vraagje aan ervaren kampeerder (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Forddriver
, Datum:
22.01.2023 09:01
Beste allen , weet niet direct of mijn vraag hier op de juiste plaats staat , maar hoop toch een beetje wijzer te worden.
Heeft er iemand hier ervaring met de Ford Focus (2019-5deurs) als trekauto. (1.0 benzine / 125 pk).
Volgens de gelijkvormigheid van de auto mag deze 1100 kg trekken , wat me heel veel lijkt voor deze wagen.
Caravantrekker.nl geeft een gunstige score , maar had toch graag de ervaring van de echte gebruikers gehoord.
Wie heeft er ervaring met de focus (of gelijkaardige wagen met vergelijkbare motor ) als trekauto.
Voor alle duidelijkheid , de caravan die we gaan sleuren zla een Eriba of t@b worden met een MAXIMUM toegelaten gewicht van 750 kg.
Met dank voor de reacties.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
22.01.2023 10:20
Wij hebben zo’n Focus in wagon uitvoering. Geen ervaring met trekken want het is onze 2e auto omdat we beiden een auto nodig hebben voor het werk. 750 kg gaat deze met gemak trekken. Ik denk dat jouw grootste uitdaging is om ook echt een Eriba of T@b te vinden die zo licht is.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
22.01.2023 11:44
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
22.01.2023 11:48
@daphne, hier de gegevens vd t@b
.
Totale lengte inclusief dissel (cm) 517
Opbouwlengte (cm) 340
Totale breedte / binnenbreedte (cm) 201 / 180
Totale hoogte / binnenhoogte (cm) 244 / 182
Leeggewicht (kg) 620
Maximum toelaatbaar (kg) 750
Bedmaat in cm 175 x 200
Prijs incl. BTW 15.450,00
Geplaatst door: Johann
, Datum:
22.01.2023 12:52
Ooit deze wagen als leenauto gekregen toen de onze het opgaf in Frankrijk. Wij hebben overigens ook een eriba, hij trekt het wel maar ik vond het allemaal op het randje. Pk’s genoeg maar het moet uit de tenen komen.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
22.01.2023 13:27
Ik denk dat, zoals Johann al noemt, het volgens de boekjes wel lukt, maar de vraag is of je dit moet willen als je langer met je auto wilt doen.
Geplaatst door: bert
, Datum:
22.01.2023 13:37
https://mossboten.nl/caravans/
Misschien is een Carpento caravan wat voor je. Mijn auto kan 1200kg trekken en heb een Carpento 360. Het rijdt als een trein, zelfs door de Alpen en Pyreneeen .
Van vrachtwagens en wind merk je ook niet veel van.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
22.01.2023 13:55
@Labrador, de caravans zijn mij bekend. Een rijdend bed/zitje met een keukentje, het zijn leuke caravans. Het blijft een uitdaging om aan zo’n caravan te komen en dan ook nog onder die 750 kg te blijven. Een gasfles en wat beddengoed dan ben je er al bijna.
En nogmaals, met zo’n lichte caravan zou trekken geen probleem moeten zijn. Op tijd terug schakelen en rustig blijven. Succes met de zoektocht naar een caravan en veel plezier alvast met de eerste vakantie. Tip: ga meteen met de lege caravan langs een weegbrug, doe dat nog een keer met de vakantiebelading. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
23.01.2023 07:08
Voor het trekken van een caravan zijn de pk's niet zo interessant. Die bepalen of je nóg sneller kan. Het koppel (nm) bepaalt of je auto je caravan makkelijk wegkrijgt. Je zal een turbo motor hebben. Het koppel zal vast wel genoeg zijn.
Voor de snelheid is ook de breedte en hoogte van de caravan belangrijk. Een caravan van 250 breedt heeft véél meer weerstand dan een caravan van 200 breed
Je zou met jouw gewenste combinatie prima moeten kunnen rijden lijkt me (zeg ik zonder op caravan trekker te kijken wat wel een goede indicatie geeft trouwens).
Geplaatst door: bert
, Datum:
23.01.2023 07:20
Geplaatst door: Marike
, Datum:
23.01.2023 08:12
Dit gaat toch met gemak lukken?! Als dit al niet kan dan kwam 20 jaar geleden niemand in Frankrijk aan. Toen was 125pk echt veel. Tegenwoordig noemen ze het een 1.0 motor en dat klinkt dan minimaal, maar zit er wel vaak een turbo in dat voor meer vermogen zorgt dan menig 2.0 liter motor van vroeger. Ik zou mij hier niet zo druk om maken.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
23.01.2023 08:51
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
23.01.2023 13:10
Ik heb nooit een hoge pet op gehad van de Ford als trekauto (ja behalve de pickup modellen). Ik merkte/voelde, de paar keer dat ik er in heb gereden, dat het trekvermogen altijd wat aan de magere kant is. Ik wil graag wat "over houden" aan vermogen. Momenteel rijd ik in een VW T-Cross, ook uit 2019 en ook een 1L (81kW / 110PK), wel een automaat. Deze mag ook max 1.100 kg trekken, maar voelt in de (Franse) bergen aan alsof hij makkelijk 1.200 kg de berg op mee naar boven neemt. Afgelopen jaar zonder problemen met 90 km/uur berg(en) op met volle auto en caravan erachter naar Annecy en vervolgens Castellane gereden.
Geplaatst door: Jan56
, Datum:
24.01.2023 23:27
Ik heb een Ford Focus 1.6 ecoboost gehad en dat was een uitstekende caravantrekker en de Focus heeft een uitstekende wegligging. Heerlijke auto om in te rijden.
Met deze auto,'s met turbo is het belangrijk om goed onderhoud te plegen vooral tijdig olie verversen omdat de turbo gesmeerd wordt met motorolie.
Ik heb overwogen om na deze de Focus 1.5 ecoboost te kopen en daar proefrit mee gemaakt en ook weer zo,'m megafijne auto. Omdat ik echter veel kilometers ging maken uiteindelijk gekozen voor de Focus 2.0 tdci dus diesel. Iedere dag feestje om mee te rijden.
De 1.0 ecoboost kan jou caravan prima trekken. Laat je niet beïnvloeden door zogenaamde kenners die roepen dat deze lichte motoren een kort leven beschoren zijn. Zijn uitvoerig getest en ANWB wegenwacht met dosis ervaring vertelde me dat de Ford,s weinig problemen kennen.
Na mijn Focus diesel zal er een nieuwe Ford Kuga hybride komen.