spaanse pyreneeën: regio espot of torla en temperatuurverschil hogere en lagere campings eind juli (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® lisbeth
, Datum:
07.06.2022 15:02
hallo allen,
ik heb al een beetje zitten zoeken op het forum in oude en nieuwe topics (en op andere sites) maar nog niet echt gevonden wat ik zocht. Het Spanje forum kan mij jammer genoeg niet helpen, ik heb in het verleden daar al info proberen vinden/ geven maar er is bijna geen activiteit hierop dus durf ik de vraag nog eens hier stellen, sorry..
Wij gaan eind juli naar de Spaanse pyreneeën. Wij willen ofwel in de buurt van Torla zitten ofwel bij Espot in de buurt (voor de wandelingen die je telkens in de buurt kan doen daar). Ik heb de temperatuurtabellen ook nageplozen, en ik vind in Espot (1300 m hoogte) een gemiddelde van 20-24 gr overdag en 10-12 's nachts. Ik ben echter een grote koukleum en zou liever iets lager zitten en iets warmer.Wij hebben een gewone tent, geen caravan. Mijn man wil echter zo mooi mogelijk zitten, met de mooiste omgeving vlak bij de camping. Heeft iemand ervaring met die temperaturen ginder? ik vind het niet erg om een trui of zo te dragen uiteraard, maar dikke jas heel de avond en ochtend is niks voor mij.heb al camping la mola, aigues braves, valle anisclo (mooie rivier daar maar geen zwembad) voraparc, boltana gecheckt, maar ben niet zeker... maken die paar 100 meter verschil, en is het de moeite om te zakken en vandaaruit iets verder te rijden om een wandeling te vinden (met kinderen, dus niet te moeilijk / lang).. Alvast bedankt voor alle info.... groetjes, Lisbeth
Geplaatst door: ® lisbeth
, Datum:
07.06.2022 15:03
ter aanvulling, van hieruit vertrekken we in augustus naar Frankrijk, naar de Drome. BEst wel even rijden, merkte ik...
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
07.06.2022 17:40
Precies cijfers weet ik niet, maar wij waren vlak voor bielsa op een camping en deden geen jassen of truien aan 's avonds. Wel een slaapzak nodig.
Geplaatst door: ® Fammeij
, Datum:
07.06.2022 21:24
Ooit, ik denk 25 jaar geleden, heb ik een bergtrektocht gedaan. Van Cauterets aan de Franse kant, naar Torla. In Torla 2 nachten op camping Rio Ara gestaan. Daarna via de Monte Perdido en de Breche de Roland terug naar Cauterets. We namen tentjes mee. Ik kan me niet herinneren het koud gehad te hebben, alleen tijdens een regendag bij Gavarnie. En wij sliepen echt op hoogte. En de uitrusting die ik had, was verre van geavanceerd. Maar ok, 25 jaar geleden, klimaatverandering, etc.
Ik weet wel dat ik de Ordesa prachtig vond. Ik wil er graag nog eens naar toe.
Geplaatst door: koen
, Datum:
08.06.2022 08:36
paar jaar geleden op La Mola geweest. Wat ik me kan herinneren was het 's avonds ook nog gewoon lekker. Wat ik me kan herinneren was zelfs een trui niet nodig 's avonds. En al zeker geen jassen.
Geplaatst door: Lisbeth
, Datum:
08.06.2022 13:20
Bedankt alvast voor de reacties, geeft me toch wat positieve hoop :-)
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
09.06.2022 10:55
Wij waren tegelijk met Koen op de camping in la Mola. Die zomer was het bloedheet met een ware hittegolf. De lager gelegen gedeeltes tikte rustig 35-40 graden aan (spaanse kust) (in Dordogne waar we aansluitend naar toe gingen was het ook 40 graden) op 1200 meter hoogte betekende dat overdag 28 graden. Heerlijk!
Maar dat kan deze zomer anders zijn natuurlijk. La Mola hoefde je eigenlijk niet te reserveren, althans je hoefde niet aan te betalen als je reserveerde ze zagen je wel komen. Dus wat let je als het te koud is, of natte zomer om gewoon weer in te pakken en te vertrekken.
Verder: mooie kampeerplek van gras, lekker zwembad, groot meer met watersport in de buurt, superschoon sanitair. De rivier is er klein; goed voor pootje baden of wat keien te leggen voor "de stroming". In de buurt kun je ook een simpele canyoning doen (bij het meer waar je kunt watersporten). Wellicht als je in dit forum googled op Espot dat je oude topics tegenkomt.