Vlakke route richting Loire / Dordogne (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: hatatalo
, Datum:
09.02.2023 09:59
Hallo forumleden,
Vorig jaar hebben we onze nieuwe caravan gekregen. Deze hebben wij qua omvang en gewicht iets op de groei gekocht. Wij zijn namelijk in het bezit van een leaseauto en (mogen/moeten) door de minder gereden kilometers in de coronaperiode daar nog iets langer in rond blijven rijden.
Bij een normale belading komt het gewicht in de buurt van de maximale capaciteit van de auto. Wij hadden daarom in eerste instantie besloten om met deze combinatie in Nederland te blijven, maar ons geliefde vakantieland Frankrijk blijft trekken. Het is mij volkomen duidelijk dat ik beter niet door het oosten van Frankrijk richting de Vercors / Alpen te rijden. Hier hebben wij de laatste 10 jaren doorgebracht, alleen met de auto en een vouwwagen.
Nu vragen wij ons toch af hoe ver je Frankrijk in kunt komen richting de Loire of de Dordogne zonder dat je al te hoge stijg/daal percentages op de route er na toe tegen gaat komen. In deze omgeving zijn wij namelijk nog nooit geweest.
Wij zijn nieuwsgierig naar jullie ervaringen en vlakke routes 😉
Alvast bedankt voor jullie tips!
Ook tips voor bosrijke campings waar honden worden toegelaten en je heerlijk kunt wandelen en in de buurt van een meertje/riviertje of beekje. De camping moet niet te klein, maar zeker niet te groot zijn.
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
09.02.2023 13:20
Het is een beetje de vraag hoe je jouw tekst over de maximale capaciteit van de auto moet interpreteren. Als het zo is dat je inderdaad "normaal" belaadt en dat je dan met het gewicht van caravan plus belading tegen de maximale (trek)capaciteit van de auto aan zit, dan zit je er dus niet overheen. En dan kun je gewoon rijden naar waar je naar toe wilt (mits je op heuvels tijdig terugschakelt, niet bang bent voor hoge toerentallen, enz.). Als je er wel overheen zit, tja, dan heb je tussen Lille en Parijs al stijgingen. Na Parijs heb je tot de Loire bij bijvoorbeeld Blois nauwelijks heuvels. Op de A20 of andere routes richting Dordogne zijn er zeker weer stijgingen. Maar als mijn eerste interpretatie de juiste is, dan moet dat gewoon kunnen.
Geplaatst door: scg
, Datum:
09.02.2023 17:25
Volgens mij is het onmogelijk om in de Dordogne te komen zonder wegen met stijgingen/hellingen. Bovendien weet je nooit wat er onderweg gebeurd, als je onverhoopt van de snelweg af moet of verkeerd rijdt. Bij Luik begint het al. Er zitten wel vlakke stukken natuurlijk, maar de Dordogne is echt wel bergachtig.
Geplaatst door: Manus
, Datum:
09.02.2023 17:30
De vraag is inderdaad wat je verstaat onder "maximale capaciteit ".
Geef eens wat meer info over welke auto en welke caravan, of anders, geef de gegevens eens in op de site " caravantrekker.nl . Je weet dan meer over de mogelijkheden van de auto, en kan beter bepalen wat de auto aan kan.
Geplaatst door: ® Hatatalo
, Datum:
09.02.2023 18:13
Ter aanvulling
Op caravantrekker geeft de combinatie de volgende conclusies:
De prestaties van de Opel Grandland X 1.2 Turbo zijn in de meeste situaties meer dan voldoende, maar wel is het gewicht van de Burstner met een gemiddelde belading vrij hoog, maar geen probleem als de belading in de caravan goed verdeeld is en bij normale snelheden gereden wordt. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Hoofdpunten
Beladen Burstner 1360 kg met 1285 kg asdruk
De Opel heeft wettelijk voldoende trekvermogen
B-rijbewijs is voldoende
Geadviseerde kogeldruk 75 kg
Maximaal toegestaan maar 70 kg (?)
Goede prestaties op de vlakke weg
Soms zo'n 2400 toeren noodzakelijk
Voldoende souplesse 185 punten
Normale acceleratie 23.7 sec.
Ruim voldoende op steile hellingen 14%
Bergop minimaal 3700 toeren
Gewichtsverhouding 85%
Veilige snelheid tot 100 km/u
Combinatie is geschikt
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
09.02.2023 19:00
Dordogne zou ik niet doen. De Loire (gebied rond Tours) moet lukken. Het is niet zo dat je helemaal geen heuvels hebt overigens. Na Parijs op de A10 heb je al een heuveltje richting Dourdan, maar het is geen hoog stijgingspercentage. In ieder geval zou ik dus op zeker gaan, via Parijs rijden (en niet via Rouen bijv) en dan maximaal tot omgeving Tours/ Blois/ Saumur. Let wel dat je ook rond de Loire wel wat heuvels hebt in stadjes. Dus qua camping wel checken of je er via een normale weg kunt komen.
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
09.02.2023 19:24
Mooie aanvulling over de auto! Niets aan de hand, zou ik zeggen. Zoals laatst al iemand hier zei: als deze auto niet zou voldoen, dan zou 30 jaar geleden niemand in Frankrijk aangekomen zijn. Die Opel heeft 130 pk, daar kom je echt mee in de Dordogne. Mits je bereid bent hogere toerentallen te draaien en er op let tijdig terug te schakelen. Niet te hard rijden op de vlakke weg en in de afdalingen.
In 1988 kocht ik een nieuwe Audi 80 1.8S, die had 88 pk (bij 5200 toeren) en 142 NM koppel (bij 3300 toeren). Die trok een Beijerland die beladen 1200 kilo mocht wegen en zoals je uit deze foto kunt zien kwam hij tot èn bovenop de Col de Puymorens en echt zonder problemen. De Opel heeft 130 pk (bij 5500 toeren) en 230 NM koppel (bij 1750 toeren). Hij weegt iets meer en de Bürstner ook, maar hiermee kun je gewoon naar de Dordogne.
https://www.flickr.com/photos/marcnoordink/7676448536/in/album-72157630820248858/
Geplaatst door: Marike
, Datum:
09.02.2023 19:41
Lijkt mij totaal geen probleem! Zelfs niet als je toch voor het oostelijke deel van Frankrijk kiest. Gewoon tijdig terugschakelen (en ook niet bang zijn om terug te schakelen en een keer wat langzamer naar boven te komen) en er is niets aan de hand. En grotendeels rijd je snelwegen (tolwegen) dus niets aan de hand. Dordogne is een zeer mooie omgeving. Je zou ook nog ervoor kunnen kiezen om richting de Ardèche te gaan.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
09.02.2023 21:43
Als caravantrekker aangeeft dat je ook in het hooggebergte uit de voeten kunt, zie ik het probleem niet, want je komt niet in de bergen.
Het hierboven genoemde klimmetje beneden Luik is inderdaad pittig, maar niet lang. Verderop in de Ardennen zitten wel langere hellingen waar je auto zal moeten werken, maar daar heb je kruipstroken. En behalve als je uit zuidoost-Nederland komt is de kans groot dat niet eens via Luik gaat.
De belangrijkste tip werd hierboven al gegeven: bijtijds terugschakelen en ik zou daar toe willen voegen: in afdalingen de snelheid vooral niet te hoog op laten lopen, want dat kost je je remmen.
Tot slot: als je hellingen tegenkomt: doe ze. Zo krijg je ervaring en leer je wat je auto met jouw caravan kan. We kunnen hier allemaal met de beste bedoelingen meedenken, maar uiteindelijk moet jij rijden...
Geplaatst door: Jan
, Datum:
10.02.2023 09:21
Je kunt ook gewoon naar het oosten hoor met deze combinatie. Het gewicht van de caravan is mss wat aan de hoge kant zoals caravantrekker zegt maar de combinatie kan het goed aan. Niet met klotsende oksel vertrekken want is geen enkele reden voor. Gewoon zorgen je auto goed onderhouden is dus de beurten heeft gehad dan komt het helemaal goed.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
10.02.2023 09:39
Wij hebben liever die helling bij Luik (vinden we echt niets voorstellen en als je via Luik gaat zijn de wegen vele malen beter wat wij veel belangrijker vinden) dan dat we met de caravan via Antwerpen- Lille of Antwerpen- Brussel moeten, want daar zijn de grote delen van de wegen echt niet goed en dat is juist niet fijn rijden. Met een iets steilere helling kom je gewoon boven, misschien wat langzamer maar dat is totaal niet erg.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
10.02.2023 15:03
Geen zorgen, wij hebben de route regelmatig gereden vanuit omgeving Utrecht (over Parijs) met een caravan. De genoemde combi levert echt geen problemen op v.w.b. trekkracht en hellingen/bergen. Veel belangrijker is om rekening te houden met snelheid en belading om de combinatie stabiel te houden. Die kogeldruk tussen de 70 en 75 is prima en zorg dat de grootste gewicht op de as van de caravan ligt.
Wij zijn vorig jaar aan de oostkant van Frankrijk richting Annecy en Castellane gereden met een combi VW T-Cross (1.0) en 1.100 kg caravan. Ook geen enkel probleem.
Tip als camping: Camping Chateau de Verdoyer?
Veel plezier in de Dordogne!