Drukte zwarte zaterdagen richting Languedoc, advies? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Jolijn
, Datum:
15.07.2022 11:46
Wij gaan volgend weekend naar zuid Frankrijk, omgeving Serignan.
We hebben geboekt van zaterdag - zaterdag (konden niet anders) en rijden dus precies de drukste dagen van 23 juli en 6 augustus. Ik lees de berichten over meer zwarte zaterdagen dan gebruikelijk en dit zijn wel precies de meest zwarte :(
Ik begin er een beetje tegenop te zien.
We gaan vrijdags rijden en hebben voor die nacht een b&b geboekt, ca. 60 km voor Lyon.
Iemand tips, adviezen over hoe het beste te rijden. Wat is handig qua tijden enzo?
Zaterdag bij de B&B juist vroeg opstaan (terwijl onze bedoeling was juist relaxed te doen enzo) om de files voor te zijn tussen Lyon-Orange of beter juist rond 10.30 uur vertrekken?
En voor de terugweg moeten we dus op 6 augustus weer terug. We hebben dan (nog) geen overnachting geboekt, in de hoop misschien wel in 1x terug naar huis te kunnen rijden. Bijv. 9.00 uur vertrekken en rond 23.00 uur thuis (Zuid-Gelderland). Maar is dat wel realistisch?
Iemand ervaring, tips?
Geplaatst door: Karin
, Datum:
15.07.2022 12:06
Je verlies nemen en op zaterdagmiddag vanuit Nederland verrekken en zondag aankomen.
Camping bellen tot hoe laat je mag aankomen op zaterdag en dan pas rond 14 uur vanaf je overnachtingsadres vertrekken.
Voor terug, vrijdagmiddag of zondagmorgen gaan rijden.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
15.07.2022 12:38
Je hebt al geboekt dus het is niet anders. Het is zaterdags erg druk op de weg, maar geen ramp. Achter de file aanrijden betekent voor jullie pa na 14:00/ 15:00uur die zaterdag de weg op….maar ik kan me voorstellen dat je dat niet doet. Gewoon uitgerust die zaterdag na een ontbijt de weg op en er vanuit gaan dat je veel in de file terecht komt en dan valt het allemaal wel mee. Terug zou ik mij al helemaal niet zo druk maken, want of je nou een uurtje eerder of later thuis bent maakt vaak ook niet uit.
Onze ervaring is dat je files heel goed aankunt als je maar uitgerust bent en je erop instelt dat je files kunt krijgen en dan zul je zien dat het nog meevalt ook. Daarnaast kun je vaak toch niet eerder dan 15:00/16:00 uur je accommodatie in dus het heeft ook geen zin om al heel vroeg op je bestemming te zijn.
Goede reis!
Geplaatst door: Marike
, Datum:
15.07.2022 12:41
Én terug kun je altijd nog een overnachtingshotel nemen, genoeg mogelijkheden onderweg en dan rijd je de rest rustig op zondag.
, Datum:
15.07.2022 13:00
We kunnen vanaf 17.00 uur in de accommodatie. Vind ik ook stom, vroeger kon je altijd rond 15.00 uur terecht in je huisje, maar goed, dat is tegenwoordig dus pas weer veel later. En voordat je alles ingeruimd hebt, kasten gevuld, bedden opgemaakt ben je zo een dik uur verder. Echt zonde, je dag is al om zo.
We kunnen wel vast gaan zwemmen natuurlijk als we aankomen. Een tas daarvoor houden we apart.
En een dag eerder terug naar huis, dus vrijdags alvast aanrijden, kan natuurlijk maar vind ik ook wel zonde van de dure camping. Dus daar neig ik niet naar.
Zijn er op zwarte zaterdag nog wel hotels die plek hebben ? Of moet ik dat ook maar vast leggen?
Wij hebben echt nul ervaring met rijden op zwarte zaterdag richting het zuiden. Sowieso meer dan 20 jaar geleden dat we die kant op gingen.
Geplaatst door: ® sannie
, Datum:
15.07.2022 14:02
Kijk even op autoroutes.fr , bij previsions de trafic kun je op de kalender per uur de verwachtingen bekijken. Helaas voorspelt die voor jullie reis veel drukte.
Onze ervaring is rond 13.00 door/langs Lyon te rijden goed te doen is.
Geplaatst door: Philip
, Datum:
15.07.2022 15:20
Helaas is mijn ervaring exact het tegenovergestelde. Wij waren ook rond die tijd bij Lyon op een (pik) zwarte zaterdag. Over de weg van Noord-Oost Nederland naar Lyon deden we 10 uur, vervolgens van Lyon naar Beziers deden we ook 10 uur !!!!!
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
15.07.2022 16:06
De meeste vertraging zal dan worden opgelopen tussen Lyon en Avignon. over die 200 km kan je zomaar 5 uur doen. Wellicht kunnen jullie er nog voor kiezen om via Parijs en Clermont-Ferrand te rijden met t.h.v. C-F een andere B&B? Die route is dan, met een vertrek op vrijdag zeker op de zaterdag een stuk rustiger. Overigens ook mooier.
Geplaatst door: An
, Datum:
15.07.2022 16:49
Je gaat al rijden op vrijdag. Dat scheelt. Ik zou bij de b&b eerst kalmaan doen en rond 9 uur wegrijden. 4 jaar geleden ook gedaan op superzwarte zaterdag. Ja, we stonden af en toe stil maar we hadden dan ook de tijd. Niet al te druk over maken. Uiteindelijk viel t mee. Terug kijken wij ruim voor Nancy of we het in 1 keer gaan doen of gaan overnachten bij de B&Bhotels bij Nancy. Op Booking.com oid kun je snel zien waar nog plek is en reserveren. Nog nooit fout gegaan
Geplaatst door: Martijn
, Datum:
15.07.2022 18:04
Voor lyon zal t meevallen. Dag erop zo vroeg mogelijk gaan. Later gaan heb je alleen jezelf mee als het dan tegenvalt ben je nog veel later. Want je kan beter sochtends in de file staan dan midden op de dag met 30 graden. ....
, Datum:
16.07.2022 16:50
Ik ben echt in dubio.
Wat is wijsheid: route zo laten en dus via Lyon (waar we vlakbij dus al een betaalbare B&B mét zwembad en ontbijt hebben geboekt).
Of toch switchen en zoeken naar iets rondom Clermont Ferrand en via die route rijden. Moeten we dus wel via Parijs, wordt de route daar beter van?
(En vind nu dan nog maar es een andere overnachtingsplek, in elk geval incl. ontbijt voor ca. 150,= á max 200,= en een zwembad zou gezien de enorme hitte ook fijn zijn…). Heb je een tip, dan graag !!
Het is óf drukte in Parijs óf drukte in Lyon, lijkt me zo.
Wat is jullie advies?
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
16.07.2022 18:32
De drukte rond en direct na Parijs heb je dan op de vrijdag en niet op de zaterdag (waarop het sowieso drukker is). Overigens vind ik de drukte t.h.v. Parijs minder erg dan de drukte onder Lyon. Bij Parijs en Lyon zelf heb je nog veel alternatieve routes, op het stuk eronder eigenlijk niet. De RN (7) is vaak net zo druk en traag als de AR.
Onder Parijs, vanaf de splitsing A10-A11 en vervolgens verderop ook bij A10-A71 is het echt meteen een stuk rustiger. Op de A7 onder Lyon sta je op (zwarte) zaterdag op het midden van de dag op zeker in de file.
Geplaatst door: Bert
, Datum:
16.07.2022 19:01
Lastig. Niemand kan voorspellen waar de files komen. Het beste kan je op moment kijken en dan een besluit nemen, maar dan heb je weer een probleem met boeken.
Een andere mogelijkheid is richting Clermont ferand binnendoor te rijden. Reims Troyes Auxerre, Clermont Ferrand rijden. Dat kost je twee uur extra, maar je vermijdt Parijs.
Het lijkt een beetje bij de kassa voor de supermarkt staan. Welke rij moet je kiezen?
Misschien is het meest simpeler om in de rij te blijven staan waar je voor gekozen hebt. Het gaat zo als het gaat. Hoef je ook niks anders te zoeken om te boeken.
Geplaatst door: ® miknl
, Datum:
16.07.2022 19:13
Gebruiken jullie ook 'slimme' GPS apps, zoals Waze? Ik ga dit jaar die gebruiken naast de GPS van de auto zelf. Ik hoor verhalen dat Waze tijdig alternatieve routes weet, al ben ik niet bekend met Waze en de route du soleil en of daar uberhaupt alternatieven zijn ;-)
Geplaatst door: Jansen
, Datum:
16.07.2022 20:28
Ik gebruik google maps, die is ook altijd wel redelijk up to date en geeft alternatieve routes weer bij erge drukte.
Wij gaan vannacht om een uur of 4 richting Lyon met 2 kleine kinderen voor een overnachting (zo'n 9 uur rijden volgens navigatie, met regelmatig stoppen zal dit wel een uur of 12 zijn) om maandagmorgen (denk rond 10 uur vertrek) het laatste stuk richting Valras Plage te rijden. Kan ik op maandagmorgen veel files verwachten?
Geplaatst door: Karin
, Datum:
16.07.2022 20:32
Ik ben het eens met Slimpie dat Parijs beter te doen is dan Lyon. De laatste keer hebben wij de rondweg Lyon genomen ipv door Lyon. Is wel langer maar wel rustiger vonden wij.
We zien nu toch echt op het nieuws dat het veel drukker is dan voorgaande jaren. Nooit eerder waren de zwarte zaterdagen er al zo vroeg. Dat was altijd het begin van de zomervakantie van de Fransen maar veel mensen gaan na 2 jaar geen vakantie nu toch weer op reis en heel veel mensen pakken de auto ipv het vliegtuig.
Geplaatst door: ® Henk10
, Datum:
16.07.2022 21:00
Wij rijden al jaren op zwarte zaterdagen tot aan Lyon. Op de A6 nog nooit file gehad. Wij overnachten dan rondom Lyon en gaan op zondagochtend weer vroeg op pad. Zo rond half 8. Rondom Valence wordt het vaak wel drukker op de weg. Langzaam rijdend verkeer etc. Maar de horrorverhalen zoals deze elk jaar in de krant staan hebben wij nog nooit meegemaakt. Naar mijn idee is de A7 altijd druk, maar hoe vroeger je er bent hoe beter.
Geplaatst door: Kim
, Datum:
17.07.2022 11:55
Wij vertrekken volgende week ook op zwarte zaterdag. Net zoals elk jaar. Nog nooit echt file gehad eigenlijk. Meestal als ze met die paniek berichten komen ervaren we het net rustiger. We vertrekken in Hasselt (b) tussen 10 en 11 u 's ochtends en rijden
via Luik, en Luxemburg tot vlak voor Lyon ,daar nemen we net voor centrum de A89 (heerlijk rustige,mooie en vlotte autosnelweg) richting Clermont-Ferrand, overnachten in Le Brugeron,meestal komen we aan tegen 19h30. Na een nacht vertrekken we dan zondagochtend verder richting A75 en verder richting Millau. We zijn in de vroege namiddag op ons plekje.
, Datum:
17.07.2022 15:38
Wij neigen er toch naar om de route te wijzigen en via Clermont Ferrand te gaan rijden.
Op dit forum kwam ik een website met kaartje tegen met verwachtte drukte. Kan die site niet meer vinden, maar hij lijkt op dit: https://www.vinci-autoroutes.com/fr/previsions-trafic/
Als ik dat zo bekijk is het op de weg zaterdag bij Lyon heeeeel druk maar ook het stuk bij Avignon- Montpellier.
Als we via Clermont Ferrand gaan, hebben we op vrijdag vooral drukte bij Parijs en na Orleans, maar zou het zaterdag mee moeten vallen vanaf CF.
En we ontwijken daarmee een stukje drukte bij Avignon- Montpellier als ik het goed zie.
Het blijft een gok: zoals hierboven al genoemd, het voelt alsof je moet kiezen welke rij bij de kassa hahaha.
(Iemand een tip voor hotel / B&B rondom Clermont die nog plek heeft vrijdag ?)
Geplaatst door: Gerd@
, Datum:
17.07.2022 16:57
Voor hoeveel personen? Kijk een bij booking.com . Als je daar clermont ferrand invult en de datum krijg je meteen het aantal beschikbare hotels te zien .