Caravan koelkast (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Thadude
, Datum:
13.08.2022 12:14
Ik ben benieuwd naar ervaringen met de caravan koelkast bij hoge temperaturen (+30c). We hebben een chateau caravan uit 2008 met een dometic koelkast die de hoge temperaturen van de afgelopen dagen niet meer bij kan houden. De koelkast staat op stand 4 maar de vrieslollies in het vriesvak bevriezen niet en ook de boter in de koelkast is vrij dun. Als de caravan thuis op de oprit staat (ook bij warme dagen) leek deze wel goed te werken. Heeft iemand tips/trucs? Of moeten we het op gas proberen? Is dan het omzetten van de knop voldoende of komt er meer bij kijken?
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
13.08.2022 12:27
Begin eens met de roosters te verwijderen
Waarmee er een grotere luchtstroom= warmte afvoer aan de achterkant
Van de kk plaats kan vinden
En zoek op google de beschrijving van jou type kk op
Voor het onsteken op gas
Geplaatst door: ® Ineke
, Datum:
13.08.2022 13:01
Toen wij nog een caravan hadden plaatsten we altijd een ventilator voor het rooster.
Geplaatst door: ® Ineke
, Datum:
13.08.2022 13:07
En de koelkast niet op de hoogste stand zetten.
Geplaatst door: wim13
, Datum:
13.08.2022 13:27
Hoi,
Mijn oplossing voor koelkast problemen op echt warme dagen.
Een setje voor de onderste opening (blaast 'koude' lucht naar binnen) en een ander setje voor boven en die zuigt de warme lucht eruit; een kwestie van omdraaien van de ventilatoren.
Het setje bestaat uit 2 ventilatoren op een houten latje gemonteerd (via 2 USB en USB-stekker op de 230 V.); het setje past precies in de opening; 'smartdevil' via internet gekocht.
Door het houten latje met de juiste hoogte; klemt het setje precies in de ruimte waar de roosters eruit gehaald zijn.
Het basis idee was van en Franse medekampeerder, zelf vervolmaakt.
Hopelijk heb je wat aan mijn bijdrage, groetjes, Wim
Geplaatst door: Bert
, Datum:
13.08.2022 13:44
Is het compressorkoelkast? Die zijn minder afhankelijk van omgevingsfactoren, maar die kunnen niet op gas wel op de accu.
Geplaatst door: scg
, Datum:
13.08.2022 13:58
Hebben wij ook. Dit is een bekend probleem van absorptie koelkasten. Oplossing met ventilator schijnt wel te helpen. Compressorkoelkasten hebben dit probleem niet, maar die vind je nog niet veel in caravans. Wij nemen altijd een extra koelbox mee, want het schijnt ook te helpen om de koelkast niet te vol te stoppen. Drinken gaat in de koelbox.
, Datum:
13.08.2022 16:15
Het is een dometic power fridge maar het type of model nr kan ik zo niet achterhalen. Misschien als ie thuis leeg is.. zit nu redelijk vol. Had inderdaad al gelezen dat dat ook niet optimaal is maarja.. De ventilatoren ga ik uitproberen. De roosters lijken vastgekit dus vraag me af of die eruit kunnen of kan het binnenrooster eruit?
, Datum:
13.08.2022 17:02
Als er aan de linkerkant vh rooster een schoefje zit
Een dopje met een gleuf
Dan kan je deze een kwart slag draaien ,
En het binnenste deel vh het rooster er uit pakken
, Datum:
13.08.2022 17:06
, Datum:
13.08.2022 17:45
Bedankt mensen ik ga de roosters proberen los te draaien. De zon staat voor een groot gedeelte op de achterzijde van de caravan waar de koelkast zit dus ik denk dat dat ook niet meehelpt, die onderhoudshandleiding ga ik even doorlezen.
Geplaatst door: ® Gerard
, Datum:
13.08.2022 22:18
Als het echt warm wordt, de koelkast een stand lager zetten. (Probeer eens een dag standje 2).
, Datum:
14.08.2022 07:55
Geplaatst door: Johann
, Datum:
14.08.2022 15:21
Ik heb bij onze caravan een ventilator van een computer achter het bovenste rooster gemonteerd, nu nog met schakelaar maar ik heb ook nog de mogelijkheid om een thermostaat er tussen te zetten. Werkt prima. Overigens op het 12 volt gedeelte. Blaast naar buiten.
Geplaatst door: Domaine
, Datum:
17.08.2022 10:32
Voor vertrek hebben wij onze oude koelkast uit de caravan vervangen voor een andere koelkast deze paste precies op de plek van de oude koelkast.
Dit jaar genoten van goede koeling in de caravan en ijsjes uit het vriesvak .
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
17.08.2022 13:07
In onze vorige caravans ook nooit optimale koeling bij hoge temperaturen. Met onze huidige caravan geen problemen meer. Zelfs bij 40 graden spullen in vriesvak bevroren. Zal wel een nieuwe generatie koelkasten zijn; eindelijk het licht gezien 😉
Geplaatst door: Hans
, Datum:
18.08.2022 06:14
Kijk eens op www.caravan-forum.nl en zoek naar "koelkast ventilator plaatsen". Veel kennis op dat forum. Mocht het je wat lijken dan zeker geen (vaak hoogtoerige) computerventilatoren gebruiken maar max. 1000 rpm ventilatoren.