Tolvrij (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
09.02.2023 11:09
Wie heeft tips, wij willen zoveel mogelijk tol rij van de Spaans Franse grens bij Le boulou en la junquera, kant middellandse zee, naar maastricht/nijmegen. Tol was heen in December 125 euro,, zal terug nog meer zijn. Ik overweeg Clermont ferrand, digoin Beaune en dan paralel aan snelweg. Maar misschien heeft iemand een beter idee? We rijden met een 6 meter lange camper
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
09.02.2023 14:50
Neem bij Cl- Fr een stukje peage , kaarte trekken en gelijk bij de volgende afrit er weer af
Scheelt een stuk door de stad en is meer al 10 km korter voor € 2+, scheelt het meer als een half uur
In het dorp Le Cheix is ook een mooie gratuit CP
Cl-fr richting st Pourçain sur Sioule ,gratis cp, Moulins,Nevers,Auxerre,Troyes,Chalon,Reims,Brussel
Geplaatst door: ® Bert
, Datum:
09.02.2023 18:36
De route die Labrador noemt is de kortste route. Verder een goede tip bij Clermont.
Ik vind persoonlijk de route Moulins,Nevers,Auxerre,Troyes,Chalon,Reims, Charleroi, Brussel een beetje saai.
Ik neem daarom liever de route via Luxemburg. (er zijn twee mogelijkheden). Die zijn ongeveer 45 min langer.
, Datum:
09.02.2023 20:24
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
10.02.2023 00:00
Tolvrij kan natuurlijk. Kwestie van de groene borden (itineraires bis) volgen in plaats van de blauwe die je over de snelweg sturen. Of je navi op 'geen tol' zetten. Moet je alleen wel de tijd hebben. En het risico willen lopen dat je onderweg zo veel moois ziet dat je nooit terug komt in Nederland:-) Maar ach, er zijn ergere dingen op de wereld.
Geplaatst door: Hans 555
, Datum:
10.02.2023 06:50
Tolvrij rijden kan heel mooi zijn maar je moet ook van rotondes en stads- en dorpskernen houden. Met de caravan al meermalen tolvrij gereden van Luxemburg tot aan de Spaanse grens. Scheelt wat tolgeld en kost wat meer brandstof en is meestal een langere route. Succes.
, Datum:
10.02.2023 09:13
Per saldo ben je met de tolweg te vermijden goedkoper uit door de besparing van de tolkosten. Voor 120 euro tolkosten kan ik wel 1000 km rijden. En als je met een caravan rijdt bespaar je nog veel meer kosten (en met een caravan mag je geen 130 rijden op de tolweg, dus de tijdswinst is ook minder).
Qua kilomters maakt het vaak weinig verschil en als je de routes goed kent vermijd je routes met veel rotondes en dorpen.
Je kan onderweg voordeliger tanken dan op de tolweg en wat lekkers halen bij de bakker of supermarkt,
Je ziet veel meer moois onderweg dan op de tolweg. Als je onderweg een mooi gebied ziet, ga je staan op een camping daar in de buurt. Je ontdekt gebieden die je anders nooit gevonden had.
Een route naar het zuiden die goed te doen valt zonder heel veel tijd te verliezen is de route Luxemburg, nancy, door de Jura naar Bourg en Bresse. Op google maps tolvrij instellen en deze route kiezen.
Persoonlijk word ik altijd slaperig en moe van het rijden op de tolweg. Om de twee uur moet ik stoppen. Als ik binnendoor rijd heb ik dat niet en kan ik veel langer door blijven rijden zonder te stoppen.
Als je haast hebt, wenig tijd en je wilt zo snel mogelijk op de camping van je bestemming komen, dan moet je zeker de tolweg nemen.
Geplaatst door: ® bert
, Datum:
10.02.2023 11:09
Geplaatst door: Hans 555
, Datum:
10.02.2023 14:36
Geen 130 km/u op de tolweg, toch wel combi's tot 3500 kg mogen max. 130 km/u rijden. Alleen op de tolweg wel te verstaan.
, Datum:
10.02.2023 14:56
€ 130,80 enkeltje classe 2 Toul/Le Boulou
Heb je brandstof voor bijna de gehele rit binnendoor
Gaat het vlugger ,ja zeker .en heb je slechts 2 of 3 weken, doen
Heb je meer tijd ,geniet dan gewoon van Frankrijk binnen door
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
11.02.2023 09:29
Wat in ieder geval handig is om echte goede doorgaande wegen te pakken en niet via kleinere wegen te gaan rijden, omdat je dan echt horendol wordt van alle rotondes. Een goede route vonden wij vorig jaar (ook met camper) de route Metz-Nancy-Epinal-Besancon-Lons le Saunier (N57/N83). Dat is echt een doorgaande route met regelmatig meerdere rijstroken dezelfde kant op (vaak totaal 3, 2 de ene kant en 1 de andere kant en dat wisselt dan af, maar ook stukken 2x2 en stukken 1x1). Sowieso ook een mooie route. Meteen een overnachtingstip: Camping in Epinal voor bijv. 2 nachten. Je loopt zo het vriendelijke stadje in via een park/ kasteelruines. Echt een aanrader vonden wij. Ook de camping in Besancon is een goede optie (wel wat drukker qua terrein), zeker als je fietsen mee neemt (prachtig vrijliggend fietspad naar het mooie en gezellige centrum, afstand 8 km en gratis groot gemeentelijk zwembadcomplex naast de camping).
Nadeel van die binnendoorroutes is dat je soms creatief moet zijn voor een leuke parkeerplek voor de lunch, maar soms gewoon er even af en een dorp of zijweg inrijden.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
11.02.2023 09:59
Ik bekijk alle routes vlak voor we vertrekken even op hhet weer, bij Clermont ferrand wil het nog al eens sneeuwen, eind februari dan gaan we sowieso via de Rhone delta.
Campings zijn niet nodig, we stoppen op parkeerplaatsen in dorpjes begraafplaats of zo.
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
11.02.2023 11:59
Wij combineren het meestal, stukken tolweg, vooral rondom de steden, waar meestal een stuk geen tol geheven wordt, en stukken op de route national. Meestal blijven we na een stuk waar geen tol wordt geheven, nog een poos verder op de tolweg, waar dan wel tol wordt geheven. Het schiet toch echt een stuk sneller op, dan alles over de groene route. Daar heb je toch veel rotondes, en hang je achter vrachtwagens waar je met een camper niet langs kan. Maar we doen beide dus. Werkt voor ons het beste zo!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
11.02.2023 12:19
Met caravan mag je in Frankrijk op de autosnelweg inderdaad 130 rijden. Of dat verantwoord is, mag jij helemaal zelf bedenken.
Geplaatst door: Hans
, Datum:
12.02.2023 06:46
@Peter van het hurktoilet.
Ik stel alleen dat je op de tolweg met een combi van 3500kg 130 km/u mag rijden.
Mijn combi gaat daar ver overheen (de massa dan he) dus laat ik het wel uit mijn hoofd om sowieso sneller dan 100km/u te rijden. Het geld voor bekeuringen besteed ik wel ergens anders aan :-)
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
14.02.2023 21:09
Ik sluit me aan bij @Bert en @Hans030
Het stuk vanaf Lyon tot ong Montëlimar pakken we wel de tol, omdat de RN daar langs industrie leidt en vol rotondes ligt.
Van Nancy tot Lyon rijden we liefst tolvrij over Lons-Le Saunier en Boug-en Bresse
, Datum:
14.02.2023 23:04
Het klopt wat Irene zegt over die industriegebieden als je bijvoorbeeld naar de ardeche wilt (die route gaf mijn navigatie vroeger aan). Je kan als alternatief ook een stuk langs de Rhone blijven rijden (dat geeft mijn navigatie tegenwoordig aan), Dat is niet zo saai, maar het kost relatief veel tijd.
Dus je zou daarom ook een stuk tolweg nemen.