Wanneer vertrekken richting Montpellier? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Bamie
, Datum:
30.05.2023 07:48
Ons plan was om vrijdagmiddag 7 juli 12:30 te vertrekken vanuit regio Rotterdam en door te rijden tot iets voor Dijon. We stoppen dan rond 16:30 en nemen een uur pauze en rijden daarna nog een stuk avond. Hopelijk slapen de twee kinderen dan op de achterbank. Daar overnachten en zaterdagochtend 8 juli verder rijden richting Montpellier via de route du soleil. Ik zag op de ANWB website en bison-fute dat het vrijdag en zaterdag oranje is. Helaas was onze accommodatie alleen vanaf zaterdag beschikbaar en heb ik niet verder nagedacht dat het weekend wel is druk kan zijn. Daarnaast hebben wij nog nooit in het hoogseizoen gereisd, dus ben ik benieuwd hoe druk dan oranje is. Iemand daar ervaring mee? Hebben vorig jaar op weg naar huis monsterlijke files gezien richting het zuiden en daar wil ik dus echt niet tussen zitten.
Dus ja, wat is verstandig om te doen? Mijn plan zoals hierboven, of wellicht vrijdag al verder rijden tot na Lyon in plaats van Dijon? Of toch zaterdag vertrekken (en hoe laat is dan verstandig?) en zondag de rest van de reis? Een andere route wellicht? Alle tips zijn welkom.
Geplaatst door: Philip
, Datum:
30.05.2023 10:41
Ieder jaar komt dit "probleem" weer terug op dit forum, en er is dus al heel veel over te vinden op dit forum. En iedereen heeft zijn eigen "oplossing".
Mijn advies dus maar als eerste, ongetwijfeld volgen er nog heel veel andere adviezen.
Ga op zaterdag rijden, en rijdt dan tot even voor Lyon. Ga daar overnachten, en rijdt op zondag verder.
Je kunt er ook voor zorgen zaterdag wat later op de dag bij Lyon te zijn, je hebt dan kans dat je achter de file aan rijdt. Maar dan ben je wel heel laat op de plaats van bestemming.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
30.05.2023 10:49
Gewoon doen waar je zelf fijn bij voelt en dan lijkt mij jouw plan prima!
Zaterdags is alleen wel erg druk in midden- Zuid- Frankrijk, maar als je erop instelt valt het ook wel weer mee. Het scheelt in ieder geval dat je die zaterdag gewoon uitgerust de weg opgaat en dan kun je een file prima aan is mijn ervaring! Uur of 2 uur later op de camping moet ook geen probleem zijn. Eerder kun je vaak toch niet terecht dan 15:00uur.
, Datum:
30.05.2023 10:54
En ja op zaterdag niet te vroeg (na 08:00/09:00uur) of zelfs zondags vanuit Nederland vertrekken is helemaal het beste, maar dan red je het waarschijnlijk niet om op zaterdag aan te komen en dat moet je ook willen….want je hebt wel geboekt.
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
30.05.2023 11:29
Ik denk dat jouw idee best goed te doen is maar dan zou ik zaterdag niet te vroeg vertrekken. Je hebt dan meer kans om achter de files aan te rijden.
Dat is tenminste mijn idee. Ik weet uit ervaring dat je zeker niet te vroeg bij Lyon moet zijn.
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
30.05.2023 11:31
Misschien een optie om niet via de route soleil te reizen maar de A79/A75 naar Montpellier.
Is vanaf Dijon goed te doen, erg mooie route om te rijden.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
30.05.2023 18:12
Mij niet meer gezien met al dat gejakker en gestress aan het begin van de vakantie, maar goed ieder zijn meug. Twee keer op vrijdagmiddag zonder caravan weggereden, de eerste keer een flinke aanrijding t.h.v. Nancy omdat een Vlaamse bestelbus het nodig vond zijn bumper in mijn zijkant te plaatsen en de tweede keer wijselijk na Parijs een B&B gepakt (heerlijk overigens).
Knelpunten op de genoemde route op vrijdag(middag/avond) Metz-Nancy, Dijon en Lyon. Daarnaast is het ook in zuidelijk Nederland en Belgie al druk met weekendspits. Knelpunten op zaterdag Lyon-Valence en even na Bollène-Avignon.
Alternatieve route over de A75 is goed te doen, daar voornamelijk dan op vrijdag wat strubbeling voor, rond en na Parijs. Maar op de zaterdag (ochtend) kan je dan wel lekker doorrijden en dus mogelijk ook een grotere afstand afleggen.
Geplaatst door: Ro
, Datum:
30.05.2023 18:23
Vorig jaar op zaterdagochtend de terugweg via de A75 gereden. Een file tegengekomen van Clermont-Ferrand tot aan de A10. Daar wil je niet in terechtkomen.
Lastig te omzeilen deze problemen. De enige echte oplossing is eerder of later vertrekken.
Later vertrekken kan het probleem opleveren dat de brandstof op is langs de snelweg. Ook al eens meegemaakt!
Succes met je beslissing.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
30.05.2023 21:34
Geen paniek. Het is nog begin juli en het zal op sommige plekken druk zijn, maar zeker nog niet de beroemde zwarte zaterdag. Ik zou vrijdagochtend vroeg vertrekken en via Parijs rijden en dan doorrijden tot omgeving Montlucon- Clermont Ferrand. Daar overnachten. En zaterdag gewoon weer vroeg door richting Montpellier. Er kan een file zijn, maar dit zullen echt geen monsterfiles zijn zoals tussen Lyon en Orange eind juli. Waarom vrijdag vroeg vertrekken en niet om 12.30 heeft er mee te maken dat je bij Parijs niet in de spits wil. Dit geldt eigenlijk ook voor Breda / Antwerpen. Dus ik denk rond 9 uur weg en dan dus ergens in de middag ben je rond Montlucon. Boek dus vooral ook een leuke overnachting in een bed and breakfast of op een leuke camping, want je kunt vrijdag dan eind van de middag al op een Frans terrasje zitten. En zaterdag gewoon weer in de ochtend door naar je eindbestemming.
Geplaatst door: Ro
, Datum:
31.05.2023 00:51
Vorig jaar op zaterdagochtend de terugweg via de A75 gereden. Een file tegengekomen van Clermont-Ferrand tot aan de A10. Daar wil je niet in terechtkomen.
Lastig te omzeilen deze problemen. De enige echte oplossing is eerder of later vertrekken.
Later vertrekken kan het probleem opleveren dat de brandstof op is langs de snelweg. Ook al eens meegemaakt!
Succes met je beslissing.
Geplaatst door: Nika
, Datum:
31.05.2023 09:22
ANWB geeft deze dag als druk aan, je hebt dan nog de gradaties zeer druk en topdrukte. Je zit vroeg in het seizoen, en op vakantiewerker veelal van uit het buitenland zul je niet veel hinder ondervinden lijkt mij. Wij hebben vaak rond die periode gereisd en dit was prima te doen.
Advies, zeker met kinderen, rij het grootste stuk de eerste dag, zodat je ongeveer op de 2e dag nog max 500 km hoeft te rijden, zo hou je het aangenaam voor iedereen. Wat bij ons vaak hielp, dat de kids om de zoveel honderd km een aardigheidje kregen, boekje, dvd, speeltje zodat ze weer uren vooruit konden ;)
Veel plezier!
, Datum:
31.05.2023 09:49
@Ro, in welk weekend was dit? En daarbij: het was terug en niet heen. Mijn ervaring is dat het tot half juli echt nog wel te doen is.
@Nika, helemaal eens zoals al blijkt uit mijn eerdere reactie. Gewoon vrijdag vroeg weg, fijne overnachting en zaterdag het laatste stuk.
Geplaatst door: svdl
, Datum:
31.05.2023 11:35
zo vroeg in juli valt het volgens mij allemaal wel mee. files door ongelukken daar gelaten maar die je kan je altijd treffen.
Het is niet rood of zwart. Gewoon rustig de tijd nemen. Je bent op vakantie
, Datum:
31.05.2023 20:34
Dat het vroeg in juli wel zal meevallen is niet juist. Zowel heel Frankrijk als heel België hebben vanaf 1 juli vakantie en daarvan gaat natuurlijk ook een deel richting het zuiden. Richting het zuiden staat qua aantal kilometers vaak net zoveel file als eind juli.
Eind Juli/ begin augustus wordt gezien als ‘zwarte’ zaterdag, omdat het niet alleen richting het zuiden druk is, maar ook richting het noorden (vanwege vakantiegangers die alweer terug gaan).
, Datum:
01.06.2023 09:35
@Marike, ik weet niet hoe je erbij komt maar in Nederland kennen we spreiding van de zomervakanties. Er zijn 3 regio's, Noord, Midden en Zuid. Alleen regio Midden heeft vanaf 7 juli vakantie. De andere 2 regio's volgen later. Natuurlijk is regio Midden wel een belangrijke regio en daarom telt deze ongetwijfeld ook mee bij de indicatie oranje. De Fransen hebben zelf veelal pas in augustus vakantie of in elk geval vanaf half juli, in de meeste gevallen. Dat is ook de reden dat het tot half juli op veel campings in Frankijk nog lekker rustig is. De indicatie oranje geeft aan dat het druk zal zijn, maar niet zeer druk (rood) of topdrukte (zwart). Desondanks blijft het een advies op vrijdag bijtijds weg te gaan, een lekkere overnachting te nemen en de volgende dag fris het laatste stuk te rijden. Er zal best flink wat verkeer op de weg zijn en misschien zelfs wel file, maar zo extreem als eind juli dus niet. En daarbij, je weet het nooit want er kan ook op een rustige dag iets gebeuren onderweg. Dus een marge inbouwen kan sowieso nooit kwaad.
, Datum:
01.06.2023 09:37
@Marike, aanvulling: ik las pas daarna dat je heel Belgie en heel Frankrijk schreef en ik ging in op Nederland. Blijft voor mij toch moelijk te geloven dat heel Belgie en heel Frankrijk vanaf 1 juli allemaal vrij zijn. Dat laatste (Frankrijk) weet ik ook vrij zeker dat dit niet het geval is.
Geplaatst door: Philip
, Datum:
01.06.2023 10:28
De schoolvakanties in Frankrijk beginnen op 8 juli, en lopen tot 1 september.
8 juli wordt dus een drukke dag in het verkeer, weliswaar alleen naar het Zuiden, waardoor de indicatie niet rood of zwart is. Maar houdt maar rekening met veel drukte.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
01.06.2023 13:19
Toch zie ik elk jaar tot nu toe verhoudingsgewijs weinig Fransen in het zuiden vakantie vieren vóór 1 augustus. Pas in de laatste week van juli neemt het aantal Fransen op de campings daar toe. Op zaterdagochtend 8 juli op de A75 zal er echt nog vrij weinig vakantiedrukte zijn. Het zullen voornamelijk Nederlanders zijn die dat weekend vertrekken en de A75 is ook niet de meest bekende route voor Nederlanders (dus sssst, niet verder vertellen)... Het is ook nog eens een veel mooiere route.