Zomervakantie - droogte en dreigend watertekort (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Jannie
, Datum:
19.04.2023 09:31
Wij hebben voor de zomervakantie een camping geboekt in de Gorges du Tarn. Nu maken wij ons een beetje zorgen om de droogte en het dreigende watertekort (in o.a. de regio waar wij zitten): https://www.ad.nl/buitenland/frankrijk-kampt-al-vroeg-in-het-jaar-met-droogte-eerste-grote-bosbrand-in-pyreneeen~a6a6bd70/
Is deze zorg terecht? Mijn man vist graag en zwemmen / afkoelen in de rivier is ook fijn (we hebben mede daarom een plek aan de rivier geboekt) . Kan dat überhaupt wel deze zomer? De camping waar wij heen gaan is vorig jaar een aantal dagen ontruimd geweest i.v.m. bosbranden in de omgeving. Dat is zoals het er nu voor staat ook deze zomer weer een mogelijkheid (al weten wij dat dit van meerdere factoren afhankelijk is).
Wij denken er over na om te annuleren en iets anders te boeken. Maar misschien lopen wij veel te ver op de zaken vooruit. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Geplaatst door: Liz
, Datum:
19.04.2023 11:42
Tja, dat is kijken in een glazen bol. Risico op droogte en bosbranden loop je overal, in Frankrijk en ook op de Veluwe. Voor hetzelfde geld krijgen we een natte zomer en spoel je van de camping, staat je verblijf in de rivier. Maar als het je nu al zoveel stress geeft en vragen oproept, zou ik annuleren. Dan is de voorpret al een eind zoek.
Geplaatst door: An
, Datum:
19.04.2023 17:52
Ik zou mij over de Tarn niet zo'n zorgen maken. Het is daar behoorlijk groen. Wat betekent dat er over t algemeen genoeg water valt
Geplaatst door: ® Doortje
, Datum:
19.04.2023 19:35
Mijn broer staat vaak aan de Ceze, vaak hete/droge zomers en een wat lagere waterstand.
MAAR ..... ook al 2x meegemaakt dat de caravans in de Ceze voorbij komen drijven ivm overstromingen.
Het is maar net wat de zomer brengt ....
Geplaatst door: ® Anita
, Datum:
19.04.2023 21:17
Dat is nu ook de reden dat ik nog afwacht ,wij gaan normaal naar de Ardèche in juni de droogte watertekort ,aan de andere kant als de grond zo hard is dringt het water er niet in bij hevige onweeders en komen er sneller overstromingen .Als er veel bosbranden zijn en er is watertekort hoe lossen er dat op .
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
19.04.2023 22:26
Eens met Liz, al is de droogte dit jaar wel extreem en is het gevaar in Zuid-Frankrijk toch wel echt iets groter dan op onze Veluwe.
Maar weet dat droogte op zich geen brand veroorzaakt. Het gros van de branden ontstaat door (grove) onvoorzichtigheid van mensen of zelfs door boze opzet. Jij kunt helpen de boel een beetje veiliger te maken door zo voorzichtig als twee egeltjes te zijn. Niet barbeknoeien behalve op plekken die daarvoor speciaal aangewezen/ingericht zijn, niet roken in de droge natuur, je kinderen geen leuke proefjes met vergrootglazen laten doen, je auto met hete uitlaat niet in hoog, droog gras parkeren. En mocht je brand ontdekken, niet denken dat het vanzelf uit gaat, maar gelijk de brandweer bellen v ia 18 of 1-1-2. Gebruik je 1-1-2, dan krijg je als het goed is een centralist die ook Engels spreekt.
En als er toch een grote brand uitbreekt? Wegwezen. Ik heb ooit op Corsica één keer op een camping gestaan die op het punt stond geëvacueerd te worden. Het hoefde net niet, maar geloof me, het is beangstigend als een bosbrand zo dichtbij komt. Maar goed, de kans dat het zo benauwd wordt, is niet heel groot, al hebben we het recent in de Gironde/Les Landes meegemaakt. Erger zelfs, daar zijn campings afgebrand.
Op zich heeft de Franse brandweer helaas veel ervaring met grote bosbranden, en ook met veel bosbranden tegelijk. Ze beschikt over blusvliegtuigen en blushelikopters, maar ze weet ook uitervaring dat het (zeker bij harde wind) vaak onmogelijk is een brand helemaal te blussen. Strategie is dan vooral de bebouwing (inclusief campings ) te redden door de omgeving daarvan echt ontzettend nat te maken. Dat lukt vrijwel altijd...
Geplaatst door: Marike
, Datum:
20.04.2023 16:53
Je loopt naar mijn mening wel heel ver op de zaken vooruit.
Om nou de camping te annuleren vanwege mogelijk droogte in de zomer lijkt mij toch wel wat ver gaan. Gewoon genieten van de voorpret. De kans dat je een ongeval krijgt onderweg is groter dan dat de camping afbrand…..dan kun je alleen nog maar thuis blijven.
Geplaatst door: ® Anita
, Datum:
03.05.2023 08:16
Vraagje ,zijn er mensen die momenteel in de Ardèche zijn of recent geweest zijn .Hoe is de waterstand in de Ardèche bv.voor kano 's en zwemmen nog goed te doen of te lage waterstand ?
Geplaatst door: freekvo
, Datum:
03.05.2023 08:27
Ik zou me vooral ook zorgen gaan maken over mogelijke overvloedige regenval (na een slechte en koude winter in het zuiden, komt er ook een slechte zomer), hevige onweersbuien (die worden ook elk jaar heviger), muggenplagen (want zo koud was de winter ook weer niet dus weinig larven zijn doodgevroren) en alle mogelijke andere rampen die je kunt bedenken.
Het lijkt wel of we allemaal op zoek zijn naar de 'ideale vakantie' met het 'ideale vakantieweer/-omstandigheden' maar dat kun je niet afdwingen. En als je de vakantie omboekt, zul je zien dat het achteraf op de nieuwe plek een stuk slechter is dan op de oude plek.
Oftewel: niet teveel gaan nadenken, neem alles gewoon zoals het komt. En valt het dit jaar tegen? Volgend jaar is er weer een nieuwe zomervakantie......
Sorry, ik moest dit even kwijt.
Geplaatst door: Sandra
, Datum:
04.05.2023 22:10
Helemaal eens met Freevo.
Natuurlijk is het zuiden over het algemeen warmer en nu is het al een gegeven dat de -normaal gezien nattere periode - de droogte niet helemaal heeft kunnen compenseren. Maar niemand weet wat er nog komt! Niets immers zo veranderlijk en onvoorspelbaar als het weer. Natuurlijk is de zomer in het zuiden OVER HET ALGEMEEN zonnig en droog. Maar ook daar komen hevige regen en onweersbuien voor. Kijk naar Noord Italië nu.
10 jaar geleden dreven er caravans weg in bepaalde gebieden van Frankrijk. Zelf stonden we toen aan de Ardeche. De rivier trad flink buiten zijn oevers. Mensen schuilden in toiletgebouwen en complete tenten inclusief digitale apparatuur dreven over de camping.
Wat ik er maar mee wil zeggen is dat je last kunt hebben van bosbranden maar ook van rivieren welke buiten hun oevers treden maar ook gewoon op warm zomers weer! Houdt rekening met de lokale verordeningen als geen open vuur en voorzichtig omgaan met watergebruik en geniet van je vakantie!
Geplaatst door: jan
, Datum:
05.05.2023 07:01
vlgs mij kun je beter dan thuis blijven
daar heb je dak boven je hoofd vis water in de buurt geen revieren die overstromen
dit is toch de charme van kamperen nieuwe omgeving ontdekken leuke mensen ontmoeten je kenbaar maken in je alle beste fr/dui/of engels
het gaat toch om de vrijheid het samen zijn weg uit het normale drukke leven
geniet van je vakantie en niks is voor spelbaar
als we dat ook kunnen ?
Geplaatst door: Angelica2109
, Datum:
20.05.2023 20:30
Hoi hoi,
Wij zijn twee jaren achter elkaar naar de Ardèche geweest (2021 en 2022) . In 21 kwamen in de zomer de hagelstenen naar beneden en een week lang regen. Overdag heerlijk warm en savonds koelde het lekker af. In 22 erop koelde het maar niet af en was de waterstand wat laag. Kanoën ging wel maar af en toe uitstappen en duwen (3 keer op een route van 11 km)
Er valt echt niks van te zeggen.
En vorig jaar was er brand aan de kust dus ja zeg het maar..
Kan me wel voorstellen dat het lastig is maar het weer kunnen we in NL nog niet eens 2 dagen vooruit fatsoenlijk voorspellen laat staan maanden vooruit.
Sorry niet erg hulpzaam maar denk echt dat je het gewoon aan moet kijken en loslaten..