en slaaptekort........ dus.... geen 2 x 12 uur rijden om 10 dagen in Frankrijk te zijn. We huurden een bungalow in Nederland en tijdens de middagdutjes lazen wij een boek. 's Avonds heerlijk op ons eigen terras tot de zon onder ging... zwembad vlakbij .Nooit spijt van gehad, en daarna onze schade dubbel en dwars ingehaald.....
Geplaatst door: conny
, Datum:
06.08.2023 13:52
Als alles goed gaat en jullie het zien zitten, kan het best, maar : heel de dag in een maxi cosy slapen ?
Genieten (eerste vakantie met z'n drieën) kan overal, dichterbij misschien ?
Veel plezier !
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
06.08.2023 23:01
Ook van deze kant gefeliciteerd!
De enige die antwoord op jouw vragen kan geven, is jouw kind, want elk kind is anders. Het ene kan prima reizen, het andere huilt de hele rit. Geloof me, als dat laatste het geval is wordt naar Zuid-Frankrijk gaan een heel vermoeiende rit. Twee keer twaalf uur lijkt me sowieso pittig, al is het maar omdat je nu ook nog tijd moet maken om je kind te voeden en te verschonen.
Voor je kind maakt het op deze leeftijd verder niet uit waar jullie heen gaan, dus als jullie de Hérault een lekker ontspannen plekje vinden, moet je dat vooral doen. Maar zeker zo'n eerste reis zou ik proberen de kilometers op te breken in wat meer hapklare brokken. Gaat dat goed, dan kun je altijd opbouwen.
Geplaatst door: Klapkar
, Datum:
06.08.2023 23:17
Wat tof dat jullie een kindje krijgen!
Heerlijk om dan lekker lang verlof te hebben, nog lekkerder om als gezin samen te genieten.
Kijk waar jullie je goed bij voelen, als jullie als ouders ontspannen zijn dan is jullie kleintje dat ook (mits er niks bijzonders aan de hand is).
Dus lekker ver weg als dat jullie goed doet, lekker dicht bij als dat meer ontspanning geeft!
Onze kinderen zijn altijd vanaf het begin mee op alle vakanties geweest, maar die sliepen ook overal. De jongste spande de kroon, die was 6 weken oud toe we terug kwamen van 3 weken kamperen in Frankrijk! Als die later geen reiziger wordt 😉
Maar doe dat waar jullie als ouders je goed bij voelen, dan voelt je kleine jullie ontspanning!
Geplaatst door: Madammeke
, Datum:
07.08.2023 23:48
Hartelijk dank voor de vele nuttige tips en ervaringen!
Uiteraard hangt veel er vanaf hoe ik als mama en ons kleintje tegen dan zijn, hoe de bevalling verloopt e.d en hoe vlotjes we hier bieden van herstellen. We zouden ook niet op voorhand boeken maar gewoon een weekje of 2 vooraf als we zelf aanvoelen of het kan of niet.
Alternatief wat we al in ons hoofd hadden was inderdaad Centerparcs, wat we bij mooi weer even goed vinden, maar we waren al een beetje richting plan B aan het denken mocht het niet zo'n fijne voorzomer zijn volgend jaar of wat verder rijden richting zonnigere oorden aldanniet een optie zou zijn. Mama en papa zijn wel een beetje zonnekloppers en dit jaar stond er ook niks op het programma in het kader van vruchtbaarheidsbehandelingen e.d . Gelukkig eindelijk met succes, daar laten we de zonnestralen natuurlijk graag een zomer voor! Maar dat maakt dat wij ook wel heel reikhalzend uitkijken naar de eerste zomervakantie mét ons langverwachte kleintje er eindelijk bij. =)
Alternatiefje wat we ook in gedachten hadden was om te wachten tot september (dan zou ons hummeltje al meer tegen de 6 maanden aanzitten) maar dan moeten we de werkgever wel weer lastigvallen met een vakantieaanvraag, waardoor we wat voorkeur hadden om de moederschapsrust die dan toch langer loopt een beetje nuttig te gebruiken.
Ik ben kinderbegeleider van beroep, dus advies over 3 'R'en, hoeven niet, dankjewel. Dat is ook je manier van opvoeden, de éne vind die regelmaat superbelangrijk, andere kindjes hebben daar minder nood aan (hangt niet alleen van karakter kindje af maar ook van wat je als ouder daarin meegeeft). Dat wordt nu eenmaal wait and see. Jammer dat er gelijk zo negatief gereageerd word door sommigen op een naar mijn idee heel normale vraag. Gelukkig ook veel bruikbare adviezen, tips en ervaringsverhalen meegekregen waarvoor dank, daar kunnen we zeker mee verder!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
08.08.2023 00:08
Negatieve reacties, eh tja, het blijft Internet.
Filter de reacties waar je iets mee kunt er uit en vergeet de rest. Was vast ook goed bedoeld, maar kwam niet aan.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
15.08.2023 12:54
De eerste vakantie met onze hummel was toen hij 7 maanden was. De reis duurde best lang, naar mijn idee was het telkens stoppen voor fruithap of schone luier. Op gegeven moment gewoon maar op de achterbank gevoed want het schoot niet op. De eerste mobile home die we huurde was idd te krap voor campingbed. Daarna nooit meer een MH gehuurd die 3 meter diep was: je kunt je kont er niet in keren. Dus idd let goed op wat je huurt. Bij tweede kind waren we op Gervanne Camping in de Drome, die hadden soort huisjes in een tuinsetting staan dat vonden we heel relaxed als ze in de middag sliepen. de babyfoon haalde het zwembad dus we konden zelfs even een duik nemen om af te koelen en daarna weer bij ons huisje in de zon zitten. Er waren daar heel veel baby's in het voorseizoen, allemaal kinderwagens bij het zwembad. Misschien is daar nu veel verandert want we zijn 16 jaar verder inmiddels.
We gingen met eerste ook naar de auvergne: en ik heb met wandelingen me echt suf geduwd op heuvelachtig terrein. Eerder op Terschelling met hem fietskar gehuurd waarin hij heerlijk kon slapen in de fietskar en wij fietsen en wij dus op pad konden dat was veel fijner. Dan zou je kunnen denken aan bv Ile de Re (of omgeving) dat is echt een fietseiland waar je dergelijk spullen ook kan huren.
Je kan met baby ook prima meerdere plekken aandoen: wij huurden dan MH op twee verschillende plekken, met korte afstand ertussen, konden wij toch van omgeving veranderen.
Succes met de zwangerschap en geniet van het uitzoeken van mogelijkheden waar je met je kleintje naar toe zou kunnen.
Geplaatst door: svdl
, Datum:
17.08.2023 15:58
Aller eerst gefeliciteerd. En wat je zelf al zegt je moet het tegen die tijd bekijken hoe het met jou en de kleine gaat maar als alles gewoon top gaat zeg ik doen.
Onze oudste en middelste waren 5.5 maand toen we gingen kamperen en de jongste 3.5 maand. Met de oudste was het 2 keer spannend want eerste vakantie maar ook de eerste vakantie dat we gingen kamperen met een geleende tent. Heel goed bevallen.
De jongste was dus ongeveer even oud als dat het bij jullie zal zijn en zijn we, wel in 2 etappes, naar een camping in het dal bij alp huez geweest.
We hadden de wandelwagen mee en ze heeft geslapen in de wandelwagenbak op de grond dus niet eens in een campingbed en dat ging prima.
Mensen zeiden ook kamperen met zo een klein kindje en zo ver weg. Ik zei volgens mij wordt het volgend jaar lastiger en dat klopte want toen kon ze kruipen en aan de hand lopen en was het veel meer opletten.
Nu was het zo als ze maar haar slaapjes kreeg, knuffels, eten en schone luier was ze snel te vrede. Maar moet wel zeggen dat ze toen al goed sliep. Om 6 wakker en na een fles ging ze weer slapen
We hebben zelfs een uur of 8 op de berg gestaan met haar in de schaduw om de tour etappe te zien