Lyon (nog steeds er doorheen?) (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Roos
, Datum:
16.06.2022 06:39
Elk jaar komt de vraag terug in dit forum:
Door Lyon, of er omheen?
In een topic uit 2018 lees ik dat het zou gaan veranderen in het centrum: meer groenstroken e.d. om verkeer te ontmoedigen door de stad te rijden.
Wie is er al in het zuiden, of alweer terug, en weet van de situatie in 2022?
Geplaatst door: ® Noren-63
, Datum:
16.06.2022 08:37
Wij zijn eind mei jl. door Lyon gereden, zonder noemenswaardige problemen. Terug op 11 juni waarbij we de adviesroute volgden over de ringweg (i.v.m. festival en dientengevolge file-vorming), ook zonder problemen.
Geplaatst door: Jaap16
, Datum:
16.06.2022 14:38
Wij rijden na een paar negatieve ervaringen altijd via de randweg om Lyon. Ditmaal - half mei, op zondagmorgen - toch weer eens de route door Lyon genomen. Wij reden richting het zuiden. Aan onze kant geen probleem. De rijbanen naar het noorden daarentegen zaten muurvast. Ik neem het risico niet meer en neem in het vervolg de rondweg maar weer.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
16.06.2022 18:01
Klopt dat het geen snelweg door de stad meer is. Men zou rijstroken vervangen door busbanen en groen. Weet niet precies hoe ver men daar mee is. Maar het goede nieuws is dat de meeste vakantiegangers met minimaal twee mensen in de auto zitten en dan tellen ze als carpoolers, de de busbaan mogen gebruiken. Zijn speciale borden voor om dat aan te geven.
@Jaap: Lyon zal nog heel lang een stad blijven waar je gewoon vlak voordat je er komt op de verkeersinfo moet kijken hoe de situatie is. Kies dan voor de route door de stad, de Périphérique, de Rocade-Est (dat is de normale route als je gewoon de borden richting Parijs of Orange volgt) of de route langs het vliegveld. Van te voren is echt onmogelijk te zeggen welke route het slimst is, behalve dan dat als er eentje gestremd raakt, de anderen ok heel snel vast staan.
De enige echte oplossing is nog een rondweg, maar dan westelijk om de stad, maar daar zijn ze nog lang niet uit. Duurt minimaal tot 2030, maar wees niet verbaasd als het 2040 wordt (soms lijkt Frankrijk best wel op Nedereland :-) ).
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
16.06.2022 19:33
Als alternatief voor de drukke A6 kun je ook net boven Dijon de A39 nemen. Die loopt parallel aan de A6 en je vermijdt Lyon, Je rijdt dan langs het vliegveld van Lyon en komt ten Zuiden van Lyon op de A7 uit. Dit is nauwelijks om ten opzichte van de A46 rondweg van Lyon.
Geplaatst door: Jaap j.
, Datum:
16.06.2022 20:36
@ Johan, klopt helemaal, fijne route.
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
17.06.2022 08:59
Ok, ik haak ff aan. Als wij rijden, volgen we echt google maps en vaak geeft dat de beste doorstroming aan. Maar we hebben vorig jaar gezien dat zondagochtend evengoed vreselijk druk is rond en onder Lyon. Onze route begint zondag vroeg bij Dijon, maar we zouden daarvandaan kunnen kiezen voor de A39 en dan oostelijk langs Lyon ri Grenoble/Gap. Is qua tijd op papier wel langer, maar iemand die ervaring heeft of dat beter doorstroomt? Ik denk erover om dit jaar maar langs die kant te gaan. En stiekem verwacht ik ergens een enorme vakantie uitloop deze zomer... Na die rot corona... ;-) beter dat we goed voorbereid zijn, denk ik maar.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
17.06.2022 09:31
De route via de A39,A42,A432 (langs vliegveld), A43, A46 is 40 km langer dan dwars door Lyon en 20 km langer dan de rondweg om Lyon, maar is wel een stuk rustiger.
Je komt dan net ten zuiden van Lyon uit op de A7. De A7 ten zuiden van Lyon is wel erg druk en op zwarte zaterdagen staan daar vaak files.
Als je bij Lyon de A43 en A46 richting Grenoble volgt en dan de A49 , dan is dat bijna 80 km om t.o.v. door Lyon, Dan kom je bij Valance op de A7 uit en vermijdt je een druk deel van de A7. Voor die 80 km kun je wel een aardig tijdje in de file staan.
Geplaatst door: Jaap j.
, Datum:
18.06.2022 00:15
Wij namen ook altijd de extra lus ri. Grenoble en dan weer bij Valence de Route Soleil op. Is inderdaad een stuk om maar je kunt goed doorrijden en grote stukken rustig. Wij vonden het altijd het omrijden waard, zeker omdat het ook mooie route is.
Geplaatst door: Roos
, Datum:
19.06.2022 06:59
Dank jullie wel! Gister, zaterdag, zijn we rond een uur of 15.00 uur dwars door Lyon gegaan. Weer genoten van klein deel van de stad, en lekker door kunnen rijden.