Route met caravan (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Karen
, Datum:
16.07.2023 18:40
Aangezien we ivm werkzaamheden bij Luik onze gebruikelijke route niet kunnen rijden hebben we 3 opties. Heeft iemand recentelijk één van onderstaande routes gereden en kan iets vertellen over de werkzaamheden/wegdek
Antwerpen-brussel- reims-dijon- verder op route soleil. We lezen op forums dat delen op deze route zeer slecht zijn...niet aan te raden met caravan. Is dat recent ook nog zo?
Antwerpen-brussel-luxemburg-metz-nancy etc.
Luik-verviers-luxemburg. Dit stuk kennen wij niet omdat we normaliter luik-luxemburg de E25 nemen, maar dit nu niet kan. Hoe is deze route? Via Namen heeft niet onze voorkeur.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
16.07.2023 18:56
Ik zou via Verviers en dan naar Luxemburg doen. Prima route. Alleen het laatste stuk in Belgie (N62) is smal en bochtig. Maar daarvoor en daarna weer acceptabel / goed (zeker vanaf de Luxemburgse grens). De route Charleroi- Franse grens is in een schandelijk slechte staat en kun je beter vermijden. Bovendien veel meer kans op files bij Antwerpen en Brussel dan de route via Maastricht / Verviers / Luxemburg omdat je daar zelfs Luik laat liggen. Alleen oppasssen op de kruising bij Luik waar je de andere snelweg op gaat. Hier is een hopeloos ouderwetse aansluiting in de vorm van een plotseling opkomende rotonde die niemand daar verwacht. Verder is de wegkwaliteit op het Belgische stuk iets minder, maar dat is op veel plekken in Belgie natuurlijk zo. Het is echter niet te vergelijken met het stuk na Charleroi.
Geplaatst door: Jan56
, Datum:
17.07.2023 08:21
Voor Luik bij Herstal volg je Verviers. Het is een wat vreemde oprit en kort dus even goed opletten daar.
Via Verviers naar St Vith. Daarna wordt het 2 baans. Bij Weiswampach de grens over met Luxemburg. Daar heb je tankstation. Verderop veel tankstations aan de linkerkant dus even een x keren. Tank je daar niet dan is Bettembourg je laatste tankstation voor Franse grens. De N7 vanaf Weiswampach wordt bij Ettelbruck de A7. Je gaat door aantal uitstekende tunnels maar hou je snelheid wel even in de gaten want het is een lange afdaling. Niet steil of gevaarlijk maar opgemerkt ga je steeds wat sneller.
In Luxemburg is het dus ook stuk 2 baand, totaal 60 km maar met veel passeerstroken.
Stuk in België inderdaad wat bochten maar ook probleemloos te doen.
Bonne route
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
17.07.2023 08:56
Sluit me aan bij de reacties hiervoor. Via Verviers rijdt heerlijk relaxed.
Geplaatst door: Suzan
, Datum:
17.07.2023 10:54
Twee jaar geleden via Antwerpen-Charleroi-Reims gereden. Door slechte ervaringen met Antwerpen, de eerder genoemde slechte weg bij Charleroi en de vertraging bij Charleroi, hebben we vorig jaar voor de route via Verviers gekozen. Echt een fijne route. De afslag bij Herstal is vervelend, maar als je rustig/langzaam rijdt, kan je er prima doorheen. I.t.t. velen hebben wij toen gekozen om via Sprimont weer de snelweg op te gaan. Deze route is wel heuvelachtig, maar rijdt prima door. Wij rijden met vouwwagen en hebben geen last gehad van de heuvels en dat is wel eens anders.
Daarna hebben we voorbij Aarlen de afslag genomen van de N81, zodat we via Longwy en de A31 onze reis op de A31 kunnen voortzetten. Het grote voordeel hiervan is, dat je dan niet door Luxemburg stad en Thionville (FR) hoeft, want daar zijn ook altijd veel vertragingen. De reis is in km iets langer, maar qua tijd even snel en met de drukte van de laatste jaren, dus veel sneller.
Ik snap ook niet dat mensen via Luxemburg rijden voor de benzineprijzen, want daar valt niet echt meer voordeel te halen.
Het is blijft een moeilijke keuze, maar het verkeer geeft nooit garanties. Doe het rustig aan en geniet gewoon ! succes
Geplaatst door: Saskia
, Datum:
17.07.2023 11:20
Antwerpen zou ik proberen te vermijden. Daar zijn werkzaamheden die veel tijd kosten. Wij hebben de route Reims gereden met Google Maps die ons wel via Antwerpen stuurde maar via een industrieterrein door de bebouwde kom heen. Dat reed meer dan goed, 3x een stoplicht gehad maar verder prima. Wij rijden vanwege drukte zelden via Luxemburg maar om nou te zeggen dat het niets scheelt. Een liter euro 95 was slechts 1 55 per liter bij de laatste Aral voor de grens. Zo reden vrienden van ons, die trouwens alleen bij Antwerpen veel oponthoud hadden maar verder nergens. Ook niet in Luxemburg .
Geplaatst door: Marike
, Datum:
18.07.2023 00:44
De route die je aangeeft via Antwerpen- Brussel- Luxemburg gaat wel via Namen en dat wil je niet dus die route valt eigenlijk al af.
Ivm wegwerkzaamheden die er vorig jaar ook waren, zijn wij vorig jaar via Luik- Namen en zo via Luxemburg gereden. We vonden het een prima route, maar het wegdek is wel slechter dan de gebruikelijke route via Luik- Bastogne (E25/ A26)….het wordt tijd dat die tunnels gewoon weer open zijn en we deze gebruikelijke route via E25/A26 kunnen rijden die altijd lekker rustig is en met een heel goed wegdek…
Voor nu is via Verviers een prima optie als je niet via Namen wil. Alleen deels geen snelweg…
Via Antwerpen- Brussel- Reims zou ik echt niet aanraden, niet fijn rijden!
Geplaatst door: Karen
, Datum:
18.07.2023 10:18
Marike
We willen wel Antwerpen-Brussel-Namen- Luxemburg, maar Luik-Namen-Luxemburg heeft niet onze voorkeur omdat dit om lijkt.
We hebben nog 2 opties
1) Antwerpen Brussel luxemburg
2) voor luik richting Verviers en dan richting Luxemburg
, Datum:
18.07.2023 10:41
Ah duidelijk. Ik denk beide prima opties. Via Antwerpen- Brussel heb je te maken met een wat slechtere wegdek en de route via Luik- Verviers is qua wegdek goed alleen wel een deel N- weg.
Persoonlijk zou ik toch voor optie 2 gaan.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
18.07.2023 12:29
Ik zou niet via Antwerpen gaan, dat is tegenwoordig een ramp, tenzij je door het industriegebied gaat, maar dan rij je wel om. Via Luik is prima te doen.
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
18.07.2023 12:57
Slechts ter overweging geef ik nog twee dingen mee: inderdaad is Antwerpen filegevoelig, maar dat is bijvoorbeeld de Ring van Rotterdam ook. Nederland staat vol met files, hoe kunnen we dan verwachten dat er in België of Frankrijk geen file is? Natuurlijk kan er iets ernstigs gebeuren (dat kan altijd en overal), maar een kwartiertje dagelijkse file bij Antwerpen is voor mij geen reden om anders te gaan rijden. Als gezegd: slechts ter overweging.
Maar een tweede overweging is dat iedereen het steeds heeft over de "vreselijke" weg via Charleroi, maar daarbij wordt over het hoofd gezien dat je vanuit Brussel prima over Mons (Bergen), Valenciennes, Cambrai en Saint-Quentin naar Reims kan rijden (de Franse A2 en A26). Niets eens tien minuten langer dan over Charleroi en een fijne rustige weg. Ter overweging ...
Geplaatst door: ® Arthur-vL
, Datum:
19.07.2023 10:11
Ik weet niet wanneer de reis gaat beginnen, maar wat ik mee wil geven is dat tijdens het weekend 28/29/30 juli de GP van Spa word verreden. Er zal dan veel drukte zijn rond Luik en in het algemeen op de E42. Het beste is om zo vroeg mogelijk te passeren. Op de 30e zal ik rond 07:00 Maastricht en Luik passeren en verder gaan via de E25.
Dit is een advies van de ANWB voor 2022:
"Tijdens de vorige editie (2021) vorig jaar moesten mensen op onder meer de N62 tussen Malmédy en Spa, de E25 tussen Maastricht, Luik en Rémouchamps, de E42 tussen Luik, Verviers en Malmédy en de E421 tussen Sankt Vith en Spa urenlang geduld hebben, aldus de ANWB. "Dit jaar zal het verkeersbeeld er niet anders uitzien", meldt de ANWB vrijdag."
https://www.transport-online.nl/site/144232/anwb-verwacht-grote-verkeersdrukte-naar-circuit-spa-francorchamps/
Geplaatst door: ® RBH
, Datum:
21.07.2023 16:46
Goed alternatief, vorig jaar gereden en prima te doen met caravan: A2 Maastricht - E25/A25 Luik/Liege. Op knooppunt Cheratte/Herstal de E40/A26 richting Aken, vervolgens E42/A27 richting Verviers. Afrit 7 > richting Theux N657. Vorig jaar zaten in het stuk tussen de snelweg en Theux een paar slechte (Belgische) stukken, maar met rustig rijden is het prima te doen. Door Theux (centrum) op de rotonde direct rechts omhoog N62, steile klim, en de weg vervolgen N62. N62 gaat over op N678 en sluit weer aan op de A26 richting Luxemburg. Vorig jaar zeer rustig. Voor de terugweg schijnen de tunnels in Luik wel open te zijn voor auto/caravan met een sneheidsbeperking, anders is ook dit een prima alternatief.
Geplaatst door: ® NineTailedFox
, Datum:
24.07.2023 22:13
Ik weet niet of ik nu iets heel fouts ga zeggen, maar waarom zie ik nergens de route (vanaf Arnhem) via Duisburg/Düsseldorf/Keulen, dan naar Trier om dan Luxemburg weer in te gaan.
Ik kom zelf vanaf Zwolle dus vandaar de vraag + omdat inderdaad komend weekend de F1 GP van Spa is en het daar dus erg druk op de route is.
, Datum:
24.07.2023 22:23
Vrijdagmiddag zal druk zijn richting F1, maar verder merk je er het hele weekend niks van (zaterdag en zondag is iedereen er al).
Geplaatst door: Bert
, Datum:
25.07.2023 07:23
Blijkbaar hebben sommige mensen een andere beleving, maar Ik rijd regelmatig via Antwerpen-Brussel-Namen- Luxemburg. Ik vind het best te doen. Je hebt een paar slechte stukken, maar je kan gewoon overal 120 rijden zonder veel problemen.
Allen de filevorming bij Brussel en Antwerpen is vervelend, maar je gaat ook niet met de spits langs Amsterdam en Rotterdam rijden.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
25.07.2023 08:25
Misschien heeft iemand er iets aan: wij reden gisteren vanaf Colmar in de Elzas naar huis. De navigatie liet de route (naar Utrecht) vrijwel geheel via Duitsland lopen: eerst A35 langs Strasbourg, dan de grens over bij Lauterburg in Duitsland de snelwegen 65 en vervolgens 61 en dan kom je bij Venlo uit, vervolgens A73, A50, A12 (via Veenendaal/ Ede). Prima route. Achteraf was ik liever nog direct bij Colmar de grens over gegaan en daar snelweg 5 op, want rond Strasbourg was het aardig druk en ook bij de grensovergang tussen F en D is een stuk tweebaans wat niet opschiet. Ik vond het verder een prima route, wel 8 baustellen maar deze gaven nauwelijks vertraging behalve dat je daar dan 80 of 60 rijdt. Overigens is Colmar echt een heel erg leuk stadje!
Geplaatst door: Mg1982
, Datum:
25.07.2023 21:04
Mag je niet door Luik heen rijden? Vorig jaar om 5uur smorgens gedaan en kan me niet herinneren dat er verbodsborden stonden langs de kades ?