Alternatieve route voor Luik-Metz-Nancy (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Gulpje...
, Datum:
27.06.2023 11:42
We rijden al jaren via Eindhoven - Maastricht-Luik-Luxemburg-Metz- etc. of Luik-Namen-Longwy-Metz naar het zuidoosten van Frankrijk. Nu werd ons aangeraden om via Reims-Troyes te rijden in verband met werkzaamheden op het traject. Wij komen van boven Eindhoven, rijden met caravan en we vertrekken op 14 juli. Mijn vragen:
- Is deze route prima te doen met een caravan?
- MIchelin geeft aan om via Eindhoven - Hasselt (geen snelweg) naar Namen - Charleville te rijden, is dat te doen of is via Luik - Namen (E15) prettiger rijden.
Alternatieven of andere tips welkom. Alvast dank!
Geplaatst door: Marike
, Datum:
27.06.2023 12:02
Er zijn enkel wat wegwerkzaamheden bij Luxemburg, maar lijkt mij geen reden om opeens anders te gaan rijden. Mocht het bij Luxemburg onverhoopt toch drukker zijn dan normaal dan ga je bij Arlon via Longwy- A30 en kom je net onder Thionville weer de A31 op.
Via Namen- Charleroi- Reims- Troyes is een verschrikkelijk route met in dat deel van België hele slechte wegen en deels ook geen snelweg + heel saai.
Dus ik zou gewoon lekker via Maastricht- Luik- E25- Luxemburg- Metz (dan rijd je ook niet via Namen) rijden en dan net voor Luxemburg eventueel via Longwy- A30 mocht het heel druk zijn in Luxemburg, maar dat geeft Google maps dan al wel aan. Ik zou niet helemaal anders gaan rijden door die paar wegwerkzaamheden in Luxemburg.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
27.06.2023 14:49
De route Charleroi tot de Franse grens (N5) is in een schandelijke en extreem slechte staat en moet je daarom helaas mijden. Als ze deze weg fatsoenlijk zouden onderhouden zou dit wel een geschikt alternatief zijn. Nu niet. Behoudens dit stuk zou het wel een alternatief kunnen zijn.
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
27.06.2023 18:49
Hans030, helemaal met jou eens!
Wij rijden nog liever een eind om dan dat we dat stuk rijden.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
27.06.2023 19:08
Rijd via ,luik, namen,phillipville naar couvin,en dan Reims
Sinds de autoroute van charleville meziers tot in Belgie gereed is loopt deze weg fantastisch
Degene welke hier voor reageerde zijn er waarschijnlijk
De laatste jaen niet meer geweest,
Op de E25 zijn werkzaamheden over meerdere km dit jaar
En tussen luxemburg stad en de grens is het een bouwput
En ! Je komt eens ergens anders
Geplaatst door: ® gerd@
, Datum:
27.06.2023 19:42
Nog een alternatieve route, via Maastricht , Luik en dan ten zuiden van Bastogne de E411 richting Namen. Vervolgens afslag nr25 nemen, richting Bertrix en Bouillon de N89. dan via Sedan en Charleville-Mézières naar Reims.
Zo vermijd je idd Luxemburg en de vele werkzaamheden daar ! Deze route hebben wij meermaals gereden met caravan en is prima te doen .
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
27.06.2023 21:11
Labrador, klopt bij ons is de laatste keer 2 jaar geleden geweest.
Gerd@, zo reden wij vorig jaar en i.d.d. goed te doen.
, Datum:
28.06.2023 09:00
@Labrador, vorige zomer (juli 2022) hier gereden. N5 tussen Charleroi vanaf de R3 naar het zuiden/ de grens was (behalve het laatste nieuwe stuk) toen nog steeds schandalig en extreem/ gevaarlijk slecht, zeker voor een doorgaande route. Als deze route hierna (na juli 2022) is verbeterd, dan is dat natuurlijk erg fijn en kun je deze wel nemen. Dus: tussen zomer 2022 en nu is de weg opnieuw geasfalteerd of een alternatief aangelegd? Want een nieuwe weg zie ik niet op de kaart.
Geplaatst door: Philip
, Datum:
28.06.2023 09:31
Recentelijk de weg van Charleroi naar Reims gereden, gelukkig met solo auto. De weg is nog niets veranderd, van Charleroi tot Philipville een drama. Echt een probleem voor de caravan as.
Geplaatst door: RamonAd
, Datum:
28.06.2023 10:34
Waar zijn precies de werkzaamheden?
Tussen Luik en Luxemburg?
Ik was van plan gewoon via Luik-Luxemburg-Metz te rijden met als alternatief Verviers-Malmedy- Sankt Vith-Luxemburg
, Datum:
28.06.2023 11:17
@Philip, wij hadden een huurcamper. Als je weet wat daarin allemaal kan trillen en herrie kan maken op zo'n weg. Je verwacht deze kwaliteit in Afrika en zelfs niet in Belgie.
@all / bekenden ter plekke: zou de N98/ N97 een alternatief zijn voor het slechte stuk weg tussen Charleroi en Philippeville? Of is dat net zoiets?
Geplaatst door: ® Gulpje...
, Datum:
28.06.2023 19:51
@ramonAd, bij Luik een tunnel dicht, in Luxemburg, met en rond Nancy.
Luxemburg komen we niet vaak, meestal via longwy.
Wij weten hetnog niet. Bekijken de actuele situatie en bovenstaande tips nemen we mee.
Dank voor zover!
Geplaatst door: Angelica2109
, Datum:
28.06.2023 20:49
Wij pakken altijd Antwerpen brussel dan mini stukje Luxemburg om te tanken en dan Frankrijk in a4
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
28.06.2023 21:13
Op letten op de Ring Luik: daar is trajectcontrole op snelheid stonden waarschuwingsborden voor en het viel me op dat de Belgen zich daar inderdaad angstvallig aan de max snelheid houden.
, Datum:
28.06.2023 22:57
@Hans 030
Ik schrijf nergens over het stuk tussen Charleroi en Phillipville
Ik rijd Luik,Namen stukje naar beneden richting Luxemburg en dan naar Phillipville
En daar ga ik pas de N5 op
Het eerste stuk is dan id niet het beste
Maar ruim voor couvin begint reeds het nu +- 2 jaar nieuwe stuk Frankrijk in
, Datum:
29.06.2023 09:11
@Labrador, nu zie ik het. Vanaf Brussel/ Antwerpen moet je wel over de N5. En dat is voor ons het meest direct. En de N5 kwalificeren als niet te best is wat mij betreft het understatement van de eeuw ;) De weg is schandalig slecht. Zou afgesloten moeten worden voor verkeer, zeker voor een doorgaande route. Als nietsvermoedende Nederlander (misschien zijn de Belgen meer gewend als het gaat om slechte wegen) was het in ieder geval een hele ervaring.......
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
01.07.2023 22:07
Wij rijden al jaren deze:
Maastricht, Luik, richting Aken, E42 Verviers-Malmedy- Sankt Vith
N62 naar Weiswampach en dan borden volgen naar Luxemburg (E421)
Het stukje N62 schiet net wat minder op, maar in Luxemburg vlot het weer prima, zeker nu de tunnels rondom Mersch allen in gebruik zijn.
Op deze route liggen ook volop rustige tankstations, dus nergens in de rij. (voor zover het nog scheelt)
Geplaatst door: Johann
, Datum:
02.07.2023 15:41
Pas nog gereden het traject Charleroi-Reims, als je je snelheid aanpast is het te doen. Je moet hier geen 90 km /hr gaan rijden.
Geplaatst door: Diny
, Datum:
07.07.2023 13:44
Wij reden afgelopen maandagmiddag vanuit het zuiden naar huis (NL) de volgende route:
Onder Thionville vanaf de A31 de A30 op richting Longwy: zeer prettig, goede weg en goed wegdek. Niet druk.
Vanaf Longwy de N52/N81 richting Arlon: Prima rondweg om Longwy, geen bijzondere drukte. Wel af en toe rotondes.
Op bovenstaand traject kan ik me niet herinneren dat er tankstations waren. Heb ik later opgezocht.
Vanaf Arlon de N4 richting Bastogne: niet druk, (erg) slecht wegdek op sommige delen. Bij Martelange wel 7 tankstations binnen 2 km.
Wij zijn bij Bastogne weer de E25 opgereden. Daar was een lang deel wegversmalling, maar wij konden deze middag prima doorrijden. Geluk denk ik maar.
Besloten om de volgende keer wel de A30 te doen, maar voor Arlon, bij Messancy te tanken, zodat we bij Arlon de E 25 op kunnen, of op de E 25 bij Habay tanken.
Fijne reis allemaal.
, Datum:
07.07.2023 19:43
Had direct na de grensovergang FR/B
De afrit Aubange/Athus genomen ,onderaan links 1e rotonde rechts
En alle merken brandstof hebben er een station
En anders id door naar Martelange