Bosbranden gard (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Angelique
, Datum:
08.07.2022 07:52
Mensen op vakantie in de Gard momenteel? Hoe is het daar?
Grote brand bij besseges en van wat ik begreep verderop ook Milhau, waar de A9 dicht is?
Hopelijk iedereen veilig!
Wij vertrekken morgen naar anduze maar ik vind het ergens wel spannend, zo droog, 2 weken lang 35-40 graden, mistral....
https://fb.watch/e6YV_KPsn2/
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
08.07.2022 12:23
De bosbranden die nu in de Gard gaande zijn, zijn 50 km verwijderd van Anduze.
Droog is het er alle jaren en temperaturen van 35 graden komen vaak voor.
Het is wel verbazend dat er nog steeds mensen zijn die kampvuurtjes in die omgeving willen maken of met houtskool gaan barbecueën.
Geplaatst door: ® martwout
, Datum:
08.07.2022 14:17
Bij Arles is ook een grote geweest. Ik weet niet of die al uit is.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
08.07.2022 14:40
Als wij in september naar het zuiden gaan hebben we ook elk jaar nog bosbranden.
Het lijkt wel of het steeds vroeger komt.
Maar het klimaat veranderd ook snel!
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
08.07.2022 15:11
Het is in deze streek niet veel anders dan de 4 decennia hiervoor, al veel vaker daar meegemaakt. Afhankelijk van het verloop van het voorjaar, is een bosbrand in juli-augustus daar helaas niet ongebruikelijk. Het leek (daar) juist de afgelopen jaren mee te vallen dacht ik. Gelukkig is men er daar wel op bedacht en zijn er middelen aanwezig om te bestrijden. Ik ken streken in Frankrijk waar men echt niet eens denkt aan de mogelijkheid van een bosbrand.
Geplaatst door: angelique
, Datum:
08.07.2022 16:03
@johan, dat klopt, ik kom al 30 jaar in de streek, ardeche, ceze, gardon, elke rivier gezwommen.
elk jaar bosbranden, maar nooit zo vroeg, zo droog geweest. ik las op een ander forum iemand die uit omgeving anduze wegging (vakantie voorbij) waar dus wel roetdeeltjes naar beneden kwamen. de branden zijn dan wel ver weg,maar de rook reikt ook ver. en om dan 2 weken onder een rookpluim te zitten weet ik niet of ik dat zo fijn vind. (misschien wat gechargeerd, maar ik maak me oprecht wel zorgen)