Lozère en Herault (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Mascha
, Datum:
25.05.2022 23:11
Hoi, wij willen dit jaar (media eind juni) naar twee omgevingen. Ten eerste staat Florac in de Lozere al een tijdje op ons verlanglijstje maar klopt het dat het daar erg veel regent en dat je in de avond met een lange broek aan moet zitten? En dan heb ik in de Herault nabij Tarrassac een camping gezien, is deze regio ook een beetje gezellig in het voorseizoen? En wat zijn leuke dorpen daar? Ik google wel etc. maar lees ook graag wat meningen van forum leden.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
26.05.2022 00:14
Florac ligt laag, tweede helft van juni heb je daar doorgaans gewoon prima weer en is het warm zat om lang in korte broek (of bloot, voor de naturisten onder ons) buiten te zitten. Naar het oosten en het zuiden is het iets hoger en zal het wellicht iets minder zijn, maar niets om je zorgen over te maken. In mijn beleving ga je naar deze omgeving vooral vanwege de natuur, niet zo zeer vanwege de leuke dorpjes. Maar de streek is toeristisch genoeg om ook in deze periode al wat leven in de brouwerij te hebben.
Tarassac in de Hérault zal in juni qua weer al helemaal geen probleem zijn. Qua natuur: je gaat daar de Gorges d'Heric in, een prachtige kloof prachtige plek vol plonsplekken in een beek en picknickmogelijkheden. En wil je meer vertier, dan ga je naar je naar Montpellier, het Parijs van het zuiden. Echt gezellig! En vergeet de sluizentrap van Fonserannes niet, een serie van ik meen negen sluizen in het Canal du Midi.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
26.05.2022 13:57
, Datum:
29.05.2022 16:54
Bedankt Peter en Tineke voor alle tips en advies, dan starten we dus dit jaar toch echt in Florac. Volgens mij is het een prachtige omgeving om te ontdekken.
, Datum:
29.05.2022 19:09
Veel plezier, ben benieuwd naar je ervaringen.
, Datum:
16.06.2022 21:08
® Peter van Het Hurktoilet, volgens mij heb je veel ervaring met rijden. Wij willen zaterdagochtend vroeg vertrekken, meestal rijden we vanaf Almere over Maastricht en dan gaan we bij Chalon-sur-Saône kamperen, op een gezellige camping waar we altijd komen en dan rustig de volgende ochtend verder. Nu zie ik dat over Parijs iets sneller is richting Florac. Ik heb die andere route eigenlijk nog nooit gereden, is dat een fijne route? We hebben geen haast doen het altijd rustig aan. Vakantie begint zodra ik in de auto stap.
, Datum:
16.06.2022 22:51
Hm, scheelt een half uurtje, één kleine file en je bent je voordeel kwijt, al kun je op die andere route natuurlijk ook file hebben (Luxemburg-Nancy is vooral op werkdagen in de avondspits erg filegevoelig). Via Luxemburg kun je nog wel een keer goedkoop tanken (even van de snelweg af, net zo duur, maar je staat niet in de rij). Anyway: op je totale reistijd maakt dat halve uurtje in mijn beleving geen doorslaggevend verschil.
Als je via Parijs gaat, kom je uiteindelijk op de A75, de hoogste snelweg van Frankrijk. Daar zitten nogal wat pittige, lange hellingen in (al zitten de ergste nog iets zuidelijker, als ik me goed herinner. Er zijn kruipstroken omhoog en in de afdalingen grindbakken voor als je door je remmen schiet (voies de detresse). Persoonlijk lig ik er niet wakker van als ik niet met 90 of 100 boven kom en de A75 is beslist een mooie route, maar als je auto toch al wat krap bemeten is voor je caravan zou ik liever over Chalon gaan.
Verder zou ik vooral de druktevoorspellingen op autoroutes.fr bekijken, daar kun je van uur tot uur voorn jouw reisdag bekijken op welke route het waar erg druk wordt. Let op, deze druktevoorspeller kent geen zwarte code, alleen groen (rustig), oranje en rood (heel erg druk). Je zou natuurlijk ook nog (bijvoorbeeld met Viamichelin.fr) kunnen kijken hoeveel het in tol en benzine scheelt.
, Datum:
16.06.2022 23:52
Dank je wel Peter, ik denk dat ik dan toch via Luxemburg gaan rijden. Ik zie vanaf Chalon-sur-Saône dat we drie routes kunnen nemen. De langste is inderdaad een half
uurtje langer. Zondag kijk ik welke van de drie het worden. Misschien ook wel leuk om inderdaad een stuk de A75 te rijden vanaf Clerment Ferrand. We hebben geen caravan maar een tent achterin de auto liggen dus dat moet goed komen. Bedankt voor je advies.