Ideeën road trip naar zuiden (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Suus
, Datum:
30.06.2023 14:14
Hoi,
Wij hebben een camping gereserveerd, uurtje ten oosten van Avignon vandaan. Nu willen we van de heenreis (en wellicht de terugreis) een kleine road trip maken en er dus een aantal dagen overdoen. We reizen met onze caravan. Nu zijn we op zoek naar leuke plekken/ stadjes etc. om onderweg te bezoeken/ bezichtigen. Wie heeft er ideeën voor ons?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Geplaatst door: Madelon
, Datum:
30.06.2023 19:02
Metz vind ik een grote aanrader voor 1 of 2 nachtjes. Een mooie stad met gezellige pleintjes, leuke restaurants en een aantal bezienswaardigheden.
De stadscamping (municipal) is simpel, maar prima. Mooi aan een rivier gelegen en goedkoop. Vanuit de camping loop je zo in 10 minuten het centrum in. Een fijne vakantie alvast!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
30.06.2023 21:04
Persoonlijk vind ik Nancy met zijn art nouveau en het Place Stanislas verrassender dan Metz. In die laatste stad in ieder geval de gebrandschilderde ramen van Chagall in de kathedraal niet vergeten.
Verder barst het langs de Route du Soleil natuurlijk van de leuke stadjes en steden. Langres, met camping op de stadsmuren, het mosterdstadje Beaune met die felgekleurde daken op het middeleeuwse ziekenhuis (Hospice de Dieu), het oude Dijon, Lyon met een combinatie van een oude binnenstad en moderne cultuur (verborgen steegjes, knusse eethuisjes,, sterrenrestaurants), om maar een paar dwarsstraten op te noemen.
Voor de natuur heb je natuurlijk die maffe rots tussen de wijngaaarden, de Rocher de Solutré. Ga je iets verder van de route af, dan heb je bij Reims een bios met vreemd gevormde bomen, de Faux de Verzy. Maar je kunt natuurlijk ook je hart ophalen in de Morvan, de Vogezen, de Jura of de Drôme Provençal. Maar ik stop, meneer Michelin heeft boeken volgeschreven met mogelijkheden, daar is hier geen ruimte voor:-)
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
01.07.2023 00:28
Rijd via Duitsland en ga dan naar Colmar (Vogezen)
Breng een bezoek aan Chamonix (Alpen). Bezoek de gletsjer of ga omhoog.
Rijdt via Zwitserland en ga naar Montreux. Hier kun je het beeld van Freddie Mercury bewonderen.
Aan de Franse kant van het meer van Geneve is Yvoire ook leuk om te bezieken
Ik weet niet of he het met de caravan kunt doen en hoe het op je route ligt maar rijdt de route Napoleon. (Van Grenoble naar Cannes) Dit vonden wij heel mooi.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
01.07.2023 07:00
Als je auto je caravan aan kan is de Route Napoleon ook tussen Grenoble en Gap het bergachtigste stuk, geen probleem. In noordelijke richting hoogtebeperking op 2.60 meter. Die kun je omzeilen via de poort voor lokaal verkeer, maar doe dan wel kalm aan. Aan het eind van de afdaling scherpe bocht naar rechts, daar zijn de nodige bussen met oververhitte remmen rechtdoor gegaan, zo het ravijn in.
Op dit stuk weg vooral ook de zijwegen in,dan kom je in de schitterende bergen van de Écrins
Geplaatst door: Suus
, Datum:
01.07.2023 07:53
Bedankt voor de tips tot nu toe. Er zijn natuurlijk talloze mogelijkheden en keuzes, vind het daarom fijn om jullie tips te krijgen.
De stadscamping in Metz en Langres is ook een goed idee, kunnen we de auto laten staan. De route Napoleon ga ik bekijken.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
01.07.2023 14:20
Hieronder een deel van de route die wij vorig jaar maakten.
Even een iets andere route: Troyes (heel mooi stadje), hier op camping Fromentelle in Dosches gestaan (hier kun je met je fiets over fietspaden naar Troyes fietsen, vrijwel vlaj). Vlakbij de camping ook strand bij Geraudot. Iets verderop in Chablis gestaan en hier een e-bike-winetour gedaan (bedrijf zoek je zo op via google). En weer iets verderop de leuke stad Auxerre (de oversteek van Chablis naar Auxerre in de ochtend maken, voor 11 uur dan kun je in de middag de stad bezoeken, camping is dicht tussen 12 en 14 uur). Weer een klein stukje verderop Camping Auberge de la Jeunesse in Vezelay. Ook hier de oversteek in de ochtend maken, dan kun je het pittoreske dorpje en de beroemde abdij in de middag bezoeken. Dan heb je 2 nachten in Dosches, 2 in Chablis en 1 in Auxerre en 1 in Vezelay. Leuke route!
Zie ook bij de meningen bij de campings wat ik er toen over schreef.
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
01.07.2023 22:00
Een van onze leukste vakanties was om de steden te bezoeken waar je meestal aan voorbij reist:
Metz, Nancy, Dijon, Beaune, Lyon, Vienne.
Nancy en Lyon sprongen er wel echt uit. Al zijn de andere steden ook beslist de meoite waard.