Wespen / Hoornaar op afstand houden (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Ris
, Datum:
23.01.2023 10:48
Goedemorgen allen,
Afgelopen jaar zijn wij voor het eerst op vakantie geweest naar Frankrijk en hebben echt genoten. Helaas was er wel 1 min puntje wat je gewoon bijna niet kan voorkomen.
De wespen en hornaren. Onze dochter werd er helemaal gek van en gezellig op het terras zitten was er niet heel vaak bij.
Hoe lossen jullie dit op? Hebben jullie wellicht tips?
Aangezien we dit jaar weer terug gaan, willen we graag iets meer genieten ;-)
Groetjes
Ris
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
23.01.2023 11:07
Wespen vAllen maken, bij camping melden sommige cps doen iets aan de nesten, fris afdekken of blikje mmet drinken partytent met miggengaas verhuizen op de camping. Maar op een terras kom je ze toch tegen. In Nederland bij ieen horecagelegenheidbwaren zoveel wespen dat ze ze uit het drinken visten
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
23.01.2023 12:56
Wij liepen de afgelopen jaren in toenemende mate ook tegen dit probleem aan. Onze jongste wordt helemaal panisch als hij een wesp ziet vliegen en sluit zichzelf dan op (met eten/drinken) in de caravan. Wespenvangers werken deels, ze lijken ook meer wespen aan te trekken en niet weg te houden bij de tafel.
Na wat zoeken (prijs-kwaliteit-ruimte-opzetgemak) kwamen wij tot de volgende "dagtent" Paviljoen Grästorp met LED-verlichting 345x345x247 cm. Heeft namelijk voldoende ruimte en hoogte, geen grondzeil, 4 zijdes horgaas en aan 2 zijdes ook dicht te maken. De LED is een bonus maar voor ons geen vereiste.
Ook 's avonds tegen de muggen ideaal met licht erbij fatsoenlijk een spelletje doen...
Geplaatst door: Madelon
, Datum:
23.01.2023 16:34
Vervelend die wespen! Onze kinderen zijn hier ook erg bang voor. Wat nog weleens wil helpen is gemalen koffiebonen op een bordje leggen en dan aansteken. Dit doen we regelmatig tijdens het eten. Wespen komen dan nog wel op de zoetigheid af, maar zodra ze dichtbij komen en de koffie ruiken gaan ze er meestal vandoor en blijven ze niet zo irritant rondvliegen.
Geplaatst door: ® Fammeij
, Datum:
23.01.2023 19:29
Geen vlees eten. Wij hebben het eens op Corsica gehad. Elke keer als ik iets met vlees ging koken of vleeswaren op brood nam, waren ze er weer. Zonder vlees echt veel minder problemen. Inmiddels vegetarisch trouwens...
Geplaatst door: Wolkje
, Datum:
26.01.2023 21:11
Ik lees mee. Wij hadden er ook erg veel last van. Ik krijg zelf een allergische reactie wanneer ik word geprikt door een wesp. Van mijn kinderen weet ik het niet, die zijn gelukkig nog nooit geprikt, maar aangezien ze mijn genen hebben ben ik ook bang voor hoe zei reageren op een steek. Mijn man let goed op ons met een elektrische muggenklapper. Het is niet diervriendelijk maar gezien de omstandigheden zien we ons wel hiertoe genoodzaakt. We hebben ook wespenvallen gekocht vorig jaar maar die deden het niet echt top. We zullen dit jaar de verbrande koffie eens proberen.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
26.01.2023 21:58
Er zijn allerlei huis-, tuin- en keukenmiddeltjes (citroen, azijn, kruidnagels), die soms een beetje helpen, maar vaker helemaal niet. Sommigen zijn alleen geschikt om mensen bij jou uit de buurt te houden (knoflook), anderen geven zoveel stank dat je er zelf niet in wilt zitten (ammoniak).
En ja, ik weet het, het beste is de beestjes gewoon negeren, maar ik ben zelf ook redelijk panisch... Bovendien moeten ze gewoon van mijn drankje afblijven...
In mijn beleving is de elektrische vliegenmepper het enige effectieve middel. Maar pas op. Volgens sommige deskundologen komen wespen ook af op de lucht van dode soortgenoten. Dus pak een schepje en gooi het lijk een eind verder in de struiken (liefst niet bij andere kampeerders in de buurt).
Geplaatst door: Gerd@
, Datum:
27.01.2023 13:10
Wat bij ons vorig jaar goed geholpen heeft is een plantenspuit met water erin en als de wespen te dicht bij komen nat sproeien. Hebben ze een hekel aan en vliegen dan terug naar het nest , ze kunnen ook moeilijker vliegen als ze nat zijn ! Geloofde het eerst ook niet maar helpt écht .
Geplaatst door: ® Marjan6
, Datum:
28.01.2023 18:34
inderdaad een plantenspuit werkt perfect. Dit jaar voor het eerst thuis in de tuin uitgeprobeerd.
Geplaatst door: bert
, Datum:
28.01.2023 22:16
Wespen hebben ook een nuttige functie voor ons.
Een nest van 6.000 wespen kan zo in één week een half miljoen vliegen en zo’n 130.000 muggen vangen. Maar wespen fungeren ook als een soort natuurlijke opruimingsdienst. Kadavers van kleine zoogdieren, amfibieën en vogels worden in stukjes gebeten en gevoederd aan de larven.
Geplaatst door: Nieneke85
, Datum:
02.02.2023 19:51
Wij hebben eens een grond wespen nest gehad. Werd na melden bij de receptie gelijk bestreden. Het zijn echt vlees eters dus idd vleesresten ook gelijk goed weggooien. En een val klinkt leuk maar trekt vaak ook juist aan. Ik had nog wel iets van wierook bij me maar was meer vanwege de muggen die vond ik vele malen vervelender. Heb nu groot hoe doen gekocht en ga deze komend jaar met clips aan mijn luifel bevestigen. Kijken of dat ze buiten houdt hahahaha
Geplaatst door: ® Edwin3069
, Datum:
20.03.2023 22:17
Wespen. Alleen het woord geeft mij al de rillingen. Vorig jaar gestoken in mijn lip dus ben niet echt een fan van deze zwart/gele piloten.
Wat heel erg goed helpt is de nep-wespennest. Of gewoon met een plantenspuit in de weer gaan. Spuit de wesp nat met de sproeistand en ze zullen terug gaan naar het nest omdat ze zullen denken dat het gaat regenen. Dan blijven ze even weg. Diervriendelijker kan het niet volgens mij.