Bonnefooi mogelijk augustus? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Gerard
, Datum:
13.02.2023 19:48
Hallo,
Onze kinderen gaan inmiddels niet meer mee op vakantie. Voor de eerste week van augustus hebben we inmiddels een camping gevonden bij het meer van Annecy (eerste keer daar). We zijn nog op zoek naar een tweede bestemming (ca 6 -20 augustus) ergens in zuid-oost Frankrijk (of Zwitserland). Ik heb al veel campings geprobeerd, de website geeft dan aan dat er plek is, ik vul alles in (incl creditcardgegevens) en na een paar dagen krijgen we mail dat er toch geen plek is. We kunnen het natuurlijk niet bewijzen, maar we krijgen toch de indruk dat er ineens geen plek is omdat het lucratiever is om de plek aan gezinnen te verhuren…
Nu zouden we het liefst gewoon vertrekken en op de bonnefooi gaan, kijken waar het weer/ de omgeving ons bevalt. Dit hebben we echter nog nooit gedaan. Wil iemand zijn ervaring delen; is dat mogelijk tegenwoordig? We zijn niet heel kritisch, maar willen wel graag schoon sanitair (ik weet: afhankelijk van de gebruikers), zwemwater (zwembad, riviertje of meer) en een omgeving waar wat te doen is. Een boerencamping is niet echt een optie ivm allergieën. Wie heeft eventueel tips voor campings waar je vaak zo wel terecht kunt. Alvast bedankt!
Geplaatst door: Rob
, Datum:
13.02.2023 21:41
Vind je het erg om een paar keer geconfronteerd te worden met "complet" bij je eerste keuze ? Dan moet je reserveren.
Heb je een eigen kampeermiddel, een complete gids (ffcc, of archies app) en wil je een keer campings zien die je anders nooit zou vinden ? Ga op de bonnefooi. Wij hebben nooit anders gedaan, ook niet in het hoogseizoen, met schoolgaande kinderen.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat onze ervaringen (kinderen, hoogseizoen) dateren van pre-corona. Het kan zijn dat kamperen aan een opmars bezig is sindsdien. Nu zou ik het grootste probleem vinden dat er leuke campings verworden zijn tot huisjesparken.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
13.02.2023 22:17
Er zijn altijd campings die wel plek hebben dus je kan prima op de bonnefooi terecht alleen kijk dan wel even naar campings waar nog redelijk wat kampeerplekken zijn. Misschien zijn de volgende campings wat voor jullie:
- Camping Les Amarines in Gourdagues
- Camping La Coquille in Bagnols sur ceze
- Camping des Chamarges in Die
- Camping Les Terrasses Provençales in Nyons.
Geplaatst door: ® gerd@
, Datum:
13.02.2023 22:42
Geplaatst door: ® gerd@
, Datum:
13.02.2023 22:47
Geplaatst door: JanMat
, Datum:
13.02.2023 22:50
Tips geven over campings waar je mogelijk terecht kunt in de maand augustus is ondoenlijk. Wij (twee volwassenen en hond) gaan altijd op de bonnefooi. De route die we willen rijden is bekend maar wanneer we ergens moeten/willen zijn wordt bepaald tijdens het rijden. Wel is het raadzaam om niet aan het einde van de middag een camping te zoeken. Rond 17.00 uur zijn er meer zoekenden. "Op de bonnefooi" brengt ons met regelmaat naar campings die ons aangenaam verrassen. Hebben we een keer een camping waar we niet echt tevreden over zijn dan vertrekken we na de overnachting weer.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
13.02.2023 22:55
TS wil op de bonnefooi, dus dat een camping op dit moment nog plek in die periode heeft, doet niet zo ter zake.
Het goede nieuws: campings genoeg waar je op de bonnefooi terecht kunt. Dat zijn natuurlijk geen vijfsterrencampings aan het meer van Annecy of het strand van de Côte d'Azur. Maar gebruik de kaart van deze website (of als je meer van papieren gidsen bent de campinggids van de FFCC), dan heb je een overzicht van alle campings van Frankrijk. Selecteer à la ferme, aire naturelle, en campings met één of hooguit twee sterren en kijk in de minder toeristische gebieden. Die zijn er zat, ook in de bergen. Kan hooguit zijn dat ze geen plek voor veertien dagen kunt vinden, maar dat je die periode moet verdelen over twee of drie campings. Ook een straf.
En o ja, niet elke camping is even schoon, maar de tijden dat campings in Frankrijk vaak zo smerig waren dat je maar liever niet ging zijn tegenwoordig echt wel voorbij.
Geplaatst door: Neel14
, Datum:
14.02.2023 09:45
Wij gaan altijd op de bonnefooi, in de schoolvakantie dus hoogseizoen. Het is nooit een probleem om een camping te vinden, maar het scheelt wel dat onze ‘eisen’ beperkt zijn (kleine camping, rust, vriendelijk geprijsd) en dat we flexibel zijn in het aantal dagen om ergens te staan. Soms is een beoogde camping vol, maar dan is er altijd wel een andere in de buurt. Reserveren doen we nooit, ik bel hooguit een dag van te voren om te horen of er plaats is. Waar we naar toe gaan hangt van het weer af; we zoeken de zon op! Als je meer/veel ‘eisen’ stelt aan een camping zal het misschien lastiger zijn.
Geplaatst door: LisetteK.
, Datum:
14.02.2023 10:20
Wij gingen tot corona uitbrak altijd op de bonnefooi naar Frankrijk en altijd een plekje gevonden met de vouwwagen, 2 pubers en een bijzettentje. Wat je wel moet willen accepteren is dat de plek die je vind misschien maar voor 2 nachten is en dat je dan weer door moet. De laatste jaren merkten we wel dat de "ik reserveer alles gekte" steeds meer om zich heen greep. Dat een uitstapje ook gereserveerd moest worden dagen van tevoren. Gingen we met picknickmand naar de botenverhuur om een tochtje te maken op een meer, zegt die man: Ik heb alleen nog een waterfiets voor 4 personen en daar mogen jullie anderhalf uur mee varen, daarna is alles gereserveerd. Ook met zo'n grote fiets een tochtje maken op oude spoorrails moest dagen tevoren gereserveerd worden. Ik wil niet varen/fietsen in de stromende regen dus dat soort dingen wil ik kunnen doen op een dag dat het weer goed is.
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
14.02.2023 11:11
camping de la martiniere heeft ook plaats vanaf 6 augustus voor 1 week. https://camping-de-martiniere.com/nl/
Niet al te ver rijden vanaf het meer van Annecy.
Mijn ervaring is dat het vanaf 15 augustus in de alpen wel iets rustiger is en je echt wel op de bonnefooi zou kunnen.
Wij gaan de 2e helft van onze vakantie ook op de bonnefooi; daar waar het weer goed genoeg is om te wandelen.
Geplaatst door: Ina2
, Datum:
14.02.2023 12:23
Geplaatst door: ® Ineke
, Datum:
14.02.2023 12:49
Geplaatst door: ® Ineke
, Datum:
14.02.2023 12:54
Geplaatst door: Gerard
, Datum:
14.02.2023 19:13
Bedankt voor alle reacties tot dusver, heel fijn! We nemen het nog even in overweging allemaal.
Nog meer reacties zijn welkom!
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
14.02.2023 21:05
ongeveer vanaf 2010 reserveerden we niets meer. Met onze tieners ook al zelden. Wij staan graag op municipal camping, of twee sterren. Geen luxe, maar wel in de natuur. Wist je dat het aantal voorzieningen in Frankrijk sterren oplevert, maar niet de kwaliteit daarvan?
Ik heb Archies als app gekocht en die is redelijk compleet in aanbod van campings. Vervolgens zoek ik verder naar reviews, via camping-frankrijk of evt zoover of Google. (sorteren op nieuwste)
Wil ik zeker weten dat er plek is, dan bellen we onderweg even, maar vaak stoppen we gewoon. Een wandelingetje over de camping vertelt zoveel.....
In de loop der jaren hebben we in allerlei gebieden gestaan, toeristisch en soms wat minder toeristisch. Het ergste wat ons overkwam was dat er voor slechts een nacht of drie plek was. Geen punt, dan trekken we verder. Of je krijgt te horen dat er ineens wel plaats is, omdat iemand anders vertrekt.
Wij genieten erg van het reizen op goed geluk.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
15.02.2023 12:46
Jullie gaan van 6 tot 20 Augustus op de bonnefooi, mijn ervaring is dat het de eerste week wat meer moeite kost een plekje te krijgen, maar het lukt wel. Na half augustus lukt het zeker. Wij doen bijna allees op de bonnefooi, behalve. Bij afspraken met familie.
Geplaatst door: svdl
, Datum:
17.02.2023 12:57
Geplaatst door: svdl
, Datum:
17.02.2023 13:02
paar dagen is trouwens tussen de 3-6 nachten
Geplaatst door: Jelijn
, Datum:
28.02.2023 15:29
Hier ook eigenlijk altijd in hoogseizoen (bouwvak)op de bonnefooi geweest. Ook met kinderen en later pubers. Altijd wel plek gehad ook voor 14 dagen aan 1 stuk. Meestal 3 of 4 sterren campings zonder al te veel toeters en bellen. Wel altijd met zwembad/rivier/meer en iets te eten. Wil wel een beetje luxe en zwemvertier ;-) Wel inderdaad vroeg in de middag aankomen en niet pas rond 17u. Ook belden we dag van te voren of nog net voor aankomst of er nog plek was, zeker als je er iets voor om moet rijden anders. Laatste 2 jaar net voor 1 aug op vakantie gegaan en dan dus ongeveer 2 weken in augustus. Dan stromen echt al veel campings weer leeg, zeker in de 2e week van augustus. Vorig jaar heb ik mij voor het eerst laten verleiden tot het toch maar reserveren door de "alles zit vol gekte/roepers" mede veroorzaakt door bosbranden/watertekorten e.d. (2 weken van voor vertrek op veelgenoemde camping) maar dat bleek achteraf helemaal niet nodig geweest. Was genoeg keus nog toen we aankwamen en bijna leeg toen we de 15e aug weggingen.....