Wanneer rijden rond zwarte zaterdag weekend? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Nika
, Datum:
24.01.2023 09:19
Vanaf zondag 6 Augustus hebben wij camping Val de cantobre geboekt. Helaas was een andere periode voor ons dit jaar niet haalbaar.
Dit is zeker 2 dagen rijden( we reizen af vanuit Friesland met caravan)
Plan was eerst zaterdag wat later te gaan vertrekken, uur of 10, maar is dit verstandig gezien de verwachte drukte?
Of toch beter vrijdag al te gaan rijden, we hebben die mogelijkheid wel maar dan vanaf de middag.
Waarschijnlijk rijden we over Parijs, die als snelste route wordt aangegeven, maar gezien de verwachte drukte toch verstandiger via België /Reims rijden? Wat zijn jullie ervaringen?
Geplaatst door: Henny
, Datum:
24.01.2023 09:37
A26, dus via Laon, Reims en zo "afzakken " is absoluut véél vlotter dan via Parijs. Ik zou dan op vrijdagmiddag vertrekken om in ieder geval Antwerpen en Brussel voorbij te zijn. Daar sta je nl altjd al vast....
Maar misschien , ivm vertrek uit Friesland, is het een optie om via Maastricht, Luik en Metz/Nancy te rijden ?? Succes
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
24.01.2023 11:03
Je eerste plan
Gewoon zaterdag iets later vertrekken
Dan heb je van de hele zwarte vrijdag middag ,zaterdag ochtend geen last
Als jij vertrekt is de drukte weg, je rijd er achteraan
Geplaatst door: Marike
, Datum:
24.01.2023 11:57
Op zaterdag is het vooral in midden- en zuid- Frankrijk enorm druk! Maar ook vrijdags en zondags kan het in midden- Zuid- Frankrijk druk zijn.
Op vrijdag en zaterdagochtend is het vaak ook erg druk meer noordelijk. Het is daarom verstandig om zondags of zaterdags niet te vroeg te vertrekken (na 09:00uur). Maakt de reis ook nog eens lekker ontspannen.
Je zou kunnen overwegen om via Maastricht- Luik- Luxemburg- Nancy- Dijon en net voor Lyon de A89 pakken. Vinden wij erg fijn rijden op die manier!
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
24.01.2023 14:27
Boven staande
Rijd dan via Chalon s Saone afrit sud
Richting Montceau les mines ,Digoin ,Cl-Ferrand
Een stuk rustiger en minder klimwerk
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
24.01.2023 18:26
Als je vrijdagmiddag gaat rijden vanuit Friesland beland je juist in de drukte van al die anderen die zwarte zaterdag willen mijden. Jullie zitten zo noordelijk, als je zaterdagmorgen om zes uur wegrijdt, ben je nog pas begin van de middag bij Parijs. Tegen die tijd is de drukte daar al lang verdwenen.
Kijk voor de verwachte drukte van uur tot uur op jullie route vanaf een paar weken voor vertrek op de kaart van autoroutes.fr
, Datum:
24.01.2023 18:29
Dank allemaal! De route via Luxemburg is misschien toch beter idd dan via Parijs.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
24.01.2023 19:17
Wat (nu) als snelste route wordt aangegeven is het in de praktijk vaak niet. Het hangt af van het moment. In alle gevallen geldt dat je hele grote steden of bekende knelpunten beter kunt mijden, zeker op zaterdagen in de zomer. Dus kun je Parijs mijden? Altijd doen. Geldt ook voor het stuk tussen Lyon en Orange.
DE tip die ik kan geven. Vrijdag gaan rijden! En dan 2 nachten pakken, ergens in Bourgondie. Ook nog meteen een mooi gebied voor de overnachtingen. Dan zondag doorrijden. Route zou ik via Metz/ Nancy en dan overnachten bij Dijon/ Beaune, bijv Meursault of iets anders daar in de buurt. En dan zondag verder, waarschijnlijk zonder drukte.
, Datum:
24.01.2023 20:29
Dank voor deze tip Hans! Vraag me af waar ze het grote tijdsverschil op baseren. Via Luxemburg is qua km,s gelijk, maar met een tijdsverschil van 2 uur tov Parijs . De door jouw aangegeven stop is niet haalbaar voor ons, Mersault is voor ons al 900 km.
We koersen eerst maar op Langres. En dan hopen idd dat we er 2 overnachtingen kunnen doen, zodat we de zaterdag reizen kunnen vermijden.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
24.01.2023 20:56
Vanuit regio Nijmegen doen wij, zonder caravan, 5 uur over thionville/metz als je uit Friesland komt dus 7 uur. Dan is het al 1900 uur. Ik zou daar nog een uurtje doorrijden, camping op, volgende dag om 1100/1200 weer een stuk rijden afhankelijk van de drukte, en dan zondag de rest.
Geplaatst door: Karen
, Datum:
24.01.2023 20:58
Wij rijden al jaren vanuit Friesland met de caravan. We vertrekken meestal vrijdagavond rond 23.00 uur en zijn dan rond 13.30 op de overnachtingscamping bij Lyon. We hebben nog nooit in de file gestaan.
De volgende dag vertrekken we rond 7.00 uur voor het laatste stukje.
Geplaatst door: svdl
, Datum:
25.01.2023 12:27
Wij zijn ook een aantal keer op zwarte zaterdag vertrokken. Wij komen uit overijssel en vertrekken meestal om 5 uur s morgens en rijden dan een 800 km. Hebben die keren niet echt last gehad van de drukte. Gevoel dat dat meer zuidelijk is dan de 800 km die wij rijden. s avonds laat vertrekken en s nachts rijden doen we nooit. 1 keer om 3 uur vertrokken maar dat vonden we niet echt wat. Volgens mij moet je daar wel aan gewend zijn door bijv nachtdiensten
Geplaatst door: Kooij
, Datum:
25.01.2023 22:08
Heb al vele opties naar het zuiden op de drukke dagen met caravan gereden. Vaak reed ik in de nacht om de drukte te ontwijken. Echter heb ik vorig jaar naar spanje deels overdag gereden en zoveel mogelijk binnendoor. 10uur vertrokken via de route brussel,chaleroi, reims,troyes,auxere gereden en bij moulins een overnachting gedaan. De volgende dag voorbij millau en de dag erna naar spanje. Dit is mij bijzonder goed bevallen. Komende vanuit leeuwarden.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
25.01.2023 22:41
Als jullie in Langres overnachten, kan je op zaterdag met een vertrek zo rond 10.00 uur zeer makkelijk door rijden tot aan Valence en daar de 2e overnachting pakken. Je rijdt dan achter de file aan. Dan hebben jullie zondag nog maar een klein deel te rijden.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
25.01.2023 22:45
Bedoelde op de lijn van Valence. Overigens is de A71/A75 een erg prettige route en (zeker op een zwarte Zaterdag) veel rustiger rijden dan de A6/A7.
, Datum:
27.01.2023 14:45
Er zitten goede tips bij, dank allemaal.@ Slimpie , dat is idd een overweging ( naar Valence) die we ter plekke gaan bekijken, afhankelijk van hoe de eerste reisadvies zal verlopen. 2 dagen op camping Navarre in Langres lijkt ons ook leuk om alvast in de vakantie stemming te komen.
S’ nachts rijden deden we wel met z’n tweeën vroeger, maar met kids van 11 en 13 geen optie meer.
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
27.01.2023 16:23
Als je op vrijdagmiddag uit Friesland zit, zit je met de spits bij Antwerpen. Geloof me, daar wil je dan niet zijn. Via Reims of Luxemburg is beter.
Wat wij in het verleden vaak deden, was op vrijdagmiddag vertrekken, lag aan de drukte hoe lang we doorreden, kon 6 uur zijn, maar ook 9 uur.
Dan naar een camping, meestal een eenvoudige muncipal, en daar bleven we tot zondag, of ook vaak maandagochtend. Dan verder. Heb je op maandag wel weer vrachtverkeer,maar minder files!
Geplaatst door: Marike
, Datum:
27.01.2023 18:31
Vrijdag is het juist het eerste deel ook al erg druk. Je hebt dan naast de spits (vaak valt de spits in de zomer overigens wel mee) ook veel vakantieverkeer.
Zaterdags in het hoogseizoen is het overigens vooral erg druk in midden en Zuid-Frankrijk. Ook op vrijdag en zondag kan het in midden en Zuid-Frankrijk dan nog druk zijn. Ik zeg daarom dat je het beste zondags kunt vertrekken en dan maandag het tweede deel. Alleen jullie hebben nu geboekt voor zondags en dan zou ik zaterdag niet te vroeg vertrekken en zondags het tweede deel rijden. Als je zaterdags niet te vroeg vertrekt is dat rustiger dan vrijdags.
Geplaatst door: Jiska1978
, Datum:
27.01.2023 18:46
Hoi,
Wij wonen in noord Groningen en rijden meestal rond 8 uur ‘s ochtends weg, tegen een uur of 17-18 zijn we een stuk onder Parijs of ergens bij Dijon.
Daar overnachten we en rijden de volgende dag rustig naar onze bestemming. Werkt voor ons prima!